oikea/vasenkätisyys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saana80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saana80

Vieras
Missä vaiheessa vauvan/lapsen kehitystä olette saaneet varmistuksen siitä, onko vauvanne/lapsenne oikea- vai vasenkätinen? Seurailen tässä 7 kk poikani touhuja ja alkoi vain kiinnostaa, ei sen kummempaa:) Pystyyköhän sitä näkemään jo tässä vaiheessa? Näyttää kyllä siltä, että käyttää molempia käsiä yhtä lailla aktiivisesti...

Meillä 1v9kk poika pitää lusikkaa pääsääntöisesti vasemmassa kädessä syödessään, välillä kyllä syö oikealla kädellä. Joten en vieläkään osaa sanoa kumpi kätinen poika on sit loppujen lopuksi on.

Juuri viime viikonloppuna oli asiasta juttua kavereiden kanssa joilla on jo 4- ja 6-vuotiaat lapset. Sanoivat, että 6-7v. ikäisenä vasta 'varmistuu' kumpi on lopulta vahvempi. Meillä poika 10kk käyttää molempia, tosin vasen näyttää hieman vahvemmalta. Neuvolassakin viime viikolla täti kysyi että onhan pinsettiote molemmissa käsissä, eli vauvat siis käyttävät molempia yhtä suvereenisti..
Viime viikolla oli muuten jossain tv-ohjelmassa tai teksti-tv:ssä siitä, että 'kätisyys' on myös jossain määrin perinnöllistä..?

Kätisyys ei vakiinnu ennen kuin joskus 3-4 vuotiaana, tai myöhemminkin, joten en kyllä vielä lähtisi veikkailemaan mitään. Vauvat ja taaperot käyttävät molempia käsiä vaihdellen aika tasaisesti.

Meillä on kyllä kätisyyttä katsottu jo 2v neuvolassa. Aika selvästi on näkynyt siinä vaiheessa. Esikoinen oli selvä vasuri jo 2-vuotiaana ja se tietty ajan myötä vahvistui koko ajan kun piirtäminen´ja askartelu lisääntyi jne. On pian 4,5v. Kuopus on nyt 2v ja käyttää pääsääntöisesti oikeaa kättään syödessä ja piirtäessä.

Kaksi lastani viidestä ovat vasenkätisiä ja olen huomannut heidän vasenkätisyytensä reilusti ennen 2v synttäreitä, isoisäni on vasenkätinen samoin veljeni joten meillä se näyttäisi kulkevan suvussa:)

Ensimmäisestä lapsestani huomattiin jo vauvana, että on vasuri. Toinen lapseni söi, heitti palloa ja piirsi vielä viisi-vuotiaana kummallakin kädellä. Nyt 7v. on vasenkätinen. Isä on vasuri myös.

Itse olin alkanut käyttämään vasenta kättä syömiseen heti kun osasin lusikkaa kädessä pitää ja vaihtanut sen aina vasempaan käteen kun mummoni oli koittanut siirtää oikeaan :D omat lapset on selkeesti oikeakätisiä, kuopus pitänyt koko ajan lusikkaa oikeassa kädessä siitä asti kun oppi itse syömään (alle 1v.) Esikoisen kohdalla arvottiin kauemmin, mutta piti kuitenkin pääsääntöisesti aina oikeassa kädessä lusikkaa, kynää ym.

Yhteistyössä