odotusajan turvavyöallennin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaa ehdottomasti käyttää sellaista turvavyötä, mikä on tarkoitettu nimenomaan raskauden ajaksi. Itselläni ei ole kokemusta, sillä en käyttänyt autoa raskauksien aikana. Mutta tuttavan tuttava käytti raskausaikana tavallista turvavyötä erittäin kohtalokkain seurauksin, sekä äiti että vauva loukkaantuivat vakavasti liikenneonnettomuudessa.

kokemuksia raskaudenajan turvavyön käytöstä? käyttäneet vaan auton turvavyö vai se lisä vyö?

kertokaa kokemukset?

Mä olin raskaudenaikana pienessä peräänajossa ja mulla oli normaalisti turvavyö kiinni. Säikähdin sitä töyssyä sen verran, että menin äippäpolille tarkastuttamaan että kaikki on ok.

Kaikki oli onneksi ok, mutta oon painanu mieleeni lääkärin neuvon, ettälaittaa vyön kiinni ennen autoon istumista ja vetää päälleen vain "olkavyön", eli niin, että lannevyö jää selän taakse.
Se oli ihan kätevä mun mielestä ja aion seuraavassakin raskaudessa käyttää sitä..

No hah. Eipä meillä ole sellaista tarvittu, vaikka kaksosetkin saatu.

Yksi liikenneonnettomuuskin kävi - ei ihan oikeasti käynyt kummallekaan osapuolelle yhtään mitään. En ole kuullutkaan moisista :O Raskausajankin käytin vauvanvaatteiden bongailuun. Meillä olikin aimo kasa esim. Mini A Turea tai Phister&Philinaa, muttei mamma-autovyötä :D
Asiallisissa turvaistumissa istuvat kyllä, mutta en mä sellaisia sentään.

[QUOTE="höpötintti";26007394]No hah. Eipä meillä ole sellaista tarvittu, vaikka kaksosetkin saatu.

Yksi liikenneonnettomuuskin kävi - ei ihan oikeasti käynyt kummallekaan osapuolelle yhtään mitään. En ole kuullutkaan moisista :O Raskausajankin käytin vauvanvaatteiden bongailuun. Meillä olikin aimo kasa esim. Mini A Turea tai Phister&Philinaa, muttei mamma-autovyötä :D
Asiallisissa turvaistumissa istuvat kyllä, mutta en mä sellaisia sentään.[/QUOTE]

No mutta mulla on faktatietoa. Jos odottava äiti (erityisesti loppuraskaudesta) joutuu liikenneonnettomuuteen, jossa liukkaalla jäätiköllä jarrutetaan vastaantulevan auton holtittoman ajotyylin vuoksi (johtuen myöskin liukkaasta jäätiköstä) ja tulee yhteentörmäys, turvavyö kiristyy napakasti kun nokkakolari ei ollut vältettävissä...jälki ei ollut hyvää. Vauvasta ei koskaan tule normaalia, turvavyö kiristi niin äkkinäisesti pään kohdalta että vauvan pää rusahti toiselta puolelta osittain kasaan.Ja kyseessä oli esikoinen :'(

No mutta mulla on faktatietoa. Jos odottava äiti (erityisesti loppuraskaudesta) joutuu liikenneonnettomuuteen, jossa liukkaalla jäätiköllä jarrutetaan vastaantulevan auton holtittoman ajotyylin vuoksi (johtuen myöskin liukkaasta jäätiköstä) ja tulee yhteentörmäys, turvavyö kiristyy napakasti kun nokkakolari ei ollut vältettävissä...jälki ei ollut hyvää. Vauvasta ei koskaan tule normaalia, turvavyö kiristi niin äkkinäisesti pään kohdalta että vauvan pää rusahti toiselta puolelta osittain kasaan.Ja kyseessä oli esikoinen :'(

No meille ei silloin aikoinaan lääkäri kertonut tarkemmin, mitä voisi tapahtua, mutta ihan painokkaasti antoi ohjeen lannevyön pois jättämisestä ja antoi ymmärtää, että se on todella tärkeää. Riski on kuitenkin ihan todellinen.

Edellisessä raskaudessa kun iso osa ajasta oli kesää/alkusyksyä,käytin tavallista turvavyötä usein tolleen että lantiovyö jäi selän alle. Tässä "talviraskaudessa" oon vaan laittanu sen lannevyön mahd alas.. Onneks ei ole kummankaan raskauden aikana ollut edes mitään läheltä piti-tilannetta,en halua edes ajatella mitä vois tapahtua..

Isoveljeäni odottaessaan (70-luvulla) mun äiti oli pahassa auto-onnettomuudessa ollessaan 5. kuulla raskaana. Hänellä ei ollut turvavyö kiinni lainkaan ja auton pyöriessä pariin kertaan ympäri ruhjoutui itse suht pahasti (ei vakavasti,ainoa murtuma tuli käteen mutta isoja haavoja ja ruhjeita vähän joka puolelle.) ja lääkäri totes että mikäli olis vyö ollu kiinni niin tod näk olis itse selvinny vähemmillä ruhjeilla mutta vauva olis kyllä menehtyny..

[QUOTE="Lilli";26007371]Mä olin raskaudenaikana pienessä peräänajossa ja mulla oli normaalisti turvavyö kiinni. Säikähdin sitä töyssyä sen verran, että menin äippäpolille tarkastuttamaan että kaikki on ok.

Kaikki oli onneksi ok, mutta oon painanu mieleeni lääkärin neuvon, ettälaittaa vyön kiinni ennen autoon istumista ja vetää päälleen vain "olkavyön", eli niin, että lannevyö jää selän taakse.
Se oli ihan kätevä mun mielestä ja aion seuraavassakin raskaudessa käyttää sitä..[/QUOTE]

toimiiko turvavyö silloin? jos jättää se lantio osuus seläntaakse?

Yhteistyössä