Heippa,
raskausaikana voi harrastaa aika pitkälti sitä liikuntaa mitä ennenkin noin puoleenväliin saakka. Tietty kamppailulajit, ratsastus, laskettelu yms lajit joissa loukkaantumisen vaara on suuri eivät ole kovin toivottavia. Tässä linkki erinomaisille Espoon neuvolasivuille. (Jos ei toimi, ota osoiteriviltä ylimääräinen %20 pois.)
http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;607;35302;35998;36004;51370;51395
Se, mitkä liikuntamuodot sopii raskauden aikana, on aika yksilöllistä. Itse harrastin paljon liikuntaa ennen raskautta. Spinningin ja bodypumpin jätin melkein heti pois. Spinningissä syke nousi hirmuisesti, niin että tuli huono olo. Bodypump sattui alavatsaan. Pacea ja aerobiciä harrastin tuonne viikolla 20, jolloin minulla alkoi sen verran kovat supistukset, että nyt olen ollut ""sohvaperuna"" siitä lähtien (nyt rv 25). Muuten olisi voinut jatkaa niin kauan, kun hyvältä tuntuu ja maha ei ole tiellä. Tosin pace-laitteisiin en olisi enää kauaa mahtunut ja aerobicissäkin vatsa- ja selkälihakset olivat vaikeita

Ajattelin nyt alkaa kävelemään reippaasti ja ajamaan kuntopyörällä heti, kun se on mahdollista. On tosi vaikeaa olla liikkumatta kun siihen on tottunut ja oma olo on paljon huonompi, kun keho huutaa toimintaa..
Niin, sykkeen rajaksi suositellaan 140-150. Mulla oli sykemittari, mutta en oikeastaan olisi sitä tarvinnut, kun tuli aina niin huono olo sykkeen noustessa noihin lukemiin, että oli pakko hiljentää muutenkin. Jo aika alussa raskausaikana leposykekin nousee tosi paljon ja hengästyy ihan portaita noustessa.. eli keho vähän niinkuin pakkohiljentää kun yrittää rehkiä liikaa.
Tässä mun kokemuksia, onnea raskautumiseen ja muista, että hyvinvoiva äiti on kaiken a ja o