Nyt on vaikea tilanne: Ero ja liian iso asuntolaina!

  • Viestiketjun aloittaja mitäteen
  • Ensimmäinen viesti
mitäteen
Ahdistun niin ettei happi kulje!

Ostimme kolmisen vuotta sitten talon ja muutimme 150km päähän miehen työn perässä. Pidimme siinä alussa lyhennysvapaata, kun olin kotihoidontuella, joten laina ei ole lyhentynyt nimeksikään.

Nyt meillä on tullut ero ja saisin asunnon koti seuduiltani, jossa asuu kaikki läheiseni.

Ongelma on siinä, että välittäjän mukaan hinnat ovat laskeneet niin roimasti, että talosta saatava hinta ei kattaisi koko jäljellä olevaa lainaa, vaan sitä jäisi vähintään 20k jäljelle. Pankki tuskin tähän suostuu? :(

Yritän laskea ja laskea ja pähkäillä, enkä vaan keksi ratkaisua. Minun pitäisi tänään ilmottaa otanko asunnon vastaan, enkä tiedä mitä tehdä.

Miehelläni ei ole yksinkertaisesti varaa jäädä yksin asumaan taloon, rahat eivät riittäisi mitenkään päin, eikä minulla ole varaa maksaa osaani tuosta talosta ja sitten vielä vuokraa uudesta asunnosta.

Olen miettinyt vuokraamista, mutta kova pelko on että vuokralaiset tuhoaisivat koko talon. Lisäksi siinä on se ongelma, että vuokratulot huomioidaan asumistuessa (vaikkakin ne menevät suoraan talon lainakuluihin yms ) ja näin ollen en saisi asumistukea.

Talo tuntuu nyt minun vankilalta. En voi myydä, en vuokrata, en pitää sitä.
Kuitenkin on pakottava tarve päästä takaisin sinne missä kaikki läheiset asuu ja minun työni on.
Jos jäisin itse taloon asumaan, lapset joutuisivat olemaan 12h päiviä tarhassa ja olisin täysin yksin. En tunne ketään tältä paikkakunnalta. Ja lisäksi tietenkin raha puoli, turha kuvitella mitään tukia omistusasuntoon... :/

Kysymys varmaan on se, että olisikohan minulla mennyt joku vaihtoehto ohi, mitä en ole itse keksinyt. :/
 
Vierass
Miksei pankki suostuisi myyntiin? Vaikka lainaa jää jäljelle 20 000, niin jatkatte sen maksamista. 1990-luvulla oli tavallista, että pankki jopa vaati myymään asunnot tappiolla, vaikka myyntihinta ei riittänyt kattamaan lainaa.
 
mitäteen
Oikeesti? Olen nettiä plärätessäni törmännyt siihen, että pankilta pitää pyytää lupa myyntiin jos tälläinen tilanne, ja voivat sanoa etteivät suostu kyseiseen hintaan. Tietääkö kukaan, pitääkö sitten sille loppulainalle saada takaajat jotain?
 
vieraskin.
Talo myyntiin ja heti sillä hintaa millä ostitte. Siitä sitten jää mahdollisille tarjouksen tekijöille tinkimisvaraa. Kun tilanne on tuo niin jos 20000 euroa alhaisemman tarjouksen saatte niin myykää ja heti. Asuntokauppa on huonoa verrattuna 3 vuoden takaiseen ja talonne on 3 vuotta vanhenpi mitä tuolloin, joten voi olla, että tarjoukset on jopa paljon matalampia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitäteen;30316085:
Oikeesti? Olen nettiä plärätessäni törmännyt siihen, että pankilta pitää pyytää lupa myyntiin jos tälläinen tilanne, ja voivat sanoa etteivät suostu kyseiseen hintaan. Tietääkö kukaan, pitääkö sitten sille loppulainalle saada takaajat jotain?
Voithan sä varmistaa asian ja kysyä suoraan pankista?
 
"Realisti"
Kyllä se pankki vaatii jäljelle jäävälle lainalle uuden vakuuden, koska asunto on taannut asuntolainaa, ja asuntoa ei enää sen myynnin jälkeen ole. Jäljelle jäävä laina muuttuu myös kulutusluotoksi - ei voi olla asuntolainaa, kun ei ole asuntoa. Eli se on kyllä totta, että tarvitsette pankin luvan talon myyntiin. Tai oikeammin, tarvitsette pankin suostumuksen siihen, että pantti (eli talo) myydään mutta lainaa jää. Tuskin se kuitenkaan tuosta kieltäytyy, koska mitään muuta keinoahan ei ole teidän tilanteessanne. Jäljelle jäävä laina sitten puoliksi, ja yrittäkää neuvotella mahd. pitkä laina-aika jos/kun rahasta on tiukkaa.
 
Vierass
Alkuperäinen kirjoittaja mitäteen;30316085:
Oikeesti? Olen nettiä plärätessäni törmännyt siihen, että pankilta pitää pyytää lupa myyntiin jos tälläinen tilanne, ja voivat sanoa etteivät suostu kyseiseen hintaan. Tietääkö kukaan, pitääkö sitten sille loppulainalle saada takaajat jotain?
Koska talo on lainan vakuutena, niin tietenkään pankki ei hyväksy sitä, että myisitte talon pilkkahintaan. Tuossa tapauksessa pankki varmasti jopa suosittelee talon myymistä ostohintaa alempaan hintaan. Kannattaa olla yhteydessä pankkiin, jotta kaikki sujuu yhteisymmärryksessä.
 
mitäteen
Talo myyntiin ja heti sillä hintaa millä ostitte. Siitä sitten jää mahdollisille tarjouksen tekijöille tinkimisvaraa. Kun tilanne on tuo niin jos 20000 euroa alhaisemman tarjouksen saatte niin myykää ja heti. Asuntokauppa on huonoa verrattuna 3 vuoden takaiseen ja talonne on 3 vuotta vanhenpi mitä tuolloin, joten voi olla, että tarjoukset on jopa paljon matalampia.
Meillä on siis tilanne tämä:

lainaa otettiin 207k, lainaa on jäljellä 197k. Välittäjälle menee vajaa 10k. Ja hinnat laskenu roimasti.

ahdistavaa. :(
 
[QUOTE="Realisti";30316105]Kyllä se pankki vaatii jäljelle jäävälle lainalle uuden vakuuden, koska asunto on taannut asuntolainaa, ja asuntoa ei enää sen myynnin jälkeen ole. Jäljelle jäävä laina muuttuu myös kulutusluotoksi - ei voi olla asuntolainaa, kun ei ole asuntoa. Eli se on kyllä totta, että tarvitsette pankin luvan talon myyntiin. Tai oikeammin, tarvitsette pankin suostumuksen siihen, että pantti (eli talo) myydään mutta lainaa jää. Tuskin se kuitenkaan tuosta kieltäytyy, koska mitään muuta keinoahan ei ole teidän tilanteessanne. Jäljelle jäävä laina sitten puoliksi, ja yrittäkää neuvotella mahd. pitkä laina-aika jos/kun rahasta on tiukkaa.[/QUOTE]

Mun mielestä asunto itsessään takaa lainaa 70 %, loppu takuu tulee muualta.
 
mitäteen
Kannattaa etsiä edullisempi välittäjä tai laittaa itse myyntiin?
Joo tota itse myymistä olen kyllä miettinyt vakavasti. Minä jopa ymmärrän näiden talojen päälle jotain, joten ei olisi sinällään vaikeaa.
Olen jarrutellut tämän idean takia vain siitä syystä, että suuri osa ostajista karttaa itse myyviä ja elämtilanteeni on niiin kiireinen, että onko minusta siihen sitten kuitenkaan. Mutta, mutta. Hyvä idea kyllä, jota harkitsen varmasti.
 
"Realisti"
Kannattaa etsiä edullisempi välittäjä tai laittaa itse myyntiin?
5% välityspalkkio kuulostaa kyllä todella isolta. Sitä saa varmaan neuvottelemalla / välittäjää vaihtamalla tiputettua.

Mun mielestä asunto itsessään takaa lainaa 70 %, loppu takuu tulee muualta.
Toki, mutta kun se 70% poistuu (= asunto myydään) niin ei ne loput takaukset paljoa auta. Ei sitä loppua takuuta (oli sitten henkilötakaus tai valtion takaus tms) voi suoraan siirtää kulutusluottoa takaamaan. Uuteen/uusiin luottoihin joutuu hommaamaan uudet takaukset.

Myöhäistä toki tässä tilanteessa, mutta AINA pitäisi lainaa ottaessa huomioida että summa on sellainen, että siitä selviää myös pariskunnan toinen osapuoli yksin, JA että lainan omarahoitusosuus on vähintään se 10-20% JA lainaa myös aletaan heti lyhentämään, ettei tällaista tilannetta synny. Ole ap erittäin kiitollinen, että lainan korko on todnäk luokkaa 1-2%. Millaisissa ongelmissa olisittekaan, jos se olisi vain jokusen vuoden takainen 6%...
 
[QUOTE="Realisti";30316146]5% välityspalkkio kuulostaa kyllä todella isolta. Sitä saa varmaan neuvottelemalla / välittäjää vaihtamalla tiputettua.


Toki, mutta kun se 70% poistuu (= asunto myydään) niin ei ne loput takaukset paljoa auta. Ei sitä loppua takuuta (oli sitten henkilötakaus tai valtion takaus tms) voi suoraan siirtää kulutusluottoa takaamaan. Uuteen/uusiin luottoihin joutuu hommaamaan uudet takaukset.

Myöhäistä toki tässä tilanteessa, mutta AINA pitäisi lainaa ottaessa huomioida että summa on sellainen, että siitä selviää myös pariskunnan toinen osapuoli yksin, JA että lainan omarahoitusosuus on vähintään se 10-20% JA lainaa myös aletaan heti lyhentämään, ettei tällaista tilannetta synny. Ole ap erittäin kiitollinen, että lainan korko on todnäk luokkaa 1-2%. Millaisissa ongelmissa olisittekaan, jos se olisi vain jokusen vuoden takainen 6%...[/QUOTE]

Yleensä välityspalkkiot saa 2,5%. Kannattaa tosiaan kysellä ja tinkiä. Yhtälailla välittäjillä on huonot markkinat, joten nekin haluaa töitä ja tinkivät kyllä palkkioistaan.

Mulla ei ole oikeasti mitään käsitystä siitä, miten hommat etenee jos asunnosta jää lainaa myymisen jälkeenkin. Uskon, että tiedät paremmin.
 
mitäteen
[QUOTE="Realisti";30316146]5% välityspalkkio kuulostaa kyllä todella isolta. Sitä saa varmaan neuvottelemalla / välittäjää vaihtamalla tiputettua.


Toki, mutta kun se 70% poistuu (= asunto myydään) niin ei ne loput takaukset paljoa auta. Ei sitä loppua takuuta (oli sitten henkilötakaus tai valtion takaus tms) voi suoraan siirtää kulutusluottoa takaamaan. Uuteen/uusiin luottoihin joutuu hommaamaan uudet takaukset.

Myöhäistä toki tässä tilanteessa, mutta AINA pitäisi lainaa ottaessa huomioida että summa on sellainen, että siitä selviää myös pariskunnan toinen osapuoli yksin, JA että lainan omarahoitusosuus on vähintään se 10-20% JA lainaa myös aletaan heti lyhentämään, ettei tällaista tilannetta synny. Ole ap erittäin kiitollinen, että lainan korko on todnäk luokkaa 1-2%. Millaisissa ongelmissa olisittekaan, jos se olisi vain jokusen vuoden takainen 6%...[/QUOTE]

jep, juurikin näin. Olet aivan oikeassa. Olisi pitänyt tajuta, ettei täällä takapajulassa hinnat pysy niinkuin pääkaupunkiseudulla. Ja olisi pitänyt myös tajuta, että elämässä voi tapahtua näin niinkuin tapahtui. Mutta myöhäistä se on enään miettiä. Paskaan jamaan olemme itsemme saattaneet ja nyt on niin toivoton olo, ettei sanat riitä kuvaamaan. :(
 
mitäteen
Yleensä välityspalkkiot saa 2,5%. Kannattaa tosiaan kysellä ja tinkiä. Yhtälailla välittäjillä on huonot markkinat, joten nekin haluaa töitä ja tinkivät kyllä palkkioistaan.

Mulla ei ole oikeasti mitään käsitystä siitä, miten hommat etenee jos asunnosta jää lainaa myymisen jälkeenkin. Uskon, että tiedät paremmin.
Tässä on kyseessä kiinteistö, jolloin palkkio on suurempi.
 
"Realisti"
Mulla ei ole oikeasti mitään käsitystä siitä, miten hommat etenee jos asunnosta jää lainaa myymisen jälkeenkin. Uskon, että tiedät paremmin.
Jeps :). Jäljelle jäävä asuntolaina pitää tosiaankin neuvotella uusiksi kulutusluottona, ja siihen pitää (todennäköisesti, koska kyseessä noin iso summa) hommata uudet vakuudet. Helpointa tietysti on jos jo asuntolainassa on ollut henkilötakaajat, jotka suostuvat sitten takaamaan myös uuden/uudet luotot. Korko todennäköisesti on huomattavasti suurempi kuin asuntolainassa, ja uudesta luotosta ei tietenkään saa enää mitään verovähennyksiä. Näihin kannattaa siis varautua.

Suosittelen ap:ta heti kääntymään pankin puoleen, jotta asiat lähtevät rullaamaan. Ja huomioikaa, että sitä uutta lainaa voi hakea myös muista pankeista. Eli kilpailuttakaa loppulaina ehdottomasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitäteen;30316163:
Tässä on kyseessä kiinteistö, jolloin palkkio on suurempi.
Kaikki välittäjät/firmat ei erottele kiinteistön palkkiota ja osakkeen palkkiota. Useimmat välittäjät ovat tällä hetkellä aika kusessa, joten ovat kyllä valmiita tinkimään palkkiostaan.
 

Yhteistyössä