ö

Itse myös olen klamydian sairastanut nuoruudessani. Oli oireeton, ja nopeasti tuli ilmi joten oireista en mitään osaa sanoa. Nyt olen onnellisesti kahden pojan äiti ja odotan kolmatta rv14+5. Joten minulla ei ainakaan mitään vahinkoa päässyt tapahtumaan.
Toivottavasti tulet uudelleen pian raskaaksi ja kaikki menee hyvin!
 
Älä Viuhkis ole turhan sinisilmäinen. Mun isä oli aikoinaan käynyt höyläämässä jotain vosua, ja väitti saaneensa tartunnan vessanpytystä. Kuinkahan moni mies hieroo vehjettään vessanpyttyyn..? Edes vahingossa..? Tauti oli tarttunut myös äitiini ja tutkimuksissa lääkäri kertoi noiden vessanrengasjuttujen olevan silkkaa paskapuhetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Napsukka:
Älä Viuhkis ole turhan sinisilmäinen. Mun isä oli aikoinaan käynyt höyläämässä jotain vosua, ja väitti saaneensa tartunnan vessanpytystä. Kuinkahan moni mies hieroo vehjettään vessanpyttyyn..? Edes vahingossa..? Tauti oli tarttunut myös äitiini ja tutkimuksissa lääkäri kertoi noiden vessanrengasjuttujen olevan silkkaa paskapuhetta.
No eihän sillä Viuhkiksen miehellä edes välttämättä ole Klamydiaa! Minä tiedän yhden tytön jolla todettiin klamydia, vaikka sillä ei ollut yhtään seksisuhdetta takana, ei suuseksiäkään tms. Että kyllä se sen tartunnan oli jostain ihan muualta saanut kuin sukupuolikontaktista!!
 
En ymmärrä, miksi täällä jotku nii jääräpäisesti väittää että klamydian voi saada vain seksisuhteessa, jos kerran monet lääkäritkin on sitä mieltä että se voi tarttua muitakin teitä. En usko että täällä kovin moni lääkäri antaa kommenttia nimimerkin takana, niin että suurimmalla osalla meistä ei ole oikeasti edes kunnolla tietoa asiasta.
Ja jos onkin tietoa, niin se ei tarkoita sitä etteikö se varmana pidetty tieto voisi muuttua kun lääketiede kehittyy. Niinku Hissukka tuolla sanoi, ei ole kauaa ku aidsiakin pidettiin homojen tautina. Kuinka moni vielä ajattelee niin? Ei kukaan.
Viuhkis kyllä voi luottaa mieheensä iha rauhallisin mielin jos itse on sitä mieltä ettei epäilyksiin ole aihetta. Jos mulla todettaisiin klamydia (tehtiin testi perjantaina) olisin ihan samassa tilanteessa. Ja luottaisin mieheeni 100 %. Koska tiedän että olen hänelle ollut ainoa niinkuin hänkin minulle.
 
Pakko käydä täälä kommentoimassa vaikkei klamydia kokemuksia olekaan..
Ihan hiljanhan siitä kondyloomastakin (visvasyylä ) todettiin, että se tarttuu muutenkin kuin sukupuoliteitse. Siitä oli ihan uutisissakin. Niin että ei sitä koskaan tiedä, onneksi asioita tutkitaan.
 
Täällä testattiin kardiolipiini (eli syfiliksen metsästystä) , HBsAg (hepatiitti B ) ja HIV. Lääkäri sanoi, että klamydia testataan riskiryhmäläisiltä, keitä he sitten ovatkaan (klamydia on yleisin sukupuolitauti eli se voi olla oikeastaan kenellä vain). Klamydiatesti on hyvin helposti toteutettava virtsasta, kannattaa pyytää, jos ei ole testattu. Minulta se testattiin toistuvien virtsatietulehduksien vuoksi, mutta negatiivinen oli. Vastoin edellä arveltua klamydia hoituu yleensä kerta-annoslääkityksellä.

Seksitaudeista raskauden aikana: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00014
 
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta klamydiasta mutta ajattelin lohdutukseksi kertoa hyvän ystäväni (hänen luvallaan) tarinan.

Ystäväni sai vuosia sitten klamydian sen aikaiselta mieheltään ja tämä ihastuttava tauti jylläsi ystäväni elimistössä yli vuoden ilman oireita. Gynekoloogi otti rutiininomaisesti klamydia testin ja tulos oli positiivinen. Tarkemmissa tutkimuksissa kävi ilmi, että ystävältäni oli toinen munanjohdin täysin tukossa, toinen munanjohdin ehkä tukossa (gynekoloogi ei ollut ihan varma). Tulokseksi ystäväni sai, ettei voisi koskaan saada lapsia ilman hedelmällisyyshoitoja. Toisin kävi. Ystäväni sai kun saikin 2 ihanaa lasta ilman lääkäreiden avustusta, vaikka kaikki lääkärit väittivätkin muuta.

Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti teille oma pieni käärö tulee pian!
 
Tämä kommentti liittyy aiheeseen mutta eri tautiin.. Ystävältäni löytyi kondylooma ihan sattumalta, hänen ollessa vielä NEITSYT.. Mikäli olen mitään tästä taudista ymmärtänyt luokitellaan se myös sukupuolitaudiksi, tosin ystäväni tapauksessa seksiä ei oltu missään muodossa harjoitettu (ei edes suuseksiä tai käsipeliä).. Lääkäri epäili tartunnan tulleen yleisistä WCstä ja uimahalliakin epäiltiin..

Kenenkään tietoja tai muuta ei ole tällä tarkoitus arvostella, mutta ajattelin vain tuoda tämmöisen "faktan" julki..
 
Kiitos taas kaikille kommentoineille!
Olen saanut yksityisviestillä lukuisia viestejä, joissa on kerrottu, että naisella on ollut klamydia ja miehellä taas negatiivinen tulos. ja nainen siis ei ole sitä klamydiaa voinut saada yhdynnän kautta, vaan jostain muualta.
Kyllä sen vaan täytyy olla totta, en usko, että "sattumia" voi olla niin lukuisia.
Ja toisaalta, onhan minun uskottava lääkärini sanaa, jos hän kerran niin sanoi minulle, että nykyisin on muuttunut käsitys klamydian tartuntatavasta.
Laittakaa ihmiset yksityisviestiä, jos ette halua tänne minulle kirjottaa! vertaistuki on paras tuki tästäkin selviämiseen =)
 
malvu
Minunkin vahva uskomus on, että klamydia voi tarttua ilman yhdyntää, esim.siitä likaisesta wc istuimesta. Varmasti harvinaisempaa, mutta tiedän kaksi varmaa tapausta. Toinen on ystäväni joka oli käynyt testeissä ja ennen seuraavaa yhdyntää sairasti kuitenkin klamydian, eli mielestäni kertoo jo jotain ja lisäksi tuttuni 4 vuotiaalla tytöllä todettiin klamydia. Vanhemmat oli kauhuissaan, mutta lääkäri oli sanonut syyksi yleisen uimahallin saunan, oli kuulemma hoitanut muutaman muunkin tapauksen ja kaikki oli käynyt saman ajan sisällä samaisessa saunassa. joten ottakaahan pefletit käyttöön jos ei oo ollu. Viuhkikselle vielä voimia ja toivotaan että mitään ei oo tapahtunut raskautumis mahiksillesi.
 
:hug: Onpa mukava että kaikki hyvin! Juuri tuossa ajattelinkin kommentoida että jättäkää hyvät palstailijat nuo pettämis yms. arvailunne omaan tietoonne! On tosi että taudit voivat levitä myös "pettämisen" kautta, mutta on myös muita "teitä", mitä edellä jo tulikin vastaan! Viuhkikselle on ollut jo ihan tarpeeksi mietittävää muutenkin!! Eikä viuhkiksen kysymyksen pää pointti ollut se että miten tämä on mahdollista...vain se että miten tästä eteenpäin!!
Viuhkikselle: gynekologisi osaa neuvoa sinua eteenpäin! Ensin on tietty mietittävä, että "onko lasten aika nyt, vai ehkä myöhemmin". Kunalliselle puolellehan ne "vaativat" tutkimuksia varten sen vuoden "yrittämisen". :hug: Haleja sinulle ja miehellesi!! On varmasti koetellut parisuhdetta puolin ja toisin
 
Niin ja onnea vauvaprojektiin!
Tuli tuosta sun kivusta mieleen, et helpottiko ab-kuurilla? Minulla oli jomottava "mankkamainen" kipu juuri tuossa häpykarvotuksen yläpuolella syyksi löytyi endometrioosi..
 
zuku, tarkoitatko, et mun pitäis viedä viel uudelleen noin 1 kk:n kuluttua näyte..? Se näytti 4 viikkoa sen antibiootin ottamisen jälkeen negatiivista, et jos se nyt ois ohi.. mut toki mä voisin käydä viemää sen näytteen sinne viel kerran...
 

Yhteistyössä