nyt pelottaa:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas

Vieras
Luin äsken sattumalta netistä että purkkitonnikalaa ei saisi syödä raskaana ollessa?? söin sitä vähä aikaa sitte melkee jokapvä,tein lämpimii voileipii ja salaattii siitä,kun olin lukenut että sitä saisi syödä rajoituksetta :( monta purkkia meni vkossa nyt oon rv29+4. pelottaa niin paljon et oon nyt sit aiheuttanu jonku aivovaurion;( mä en kestä.....

noh nyt oli monellakin eri sivustolla et max 2purkkii tonnikalaa vkos ja mul monesti meni kyllä enemmänki:( ei näist ota enää mitää selkoo ko eka luin et ihan huoletta saa syödä.vitsit en syö enää lainkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Luin äsken sattumalta netistä että purkkitonnikalaa ei saisi syödä raskaana ollessa?? söin sitä vähä aikaa sitte melkee jokapvä,tein lämpimii voileipii ja salaattii siitä,kun olin lukenut että sitä saisi syödä rajoituksetta :( monta purkkia meni vkossa nyt oon rv29+4. pelottaa niin paljon et oon nyt sit aiheuttanu jonku aivovaurion;( mä en kestä.....

No niin, sä olet saanut aivovaurion. Otan osaa.

Mä luulen, et neuvolassa varotettaisiin ja ohjeistettaisiin jos siinä olis joku iso huoli taustalla. Mua eikä mun kavereista ole varoitettu ja tonnikalaa ollaan syöty raskauksien aikana.

Ota nyt rauhassa ap ja soita varmuuden vuoksi huomenna neuvolaan ja varmista sieltä tää asia :hug:

Olen mäkin jostain lukenut tuosta suosituksesta, ettei purkkitonnikalaa saisi syödä viikossa kovin paljoa.

Tätähän tämä raskaana oleminen nykyisin on. Kieltolistoja ja suosituksia melkein joka asiasta. Jos sua kamalasti huolettaa, voit kysyä asiasta esim. Teratologisesta tietopalvelusta. Sieltä mä olen saanut monta hyvää ja ennenkaikkea RAUHOITTAVAA vastausta näihin ravinto- ja lääkekysymyksiin. Numeroa en muista, mutta sekin löytyy googlettamalla tai sitten myrkytystietokeskuksen sivuilta (muistaakseni).

Ps. Mä olen myös tarkka syömisistäni raskaana ollessa ja silti aina sattuu jotain vahinkoja. Ei niille mitään voi. En usko ollenkaan, että olisit aiheuttanut mitään vauvallesi. Toinen puolihan tässä asiassa on se, että sä olet syönyt kalaa, mitä pitäisi raskaana ollessa syödä. Mä taas syön kalaa ihan liian harvoin...

Nythän on niin että tonnikalassa on nuo syöntimääräsuositukset jotka koskevat kaikkia, eikä vain raskaana olevia.

Mutta siis jos ihan maalaijärkeä käyttää niin noilta terveyshaitoilta välttää ihan sillä että ruokavalio on riittävän monipuolinen. Turvallisiksi määritellyt rajat näissä asioissa kun ovat melkoisen paljon pienemmät kuin ne jotka aiheuttavat varsinaista haittaa.

Tonnikala on kyl kaloista huonointa, se on käytännössä sama kun punaista lihaa söis.

Muuten kyl vieras (klo 00:08) puhuu asiaa. Eli kunhan et oo pelkällä tonnikalalla elänyt, etkä säilyttänyt sitä fisua avatussa säilykepurkissa pitkiä aikoja, niin etteköhän ole sinä ja sikiö ihan turvassa.

Yhteistyössä