Nyt olis hyvät neuvot KALLIIT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tällä kertaa harmaannuin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no jos muuten elättää perheen niin totta kai voi tehdä hankintoja omiin nimiin. tässä nyt mammat olettavat että toisen palkkatuloista tehdään sijoituksia ilman että omia pennosia tarvitsee laittaa, kunhan kerää vain voitot.

mutta siis ap, jos teillä ei erosta ole edes mainittu niin ota tämä asia puheeksi ja kysy mitä mies meinaa. mun mielestä olet tehnyt väärän valinnan, mut mä olen "huono" äiti enkä halua laittaa omaa elämää tauolle moneksi vuodeksi. ja joo joo, lasten kanssa vietetty aika on parempaa kuin materia mut en mä silti uhrais vuosiani kotona oloon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no jos muuten elättää perheen niin totta kai voi tehdä hankintoja omiin nimiin. tässä nyt mammat olettavat että toisen palkkatuloista tehdään sijoituksia ilman että omia pennosia tarvitsee laittaa, kunhan kerää vain voitot.

mutta siis ap, jos teillä ei erosta ole edes mainittu niin ota tämä asia puheeksi ja kysy mitä mies meinaa. mun mielestä olet tehnyt väärän valinnan, mut mä olen "huono" äiti enkä halua laittaa omaa elämää tauolle moneksi vuodeksi. ja joo joo, lasten kanssa vietetty aika on parempaa kuin materia mut en mä silti uhrais vuosiani kotona oloon.

Olen myös samaa mieltä. Joskus pitää asioita katsoa pitkällä tähtäimellä. Toki lasten kanssa vietetty aika on tärkeää, mutta kyllä sitä aikaa löytyy työssä käynnin ohellakin.

Jos miehes ei halua naimisiin, niin tehkää keskinäinen testamentti. Sen voi tehdä vaikka pankin kautta lakimiehen kanssa, jotta sananvalinnat ja testamentin muoto menee oikein. Siihen vaan sitten raakasti, että jos toinen kuolee TAI tulee ero niin omaisuus puoliksi tms..mitä nyt päätättekään. Ja että eloonjäävä saa jäädä asumaan omistusasuntoonne tms...kyllä se lakimies osaa asiansa.
Jos ei tähän suostu miehes, niin sitten minä epäilisin jotain ...

Millaisista hankinnoista on kyse? Mitä hän ostaa "omiin nimiinsä"? Mitä arvokkaita juttuja?
Ostaako yhteisiä juttuja sitten samaan tahtiin, esim. huonekaluja, elektroniikkaa tms.?
Hankala kuvitella tilannetta kun ei tiedä että millaisilla asioilla kartuttaa OMAA omaisuuttaan...

Alkuperäinen kirjoittaja kääkkä:
Millaisista hankinnoista on kyse? Mitä hän ostaa "omiin nimiinsä"? Mitä arvokkaita juttuja?
Ostaako yhteisiä juttuja sitten samaan tahtiin, esim. huonekaluja, elektroniikkaa tms.?
Hankala kuvitella tilannetta kun ei tiedä että millaisilla asioilla kartuttaa OMAA omaisuuttaan...

Ekaks tulee mieleen auto ja sitten jotain omia sijoituksia, rahastot, obligaatiot, osakkeet...

En mäkään jaksa ymmärtää perhettä, jossa puhalletaan eri hiiliin.

Huh huh..

Kyllä minä en olis mieheni matkaan lähtenyt jos ei alusta asti olisi ollut selvää, että yhteistä elämää eletään yhteisillä rahoilla. Kummallakin on 'omat' tilit, mutta netissä kun laskut maksetaan, niin käytetään sitä tiliä kummalla on enemmän rahaa.

Hämmästyttää tuo, että joku perheen perustanut edes kuvittelee voivansa elää omaa elämää, itselleni jotenkin itsestäänselvyys se, että me ollaan tiimi, perhe. Ja että meillä kaikilla on hyvä olla!

Eikait ap valittanut sitä, että ei ruokaa yms. päivittäisiä talouden asioihin mies osallistu koska tienaa hyvin vaan oli huolissaan miehen OMAN omaisuuden kartuttamisesta ja siitä ettei itsellä ole varaa kartuttaa OMAa omaisuutta.
Mitä se OMA omaisuus on, jos kerta asutaan perheenä yhdessä?
Testamentin tekoon mars, jos ei kerta naimisiin suostu . . .

minusta tuo on jo kohtuutonta, vaikka mekin ollaan naimisissa, niin mies ei ole kyllä koskaan narissut minun hankinnoista, rahastoista tai autostani! tai vaatinut puolta niistä tai kokenut sen vääräksi, että minulla omaisuutta! Ihan sairasta, että toisella ei saa olla mitään omaa.

Ap kuule, sanot miehellesi, että olet tullut siihen ajatukseen, että teidän on aika suhteuttaa maksukykyisyys ja perheen menot niin, että säästää voivat molemmat, ei vain miehesi. Miehesi tienaaa enempi, hän maksaa enempi. Ei ole oikein, että sun palkka menee aina kokonaan perheen menoihin ja hänen taas ei, vaan hän säästää kun hän taas ei joudu panemaan joka ropoa yhteisiin asioihin. Laskette tasapäiset summat suhteessa kummankin tienesteihin niin, että molemmilla on mahdollisuus panna rahaansa joihinkin omiin juttuihin. Näin sen olis pitänyt alusta asti teillä mennä. Jos olisit töissä, köyhtyisi hänenkin kirstunsa päivähoitomaksuista, lasten kuljettamisista jne. Olet myös varmasti tehnyt enempi kotitöitä kun hän. Eli teet paljon niitä hommia, joita hän joutuisi tekemään silloin, jos olisit täysin työelämässä. Ainakin meillä puolison on pakko ollu auttaa kotihommissa jonkin verran silloin, kun molemmat ovat olleet töissä. Auttaa mies toki nykyisinkin, mutta ei hän töidensä vuoksi pysty tietystikään yhtä paljon tekemään. Perhe on tosiaan yhteinen yritys, jossa molempien osapuolten olisi kannettava kortensa kekoon niin tasapuolisesti kuin mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minusta tuo on jo kohtuutonta, vaikka mekin ollaan naimisissa, niin mies ei ole kyllä koskaan narissut minun hankinnoista, rahastoista tai autostani! tai vaatinut puolta niistä tai kokenut sen vääräksi, että minulla omaisuutta! Ihan sairasta, että toisella ei saa olla mitään omaa.

Eikö tässä ollut kyse siitä, että nyt vain toisella on mahdollisuus johonkin "omaan", ei molemmilla! Eikö molemmilla ole oikeutta johonkin omaan?? Onko oikein, että toisen tulot menee perheen kuluihin kokonaan kun toisen ei?? Eikö olisi oikein, että molemmat maksaisivat maksukykynsä mukaan sen verran, että MOLEMMILLA on mahdollisuus johonkin omaan, ei vaan sillä toisella, eli molemmilta jäisi vähän säästöön omia juttuja varten.

Tänään on karkauspäivä: nyt kosit ja jos ukko kieltäytyy niin laitat sille jauhot suuhun!

tv. toinen kuus vuotta kihloissa elänyt kolmatta odottava ( yhtieset velat ja hankinnat) .

Alkuperäinen kirjoittaja MingMing:

Eikö tässä ollut kyse siitä, että nyt vain toisella on mahdollisuus johonkin "omaan", ei molemmilla! Eikö molemmilla ole oikeutta johonkin omaan?? Onko oikein, että toisen tulot menee perheen kuluihin kokonaan kun toisen ei?? Eikö olisi oikein, että molemmat maksaisivat maksukykynsä mukaan sen verran, että MOLEMMILLA on mahdollisuus johonkin omaan, ei vaan sillä toisella, eli molemmilta jäisi vähän säästöön omia juttuja varten.

minä ymmärsin, että tässä on kysymys siitä, että mies osallistuu kyllä perheen kaikkiin kuluihin, mutta ylijäävällä palkallaan/säästöillään ostaa omia juttuja+ sijoittaa. Näin minä ymmärsin. Minusta se on ok.

Voihan siitä omasta pienemmästäkin palkasta laittaa osan vaikka eläkerahastoon. Sanot vaan miehelle että alat keräämään lisäeläkettä kun olet niin monta vuotta ollut pois työelämästä.

Minä en vaan ymmärrä miksi niistä miehen hankinnoista kuuluisi sinulle puolet? Jokainen elää elämäänsä yksilönä. toisen varaan ei voi elämäänsä laittaa.

Kerta on yhteisestä sopimuksesta noin toimittu... Meillä ainakin on yhteiset tulot ja menot ja yhdessä hankittu omaisuus, kaikki mitä yhdessä olo aikana ollaan saatu, ostettu, kulutettu.
Omillaan pitäisi pystyä tulemaan toimeen, mutta juuri tuollaisissa tilanteissa joissa yhteisestä päätöksestä on noin toimittu, ei minusta miehellä ole oikeutta "viedä" kaikkea omiin nimiinsä.
Jos mun mies ois työttämänä tai hoitovapaalla, ja kun minä olen äitiyslomalle, tai kun me molemmat ollaan töissä, tai olipa tilanne mikä tahansa, suhteen aikana hankittu omaisuus on yhteistä!

Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Voihan siitä omasta pienemmästäkin palkasta laittaa osan vaikka eläkerahastoon. Sanot vaan miehelle että alat keräämään lisäeläkettä kun olet niin monta vuotta ollut pois työelämästä.

niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys-Rosalee:
Minä en vaan ymmärrä miksi niistä miehen hankinnoista kuuluisi sinulle puolet? Jokainen elää elämäänsä yksilönä. toisen varaan ei voi elämäänsä laittaa.

Kerta on yhteisestä sopimuksesta noin toimittu... Meillä ainakin on yhteiset tulot ja menot ja yhdessä hankittu omaisuus, kaikki mitä yhdessä olo aikana ollaan saatu, ostettu, kulutettu.
Omillaan pitäisi pystyä tulemaan toimeen, mutta juuri tuollaisissa tilanteissa joissa yhteisestä päätöksestä on noin toimittu, ei minusta miehellä ole oikeutta "viedä" kaikkea omiin nimiinsä.
Jos mun mies ois työttämänä tai hoitovapaalla, ja kun minä olen äitiyslomalle, tai kun me molemmat ollaan töissä, tai olipa tilanne mikä tahansa, suhteen aikana hankittu omaisuus on yhteistä!

niin, mutta jos osallistuu 100% yhteisiin kuluihin ja sen jälkeen ylijäävällä palkallaan hankkii osakkeita, rahastoja tai vaikka asunnon, niin minusta se on silloin ok. Kyllä ihmisellä täytyy olla oikeus hankkia myös jotain omaa, vaikka perheenä/avioliitossa/avoliitossa eletään.

Miksi mies ei halua naimisiin?
Aika omituista että mies haalii itselleen omaisuutta sinun huolehtiessa lapsista ja tehden töitä puolipäiväisesti.
Musta olisi reilua että olisit myös osallisena hänen hankinnoissaan :/

Ei ole mikään ihme, että ihmiset tappelee avioeroissa ja niitä tulee niin paljon! Tukahdutetaan toinen, mitään omaa ei saa olla/omistaa ja sitten vielä avioerossa viedään suunnilleen kaikki sen verukkeella, että olen ollut kotona (tietääkseni myös naisen valinta)

Alkuperäinen kirjoittaja Tinttamooses7:
Miksi mies ei halua naimisiin?
Aika omituista että mies haalii itselleen omaisuutta sinun huolehtiessa lapsista ja tehden töitä puolipäiväisesti.
Musta olisi reilua että olisit myös osallisena hänen hankinnoissaan :/

Ei varmasti halua naimisiin jos toinen vesikielellä odottaa puolta omaisuudesta. Minä saan tästä nyt sellaisen kuvan, että haluaa naimisiin juuri sen takia, että jos tulee ero niin saan puolet.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys-Rosalee:

niin, mutta jos osallistuu 100% yhteisiin kuluihin ja sen jälkeen ylijäävällä palkallaan hankkii osakkeita, rahastoja tai vaikka asunnon, niin minusta se on silloin ok. Kyllä ihmisellä täytyy olla oikeus hankkia myös jotain omaa, vaikka perheenä/avioliitossa/avoliitossa eletään.

Mutta tässä nyt sitten kyllä toiselta jää kaikki saamatta siksi että on yhdessä sovittu toisen kotona olemisesta.
Vuoden päästä on hyvinkin mahdollista, että mun mies jää hoitovapaalle ja mä meen töihin, koska mulla on paremmat tulot kuin hänellä. Kuvitellaan että meille pitää ostaa uusi auto. Kyllä se on sitten molempien nimissä, vaikka minä sen maksaisin kokonaan, koska se minun töissä tienaamani palkka, on myös kotona lasta ja kotia koitavan miehen palkka. Siis esim. eron sattuessa, olisi miehelläni täysi oikeus puolikkaaseen autoon. Näin ainakin meillä.

Minun lähisukulainen se vasta idiootti oli. Eli 20v avoliitossa ja sai 2lasta. Pyöritti omilla rahoillaan perheen arkea, mies maksoi asunnon ja sitä rataa. Ero tuli kun lapset olivat aikuisia ja mitään ei saanut kun talosta lähti. Miehen tilille oli jopa mennyt lasten lapsilisätkin, eikä mies ikinä penniäkään laittanut esim lastenvaatteisiin.Ja me sukulaiset yritettiin kyllä puhua tälle naiselle järkeä, no sen verran saatiin järkeä päähän että lasten ollessa n.15v hän siirsi lapsilisät lasten tileille menemään. Kyllä jotkut ukot on ahneita ja jotkut naiset tyhmiä. En tarkoita että ap olisi niin tyhmä kuin tämä sukulaisnaiseni.

Ihmeellistä, kun täällä moni sanoo että ei saisi mieheltä vaatia. Jos nainen jää kotiin hoitamaan YHTEISIÄ lapsia. Mies tienaa sillä aikaa töissä ja vaimo jää elämään pelkillä hoitotuilla. Miten tää voi olla reilua?? Perhe on yhteinen yritys. Eihän se oo millään tavalla tasavertasta kun naisella ei oo sitä mahdollisuutta tienata. Meillä kyllä kaikki menee yhteiseen pussiin, ja ihan yhtä lailla minä saan tehdä hankintoja vaikka mies onkin se joka tienaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmeellistä, kun täällä moni sanoo että ei saisi mieheltä vaatia. Jos nainen jää kotiin hoitamaan YHTEISIÄ lapsia. Mies tienaa sillä aikaa töissä ja vaimo jää elämään pelkillä hoitotuilla. Miten tää voi olla reilua?? Perhe on yhteinen yritys. Eihän se oo millään tavalla tasavertasta kun naisella ei oo sitä mahdollisuutta tienata. Meillä kyllä kaikki menee yhteiseen pussiin, ja ihan yhtä lailla minä saan tehdä hankintoja vaikka mies onkin se joka tienaa.

Omat valinnat. Jos yhteisesti sovitaan kotiin jäämisestä, niin silloin pitäisi myös sopia, että nainen laittaa saamansa rahat esim. eläkevakuutukseen, rahastoihin jne. Tai naisen olisi niin pitänyt vaatia. Kyllä pienistä tuloistakin säästöön saa, varsinkin jos mies osallistuu 100% elinkustannuksiin. Me ainakin tehtiin niin, että minun ollessa kotona 3v niin laitoin rahastoihin ja eläkevakuutukseen rahaa tiettyjä summia ja mies maksoi hiukan enemmän asumiskuluja. En kuitenkaan vaatinut, että mies ei saisi ostaa jäävällä palkallaan omia juttujaan.

Yhteistyössä