Nytkö olen tehnyt viimeisen päätökseni? (anteeksi pitkä vuodatus, eroasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soulou
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

soulou

Uusi jäsen
26.04.2011
12
0
1
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä noin 9 vuotta. Lapsia on siunaantunut muutama. Oikeastaan noin 7 vuoden ajan olen miettinyt eroa, vähän väliä, kerran on erottukin mutta jostain syystä (älkää kysykö miksi, en tiedä itsekään) palattiin yhteen. Samaan paskaan, mutta voi, niin viihtyisään, tuttuun ja turvalliseen.

Mies on alkoholisti. Aikanaan ero tuli huumekokeiluiden myötä jotka kuitenkin loppuivat tuohon eroon, on maistunut enää vain kalja ja viina. Vuosien varrella miehen juominen on vain pahentunut. Alkuaikoina ei juonut kuin yhden päivän viikosta, sitten alkoi olla kahta päivää mutta sekin harvemmin. Krapulakaljaa meni silti aina. Sitten alkoi loma-ajat maistua, useita päiviä. Nykyään on humalassa lomat (tekosyyllä: nyt on loma, hän saa juoda) viikonloput menee humalassa sunnuntai-iltaan asti, ja arvata voinette ettei tuosta miehestä ole paljoa apua lastenhoitoon.

Humalassa on päätynyt putkaan, tapellut, ja muutamia kertoja on nakannut myös minut ulos (ei lapsia kotona silloin) ja joskus on käyttäytynyt arvaamattomasti myös lasten nukkuessa, eli ovien paiskomista, huutoa jne (kun en anna känniselle).

Yleensä ollaan viikonloput muualla, isi kotona tai kavereillaan. Kun emme ole kotona, myös minä pääsen rentoutumaan ystävien kanssa jne, niiden muutaman mitä jäljellä on. Olen mökkiytynyt ihan kokonaan, en jaksa lähteä mihinkään ja sairastan paniikkihäiriötä. Mies myös odottaa noilla viikonloppureissuillaan että passaan ja palvelen häntä, eli kun tarvii kyytiä, pitää tulla hakemaan ja jos en hae, suuttuu. Olen muuttunut aika julmaksi tuon suhteen enkä kuskaa juuri ikinä nykyään mihinkään. On myös riehunut kännissä vanhemmillani koska en antanut pi**ua, aamuyöstä kun tuli sinne baarista.

On pettänyt useita kertoja. En ole oikeastaan edellisillä kerroilla edes jaksanut loukkaantua, ajatus on että "se nyt vain on tuollainen kännissä". Pettämisistä ei myöskään puhuta. Jos puhutaan alkaa huuto siitä millainen kylähuora itse olen, en ole pettänyt kertaakaan.
Puhe ei tehoa. Toteaa että häntä ei ole pakko katsoa. No ei ole ei, enkä ymmärrä miksen ole saanut lähdettyä.

Kun alan miettiä eroa ja lähtöä, tunteet ovat sekavat. Muistan hyviä aikoja, hellyydet ja mukavat hetket mitä on ollut. Naurut ja keskustelut, mies on aika fiksu tapaus touhuistaan huolimatta.
Mutta toisaalta, en voi sanoin kuvata sitä iloa mikä minut täyttää kun mietin, ettei tarvitsisi enää ikinä miettiä missä kunnossa kotiutuu, kotiutuuko edes. Ei tarvitsisi elää sotkussa ja pestä hänen pyykkejä. Ei murehtia kun taas on petetty, ei miettiä yön tunteina onko mies pettämässä.
Pääsisin ehkä useammin itsekin vapaalle ja voisin saada jopa niitä ystäviä taas, jos pääsisin miehestä eroon.

En ymmärrä miksen pysty käsittämään tilannetta, ettei mies muutu eikä halua muuttua. Pelkään että sekoittaa taas minun pääni kun olen lähtenyt lupaamalla kaikkea ja nyt kun ajattelen, saa minut lupaamaan kaikkea ja alistumaan. No joo, en taida siihen enää lipsua. Mistä saa voimaa? Ettei eron jälkeen vastaa niihin tekstareihin ja puheluihin kuin vain jos ne koskettavat lapsia.
Miten pääsen eroon mustasukkaisuudesta? Joka liittyy lapsiin, tiedän että mies ottaa uuden naisen parissa tunnissa eroilmoituksen jälkeen ja tämä nainen sekoittaa lasten päät koska ei kuitenkaan ole mitään pysyvää. Mutta mies ei tuon edellisenkään eron aikana sitä käsittänyt että uudet naiset voisi pitää poissa lasten silmistä kunnes kyseessä on vahvempi suhde joka todennäköisesti myös kestää.

Entäs isän tapaamiset lasten kanssa. Voiko vuoroviikonloput toimia jos isä on juoppo?

Entäs sääli? Mies ei osaa tehdä ruokaa. Ei pestä pyykkiä. Siitä se edellisenkin kerran lähti, ensin tuli pyyntö pesisinkö vaatteita hänelle ja lopulta sai ujuteltua itsensä meille jopa syömään jne. Rahat joi ja tuhlasi pitsoihin ja hampurilaisiin ja lopulta säälin vallassa ostin hänelle ruokaa kassillisen.

Itse tulin rahallisesti hyvin toimeen vaikka olin opiskelija ja kahden lapsen yh, mies maksoi 200e elatusmaksua.

Mutta tunne siitä omasta asunnosta missä olisin vain minä ja lapset, siistiä ja rauhallista, ei pelkoja... Olen suorastaan innostunut! Esikoisen takia vielä tässä kitkuttelen tuon neljä viikkoa että koulu loppuu, sen jälkeen pitäisi lähteä jos lähden... KUN lähden? Onko minusta siihen?

Mistähän mahdollisesti saisi jotain terapiaa tms itselleni avuksi? Lapset tuskin edes huomaavat muuta kuin asunnon vaihtumisen, isi ei heidän mielestään ole ikinä kotona joten...

Tuntuu että olen päätökseni tehnyt, mutta jokin osa minusta epäröi enkä voi sietää sitä koska jos joku muu olisi tässä tilanteessa neuvoisin lähtemään niin nopeasti kun jaloista pääsee.
Mutta ne on nuo hyvät hetket jotka kummittelee... Vaikka tiedän ettei niitä tule varmaan enää ikinä juuri olemaan. Kun saisin itseni ymmärtämään että ne ovat muistoja jostain kauan sitten kuolleesta.
Epäonnistun tässä avioliitossa ja harmittaa että monta hyvää vuotta on mennyt hukkaan... : /

Unohtui mainita että miehen selitys juomiselle on minä. Minun pitäisi miettiä omaa käytöstäni, siinä kuulema on syy miksi juo. Totta on etten halua seksiä enkä läheisyyttä, koska mies juo. Oravanpyörä joka minun pitäisi katkaista? Ja huomata ettei mies kuitenkaan tekisi mitään muuta kuin joisi.

Olen itsekin eronnut ja aluksi pohdin myös, että heitinkö ne aviovuodet hukkaan. Mutta sitten totesin, että en heittänyt, ne olivat sitä elämää jota silloin elin, minun elämääni. Siihen kuului hyviä aikoja, huonoja aikoja, tavallista arkista aherrusta. Itkin, nauroin, elin, aivan kuten olisin tehnyt jossakin muussakin suhteessa tai vaikkapa sinkkuna. Ja jäihän siitä käteen jotakin todella arvokasta: lapset.

Olet tehnyt jo eropäätöksen, nyt vain halusit purkaa sitä vielä jotenkin. Tiedät itsekin, että miehesi ei muutu, ja sinä olet oikean ratkaisun tehnyt, kun päätät erota. Eihän se ero koskaan helppo ole, mutta joskus se vain on ainoa mahdollisuus. Voimia! :hug:

Oi voi, tiedät itsekin että sun pitää lähteä tuosta suhteesta. Tuhlaat koko ajan aikaasi! Ei tuollainen ole ansaitsemaasi elämää, voisit vielä saada jonkun ihanan miehen.

[QUOTE="xyz";23655547]Mies on aika fiksu????? AIKA FIKSU? Herää nainen.[/QUOTE]

Kyllä, hän on fiksu. Osaa keskustella, on samalla aaltopituudella, huumorintajuinen ja hauska. Selvänä.

Voi, olet kovan paikan edessä. Mieti kuitenkin itseäsi ja lapsiasi. Sinä olet ainoa, joka voi suojella lapsiasi ettei mies satuta heitä enempää.
Saat varmasti tukea läheisiltäsi ja apua kun pyydät vaikka neuvolasta. Varaudu myös alkuun että mies alkaa ahdistella sinua, tulemalla oven taakse yms.. kun olette muuttaneet.

Voimia! Ja vapaampaa ihanaa kevättä :)

[QUOTE="una";23655555]en osaa muuta sanoa kuin että mieti haluatko kymmenen vuoden päästä huomata kuinka oot tuhlannut melkein 20 vuotta elämästäsi tuohon?[/QUOTE]

Tätä olen miettinyt. Nyt vain sain juuri vähän ulottuvuutta tuohon ajatukseen, olenkohan ajatellut tähän asti että mies muuttuisi, ja kymmenen vuoden päästä kaikki olisi hyvin? Tuskin. Kymmenen vuoden päästä saattaisin olla uudessa, paremmassa parisuhteessa.

Voi, olet kovan paikan edessä. Mieti kuitenkin itseäsi ja lapsiasi. Sinä olet ainoa, joka voi suojella lapsiasi ettei mies satuta heitä enempää.
Saat varmasti tukea läheisiltäsi ja apua kun pyydät vaikka neuvolasta. Varaudu myös alkuun että mies alkaa ahdistella sinua, tulemalla oven taakse yms.. kun olette muuttaneet.

Voimia! Ja vapaampaa ihanaa kevättä :)

Tuo minua hieman vit*ttaakin jo valmiiksi, koska tiedän kokemuksesta että niitä tekstareita ja puheluita tulee jatkuvasti. Päättänyt olen että en niihin vastaa jos ne eivät koske lapsia. Harmi etten oikein voi muuttaa numeroakaan...

Sä oot hoitanu alkoholistimiestäsi jo niin kauan, että olet tavallaan siitä riippuvainen. Ne hyvät muistot ovat sinulle ehkä vain tekosyy lykätä erosuunnitelmia. Miehesi kyllä keksii kaikki mahdolliset tekosyyt juomiselleen eikä todennäköisesti edes myönnä olevansa alkoholisti, joten hän ei näe mitään syytä lopettaa juomistaan. Tuollaisena tuo teidän suhde imee sinut kuiviin ja lapset varmasti kärsivät ainakin kouluiässä suunnattomasti isänsä juomisesta. Olisi tietysti kaikille ehdottomasti parasta, jos miehesi lopettaisi juomisensa, mutta toiseksi paras vaihtoehto on jättää mies. Muut asiat kyllä hoituvat sitten. Ero voisi hyvässä lykyssä herättää miehen ja saada halun lopettaa juomisen. Toisaalta mies voi myös alkaa täysipäiseksi kyläjuopoksi, jolle en lapsia antaisi viikonlopuiksi.
Voimia sinulle, teetpä sitten miten tahansa.

Tee se. Ota se ero ja pidä se. Sä kiität itseäsi vielä monet kerrat myöhemmin. Todennäköisesti ainoa asia joka sua myöhemmin vituttaa on se ettet hoitanut asiaa kuntoon jo vuosia sitten.

Se ensimmäinen yö omassa asunnossa, kaikessa rauhassa ei unohdu koskaan. Niin hyvältä se tuntuu! Mun 1. mies oli suurinpiirtein samaa kaliberia, joten tiedän hyvin tunteesi nyt.

Tavallaan kai olen päätökseni tehnyt. Jotenkin annan liikkumavaraa silti itselleni, tyhmä kai olen. En saa esim kerrottua päätöksestäni äidille tms, koska tiedän että sitten se on lopullista.

Yksi peloistani on että kun lähden, mies raitistuu ja mitäs sitten, jos nyt eroan en todellakaan tule takaisin mutta raittiina tuo mies olisi sitä mihin rakastuinkin. Miksi tämä on niin vaikeaa? :( Harmittaa jos joku muu saa sen miehen jonka minä halusin, raittiin ja kunnollisen...

Unohtui mainita että miehen selitys juomiselle on minä. Minun pitäisi miettiä omaa käytöstäni, siinä kuulema on syy miksi juo. Totta on etten halua seksiä enkä läheisyyttä, koska mies juo. Oravanpyörä joka minun pitäisi katkaista? Ja huomata ettei mies kuitenkaan tekisi mitään muuta kuin joisi.

Niinpä niin:D. Alkoholistit etsii AINA vikaa jostain muusta kuin itsestään.
Kuulostaa siltä, että olet pohtinut asian kaikilta kannoilta, ja vaikutat muutenkin sisäistäneen tilanteesi todella hyvin. Uskon, että löydät sen rohkeuden, viimeisen tapin jonka jälkeen lähdet. Siihen asti toivon sinulle voimia ja kaikkea hyvää Sinulle ja lapsillesi teidän uuteen ihanaan, vapaaseen elämäänne ilman tuota miestä:)

Tavallaan kai olen päätökseni tehnyt. Jotenkin annan liikkumavaraa silti itselleni, tyhmä kai olen. En saa esim kerrottua päätöksestäni äidille tms, koska tiedän että sitten se on lopullista.

Yksi peloistani on että kun lähden, mies raitistuu ja mitäs sitten, jos nyt eroan en todellakaan tule takaisin mutta raittiina tuo mies olisi sitä mihin rakastuinkin. Miksi tämä on niin vaikeaa? :( Harmittaa jos joku muu saa sen miehen jonka minä halusin, raittiin ja kunnollisen...

Niin, tuo "riski" on olemassa, että miehesi raitistuu ja joku saa hänestä sen mitä sinä et saanut (tunnen yhden eronneen parin joiden kohdalla tuo tapahtui). Todennäköisempää kuitenkin on, että hän ei raitistu, mutta niin tai näin, jos jatkat tätä suhdetta, voit olla vielä varmempi, ettei miehesi lopeta juomista. Sinä olet se, joka pitää niitä alkoholistin seiniä pystyssä ja mahdollistat sen juomisen kaikella tasolla. Kun eroatte, on hän omillaan, ja vasta sitten näkee nouseeko hän suosta, vai uppoaako syvemmälle.

Sinun on kuitenkin pelastettava itsesi ja lapsesi tuosta alkoholistin helvetistä, ja kävi miten kävi miehesi suhteen, teillä tulee joka tapauksessa olemaan parempi ja tasapainoisempi elämä lastesi kanssa.

Kuten kaikki tiedämme, elämässä joutuu kärsimään tuskaakin, mutta jos on riittävästi rohkeutta kestää nuo rankat ajat, kasvaa vahvemmaksi, ja saa lopulta sen tasapainoisen elämän minkä on ansainnut, ja osaa jopa arvostaa sitä, kun on "kovalla työllä ja tuskalla" hankittu.

Kysyit, voiko vuoroviikonloput toimia jos isä on juoppo. No, mietipä voitko jättää lapsesi turvallisin mielin sinne. Kun ukkoa alkaa tympimään, hän avaa sen pullon.Tuskin miettii onko lapset siinä vai ei.

Olen mahdottoman tyytyväinen siihen, että äitini aikoinaan jätti juopon ja pettävän isäni. Ansaitsi paljon parempaa ja nykyisin elää onnellisessa avioliitossa. Sinulle ja lapsillesi on parempi, että eroat, ansaitsetta kaikki parempaa.

Mä ymmärrän sen säälipointin, on vaikeaa jättää toista oman onnensa ojaan, varsinkin jos on vuosikausia jo pitänyt huolta. Mutta miehesi on aikuinen ihminen ja oman onnensa seppä, hänen on pärjättävä omillaan. Teet tarkat rajat teidän väleistä ja keskustelet vain lapsiin liittyvistä asioista. Tapaamisista voi sopia lasteenvalvojan kanssa.

Lapset eivät ole tyhmiä, kyllä ne näkee kun äiti kärsii. Jos miehesi ottaa heti uuden puolison, sille et valitettavasti voi mitään muuta kuin toivoa, että se olisi joku fiksu tyyppi.

Olen tänään melkein tiedostamattani alkanut käydä läpi tavaroita, heitellä turhia roskiin ja salassa pakannut laatikoihin. Eritellyt lakanoita ja miettinyt asioita. Kun katson miestäni (joka on nyt selvinpäin) en tunne oikeastaan mitään. Katsoin kerrankin kunnolla, koska lie olen viimeksi pysähtynyt tuijottamaan näin. Pettymys, viha ja välinpitämättömyys, jotain pientä toivetta syliin käpertymisestä mutta sekin pyyhkiytyi pois kun tuli mieleen ettei se ole enää samanlaista mitä silloin joskus. : /

Tuntuu hyvältä laittaa noita tavaroita. Ajattelin että pamautan miehelle uhkauksen päin naamaa, niin vaikean että tiedän ettei sitä tule toteuttamaan, mutta jos niin hyvin kävisi, että edes yrittäisi, voisin kuukauden koulujen lopusta katsella tilanteen kehitystä. Ja jos epäonnistuu, se on hei hei.

Hyvin tiedän ettei edes yritä.

Yhteistyössä