Nyt on pakko purkautua.

En edes tiedä mistä aloittaisin. Lyhyesti kai voisin asian ilmaista,että en jaksa enää etsiä ja kokeilla pojalleni sopivaa perusvoidetta. Siis sellaista mistä ei heti päivän-parin sisällä tule ihottumia tai kutinaa. Poika tulee maaliskuussa 3v ja etsintä on jatkunut koko ajan. Tämä tilanne on kaikin puolin ahdistava ja voimia vievä ja tuntuu,että muita ei ole tällaisessa tilanteessa kuin me olemme :( Poika reagoi ihan jokaiseen kokeilemaani rasvaan ja tekisi jo mieli lyödä hanskat tiskiin! Yhtä öljyä olen tässä kokeillut joka on "kaiketon" eli ei mitään mikä voisi järjellä ajateltuna ärsyttää,mutta tuloksena oli järjetön kutina,poika raapi ihan tuskissaan itseään kaksin käsin :eek: Kyllä kuule oli itselläkin itkussa kova pidätteleminen kun joutuu katsomaan toisen kärsimystä :(

Meillä siis käytössä kortisoni ja elidel. Niillä on nyt menty eteenpäin ties kuinka kauan. Allergiapolin lääkärin kanssa olin puhelimitse yhteyksissä ja hänkin oli suurin piirtein kädet pystyssä,ei meitä kai kukaan voi/osaa auttaa. Nyt kun ruokien kanssa ollaan jo hyvällä mallilla niin tämä on se ikuinen ongelma,että mun pää hajoo kun ajattelenkin koko asiaa. Nytkin pitäisi vain jaksaa nostaa pää pystyyn ja mennä apteekkiin miettimään,että mitähän seuraavaksi uskaltaisi kokeilla. Nyt vain on saatava tilanne rauhoittumaan ja pakko saada nukkuakin kunnolla jossain välissä :headwall:

Mä en enää jaksaisi kuunnella muiden valituksia ja marinoita siitä kuinka elämä on raskasta kun muksu herää pari kertaa yössä vaatimaan jotain... Mä voin sanoa,että mikään ei ole raastavampaa kuin kuunnella kun lapsi raapii itseään eikä saa nukuttua. Siinä sitten on yritettävä tehdä kaikkensa. Meillä ei ole tavatonta yölliset suihkureissut eikä mitkään. Surullisinta on se kun poika on jotenkin hyväksynyt tilanteensa,raasu ei valita eikä itke. Kestää vain tilanteensa niinkuin isojen poikien kuuluukin :'(

Kiitos jos joku jaksoi lukea tämän tekstin :flower: Mä en kerjää keneltäkään sääliä,mutta kerroinpa vaan meidän tilanteen. Toivottavasti aurinko paistaa joskus meillekin täydeltä terältä. :)

Tarkoituksenani ei ole vähätellä kenenkään muun tilannetta. Mutta tällaista on nyt meillä ja tuntuu raskaalta.<br><br>
 
Jaksamista! Muuta en osaa sanoa!

En kyl osaa ehdottaa mitään, mut muistan ton #&%?$!* viimekeväältä kun pojulle (silloin alle 6kk) etittiin sopivaa rasvaa muutenkin järkyttävään ihoon :/ Meille onneksi sit löyty sopiva voide, itseasiassa kakski, toisella pärjättiin kesä, mut nyt kelien viilennyttyä on jo pari kortisoni kuuria jouduttu vetää..

Nykysinhän tuo jo nukkuuloistavasti, viimäkää yönä ei herätty ku viidesti, eikä valvottu ku 4-5 kun huonomminkin on mennyt!
 
mites nämä hoitoöljyt kylvyn jälkeen??? meillä oli tämä ceridan muistaakseni....muutoin ambilan voide. Öljy toimi tosi hyvin ja terästyksenä kannattaa otta antihistamiini yöksi. vaatteista ja petikuoseista kaikki keinokuitu pois ja laske huoneen lämpötila mahd. alas. tämä tepsi meillä... jos ei tepsi niin suolaiseen veteen uimaan, eikun mars ulkomaille.
 
itse atoopikko
Minulla itselläni on paha atooppinen iho, joten tiedän miltä muksustasi tuntuu. Oletko varma, ettei ongelma ole Elidel? Itselläni ole kokeilussa ensin Protopic ja sitten Elidel, mutta kumpikaan ei käynyt. Sain niistä aivan tautisen kutinan, olo meni ihan kamalaksi. Auttoivat kyllä tosi hyvin ihottumaan, mutta kutina ja polte oli niin kamala, et pakko oli palata kortisooniin. Kutina paheni aina silloin, kun laittoi perusvoidetta kohtaan, johon Elideliä oli laittanut aiemmin. Mun piti pitää TUNTIEN väli perusvoiteen ja Elidelin välillä. Suihkussa käyntikin oli yhtä hel****iä, kun lämmin vesi pahensi poltetta iholla, mihin Elideliä/protopiciä oli laitettu. Muutaman kerran oli vaan pakko mennä suihkuun pesemään rasvat pois, kun ei kestänyt. Muistan myös, että kutina paheni, jos Elidelillä rasvattuun kohtaan kosketti tai raapi. Oli siinä aikuisellakin olemista kun kutisi ja yritti olla raapimatta...Siitä se ilo vasta alkoi! Tsemppiä teille. Itselläni auttoi valohoito ja raskaaksi tuleminen...Älä laita liian "paksua" perusvoidetta. Laita mielummin ohuempaa tavaraa kostealle iholle ja lisää kohta uudestaan. Sitten vaan puuvilla kerrasto päälle. Olet kyllä varmasti jo kokeillut kaikki mahdollist jutut, mutta nämä toimi mulla. Joka ilta vaan suihkuun ja rasvat päälle. Elideliä ei kannata myöskään laittaa kostealle iholle, vesi pahentaa kutkaa! Voihan olla, et Elidel käy lapsellesi. Olen kuullut, että monet ovat saaneet siitä avun. Minulla se vain pahensi tilannetta.
 
heh, meillä kans samanlaista ongelmaa. mikään rasva ei auta ja yöllä herätään tuhat kertaa ku kutisee. ei auta ruokaöljy,kylpyöljy,cortisoni,essex,natusanin voiteet eikä mitkään. kitistään ja kiukutellaan vain yöt. joo, lyhyt ja ytimekäs vastaus....
 
Kiitos kaikille vastauksista :flower: Kummasti helpottaa aina kun tietää,että on muitakin joilla on ihan samanlaisia ongelmia.

Elidel sopii pojalle,se on ollut meillä käytössä nyt vuoden verran. Elidelin otan aina silloin käyttöön kun on paha tilanne.

Viime yönäkin kova kutina jatkui...kunnes mä tajusin,että oon pessyt nyt muutamat pyykit erisanilla joten olen ihan varma,että pesuaine on päässyt ärsyttämään ihoa :ashamed: Pikkasen tuntee taas itsensä tyhmäksi ja idiootiksi kun menee kikkailemaan kaikenmoisilla uusilla pesuaineilla. :headwall: :headwall: Nimittäin erisanin perusvoide tässä taannoin teki pojalle ihan megaluokan kutinat,että suihkuun oli mentävä yöllä joten ei ihme jos erisanin pesujauhekaan ei sovi :\|

Mutta tämä syy (toivottavasti siis syy pesujauheessa) ei siltikään poista sitä ongelmaa,että meillä ei ole sitä perusvoidetta mikä sopisi. :(

Olinkin jo unohtanut tuon suolaveden...taidanpa tässä piakkoin kokeilla laittaa merisuolaa punkkaveteen. Tulee halvemmaksi kuin ulkomaille lähtö :D <br><br>
 
Tsemppiä vaan kaikkien kutisevien lapsien hoitamiseen, itsellä pahimmat ajat on jo takana, mutta silti varsin tuoreessa muistissa. Ja tottahan se on, että äitiltäkin pääsi usein poru, kun lapsen kärsimystä katseli... Meillä tilanne oli pahemmillaa vuosi sitten ja kävimme silloin myös lapsen (silloin 1v 3 kk) kanssa Kreikassa lomailemassa. Poika meni ihan kauheaan kuntoon, joko suolavesi pahensi tilannetta, tai sitten suolaveden ja auringon yhdistelmä. Poika oli toisen päivän jälkeen yhtäkkiä ihan vereslihalla ja sitä paranneltiin vielä kotonakin monta viikkoa...
 
Atarax ainakin meillä täysin tehotonta kunnon kutinaan...

Tosta suolan käytöstä kylpyvedessä sen verran, et meillä tänä syksynä ensi kertaa käytössä ja tosi hyvin toimii. Iho pysynyt puhtaana kelimuutoksista huolimatta!
Tarkkaa määrää paljon suolaa pitäisi käyttää, en osaa sanoa, mutta me olemme laittaneet noin kaksi - 3 ruokalusikallista/puolikkaaseen (pieneen) ammeelliseen vettä ja meillä ainakin ollut ihan riittävä. Kyllähän sitä sitten voi lisätä tarvittaessa jos ei tehoa, kunhan ei anna mennä silmiin vettä kun käyttää vahvempaa liuosta.
Toisethan kylpevät ihan jopa pelkässä suolassa esim. kylpylöiden suolahoidoissa. Ja muistakaa pestä suola iholta saippuan tms. kanssa pois ettei jää limakalvoille ärsyttämään.

Jaksamisia kaikille... :hug:
 
mamma -75
sen verran tuosta suolasta, meille on neuvottu, että sitä ei tarvitse nimenomaa huuhdella pois, ja sitten merisuolaa! nää ohjeet on luontaishoitajalta. sen jälkeen meillä on lapsen iholle sivelty reilusti laimennettua molkosania, sitten kuivattu ja lopuksi erittäin kosteuttavalla voiteella rasvattu. otapa yhteys johonkin luontaishoitajaan ja kokeile vaihtoehtohoitoa. ei kai sulla ole mitään menetettävää? toivottavasti apu löytyy jostain! :hug:
 
Olette varmaan jo kokeilleet, mutta minä, atoopikko, sain avun Eucerinin 10% karbamid-perusvoiteesta...Sen jälkeen ei ole tarvinnur edes kortisonia käyttää... Tosin, en tiedä saako sitä ihan pienille laittaa jatkuvasti ja kuten purkissakin lukee, jos käyttää samanaikaisesti muita paikallisia voiteita, jutskattava lääkärin kanssa...
 
ima
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 13:26 LilliMenninkäinen kirjoitti:
En edes tiedä mistä aloittaisin. Lyhyesti kai voisin asian ilmaista,että en jaksa enää etsiä ja kokeilla pojalleni sopivaa perusvoidetta. Siis sellaista mistä ei heti päivän-parin sisällä tule ihottumia tai kutinaa. Poika tulee maaliskuussa 3v ja etsintä on jatkunut koko ajan. Tämä tilanne on kaikin puolin ahdistava ja voimia vievä ja tuntuu,että muita ei ole tällaisessa tilanteessa kuin me olemme :( Poika reagoi ihan jokaiseen kokeilemaani rasvaan ja tekisi jo mieli lyödä hanskat tiskiin! Yhtä öljyä olen tässä kokeillut joka on "kaiketon" eli ei mitään mikä voisi järjellä ajateltuna ärsyttää,mutta tuloksena oli järjetön kutina,poika raapi ihan tuskissaan itseään kaksin käsin :eek: Kyllä kuule oli itselläkin itkussa kova pidätteleminen kun joutuu katsomaan toisen kärsimystä :(

Meillä siis käytössä kortisoni ja elidel. Niillä on nyt menty eteenpäin ties kuinka kauan. Allergiapolin lääkärin kanssa olin puhelimitse yhteyksissä ja hänkin oli suurin piirtein kädet pystyssä,ei meitä kai kukaan voi/osaa auttaa. Nyt kun ruokien kanssa ollaan jo hyvällä mallilla niin tämä on se ikuinen ongelma,että mun pää hajoo kun ajattelenkin koko asiaa. Nytkin pitäisi vain jaksaa nostaa pää pystyyn ja mennä apteekkiin miettimään,että mitähän seuraavaksi uskaltaisi kokeilla. Nyt vain on saatava tilanne rauhoittumaan ja pakko saada nukkuakin kunnolla jossain välissä :headwall:

Mä en enää jaksaisi kuunnella muiden valituksia ja marinoita siitä kuinka elämä on raskasta kun muksu herää pari kertaa yössä vaatimaan jotain... Mä voin sanoa,että mikään ei ole raastavampaa kuin kuunnella kun lapsi raapii itseään eikä saa nukuttua. Siinä sitten on yritettävä tehdä kaikkensa. Meillä ei ole tavatonta yölliset suihkureissut eikä mitkään. Surullisinta on se kun poika on jotenkin hyväksynyt tilanteensa,raasu ei valita eikä itke. Kestää vain tilanteensa niinkuin isojen poikien kuuluukin :'(

Kiitos jos joku jaksoi lukea tämän tekstin :flower: Mä en kerjää keneltäkään sääliä,mutta kerroinpa vaan meidän tilanteen. Toivottavasti aurinko paistaa joskus meillekin täydeltä terältä. :)

Tarkoituksenani ei ole vähätellä kenenkään muun tilannetta. Mutta tällaista on nyt meillä ja tuntuu raskaalta.

En sääli mutta sympatiat ovat täysin sinun puolellasi ja heti ensisanoiksi iso halaus ja voimia. Minä olen n.2 vuotiaasta saakka kärsinyt ihottumista n. 3 vuotiaana nukuin siteet käsissä ja jaloissa sekä puuvilla hanskat teipattuina käsiin että en raapisi niin pahasti. Elämäni aikana olen kokeillut varmasti kaikki rasvat/perusvoiteet mitä suomesta löytyy ja kaikki toimivat hetken aikaa kunnes on vaihdettava toiseen. Kortisonia olen käyttänyt koko ajan joskus enemmän joskus vähemmän. Mikä on aiheuttanut sen että käsitaipeitteni iho on niin ohut että menee pienestä raapaisusta rikki. Nyt käyn homeopaatilla selvittelemässä miten pääsisi ihottumasta kokonaan eroon (nyt siis vain käsitaipeissa), minun kohdallani ei ole vielä löytynyt ratkaisua mutta siskon tyttöni tarinalla on onnellinen loppu.

Hänelle tuli aivan kauhea kokovartalon ihottuma muistaakseni n. 2 vuotiaana. Juoksi valohoidot, allergiatestit suomen parhaat ihotautilääkärit läpi mikään ei auttanut. Hänet ohjattiin sitten homeopaatille joka suunnitteli ruokavalion uudestaan ja antoi homeopaattisia lääkkeitä ja muita ohjeita. Nyt hän on kahdeksan ja ihottumasta on päästy eroon jo monta vuotta sitten. Sofia Novassa on ainakin yksi todella hyvä lääkäri ja homeopaatti Merja Riska (löytyy tietoja netistä) sekä toinen Rikhardinkadulla Marjut Eckstein. Suosittelen kumpaakin lämpimästi.

Aurinkoisempaa ja ihottumavapaata talvea :flower:
 
meillä elidel oli vihon viimeinen, sai kiljumaan tuskasta.

basan 3, sen nimeen täällä vannotaan. imeytyy hyvin ja siitä on oikeasti jotain hyötyä. monet jättää vaan joutavan kalvon siihen pinnalle. öljyistä ei ole kanssa hyötyä.

aamuin illoin (aina suihkun jälkeen) aluksi ihan valkea kerros tuota voidetta pintaan.

-suosittelee kahden atoopikon äitee lähettäen jaksamista-

ps. siis perusvoiteeksi, tietty verestäville alueille muitakin (kortison, päivällä bebanthen punaisella viivalla) voiteita. ja pikkulapsilla siihen allergiaan (läiskiin) löytyy yleensä syy jostain ravinnon kautta saatavasta allergeenista, jos ei voitella parane...




:hug:
 
Meilläkin tällaista oli joskus vuosi sitten. Saatiin allergiat selville niin ihokon parani... Sitä ennen olikin niiiin rokkoarpinen välillä että huhhuh!
Meillä on hyvä ihan novalan ja lipolan vuorotellen ja fucicort tai fucidin hydrokortison tarpeen tullen. Tuohon kutinaan meille antoi tällaisen kuin AERIUS mixtuura. Auttaa kutinaan ihan hyvin eikä ole niin nukuttavaa kuin atarax.
Voimia!!
Olen myös huomannut että nuo LV, erisan ja minirisk pesutuotteet ovat useimmiten huonompia kuin OMO-sensitive! Minulla on käytössä swipe valkopyykille ja joskus tummallekin, ei mitään ongelmia. Myös ELOKUUTA kokeilin ja hyvä oli sekin. Yksilöllistä on tämäkin!!
 
onko siis
siis onko pojallasi atooppinen ihottuma, vai? Pakko kertoa, ku serkun lapsilla autto tää: eli ne oli kesä aikaan ulkona sillai että ammeeseen laittovat vettä ja merisuolaa.. kylpivät niissä, en tiiä monta kertaa..mutta se auttaa!!! :flower:
Mulla mies "harrastaa" kans tuota raapimista; atooppinen ihottuma siis..ja todella raastavaa..etsin sopivaa ammetta joltain kaverilta ja vien sen merisuola kylpyyn.. :)
 
Olen atoopikki ja kolme lastakin ovat. Tosin pojalla on vain kuiva iho. Tyttöjen atopia alkoi puolivuotiaana. Noin puolitoistavuotiaana toisella tytölläni oli aivan järkky ihottuna ja koko kropassa. Ei saanu illalla unta, kun kutitti ja oli kiukkuinen ja väsynyt. Tappeli sisaruksien kanssa ja oli kärttyinen. Säälitti katsoa lasta ja itkin, kun mikään ei auttanut. saneerasin kotoa kaiken allergisoivan ja olin tosi tiukka eläinpölyn suhteen. Imuroin hulluna, jos kävi eläinihmisiä kylässä ja itse välttelin em. paikkoja. Kortisonia meni. Sitten sain muksun allergiatesteihin ja siskon, mutta mitään ei löytynyt. Seuraavana kesänä testi uudestaan ,ei mitään. Kokeilin kaikenlaisia diettejä, ei mitään. Lisäksi ripulia. Teetin kalliin testin itselleni ja lapselle jenkeissä. Sitten luin hesalaisen lääkärin kirjan allergioista ja infektioista. Rauli Mäkelä ja aloin ajatella uudestaan. varasin häneltä puhelinajan antioksidanttiklinikalta ja käytin myös homeopatiassa. Sain vitskuja ja maitohappobakteereita. Pesuaineet vaihdoin, nyt erisan. Syyllistin itseäni ja masennuin. En osannut hoitaa itseäni enkä lapsiani. Kuin salapoliisi yritin etsiäö ratkaisua. Jotenkin pikkuhiljaa asiat ovat helpottaneet. Jätin raffinoidut tuotteet, eli valkoisen vehnäjauhon, riisin, makaronin ja leivät pois ja siirryin kokojyvätuotteisiin. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä sekä pähkinöitä, manteleita ja auringonkukansiemeniä. Hiiva ja leivonnaiset sekä valkoinen sokeri ovat pahasta. Tiesitkö. että VALKOINEN SOKERI LISÄÄ KUTINAA! Huomasin tämän selvästi ja nyt käytän hunajaa, luumua, taatelia tai rusinoita, jos tarvii makeutusta. Liika makea on pahaksi. Lapsi söi kalaöljyä, vitamiineja, erityisesti sinkkiä. Merisuolakylvyt ok. Ja ajattelin, että oma stressi siirtyy myös lapseen. Nyt tilanne on ihan ok. tervettä tytöstä eikä minusta ei tule, mutta ihottuma on aisoissa. Aurinko teki viime kesänä todella hyvää ja ilmakylvyt. Ei ollut yhtään ihottumaa, hurraa. Ajattelin, että jos olisi rahaa, veisin tyttöni aurinkolomalle joka talvi. Lipolan on paras meillä, kortisonia käytän vain kun taipeet aukeavat pahemmin. Lapset ovat onneliisia ja nukkuvat hyvin. Itsekin olen huomattavasti rennompi, enkä syyllistä itseäni enää. Oli aika toivotonta väsyneenä yrittää päättä, kun jokainen lääkäri vain tyrkytti lääkkeitä, ja eihn ne auttaneet. Jatkuva antihistamiinin ja kortisonin syöttäminen vie lapsen luonnollisenvastutskyvyn ja tilanne vain pahenee. Allergian hoidossa ollaankin siirtymässä lapsen vastutstuskykyä parantiviin hoitoihin. Yes! Jaksamista ja mailaile. Käytiin myös homeopaatilla, joka antoi hyviä vinkkejä.
 
Allergisen äiti
Olen lapselleni talviaikaan antanut Efamol-kapseleita sisäisesti. Olen huomannut, ettei iho kuivu samalla tavalla - emmekä joudu siihen rasvauskierteeseen. Atoopikon/iholla reagoivan allergikon ihon rasva-aineenvaihduntahan ei ole ns. normaali, joten voisit kokeilla myös sisäisesti hoitaa sitä. Iholla on oma suojaustehtävänsä, jota ei minun mielestäni tule tukahduttaa jatkuvalla rasvauksella, ainoastaan akuutissa oireiluvaiheessa rasvausta (sitähän en tiedä, onko lapsesi iho jatkuvasti rikki).
Tämä vain neuvona... mahdollisesti olet jo kokeillut...
 
Allergisen äiti
Olen lapselleni talviaikaan antanut Efamol-kapseleita sisäisesti. Olen huomannut, ettei iho kuivu samalla tavalla - emmekä joudu siihen rasvauskierteeseen. Atoopikon/iholla reagoivan allergikon ihon rasva-aineenvaihduntahan ei ole ns. normaali, joten voisit kokeilla myös sisäisesti hoitaa sitä. Iholla on oma suojaustehtävänsä, jota ei minun mielestäni tule tukahduttaa jatkuvalla rasvauksella, ainoastaan akuutissa oireiluvaiheessa rasvausta (sitähän en tiedä, onko lapsesi iho jatkuvasti rikki).
Tämä vain neuvona... mahdollisesti olet jo kokeillut...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2006 klo 10:25 Allergisen äiti kirjoitti:
Olen lapselleni talviaikaan antanut Efamol-kapseleita sisäisesti. Olen huomannut, ettei iho kuivu samalla tavalla - emmekä joudu siihen rasvauskierteeseen. Atoopikon/iholla reagoivan allergikon ihon rasva-aineenvaihduntahan ei ole ns. normaali, joten voisit kokeilla myös sisäisesti hoitaa sitä. Iholla on oma suojaustehtävänsä, jota ei minun mielestäni tule tukahduttaa jatkuvalla rasvauksella, ainoastaan akuutissa oireiluvaiheessa rasvausta (sitähän en tiedä, onko lapsesi iho jatkuvasti rikki).
Tämä vain neuvona... mahdollisesti olet jo kokeillut...
Tuotakin olen harkinnut =) Pojan iho on tällä hetkellä erittäin hyvä ja meillä ei ole koskaan ollut sellaista tilannetta,että iho olisi jollain lailla rikki vaikka pahan näköinen se on joskus ollutkin :whistle: Mutta kun pakkaset taas alkaa niin varmasti kuivuu taas. Mun onkin joskus vaikea tietää,että onko pojalla oikeasti atopia vai onko iho täysin "sidoksissa" ruoka-aineallergioihin. Joskus tuntuu,että ei mitään atopiaa ole kun taas sitten iho kuivuu ja tulee ihottumia :(

Mistähän sisäisestä kapselista sitä uskaltaisi aloittaa? Se kun mieluiten pitäisi olla mahdollisimman puhdas ja "kaiketon" versio?!
 

Yhteistyössä