Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen! (vauvan nukahtamisvaikeuksista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vauvasi on ap vasta 3,5kk. Harva tuonikäinen vauva nukkuu vielä "hyvin". Kyllä se eka vuosi on suurella osalla vanhemmista valvomista ja heräilyä. Sitten usein helpottaa. Meillä tosin osa lapsista on vielä 2-vuotiainakin heräilleet useita kertoja yössä.

Neuvolassa neuvoo 6kk iästä lähtien viim. olisi hyvä vauvan osata itse nukahtaa joten ei todellakaan ole 3,5kk liian pieni nukahtamaan itsekseen.En tiedä vaikuttaako esim pinnasängyn verho(luo varmaan turvallisuutta) vai onko teillä se jo? voihan sitä toki siirtääkkin tota harjottelua mutta vaikeammaksi käy.Todella harvinaista että niin kuin joku kirjoitti että 4kk opetettu syliin nukkumaan ja tosta noin vaan rupes nukahtamaan ite.Oikeesti paljon tsemppiä ja kärsivällisyyttä, se palkitaan tulevaisuudessa.Olen nähnyt tapauksia että yli 1 vuotiaita pitää nukuttamalla nukuttaa ja vanhemmat kiiroo, miks ei jaksanut aikaisemmin opettaa nukatamaan itekseen.Ja varmasti sressaavaa molemmille mutta usko pois, ei kauaa kestä kun saat olla tyytyväinen kun vaan viet lapsen sänkyyn ja sinne nukahtaa...

Alkuperäinen kirjoittaja mp:
Neuvolassa neuvoo 6kk iästä lähtien viim. olisi hyvä vauvan osata itse nukahtaa joten ei todellakaan ole 3,5kk liian pieni nukahtamaan itsekseen.En tiedä vaikuttaako esim pinnasängyn verho(luo varmaan turvallisuutta) vai onko teillä se jo? voihan sitä toki siirtääkkin tota harjottelua mutta vaikeammaksi käy.Todella harvinaista että niin kuin joku kirjoitti että 4kk opetettu syliin nukkumaan ja tosta noin vaan rupes nukahtamaan ite.Oikeesti paljon tsemppiä ja kärsivällisyyttä, se palkitaan tulevaisuudessa.Olen nähnyt tapauksia että yli 1 vuotiaita pitää nukuttamalla nukuttaa ja vanhemmat kiiroo, miks ei jaksanut aikaisemmin opettaa nukatamaan itekseen.Ja varmasti sressaavaa molemmille mutta usko pois, ei kauaa kestä kun saat olla tyytyväinen kun vaan viet lapsen sänkyyn ja sinne nukahtaa...

Kaikki lapset ei toimi niinkuin neuvola sanoo.
Kaksivuotiaskin on vielä todella pieni ja saattaa tarvita nukuttamista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vauvasi on ap vasta 3,5kk. Harva tuonikäinen vauva nukkuu vielä "hyvin". Kyllä se eka vuosi on suurella osalla vanhemmista valvomista ja heräilyä. Sitten usein helpottaa. Meillä tosin osa lapsista on vielä 2-vuotiainakin heräilleet useita kertoja yössä.

Vauvani nukkuu kyllä tosi hyvin, eli pitkiä ja sikeitä unia, eikö öisin heräile kuin pari krt aamuyöstä syömään. Nukahtaminen on meillä ongelma, ei siis unen laatu tai heräilyt.

joo 2 vuotiaskin tarvii nukuttamista jos siihen opetetaan!! kyllä ne lapset niin nukahtaa kuin ne totutetaan.Jos aikuinen tottunut nukahtamaan kattomalla telkkaria, on vaikea saada unta ilman telkkaria.Ja esim tarhaa aatellen, ei hoitajat voi ruveta jokaista erikseen nukuttamaan jos siihen opetettu.

joo 2 vuotiaskin tarvii nukuttamista jos siihen opetetaan!! kyllä ne lapset niin nukahtaa kuin ne totutetaan.Jos aikuinen tottunut nukahtamaan kattomalla telkkaria, on vaikea saada unta ilman telkkaria.Ja esim tarhaa aatellen, ei hoitajat voi ruveta jokaista erikseen nukuttamaan jos siihen opetettu.

Hei, ihan tosi. Kaikki lapset ei ole samanlaisia. Toisilla se nukahtaminen on vain vaikeaa eikä siihen ainakaan huudatus auta, pahentaa vaan.

Ja vauva ei ole mikään koira mille opetetaan asioita.

Niinkuin tässä aiemminkin kirjoitin, ei tarvitse välttämättä vauvan oppia vielä nukahtamaan itsekseen, kyse ei ole siitä, vaan yleensä nukahtamisesta, vauva siis alkaa itkeä kun on väsynyt, eikä nukahda edes viereen, tissille, syliin tms. kuin vasta pitkän huudon jälkeen.

Meillä on vielä rottinkinen vauvakoppa käytössä, mutta pinnasänky tulee ihan tuossa ensi tai seuraavalla viikolla. Omaan sänkyyn en tosin ole vielä saanut vauvaa nukahtamaan ollenkaan. Nukkuvana joskus olen omaan koppaansa siirtänyt, ja antanut siellä nukkua ekaan yösyöttöön asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:

Hei, ihan tosi. Kaikki lapset ei ole samanlaisia. Toisilla se nukahtaminen on vain vaikeaa eikä siihen ainakaan huudatus auta, pahentaa vaan.

Ja vauva ei ole mikään koira mille opetetaan asioita.

hei ihan tosissaan, tai sitten toiset tekevät siitä itse niin vaikeaa...Ja lapsi ei ole mikään koira mutta oppii samanlailla mitä opetetaan! ja todellakin, äidin velvollisuuteen kuuluu myös opettaa lasta!

hei ihan tosissaan, tai sitten toiset tekevät siitä itse niin vaikeaa...Ja lapsi ei ole mikään koira mutta oppii samanlailla mitä opetetaan! ja todellakin, äidin velvollisuuteen kuuluu myös opettaa lasta!

Mitenhän se sitten on että mun toinen lapsi on todella vaikeasti nukahtava ja toinen ei. Kun kaikki ei ole samanlaisia, juu sii.

Mitenhän se sitten on että mun toinen lapsi on todella vaikeasti nukahtava ja toinen ei. Kun kaikki ei ole samanlaisia, juu sii.

Kyllä se oppiminen minusta tosiaan on lapsen temperamentistakin kiinni.

ja sä olet molempien kohdalla toiminut prikulleen samoin?? kaikki ei tietenkään ole samanlaisia mutta jos lapsi oppii nukahtamaan isekseen niin ennemmin se menee niin että vaatii sen oman sängyn/yksinolon nukahtamiseen.No, ite olen opettanut lapseni nukahtamaan itsekseeen ja niin on tehnyt alusta asti.

ja sä olet molempien kohdalla toiminut prikulleen samoin?? kaikki ei tietenkään ole samanlaisia mutta jos lapsi oppii nukahtamaan isekseen niin ennemmin se menee niin että vaatii sen oman sängyn/yksinolon nukahtamiseen.No, ite olen opettanut lapseni nukahtamaan itsekseeen ja niin on tehnyt alusta asti.

No en prikulleen koska ovat kaksi täysin erilaista lasta.

ja joo toi temperamentti kyllä varmasto osaltaan vaikuttaa, ja meillä tempperamenttia löytyy joten onneksi olen saanut lapsen oppimaan nukahtamaan yksin kun muuten olisi tiedossa luultavasti melkoinen iltahärdelli...

No en prikulleen koska ovat kaksi täysin erilaista lasta. [/quoteno
sitten ei ihme että nukahtamis tavat erilaiset...varmasti ihan lapsi kohtaista, mutta fakta on se että niin lapset oppivat nukkumaan miten on oppineet...

On hyvä jos teillä on päivän rutiinit kunnossa,niistä lapsi oppii.Mutta tuollaisten vaiheiden kanssa olen sitä mieltä että jos nyt l´öydät jonkin tavan jolla lapsi nukahtaa niin sen kuin nukutat hänet niin! Mielestäni parempi vaihtoehto kuin loppuun asti väsynyt äiti joka yrittää väkisin nukuttaa huutavaa lastaan omaan sänkyynsä. Muutaman lapsen kokemuksella olen oppinut että monista asioista stressaa aivan turhaan jo etukäteen, juuri nuo yöunille nukuttamiset, tuttiasiat ym. Monesti käy kuitenkin niin että lapsi oppii uuden nukahtamistavan helposti kun on vähän kasvanut. Ainakin meillä on käynyt niin. Kovasti voimia ap!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niinkuin tässä aiemminkin kirjoitin, ei tarvitse välttämättä vauvan oppia vielä nukahtamaan itsekseen, kyse ei ole siitä, vaan yleensä nukahtamisesta, vauva siis alkaa itkeä kun on väsynyt, eikä nukahda edes viereen, tissille, syliin tms. kuin vasta pitkän huudon jälkeen.

Meillä on vielä rottinkinen vauvakoppa käytössä, mutta pinnasänky tulee ihan tuossa ensi tai seuraavalla viikolla. Omaan sänkyyn en tosin ole vielä saanut vauvaa nukahtamaan ollenkaan. Nukkuvana joskus olen omaan koppaansa siirtänyt, ja antanut siellä nukkua ekaan yösyöttöön asti.

me aluksi totutettiin päivällä omaan sänkyyn, ihan vaan köllöttelemään sinne, siis kun äippälaatikko kävi pieneksi, ja kun yö koitti, ei ollut mitään ongemaa...teillä jo hyvällä mallilla nukkuminen kun ei turhan paljon herättele, joten toivotaan että nukahtamisongelmaan tulee helpotusta....

no
sitten ei ihme että nukahtamis tavat erilaiset...varmasti ihan lapsi kohtaista, mutta fakta on se että niin lapset oppivat nukkumaan miten on oppineet...

Joo fakta. Alussa me tehtiin samalla tavalla kumpasenkin kanssa, kumpikin siis nukutettiin syliin. Kuopus sitten kahden kuukauden jälkeen ei enään helposti nukkunutkaan syliin ja kun laski sänkyyn niin sinne nukahti. Esikoinen ei ikinä edes vahingossa nukahtanut yksin. Ja alusta asti nukutettiin hänet syliin koska huusi mahavaivoja.

Noi mahavaivat ktllä on inhottavia ja vaikuttaa varmasti osaltaan ettei nukahtanut yksin.No jokainen on yksilöllinen ja vaatii oman juttunsa, mutta vieläkin olen sitä mieltä että jos tottuu pienestä asti yksin nukahtamaan niin nukahtaa myöhemminkin, tietysti tulee vaiheita ettei nukahtaminen tapahdu niin helposti.Hyvä esimerkki on mun kaveri joka esikoista nukutti sylissä/vieressä, oli tosi iso ennen kuin suostu edes omaan huoneeseen saati sitten omaan sänkyyn ja hänen kuopus ihan pienestä laitettu omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn, nukahti vain ollessaan omassa sängyssä/omassa huoneessa yksin... mutta jokatapauksessa toivottavasti ap löytää jonkun ratkaisun joka on heille hyvä ja saa lapsen nukahtamaan helpommin.

Yhteistyössä