Nyt on 1,5h "syöty" sitten puuroa

Status
Viestiketju on suljettu.
leelia
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Voi hyvä ihme. Uhmaikäinen ei tee mitään periaatteesta. Sinä se tässä noudatat periaatteita, jolla on tuhoisat seuraukset.

Muutenkin, mitä sä nyt oikein sekoilet? Minähän nimenomaan edustan ihmisiä, joiden lapset ovat huonoja syömään. Eli sitä toista puolta jota uskot paremmin. Oliko mun kirjoitukseni liian looginen ja fiksu jotta keksisit siihen mitään kommentoitavaa?
Ei kun sinä vaan et usko, että se mikä toimii sinun lapsillasi ei toimi kaikilla, joten turha vastata enää..
Sä teet vaan itselleni hallaa nyt tällä, ei se taapero opi mitään vaan itselläs on huono päivä tän takia. Sen takia nyt varmaan niin kivenkovaan pidät kiinni tästä. Laitoitko lapsen päiväunille edes vai onko nukkumisajatkin vain turhia rutiineja?
 
järki
en oikeesti tajua oletko ap tyhmä vai tyhmä. sulle on annettu ERITTÄIN hyviä neuvoja tässä tän ketjun aikana, niin niiltä kenen lapset syö ja niiltä kenen lapset joskus olleet samanlaisia temppuilijoita.

mieti itseäsi, syötkö joka päivä samalla ruokahalulla tismalleen samaa ruokaa ? vaikka sitä puuroa ? lapsetkin on vain ihmisiä, ei koneita. niillä on myös oma tahto, eikä se että jos nyt et sitä puuroa väkisin tyrkytä koko päivää, tarkoita että lapsi olisi voittanut.

tekisit mieluummin niin että jos ei syö niin pöydästä pois, ulos ja normaaliin päivärytmiin kiinni, syödään seuraavan kerran ruokaa kun on ruoka-aika. (ei sitä seisonutta puuroa)
lapsi oppii siitä sen ettei ole PAKKO syödä jos ei maistu, mutta muutakaan ei sitten tipu. varmasti on nälkä seuraavalla aterialla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Voi hyvä ihme. Uhmaikäinen ei tee mitään periaatteesta. Sinä se tässä noudatat periaatteita, jolla on tuhoisat seuraukset.

Muutenkin, mitä sä nyt oikein sekoilet? Minähän nimenomaan edustan ihmisiä, joiden lapset ovat huonoja syömään. Eli sitä toista puolta jota uskot paremmin. Oliko mun kirjoitukseni liian looginen ja fiksu jotta keksisit siihen mitään kommentoitavaa?
Ei kun sinä vaan et usko, että se mikä toimii sinun lapsillasi ei toimi kaikilla, joten turha vastata enää..
No eipä tunnu sinunkaan toimintatyylisi tepsivän.Vieläkö tuputat aamullista puuroa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Voi hyvä ihme. Uhmaikäinen ei tee mitään periaatteesta. Sinä se tässä noudatat periaatteita, jolla on tuhoisat seuraukset.

Muutenkin, mitä sä nyt oikein sekoilet? Minähän nimenomaan edustan ihmisiä, joiden lapset ovat huonoja syömään. Eli sitä toista puolta jota uskot paremmin. Oliko mun kirjoitukseni liian looginen ja fiksu jotta keksisit siihen mitään kommentoitavaa?
Ei kun sinä vaan et usko, että se mikä toimii sinun lapsillasi ei toimi kaikilla, joten turha vastata enää..
No kuule, mun ohjeet on kerätty erilaisilta asiantuntijoilta lastenpsykiatria myöten. He ovat nähneet tuommoisia keissejä hyvin paljon. Montakos asiantuntijaa olet itse konsultoinut?

Ihan satavarmana mun ohjeilla lopputulos on parempi. Meidän lapsi syö nykyään, mites omasi laita on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja järki:
en oikeesti tajua oletko ap tyhmä vai tyhmä. sulle on annettu ERITTÄIN hyviä neuvoja tässä tän ketjun aikana, niin niiltä kenen lapset syö ja niiltä kenen lapset joskus olleet samanlaisia temppuilijoita.

mieti itseäsi, syötkö joka päivä samalla ruokahalulla tismalleen samaa ruokaa ? vaikka sitä puuroa ? lapsetkin on vain ihmisiä, ei koneita. niillä on myös oma tahto, eikä se että jos nyt et sitä puuroa väkisin tyrkytä koko päivää, tarkoita että lapsi olisi voittanut.

tekisit mieluummin niin että jos ei syö niin pöydästä pois, ulos ja normaaliin päivärytmiin kiinni, syödään seuraavan kerran ruokaa kun on ruoka-aika. (ei sitä seisonutta puuroa)
lapsi oppii siitä sen ettei ole PAKKO syödä jos ei maistu, mutta muutakaan ei sitten tipu. varmasti on nälkä seuraavalla aterialla.
Jos olisit lukenut ketjua vähän pidemmälle olisist huomannut että kyse ei ole siitä puurosta.. tai että aina syötäisiin samaa kuivaa puuroa, johon en ole raaskinut edes lisukkeita laittaa..
 
se yks vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Vanhemmuus hukassa?:
Alkuperäinen kirjoittaja Hummeri:
Niin joskus pitää pysyä ja pystyä pitämään kiinni siitä että ei anneta periksi. Ja se että siitä jaksaa joskus tapella päivittäin ja joka ikisestä asiasta ei ole merkki siitä että on huono ihminen. Asiahan on vaan niin että aikuisen on oltava aikuinen ei se riitä että on aina se kiva kaveri. Voin sanoa usean lapsen äitinä ja vara äitinä että vaikka sydän solmussa mennään rajat ja säännöt on rakkautta.
Sinulle Gabriela sinnikkyyttä ja voimia. Aurinkoa myös sinne :wave:
Kyllä kyllä, rajat rajat mutta eihän tässä nyt ole mitään järkeä.
niin mitkä ovat rajat? ja kuka päättää mihin ne asetetaan.. tuntemattomat palstalla vai lapsen äiti?
sUn toiminnoissasi ei ole enää mitään järjen häväikään .Joskus ulkopuolinen voi nähdä asian objektiivisemmin kuin äiti itse ;)
 
mieti nyt vähän
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Voi hyvä ihme. Uhmaikäinen ei tee mitään periaatteesta. Sinä se tässä noudatat periaatteita, jolla on tuhoisat seuraukset.

Muutenkin, mitä sä nyt oikein sekoilet? Minähän nimenomaan edustan ihmisiä, joiden lapset ovat huonoja syömään. Eli sitä toista puolta jota uskot paremmin. Oliko mun kirjoitukseni liian looginen ja fiksu jotta keksisit siihen mitään kommentoitavaa?
Ei kun sinä vaan et usko, että se mikä toimii sinun lapsillasi ei toimi kaikilla, joten turha vastata enää..
Ja sinähän olet nyt täydellinen esimerkki siitä, että tämä teidän tapanne toimii. Ja lapsi saa päättää päivärytmin täysin, eli tänään aamupalaa syödään jo kuudetta tuntia, koska sinäkään et voi rytmiä pitää, kun sinun mielestäsi siihen ainoa vaihtoehto on minuutintarkka päivärytmi.
 
AavikonNorsu
joku sanoi että ainoat lapset ovat tuollaisia. että useamman lapseen perheessä syödään hyvin yms. on tarkat rutiinit. Minulla on 2vuotias lapsi ja on ainoa ja meillä on selkeet rajat rakkaudella. Tollaista ei ole meillä ainakaan koskaan ollut että syömisestä joutuu nuin vääntämään
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja järki:
en oikeesti tajua oletko ap tyhmä vai tyhmä. sulle on annettu ERITTÄIN hyviä neuvoja tässä tän ketjun aikana, niin niiltä kenen lapset syö ja niiltä kenen lapset joskus olleet samanlaisia temppuilijoita.

mieti itseäsi, syötkö joka päivä samalla ruokahalulla tismalleen samaa ruokaa ? vaikka sitä puuroa ? lapsetkin on vain ihmisiä, ei koneita. niillä on myös oma tahto, eikä se että jos nyt et sitä puuroa väkisin tyrkytä koko päivää, tarkoita että lapsi olisi voittanut.

tekisit mieluummin niin että jos ei syö niin pöydästä pois, ulos ja normaaliin päivärytmiin kiinni, syödään seuraavan kerran ruokaa kun on ruoka-aika. (ei sitä seisonutta puuroa)
lapsi oppii siitä sen ettei ole PAKKO syödä jos ei maistu, mutta muutakaan ei sitten tipu. varmasti on nälkä seuraavalla aterialla.
Jos olisit lukenut ketjua vähän pidemmälle olisist huomannut että kyse ei ole siitä puurosta.. tai että aina syötäisiin samaa kuivaa puuroa, johon en ole raaskinut edes lisukkeita laittaa..
Jos olisit vähän fiksumpi, olisit huomannut, ettei kirjoittajan mielestä kyse ole puurosta. Tai lisukkeiden puutteesta. Mutta kerrataan nyt vielä.
 
:)
Ap.

Huomaatko itse, että intät hyviä neuvoja vastaan?
Pysähdy hetkeksi ja huokaise oikein syvään. Olet tainnut väsyttää itsesikin tuossa taistelussa.

Joskus täytyy hypätä siitä pienestä kehästä, jossa väännät kättä uhmaikäisen kanssa, ja katsoa tilannetta vähän kauempaa. Moni täällä nyt tekee sitä ja yrittää auttaa sinua, mutta sinä et pääse kehästä pois ja siksi vain intät.

Ei ole hyväksi omille hermoillesikaan.
 
vieras
Mä itse olen sellanen, että mulle on tosi tärkeetä, että lapset syö hyvin (tai edes jotain) ennen kun mihinkään lähetään. Koska itse tulen tosi kiukkuseksi ja huonovointiseksi nälkäsenä. On ollut vaikeaa opetella siihen, että jos lapsi ei syo niin se ei vaan syö. Voi elää koko päivän yhellä mandariinilla. Tuntuu karulta ja epäuskottavalta, mutta on totta.
Enpä siis enää tappele syömisten kanssa. Meillä on ruoka-ajat. Jos joku ei silloin syö niin syö sitten seuraavalla kerralla.
 
Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei Psst. Ei kai näin tiheään tuntikaupalla palstailevalla voi olla samaan aikaan uhmaavaa lasta kotona. Mennään kaikki tuttuihin askareisiimme...
Ei kun eihän se lapsi uhmaa ja kiukkua, koska saa leikkiä ja tehdä kaikkea kivaa sillä välin kun äiti osoittelee puurokippoa....

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei Psst. Ei kai näin tiheään tuntikaupalla palstailevalla voi olla samaan aikaan uhmaavaa lasta kotona. Mennään kaikki tuttuihin askareisiimme...
Ei kun eihän se lapsi uhmaa ja kiukkua, koska saa leikkiä ja tehdä kaikkea kivaa sillä välin kun äiti osoittelee puurokippoa....
Ihan turhaan täällä sit olen tuota lasta surkutellut. Lapsella on kivaa, äitihän tässä on ruokakokeilunsa vanki. Toisaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Voi hyvä ihme. Uhmaikäinen ei tee mitään periaatteesta. Sinä se tässä noudatat periaatteita, jolla on tuhoisat seuraukset.

Muutenkin, mitä sä nyt oikein sekoilet? Minähän nimenomaan edustan ihmisiä, joiden lapset ovat huonoja syömään. Eli sitä toista puolta jota uskot paremmin. Oliko mun kirjoitukseni liian looginen ja fiksu jotta keksisit siihen mitään kommentoitavaa?
Ei kun sinä vaan et usko, että se mikä toimii sinun lapsillasi ei toimi kaikilla, joten turha vastata enää..
No kuule, mun ohjeet on kerätty erilaisilta asiantuntijoilta lastenpsykiatria myöten. He ovat nähneet tuommoisia keissejä hyvin paljon. Montakos asiantuntijaa olet itse konsultoinut?

Ihan satavarmana mun ohjeilla lopputulos on parempi. Meidän lapsi syö nykyään, mites omasi laita on?
Mä en nyt lähtis viemään uhmaikäistä psykologille, sen takia että kuikuttelee..
 
leelia
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Ap.

Huomaatko itse, että intät hyviä neuvoja vastaan?
Pysähdy hetkeksi ja huokaise oikein syvään. Olet tainnut väsyttää itsesikin tuossa taistelussa.

Joskus täytyy hypätä siitä pienestä kehästä, jossa väännät kättä uhmaikäisen kanssa, ja katsoa tilannetta vähän kauempaa. Moni täällä nyt tekee sitä ja yrittää auttaa sinua, mutta sinä et pääse kehästä pois ja siksi vain intät.

Ei ole hyväksi omille hermoillesikaan.
Niin juuri. Taitaa nyt vähän nuo hormonit peijakkaat vaivata ja mieskin on ollut laiskimus ja jättänyt sovittuja tekemättä? Tuollainen aina alkaa pikkuisen kiehua meidän sisällä, kaikkihan me ollaan ihmisiä vaan ja ymmärretään, että joskus tuntuu että täytyy saada jostain kunnon ote, ja nyt sun lapsesi valikoitui "uhriksi". Se on ihan luonnollista, kuuluupa melkein äitiyteen että yritetään noita lapsia hallita. Mutta sehän se ei ole se varsinainen ongelma se lapsi, vaan se, että tuntee olevansa avuton ja että kaikki lipuu sormien läpi. Katso Gabriela peiliin, hengitä syvään ja sano: "Kaikesta huolimatta, mä olen ihan hyvä jätkä." ja mene ottamaan päikkärit lapsen kanssa. *hali*
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä itse olen sellanen, että mulle on tosi tärkeetä, että lapset syö hyvin (tai edes jotain) ennen kun mihinkään lähetään. Koska itse tulen tosi kiukkuseksi ja huonovointiseksi nälkäsenä. On ollut vaikeaa opetella siihen, että jos lapsi ei syo niin se ei vaan syö. Voi elää koko päivän yhellä mandariinilla. Tuntuu karulta ja epäuskottavalta, mutta on totta.
Enpä siis enää tappele syömisten kanssa. Meillä on ruoka-ajat. Jos joku ei silloin syö niin syö sitten seuraavalla kerralla.
Olen muuten niin paha pumpulissakasvattaja, että jos on ollut huononaamiaisenaamu, otan esim. muutaman rusinan mukaan kun lähdetään ulos. Niillä saa sen verensokerikiukun tainutettua, mutta eivät vie varsinaista ruokahalua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Voi hyvä ihme. Uhmaikäinen ei tee mitään periaatteesta. Sinä se tässä noudatat periaatteita, jolla on tuhoisat seuraukset.

Muutenkin, mitä sä nyt oikein sekoilet? Minähän nimenomaan edustan ihmisiä, joiden lapset ovat huonoja syömään. Eli sitä toista puolta jota uskot paremmin. Oliko mun kirjoitukseni liian looginen ja fiksu jotta keksisit siihen mitään kommentoitavaa?
Ei kun sinä vaan et usko, että se mikä toimii sinun lapsillasi ei toimi kaikilla, joten turha vastata enää..
No kuule, mun ohjeet on kerätty erilaisilta asiantuntijoilta lastenpsykiatria myöten. He ovat nähneet tuommoisia keissejä hyvin paljon. Montakos asiantuntijaa olet itse konsultoinut?

Ihan satavarmana mun ohjeilla lopputulos on parempi. Meidän lapsi syö nykyään, mites omasi laita on?
Mä en nyt lähtis viemään uhmaikäistä psykologille, sen takia että kuikuttelee..

Ap:ta saa neuvoa vain ne, jotka tekee ite tuota samaa. Muut neuvot, olkoonkin sitten asiantuntijoiden ja terapeuttien antamia on huonoja.

Kuka sua köskee viemään uhmiksen psykologille? EI KUKAAN!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Anna lapselle kaksi vaihtoehtoa, joista hän voi itse valita kumpaa syö, esim. otatko tänään puuroa vai leipää aamupalaksi. Jos valitsee leivän, voit antaa valita, mitä leivän päälle laitetaan, siis kahdesta vaihtoehdosta. Sinä päätät vaihtoehdot, lapsi päättää kumpaa ottaa. Saadessaan valita lapsi tuntee itsensä tärkeäksi. Ei aikuisillekaan aina maistu sama ruoka joka aamu.
Lapsi ei suostu syömää periaatteesta vaikka antaisin lettuja.. kokeiltu on..
tai sit sillä ei vaan ole aamuisin nälkä?
Niin eikä päivisin, eikä iltaisin.. ja sitten sillä ei varmaan ole ulkona kylmäkään kun lähtisi sinne alasti kun ei uhmassaan suostu vaatteita pukemaan..
Ootko tullut kokeilleeksi mitä tapahtuu, jos päästät lapsen pihalle ilman vaatteita? Mä oon ja voin tulla kertomaan mitä kävi, jos et itse arvaa ;)
Täh.. tuostahan pitäisi kivittää ;) nooh onnistuko pukeminen seuraavalla kerralla?
Juu, kyllä meillä se jääräpäisinkin kerrasta oppi että kylmä tulee ilman vaatteita. Sisälle tuli alle minuutissa ja ihan nätisti meni vaatteet päälle. Toki tasaisin väliajoin pitää uhmata, mutta muistutus kylmästä ulkoilureissusta on kummasti riittänyt.

Tää on nyt testattu kolmella lapsella :D

Aika hauska.. minkä ikäsestä oli kyse kun kokeilit? Sais naapurin mummot ainakin ihmeteltävää jos noin tekisin.. tuliskohan tänne sitten isolla avaus että: kaameta mitä mä näin, alle kaksi vuotias juoksi ulkona alasti ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Ei me siis olla istuttu ruokapöydässä tätä 1,5 h:ta vaan se puuro on ollut pöydässä sen aikaa.. Lapsi puuhaa mitä puuhaa eli leikkii, mut aina kun haluu jotain muuta syötävää osoitan puuroa..

Kokeilen nyt siten tätä kiristystä kun lahjota ei eilen auttanut.. Pihalle ei nälissään lähdetä, koska aina aamulla ensimmäisenä lähdössä ulos ja kyllä täytys ensin oppia aamupala syömään..
Siis yritätkö sä tarjota kylmää puuroa sille lapselle???? Hyi kamala! Yritäppä itse syödä sitä... Sammakonkutumössöä.... Maalaisjärkeä mukaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Voi hyvä ihme. Uhmaikäinen ei tee mitään periaatteesta. Sinä se tässä noudatat periaatteita, jolla on tuhoisat seuraukset.

Muutenkin, mitä sä nyt oikein sekoilet? Minähän nimenomaan edustan ihmisiä, joiden lapset ovat huonoja syömään. Eli sitä toista puolta jota uskot paremmin. Oliko mun kirjoitukseni liian looginen ja fiksu jotta keksisit siihen mitään kommentoitavaa?
Ei kun sinä vaan et usko, että se mikä toimii sinun lapsillasi ei toimi kaikilla, joten turha vastata enää..
No kuule, mun ohjeet on kerätty erilaisilta asiantuntijoilta lastenpsykiatria myöten. He ovat nähneet tuommoisia keissejä hyvin paljon. Montakos asiantuntijaa olet itse konsultoinut?Ihan satavarmana mun ohjeilla lopputulos on parempi. Meidän lapsi syö nykyään, mites omasi laita on?
Mä en nyt lähtis viemään uhmaikäistä psykologille, sen takia että kuikuttelee..

Ap:ta saa neuvoa vain ne, jotka tekee ite tuota samaa. Muut neuvot, olkoonkin sitten asiantuntijoiden ja terapeuttien antamia on huonoja.

Kuka sua köskee viemään uhmiksen psykologille? EI KUKAAN!
Tässä äsköisessä kommentissa juuri mihin vastasin, kysyttiin että montaako asiantuntijaa olen konsultoinut..
 
;D
Minä uskon siihen, että lapsi tunnistaa oman nälkänsä ja sen tarpeen paljonko tarvii syödä. Äitinä mun tehtävä on säännöllisesti laittaa tarjolle terveellistä ruokaa, että lapsi saa tyydyttää tuon tarpeensa. Jos lapsi pakotetaan syömään tiettyinä aikoina _tietty määrä_ ruokaa eli käytännössä aina lautanen tyhjäksi, katoaa se nälän ja ruokahalun tunnistaminen, ja se altistaa mm. lihomiselle myöhemmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Anna lapselle kaksi vaihtoehtoa, joista hän voi itse valita kumpaa syö, esim. otatko tänään puuroa vai leipää aamupalaksi. Jos valitsee leivän, voit antaa valita, mitä leivän päälle laitetaan, siis kahdesta vaihtoehdosta. Sinä päätät vaihtoehdot, lapsi päättää kumpaa ottaa. Saadessaan valita lapsi tuntee itsensä tärkeäksi. Ei aikuisillekaan aina maistu sama ruoka joka aamu.
Lapsi ei suostu syömää periaatteesta vaikka antaisin lettuja.. kokeiltu on..
tai sit sillä ei vaan ole aamuisin nälkä?
Niin eikä päivisin, eikä iltaisin.. ja sitten sillä ei varmaan ole ulkona kylmäkään kun lähtisi sinne alasti kun ei uhmassaan suostu vaatteita pukemaan..
Ootko tullut kokeilleeksi mitä tapahtuu, jos päästät lapsen pihalle ilman vaatteita? Mä oon ja voin tulla kertomaan mitä kävi, jos et itse arvaa ;)
Täh.. tuostahan pitäisi kivittää ;) nooh onnistuko pukeminen seuraavalla kerralla?
Juu, kyllä meillä se jääräpäisinkin kerrasta oppi että kylmä tulee ilman vaatteita. Sisälle tuli alle minuutissa ja ihan nätisti meni vaatteet päälle. Toki tasaisin väliajoin pitää uhmata, mutta muistutus kylmästä ulkoilureissusta on kummasti riittänyt.

Tää on nyt testattu kolmella lapsella :D

Aika hauska.. minkä ikäsestä oli kyse kun kokeilit? Sais naapurin mummot ainakin ihmeteltävää jos noin tekisin.. tuliskohan tänne sitten isolla avaus että: kaameta mitä mä näin, alle kaksi vuotias juoksi ulkona alasti ;)
Nimenomaan. Ei se lapsi vielä ymmärrä. Sen näköjään tajuat itekin.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä