Koroke 4-vuotiaalla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Istuinkoroke vai istuin?

Turvavyöistuin antaa ilman muuta paremman suojan sivulta tulevissa törmäyksissä kuin pelkkä istuinkoroke, joten sitä suosittelemme. Istuinkoroke täyttää kuitenkin tärkeimmän tehtävän, joka turvavyöistuimellakin on, eli pitää lapsen paikallaan mahdollisessa törmäyksessä ja ohjaa turvavyöt kulkemaan oikein. Turvavyö ei saa painaa sisäelimiä ja ylävyön on kuljettava hartian keskeltä. Istuinkoroketta käytettäessä on varmistuttava, että auton selkänoja riittää tukemaan lapsen päätä.

Turvavyönalennin on siis tarpeeton, koska oikein asennettu turvavyöistuin tai istuinkoroke hoitaa asian.

Näin kertoi liikenneturva, eli ehkä oli aiheeton riita... ;)

Vyönalennin on joo turha jos vyö menee ilman sitä hyvin ja oikein.
Ja tuohon vaikuttaa lapsen pituus kuinka menee.

Ja jossain tapauksissa koroke voi liusua lapsen alta pois jos lapsi on pieni ja vaikka nukahtaa.

Kyllä meillä ainakin lapsen matkustusmukavuus muuttui huomattavasti kun pelkän korokkeen sijalle tuli istuin. Brio Caro toi on muistaakseni, viikon verran sitä odoteltiin ja pakolliset matkat lapsi oli korokkeessa. Kyllähän sen nyt pöllömpikin näkee, että istuin on turvallisempi. On pääntuet, sivusuojaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja jossain tapauksissa koroke voi liusua lapsen alta pois jos lapsi on pieni ja vaikka nukahtaa.

Korokkeessa on tärkeää olla ne "sarvet", eli turvavyönohjaimet sivuissa. Ne pitävät korokkeen paikallaan, ja ilman niitä korokkeella ei ole mitään virkaa, koska kolarissa se luiskahtaisi lapsen alta pois. Valitettavasti sellaisiakin korokkeita näkee myytävän, joissa ei turvavyönohjaimia ole.

Kyllä meillä ainakin lapsen matkustusmukavuus muuttui huomattavasti kun pelkän korokkeen sijalle tuli istuin. Brio Caro toi on muistaakseni, viikon verran sitä odoteltiin ja pakolliset matkat lapsi oli korokkeessa. Kyllähän sen nyt pöllömpikin näkee, että istuin on turvallisempi. On pääntuet, sivusuojaa jne.

Onko ruo caro hyvä?
Meillä se harkinnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meillä on 4-vuotiailla korokeistuimet käytössä vyön alentimilla. mikä siinä niin järkyttää? Muksut on 113cm ja parikyt kiloisia.

Ei ole sivusuojia eikä päänsuojia.
Mutta jokainen tekee kuinka haluaa =)

meillä on 4-vuotiailla korokeistuimet käytössä vyön alentimilla. mikä siinä niin järkyttää? Muksut on 113cm ja parikyt kiloisia.

Ei ole niin. Itse olen 70-80 -luvuilla keikkunu autossa ilman mitään istuimia ja vöitä. Seuraappa joskus marketin parkkiksella, tätä tapahtuu edelleen vuonna 2010. Muksut takaovesta sisään ja menoks. Jokainen tosiaan tekee kuten haluaa vaikka lakikin jo edellyttää muuta :).

Turvallisuus on myös mukavuutta

Lapsen kasvaessa tulee aika luopua turvaistuimesta ja siirtyä turvavyöistuimeen, jonka käyttöaika on kolmesta istuinluokasta pisin. Turvavyöistuin tarjoaa merkittävää sivuttais- ja pääntukea törmäyksessä ja istuin tekee lapsen matkustamisesta mukavampaa. Kahden perheen käyttötestissä yllätti turvavyöistuinten pienten teknisten oivallusten määrä ja kätevyys. Arvostelua sai osakseen joidenkin istuinten leveys, epämukava kovuus ja suojasiipien aiheuttama näkökentän kaventuminen.

Monessa perheessä saatetaan jättää turvavyöistuin hankkimatta tai sen käyttö jätetään puolitiehen, koska kuvitellaan, että lapsi on tarpeeksi iso matkustamaan ilman lisäsuojaa. Jotkut haluavat ehkä säästää muutamia kymmeniä euroja jättäessään istuimen ostamatta, vaikka laadukkaat turvavyöistuimet ovat turvaistuimista edullisimmasta päästä. Useampi turvavyöistuinmalli on 100-200 euron hintaluokassa, ja tarjouksissa niitä saa vielä muutamia kymmeniä euroja edullisemmin.

Käytännössä korokeistuin muuttaa aikuisen turvavyötä ja istuinta lapselle turvallisemmaksi ja sopivammaksi. Korokkeen avulla lapsi näkee paremmin ulos auton ikkunasta. Turvakoroketta tai turvavyöistuinta käyttävän lapsen riski loukkaantua onnettomuudessa on noin 75 % pienempi kuin ilman turvavarustusta matkustavan lapsen.

http://plaza.fi/moottori/turvaistuimet/turvaa-ja-mukavuutta-kayttotestissa-turvavyoistuimet

Ei ole niin. Itse olen 70-80 -luvuilla keikkunu autossa ilman mitään istuimia ja vöitä. Seuraappa joskus marketin parkkiksella, tätä tapahtuu edelleen vuonna 2010. Muksut takaovesta sisään ja menoks. Jokainen tosiaan tekee kuten haluaa vaikka lakikin jo edellyttää muuta :).

Kuten sanoin,jokainen tekee kuten haluaa.Valitettavasti.

4 Pohdinta

Selvitys vahvisti aikaisempia tuloksia, että lasten turvalaitteiden käyttö on kohtuullisen hyvällä
tasolla. Pulmana on ehkä liian aikainen siirtyminen turvavyöistuimesta istuinkorokkeeseen ja
turvavyöhön, koska turvavyöistuin antaa paremman sivusuojan kuin istuinkoroke. Toinen pulma
on selkä ajosuuntaan istuinten vähenevä osuus. Turvalaitteiden asennusta pidettiin yleensä
helppona, mikä oli odottamatonta.
Uutena tietona voidaan pitää sitä, että turvaistuimia yleisesti kuljetetaan silloin irrallaan, kun
lapsi ei ole mukana. Irrallaan oleva istuin voi aiheuttaa vaaratilanteita. Uutta oli myös internet turvatiedon ensisijaisena lähteenä.

Lasten painon mukaan tehdystä taulukosta ilmenee, että melko varhaisessa vaiheessa 15-25,9
kg painoisina huomattava osa lapsista siirretään istuinkorokkeen käyttäjiksi. Tosin osa lapsista
on niin pitkiä ja hoikkia, että siirto voi olla perusteltu.

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tutkimus/erillisselvitykset/liitetiedostot/erillisselvitys_lasten_turvalaitteet_2008.pdf

Minä haluaisin tietää, että minkälaisessa autossa ne vyöt asettuvat oikealle korkeudelle korokkeen kanssa, jos lapsella on pituutta 104 cm? Minulla on Micra ja siinä on vyöt matalalla, ja siltikin omalla pojalla ne vyöt menee pelkällä korokkeella istuessa tasan kaulasta, ei rinnan päältä. Ja hänellä on pituutta 109 cm.

Ei missään nimessä noin pieniä vielä pelkälle korokkeelle istumaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Minä haluaisin tietää, että minkälaisessa autossa ne vyöt asettuvat oikealle korkeudelle korokkeen kanssa, jos lapsella on pituutta 104 cm? Minulla on Micra ja siinä on vyöt matalalla, ja siltikin omalla pojalla ne vyöt menee pelkällä korokkeella istuessa tasan kaulasta, ei rinnan päältä. Ja hänellä on pituutta 109 cm.

Monissa korokkeissa tulee se vyönohjain mukana.Kokemusta ei ole miten toimii.

Mutta kysyinkin siksi, että tässä ketjussa on moni sanonut että tulevat oikealle kohdalle ilman sitä ohjainta...Ja se ei ole mahdollista.

Mutta kysyinkin siksi, että tässä ketjussa on moni sanonut että tulevat oikealle kohdalle ilman sitä ohjainta...Ja se ei ole mahdollista.

Totta.

Yhteistyössä