odotusajan liikunta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja red
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

red

Vieras
Nyt haluaisin vastauksia, mitä liikuntaa odotusaikana voi harrastaa? Vauva on vasta suunnitteilla, mutta liikkuvana ihmisenä haluais jatkaa harrastamista entiseen malliin. Jostain oon lukenu et voi harrastaa jos on hyväkuntoinen niinkun ennenkin, ja jotkut taas ovat niin vanhanaikaisia että suunnilleen täysliikumatomuutta suosittelevat odottaille. Miten on? Kyllähän liikunta aina hyväksi on, pitää kai muistaa kohtuus odottaessa. Ja ehkä ne raskauskilotkin pysyisivät kurissa paremmin. En vain osaa kuvitella itseäni sohvaperunana 9kk ajan=) Jotain olen lukenut myös että sykkeen tulisi pysyä alhaisena, mutta mulla se (oon 20v.) nousee aerobicissä ja juostessa jo muutenki 170 asti ja joskus ylikin. Vaikka harrastan liikuntaa n.4-5 krt viikossa.

Heippa,

raskausaikana voi harrastaa aika pitkälti sitä liikuntaa mitä ennenkin noin puoleenväliin saakka. Tietty kamppailulajit, ratsastus, laskettelu yms lajit joissa loukkaantumisen vaara on suuri eivät ole kovin toivottavia. Tässä linkki erinomaisille Espoon neuvolasivuille. (Jos ei toimi, ota osoiteriviltä ylimääräinen %20 pois.)

http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;607;35302;35998;36004;51370;51395

Se, mitkä liikuntamuodot sopii raskauden aikana, on aika yksilöllistä. Itse harrastin paljon liikuntaa ennen raskautta. Spinningin ja bodypumpin jätin melkein heti pois. Spinningissä syke nousi hirmuisesti, niin että tuli huono olo. Bodypump sattui alavatsaan. Pacea ja aerobiciä harrastin tuonne viikolla 20, jolloin minulla alkoi sen verran kovat supistukset, että nyt olen ollut ""sohvaperuna"" siitä lähtien (nyt rv 25). Muuten olisi voinut jatkaa niin kauan, kun hyvältä tuntuu ja maha ei ole tiellä. Tosin pace-laitteisiin en olisi enää kauaa mahtunut ja aerobicissäkin vatsa- ja selkälihakset olivat vaikeita:) Ajattelin nyt alkaa kävelemään reippaasti ja ajamaan kuntopyörällä heti, kun se on mahdollista. On tosi vaikeaa olla liikkumatta kun siihen on tottunut ja oma olo on paljon huonompi, kun keho huutaa toimintaa..

Niin, sykkeen rajaksi suositellaan 140-150. Mulla oli sykemittari, mutta en oikeastaan olisi sitä tarvinnut, kun tuli aina niin huono olo sykkeen noustessa noihin lukemiin, että oli pakko hiljentää muutenkin. Jo aika alussa raskausaikana leposykekin nousee tosi paljon ja hengästyy ihan portaita noustessa.. eli keho vähän niinkuin pakkohiljentää kun yrittää rehkiä liikaa.

Tässä mun kokemuksia, onnea raskautumiseen ja muista, että hyvinvoiva äiti on kaiken a ja o:)

Jos hyvin menee niin voit harrastaa liikuntaa ihan normaalisti pitkäänkin! Kannattaa ehdottomasti liikkua jos vain pystyy, sillä pysyy selkä ja lihaksetkin kunnossa (jokaiselle tulee varmaan selkävaivoja jossain vaiheessa...).

Itsellä rv 21, käyn edelleen pacessa ja pumpissa, pumpissa on pitänyt vähän vähentää painoja etenkin kyykyissä. Hyppiminen tuntuu nyt vähän pahalta joten sellaiset tunnit olen lopettanut kokonaan ja tehnyt pacessa muita liikkeitä hyppypisteillä. Samoin vatsallaan makaaminen ei tunnu hyvältä, tarvittaesssa teen venyttelyissä muita liikkeitä jos pitäisi mennä mahalleen. Kävely, pyöräily, uinti yms on hyviä lajeja loppuun asti! Itse pyöräilen työmatkoja.

Sykkeestä: itsellä syke nousee nyt paljon helpommin ja alan hengästyä nopeammin, joten oma tuntemus on ollut aika hyvä mittari: tiedän missä vaiheessa hiljentää tahtia. Sykemittaria en ole juurikaan käyttänyt.

Isomahoja näkyy aika vähän saleilla, monet varmaan joutuvat pitämään taukoa pahoinvoinnin takia aikaisinkin ja sitten se aloittaminen on taas vaikeampaa ;)

Moi!

Minulle neuvolan täti sanoi heti, että ei juoksua, ei tennistä, ei mitään, missä pompitaan. Lisää keskenmenon riskiä. Vaikka en ihan tosissaan uskonutkaan, ei lajit tulleet enää kyseseenkään, kun mieskin kuuli asiasta. Ja toisaalta: kyse on 9kk elämästäni. En kuole, jos olen juoksematta sen ajan.

Niinpä valintani ovat punttisali, kävely jne. Hyvin niilläkin kunto pysyy, lihaskunnosta ei ainakaan ole haittaa! Lisääntyvä paino pitää kävelynkin suht tehokkaana, jos vauhdin pitää samana loppuun asti. Pulssi <150 suosittelen minäkin.

ps. Synnytyksen jälkeenkin suositellaan välttämään pomppivaa liikuntaa, koska kudokset ovat ihan venyttyneet. Sama löysyys jatkuu imetyksen ajan hormoneista johtuen eli ei vielä silloinkaan juoksua ym pomppimista, jotta lantionpohja pysyy kiinteänä -tai siis tulee kiinteäksi uudestaan... Ajattelin uskoa.

Tuosta pomppimisesta: alussa tuli vältettyä pomppimista ihan varmuuden vuoksi, vaikka mulle taas sanottiin neuvolassa, että käy vaan juoksulenkillä eikä aerobicissakaan tarvitse mitään varoa.. (nämä varmaan vaihtelee aika paljon).
Ja aika pian pomppiminen tuntui pahalta, syke nousi, ja lisäksi mahaan tuntuu ikävältä kun se alkaa kasvaa. Huomaa vaikka jos tulee vähän juostua bussille, tai siis yritettyä juosta.. eipä onnistu:) Ehkä tämä on luonnon oma tapa varoitella mahdollisista vaaroista. Samoin kiertäviä liikkeitä ei pystynyt tekemään, tuntui pahalta. Niitähän pitäisi myös välttää ainakin alkuraskaudessa. Esim slalomhypyt jäivät heti pois.

Siis MITÄ!!? Että juoksu lisää keskenmenon vaaraa?! Voisiko joku ystävällisesti tarkentaa. Itse olen juoksija, nyt raskaana ja juuri lähdössä lenkille:0 Mistään en ole tuollaisesta lukenut, päinvastoin on yllytetty oikeinpa jatkamaan liikuntaa jota on harrastanut ennen raskautta.

Nyt huolestuin todella!!!

No onhan se juoksu aika pomppivaa ja hölskyvää vauvan kannalta, ainakin kun maha on iso, ei tulis mieleenkään paljoa juoksennella. Mahaa joutuu oikeen ""kantamaan"" käsillä jos joutuu just esim bussiin juoksemaan lyhyenkin matkaa.

Jos taas oot ihan alussa raskauden kanssa, tuskin ainakaan mahan paino aiheuttaa keskenmenon vaaraa.

Juoksijalle:

Mulle sanottiin siis neuvolassa, että jos on aikaisemmin harrastanut juoksua, voi juoksua jatkaa ainakin puoliväliin saakka. Mutta mielellään ""helpottaa"" sitä vähän hölkäksi eikä juokse veren maku suussa. Raskauden aikana ei saisi aloittaa juoksuharrastusta. Itse en ole koskaan juossut enkä siis juokse nytkään. Eikä tosiaan enää onnistuisikaan, maha painaa jo sen verran ja hengästyttää.

Mutta siis tosiaan nämäkin näköjään vaihtelee, yleensä kuitenkaan en ole nähnyt missään varsinaista kieltoa juosta. Riippuu varmaan hirveästi ihmisesta/kunnosta/neuvolasta/siitä onko keskenmenon riski muuten noussut. Ja kyllähän minäkin olen nähnyt sellaisia raskauskirjoja, joissa kehotetaan jättämään liikunta kokonaan pois.. Ehkä olisi parasta varmistaa neuvolasta tämä asia.

Juoksija: huomaat varmaan omasta kropasta että milloin juoksu tuntuu pahalta - silloin on sinun aika lopettaa. Kyllä se sikiö on niin hyvin siellä pussissaan että normaali liikunta ei saa keskenmenoa aikaan. Ellei sitten ole jotain riskitekijöitä mutta ne olisit varmaan jo huomannut ;) Niitä omia tapojaan ja lajejaan voi harrastaa niin kauan kun hyvältä tuntuu!

Itse suhtaudun aika varauksella neuvolasta saatuihin vinkkeihin sillä ne ovat yleensä sen kyseisen tädin mielipiteitä, eivätkä perustu mihinkään faktaan. Esim ravitsemuksen suhteen saa niin erilaisia vinkkejä eri neuvoloista että kaikki eivät milläään voi olla absoluuttisia totuuksia.

Sama pätee tietysti näihin maallikkovinkkeihin ;)

No sanomattakin lienee selvää ettei kukaan pururadalle lähde jos on mahaa jo kasvanut! Kysehän on nyt juuri siitä ajasta ennen mahan kasvua.

Minusta on olisi jotenkin outoa jo ihan ihmisrodun säilymisen kannalta jos alkuraskaus olisi vaarassa äidin pomppimisen tms. takia.

Taidanpa luottaa maalaisjärkeen tässä ja lopettaa juoksemisen kun se tekee ikävän olon. Tuolta juoksupalstalta luin että pari äitiä oli juossut viidennelle kuulle saakka:)

edellistä viestiä vielä täydennän: itsellä ne hypyt ja juoksut alkoi tuntua epämiellyttävältä vko 15, eivät siis sattuneet mutta tuntui että nyt on jotain ""ylimääräistä"" mahassa.

Minulle ekaa odottaessa sanottiin neuvolasta, että saa juosta. Toista odottaessa joku fysioterapeutti tms. oli opastanut samaista terveydenhoitajaa, että rv 12 asti olisi hyvä vältellä juoksua ja sen jälkeen taas saa juosta huoletta. Syy ei ollut keskenmenoriski vaan kohdun kiinnikkeiden tms. äidin kudoksille koituva rasitus.

Ekan kanssa huomasin aika alkuvaiheessa, että rasittavampi lenkkeily ei tuntunut hyvältä. Hiljaa pystyi juoksemaan, mutta sellainen ""tuntuu rankalta, mutta vielä hyvältä""-alue jäi tavallaan pois. Toisen raskauden aikana olen aika vähän juossut, hiihtoa ja hyötypyöräilyä on tullut sen sijaan enemmän. Tosin raskausviikolla 28 hölkkäsin vielä venlojen viestissä osuuteni läpi ja ihan hyvältä tuntui vaikka maha olikin jo ihan reilun kokoinen. Tärähtelevämpi maantiellä juoksu ei kyllä enää siinä vaiheessa houkutellut.

Kuten moni on sanonut, on varmasti hyvin yksilöllistä, mitä kukin voi raskaana ollessaan harrastaa. Ennen raskautta kävin spinningissä, erilaisissa jumpissa ja kuntosalilla. Raskauden alussa jatkoin kuten ennen, mutta n. rv 10 - 12 tienoilla alkoi iltaruuan jälkeen vatsaa turvottaa ja muutenkin kuvotti, joten vaihdoin reippaaseen kävelyyn ja kotona tehtäviin rauhallisiin lihasliikkeisiin.

Rv 18 tienoilla alkoivat lievät supistukset, jotka ilmaantuvat melko pian sen jälkeen, kun olen kävellyt vähän matkaa reippaasti. Harmittaa, kun nyt joudun kävelemään todella rauhallista vauhtia. Sen lisäksi pystyn onneksi tekemään lihaskuntoliikkeitä, joita jatkan pian kuntosalilla, kun siellä alkaa taas syyskausi ja ovet aukeavat. Nyt on menossa rv 26 ja kiloja on kertynyt n. 5.

Uiminenkin varmaan kävisi, mutta kun en koskaan ole oppinut uimaan siten, että laittaisin pään välillä veden alle, hartiani kipeytyvät, jos uin pidempään, eikä jostain 100 metrin uinnista oikein ole kuntoiluhyötyä.

Olen aiheesta aiemminkin kirjoitellut :) Rv 22 menossa. Nyt olen höllentänyt juoksulenkkeilyä ja siirtymässä kävelyyn. Vatsa alkaa juostessa kiristää välillä, liekö supistelua, kun en oikein esikoisen odottajana vielä tiedä kaikkia tuntemuksia. Spinningiä ja muuta jumppaa ohjaan edelleen 3-6 tuntia viikossa, vaikka määrä on huomattavasti vähentynyt viimeisen kuuden viikon aikana. Alkuraskauden liikuin normaalisti, vaikka pahoinvointi koettikin minua hieman nujertaa, ja urheilusuorituksen jälkeen sai olla heti välipalan kimpussa :) Tällä viikolla huomasin, että itselleni ei step-tunnit enää sovellu ""hypyttävän"" tunteen vuoksi, vaikka toki liikkeitä voi muokata itselleen sopivampaan muotoon. Sykettä seuraan jonkin verran, enemmänkin vain huvin vuoksi. Jos harjoittelu on intervallityyppistä, ei hetkellinen (kovakaan) sykkeen nousu tunnu pahalta kuten spinningissä spurtit ja mäkiosuudet.

Pilvi

Yhteistyössä