Nyt tulee turpiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos kaikille hienoista vastauksista. Täytyy sanoa, että fiksua porukkaa täällä ja etten itse ole niinkään varma enää siitä lapset pitää tehdä vasta sitten kun on opiskelut opiskeltu ja uraa luotu. Alkaa tää ikä ihan oikeasti painaa, kun pitää jaksaa temmeltää noiden pikkuisten perässä. Onko oikeaa ikää oikeastaan olemassakaan??? Jokaisessa on ainakin omat hyvät puolensa.
Mukavaa kesää kaikille ikään katsomatta :) :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2005 klo 00:57 Täti kirjoitti:
Kiitos kaikille hienoista vastauksista. Täytyy sanoa, että fiksua porukkaa täällä ja etten itse ole niinkään varma enää siitä lapset pitää tehdä vasta sitten kun on opiskelut opiskeltu ja uraa luotu. Alkaa tää ikä ihan oikeasti painaa, kun pitää jaksaa temmeltää noiden pikkuisten perässä. Onko oikeaa ikää oikeastaan olemassakaan??? Jokaisessa on ainakin omat hyvät puolensa.
Mukavaa kesää kaikille ikään katsomatta :) :)

tänk juu, hyvät kesät sinnekin :wave:

moi. aika yllätys vauva oli, koska minulle sanottiin etten voi saada lapsia, mutta kummasti huomasin syksyllä olevani raskaana. en ollut siis valmistautunut yhtään vauvauutiseen, lähinnä olin käsitellyt asiaa niin että elämäni kulkee ilman lapsia. laskettu aika on viikon päästä, tottakai tämän ihmevaavin halusin pitää. olen 19 ja miheni 24 joka on tosi onnellinen asiasta myös. :)

eipä oltu suunniteltu mutta ei ollut puhettakaan etteikö pidettäisi, koska emme käyttäneet kortsua kummempaa ehkäisyä ja tiesimme että siinä olisi mahdollisuus tulla raskaaksi.... mutta juu siis ei ollut suunniteltu lapsi... ihan yllätys oli. miun piti mennä opiskelemaan korkeakouluun ja kattoa vasta sitten, mutta meidän kohdalla päätettiin näin... nyt olen töissä vuoden ja sitten menene opiskelemaan.... että kyllä sitä kerkeää opiskella

:snotty: Mikä on se syy miksi noin nuoret suunnittelevat vauvaa? Eikö sitä ehtisi myöhemminkin kun koulut ja muut velvoitteet on hoidettu? Olisi ammatti ja muu valmiina ja alspelle aurinkoinen tulevaisuus!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2005 klo 08:09 Ihmeissään kirjoitti:
:snotty: Mikä on se syy miksi noin nuoret suunnittelevat vauvaa? Eikö sitä ehtisi myöhemminkin kun koulut ja muut velvoitteet on hoidettu? Olisi ammatti ja muu valmiina ja alspelle aurinkoinen tulevaisuus!

Aurinkoinen tulevaisuus...Eiköhän meidän lapsilla ole kummiskin aurinkoinen tulevaisuus vaikka vähän pilvistä joskus sattuu olemaankin. ;)

Hei!

Minä sain ekan lapseni vain vajaa 16-vuotiaana, ja hyvin olen pärjännyt. Olin silloin kyllä hirvittävän nuori ja myönnän, että elättelin ruusunpunaisia kuvia vauva-ajasta, oma äitini tuki minua koko raskauden ajan ja yritti iskostaa päähäni, kuinka rankkaa vauvan hoito todella on 24/7! Tajusin asian kuitenkin vasta lapsen synnyttyä, kuten uskoisin kaikkien äitien tajuavan. Oma sisareni sai ekan lapsensa 30-vuotiaana ja samat tunteet ja ajatukset myllersivät myös hänen päässään. Molemmat lapseni (5- ja 2-vuotiaat) olivat "vahinkoja", mutta loppupeleissä oikein toivottuja sellaisia. Ja hei! Mullahan on aikaa elää "nuoruutta" 30-40:nä kun lapset on aikuisia! Hyvää kesää nuorille ja vanhoille, isille ja äideille!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2005 klo 09:02 äetyliini kirjoitti:
\

Aurinkoinen tulevaisuus...Eiköhän meidän lapsilla ole kummiskin aurinkoinen tulevaisuus vaikka vähän pilvistä joskus sattuu olemaankin. ;)

mä en ymmärrä mitä se äidin koulutus vaikuttaa lapsen aurinkoiseen tulevaisuuteen. vaikka kuinka ois kouluttautunu, se ei takaa töitä. ja mikä se syy on? se on se ihan sama mitä vähän vanhemmillakin. siksi, että lapsia HALUTAAN. juu ja ehtisihän sen myöhemminkin, mut miks pitäis, jos sopiva aika on just nyt?

En usko että sopiva aika on nyt, juuri nyt jos koulut on käymättä eikä muutenkaan elämä mallillaan...Vauvalla koitetaan saada ITSELLEEN Paremmat oltavat. Saahaan enemmän sossusta rahaa jne... :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2005 klo 13:46 Pyhiskä kirjoitti:
En usko että sopiva aika on nyt, juuri nyt jos koulut on käymättä eikä muutenkaan elämä mallillaan...Vauvalla koitetaan saada ITSELLEEN Paremmat oltavat. Saahaan enemmän sossusta rahaa jne... :kieh:
no hei toi oli kyl aika tyhmästi sanottu. :whistle: jos "oikeeta aikaa" aletaan miettii et milloin ne lapset olis hyvä tulla tähän maailmaan nii eihän niitä tulis sitte varmaa ollenkaa.tuntuu et lapsia kun on nii aina tulee sellasii tilanteita joissa voi mielessä käydä et tää juttuki sujuis muuten aika helposti jos ei olis noita tenavia tossa... ;) itellä on neljä lasta joista vanhimman sain kun olin 19 ja hei, mulla on edelleen koulut käymättä!!!!!!!!!!!!! ja en mä niitä lapsia minkään sossun rahan takii kyl oo hankkinu,koskaa ees käyny sossun luukulla.ja entäs sitte jos joku käykin tiukan paikan tullen siel,sitä vartenhan sellanenkin paikka täällä suomessa on järjestetty.sanon kyllä et aika lapsellista ajattelua sanoo nuorille äideille noin et lapsi hommataan sen takii et sais itelle paremmat oltavat ja paljon rahaa. :whistle:

tässä mun tarina:
olin 18 kun huomasin odottavani esikoistani. vauva oli todella yllätys koska söin pillereitä ja käytimme hänen isänsä kanssa kortsuakin. kun vauva oli tulossa olimme jo eronneet ja mies olisi halunnut minun tekevän abortin,en tehnyt enkä ole sitä pätkääkään katunut. vaikka tiesin jääväni yksinhuoltajaksi heti alusta alkaen.

en pitänyt lasta sen takia että saisin itselleni paremmat oltavat koska tiesin/tiedän lapsen kasvattaminen vie rahaa paljon enemmän kuin minun elättäminen.

kouluni on edelleen kesken ja kyllä sitä jossain välissä saa hommattua sen ammatin.

nyt minulla on kolme lasta joista kuopus on ainoastaan suunniteltu. olen nyt 25 vuotias ja kuopus tulee 8 kuukautta pian. ja kovaa vauvakuumetta podetaan aviomiehen kanssa.

kertakaan en ole katunut että hankin lapset nuorena koska sitten kun olen 30-40 niin voin mennä tanssimaan jos haluan. ja silloin lapset on jo isoja.

samoin olen miettinyt sitä että vanhempana ne yövalvomiset ovat varmasti aika rankkoja koska välillä ne on minullekkin rankkoja. mutta lapset antavat kyllä takasin niin paljon rakkauttaan että kaikki vastoin käymiset jaksaa.

\

aikaisempaan teksiin viitaten: mitä se koulutus ihmiselle takaa? hyvin koulutettuja ihmisiä on työttömänä tahtomattaan ja monet joutuneet hanttihommiin vaikka olisi minkälaiset insinöörin paperit.

Ja tähän sossu juttuun.... Tieääkö tämä "pyhiskä" mitä lapsen kasvatus/hoito maksaa?? Siinä ei todellakaan eletä herroiksi! :o

Joo-oh..no eikös se riipu ihan ihmisestä.. ?? Jos ite ajattelet noin, että et ois pärjänny.. se o oma ongelmas..ja jos oisit aikasemmin tullu raskaaks, ni pakkohan sun ois ollu pärjätä!
Ite 16vuotias ja vajaa 2kk tyttö löytyy.. isukki mukana alusta alkaen :wave:

\

Ennemmin kouluttamaton 18 vuotias kuin 32 vuotias lääkäri tai lakimies joka tekee 12tunnin työpäivää ja vuorotyötä... Väittäisin että tällaisessa tapauksessa 18 vuotias kouluttamaton pystyy antamaan enemmän aikaa ja rakkautta ja turvallisemman lapsuuden kun 12 tuntista työpäivää vuorotyössä tekevä. Eli ei se aina ole iästä tai koulutuksesta kiinni se lapsen aurinkoinen tulevaisuus...
T. Kouluttamaton (pian) 5 lapsen äiti joka sai esikoisensa 18vuotiaana...
P.s. Kaikki saman miehen kanssa ja ihan naimisissa asti ollaan asutaan omassa asunnossa ja ihana mieheni elättää hyvin tämän perheen. Itse meinaan mennä töihin vasta kun kuopus täyttää 3.

Jos on uran hankkinut, niin joskus käy niin, että sit pitäs kovasti edetä, ja lapset pistetään vauvana päiväkotiin. tietenkin voi joutua muutoinkin pistää lapsen päiväkotiin, mutta minulla esim. ei ole ollut kiirettä, kun ei ole mitään mihin palata.
Huonoja puolia nuoressa iässä on kokemattomuus ja oma murrosikä, joka ei taida koskaan loppua. Mutta kaverini ovat yli 30v ja samat ongelmat heillä on, toiset ovat jopa kypymättömämpiä.
Se ei todellakaan ole iästä kiinni. jos itse olisin tasapainoisempi, olisin vielä parempi äiti. mutta vaikka en aina ole kovin järkevä äiti, tässähän sitä opitaan.

\

koulut on käymättä, mut se ei vaikuta siihen millä mallilla muu elämä on. ja meidän elämä on oikein mallillaan, mitä nyt vähän on hermot riekaleina mut siihen ei koulutuskaan auttaisi.
miten sillä vauvalla saa itselleen paremmat oltavat? tavallaan toi on ihan totta, mun mielestä on tekopyhää väittää että lasta tehdään mistään muusta syystä ku omasta halusta, ja omaksi iloksi (ja suruksi), eihän kukaan nyt tosissaa ajattele että kansoitampas nyt tätä maata ku muuten tulee väestönlasku, ja tästä lapsesta koulutetaan seuraava einstein, joka keksii ratkaisun joka ikiseen maapallon ongelmaan, ja sit vaan elellään onnellisina elämän loppuun asti. ehei, kukaan ei tee lasta ketään muuta, ku itseään varten, ja turha väittää muuta.

Meillä ei ollut suunniteltu, asuttiin kyllä miehen kanssa yhdessä silloin jo. Pienen pohtimisen jälkeen tultiin siihen tulokseen, että hyvin me pärjätään :)
Ikää oli silloin minulla 17, miehellä 19.
Nyt tyttö on 8kk, ja elämä mallillaan.
Hetkeäkään en ole katunut, ja vaikka usein mietin, voinko lapselle tarjota yhtä hyvän lapsuuden, kuin mitä vanhemmat ja kokeneemmat ihmiset pystyvät, tuntuu tämä silti ihan oikealta.
Nyt on oma yritys, asunto, ja ihana lapsi, paljon on saatu aikaan näin nuorina, a paljon tavoiteita vielä edessä =)

Hei vaan, yli-ikäinen reilusti minäkin tänne (27), mutta tulimpahan kurkkimaan! Jos parisuhde on vakaa ja molemman haluaa lasta tosissaan, niin minusta on hieno että "nuoret" uskaltaa. Itsekään ei ole turhan vanha lasten lähestyessä aikuisikää ja kerkeääpähän tehdä niin monta lasta kuin huvittaa. Tsemppiä nuoret perheet =)

Itse sain lapsen kun täytin 19-vuotta. Yhdessä oltiin avopuolison kanssa lasta haaveiltu.
Nyt tyttö täyttää neljä vuotta. Välillä ollaan oltu rahallisesti tosi tiukoilla. Molemmat opiskeltu.
Miehellä nyt vakituinen työ ja itse olen ollut nyt Meijerissä palkallisessa työharjoittelussa. Sitten viellä vähäksi aikaa kouluun. Tulevaisuus näyttää hyvältä ja lisää lapsia olisi kiva saada kunhan saisi ensin olla töissä. :)

Lapsi oli suunniteltu, enkä itse edes henk.koht. aborttia hyväksy, eli vaikka ei olisikaan ollut suunniteltu, pitäisi olisin, tietenkin. Itelläki miehet ollut vähemmän perheenisi tyyppisiä, mutta hyvin on pärjätty ilmankin! :)

Olin alle 20, kun sain tietää raskaudestani... raskaus ei ollut mitenkään suunniteltu ja erittäin vaikea, koska sairastan epilepsiaa ja meidän epileptikkojenhan tulisi tarkkaan suunnitella raskautemme. Muutin lapsen isän luo heti melkein kun sain tietää raskaudestani ja keskeyttäminen ei käynyt edes puheissa. Terve poika tuli ja nyt olemme asuneet 5 vuotta yhdessä. Toista suunnitellaan kunhan terveys antaa myöden... tästä minun tarinastani voi moni olla montaa mieltä, mutta rehellisesti voin sanoa, että onnellisempia ollaan kuin moni tuntemamme pariskunta. Kaduttanut ei ole kumpaakaan päivääkään!! :heart: