Meillä ainakin lapset joutuvat olemaan myös sateella ulkona. Lapset päiväkodissa, eskarissa ja ekaluokalla saman katon alla.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Miksi siellä ulkona pitää olla sateella? Jo muinoin 25v sitten sateela leikittiin välkät sisällä, ja jumpattiin myös.
Mutta hei... jos sinä viitsit panostaa tarkoituksenmukaisiin vaatteisiin, se opettajan lause ei ollut sinulle tarkoitettu. Opettaja tietää yleensä oppilaistansa enemmän kuin me vanhemmat lastemme luokkatovereista. Ymmärrän varsin hyvin närkästyksesi, mutta yritä ajatella asia niin, että kaikki, mitä opettaja sanoo, ei ole kohdennettu sinulle. Riittää, että luokassa on 2 oppilasta, joilla EI ole säänmukaisia varusteita, ja silloin opettaja mainitsee asiasta yleisesti. Arempi opettaja saattaa mainita, vaikka niitä oppilaita olisi luokassa vain yksi. Siis jos ei jonkin syyn takia halua ottaa asiaa puheeksi suoraan tämän kyseisen lapsen vanhempien kanssa.Alkuperäinen kirjoittaja ap:"kun VIITSII panostaa laadukkaisiin vaatteisiin, niissä on paremmat heijasimetkin ja paremmissa paikoissa" oli ko. open lausahdus. ja painotti nimenomaan tuota viitsimistä ja panostamista, ei sitä että vaatteen tulee olla sään mukainen ja heijastimin varustettu. sään mukaisuudesta tuli vain sivulauseessa.
Porukka on ihan sekopäistä, jos on koko päivän sisällä. Jos on oikein kova pakkanen, silloin sovitaan erikseen säännöistä ja ulkovalvoja kulkee sisätiloissa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Miksi siellä ulkona pitää olla sateella? .
mä en nähnyt mitään kirjettä?Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:Pakko peesata. Tosi törö kirje koulusta. Inhottavaa vanhemmuuden aliarviointia.
Eiköhän tilanne ole se, että joillakin lapsilla on vanhempia, jotka eivät viitsi välittää mitä lapsilla on päällä, ja tuo on ainoa keino kyseisiä vanhempia loukkaamatta ottaa asiaa esille.Alkuperäinen kirjoittaja ap:"kun VIITSII panostaa laadukkaisiin vaatteisiin, niissä on paremmat heijasimetkin ja paremmissa paikoissa" oli ko. open lausahdus. ja painotti nimenomaan tuota viitsimistä ja panostamista, ei sitä että vaatteen tulee olla sään mukainen ja heijastimin varustettu. sään mukaisuudesta tuli vain sivulauseessa.
Täälä jengi lukee omiaan... Vanhempainillassa opettaja on ottanut esille tän maata kaatavan asian.Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:mä en nähnyt mitään kirjettä?Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:Pakko peesata. Tosi törö kirje koulusta. Inhottavaa vanhemmuuden aliarviointia.
oliko tuossa jokin osa suoraa lainausta koulun kirjeestä?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Vaikka tarkoitus onkin hyvä niin, miksi ihmeessä koulu suorastaan vaatii vanhempia ostamaan lapsille "sellaiset ulkoiluvaatteet että pikkusade (kun sadetakkia ei viitsitä laittaa) ei haittaa, eikä ulkona tule kylmä. kun viitsii panostaa LAADUKKAISIIN ulkoiluvarusteisiin, niin lapsilla on mukavampaa ulkoilla. useimmiten nämä LAADUKKAAT vaatteet on myös turvallisempia: ei roikkuvia (vaarallisia) nauhoja ja PAREMMAT heijastimet. lapset ottavat roikkuvat heijastimet pois koska ne on rumia."
tälläistä tekstiä siis vanhemmille. minusta tässä on jo koululla asenne-ongelma. luokissa on oppilaita joka tuloluokasta, eikä voida vaatia (tai koululta edes ehdottaa) köyhintäkin uhraamaan rahojansa reimatekkeihin ja goretek-kenkiin.
lapset ovat kulkeneet koulumatkansa roikkuvissa heijastimissa koko viime vuosisadan, mutta heijastimenkin todellinen tarkoitus näkyy unohtuneen tämän muodin ja rahan valtakunnan määrätessä. puhumattakaan eri hintaisista ja laatuisista vaatteista: kaikilla pitäisi olla kalleimmat ja hienoimmat (laadukkaat, kehottaa koulukin) vaatteet. mutta ketään ei kiinnosta, onko meillä vanhemmilla varaa. (ja jääkö aikaa lapsille, kun painetaan ylitöitä jotta saadaan ostettua koko katraalle jokavuotiset reimat ja goret.)
pienelläkin rahalla saa lämpimiä vaatteita. joskaan joka heijastin ei ole absoluuttisesti parhaimmalla paikalla, mutta heijastinnauhoja ja roikkuvia heijastimia voi lisäillä, pikkurahalla tai joskus jopa ilmaiseksi, tarpeen mukaan.
ja lapsia voi opettaa laittamaan sadevaatteet päälle heti kun alkaa sataa.
Mutta jos ne vanhemmat eivät edes osta sitä sadetakkia (siinäkin on ne heijastimet)? Kyllä se täytyy sanoa ääneen.Alkuperäinen kirjoittaja Moi:Enpä jaksanu kokonaan lukee, mutta näköjään ajat muuttuneet vähän yli kymmenessä vuodessa. Minä käytin aikoinaan sadetakkia koulumatkoilla, ja jos en välitunnilla halunnut pukea sitä niin osasin suunnata katoksen alle seisomaan. Siellä me aina seistiin sateella ja höpötettiin ja kivaa oli. Jännä juttu, ettei nykyajan ala-astelaiset osaa huolehtia omasta vaatteiden märkyysasteesta. Jos mä aikoinaan laitan lapselle kouluun takin ja sadetakin, ja alkaa satamaan, niin jos ei lapsi tajua/halua sadetakkia päälleen pukea niin oma häpeänsä se on. Olkoot sitten tunnilla ilman paitaa/märässä paidassa. Ei ole koulun asia määrätä mitä vanhemmat lapsilleen ostaa.
Ei ollut kirjettä vaan vanhempainilta.Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:mä en nähnyt mitään kirjettä?Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:Pakko peesata. Tosi törö kirje koulusta. Inhottavaa vanhemmuuden aliarviointia.
Minusta tuo kuulostaa järkevältä. Ihan totta. Minulla on 2 koululaista ja olemme pienituloisia. Se vaan on niin, että tuollaiset itsestään selvyydet pitää sanoa ääneen, kun ne ei ole kaikille itsestään selvyyksiä. Siis että ostakaa järkeviä vaatteita ja käskekää lasten pitää niitä.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Ei ollut kirjettä vaan vanhempainilta.Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:mä en nähnyt mitään kirjettä?Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:Pakko peesata. Tosi törö kirje koulusta. Inhottavaa vanhemmuuden aliarviointia.
Muille tiedoksi: en nyt yleensäkään ottanut itseeni, kun asia ei minua koske, mutta sanat voi valita paremmin ja tähdentää oikeita asioita.
Tässä tapauksessa ymmärtääkseni asian pointti oli säänmukainen ja turvallinen pukeutuminen. (tai ainakin minun aikanani olisi ollut). Mutta nyt tärkein asia jäi taka-alalle kun painotettiin niin selkeästi että vaatteisiin pitää viitsiä panostaa. Tiivistettynä opettajan lausahdus oli "Panostaminen lasten vaatteisiin on sijoitus turvallisuuteen", joka kovasti kalskahtaa minun (ja monen muunkin vanhemman) korvaan siltä että vain isolla rahalla saa kouluun sopivia vaatteita.
Ehkä opettajasi ajattelee asian kuten minäkin. Minustakin panostaminen lasten vaatteisiin on sijoitus turvallisuuteen. Mutta mun lapsillani on vasta teineinä ollut kalliita vaatteita ja nekin he ovat ostaneet omilla rahoillaan. Laadukas kun ei todellakaan tarkoita samaa kuin kallis =) "Panostaakin" voi ilman, että Visa muuttu paperin ohueksi... ihan vaan tekemällä järkeviä - ei kalliita - valintoja.Alkuperäinen kirjoittaja ap:"Panostaminen lasten vaatteisiin on sijoitus turvallisuuteen", joka kovasti kalskahtaa minun (ja monen muunkin vanhemman) korvaan siltä että vain isolla rahalla saa kouluun sopivia vaatteita.
No jos ulkona ollaan sateessa, niin kyllähän sadetakki (tai joku hengittävämpi) on ihan järkevä vaihtoehto. Mitä sinusta olisi pitänyt tehdä tässä tilanteessa? Monesti suositellaan että liikunnassa on eri varusteet, joten kengät voi silloin vaihtaa jos ei halua saappailla olla.Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:meillä tuli vähän saman suuntaista viestiä kotiin, koskien liikunta tunteja.
Ulkoliikuntaa on 2x viikossa kunnes toisin ilmoitetaan, oli sää mikä tahansa. Lapsille tulee varata säähän sopivat varustukset joilla on mukava liikkua.
Olivat juuri 2 tuntia kaatosateessa minkä jälkeen viesti tuli kotiin. Mun pojalla sattui olemaan lenkkarit ja verkkarit ja arvatkaa oliko märkä??!!
Miten saappailla voi liikkua mukavasti ja onko sadeasu oikeanlainen liikunta varutus?
-> mieleen tulee juuri että pitäisolla jotkut erikoispatikointi tms vehkeet... :|
Siis tottakai sadevarustus jos vettä sataa!! mutta liikunta niiden kanssa ei ole helppoa tai mukavaa mitenkään päin.Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:No jos ulkona ollaan sateessa, niin kyllähän sadetakki (tai joku hengittävämpi) on ihan järkevä vaihtoehto. Mitä sinusta olisi pitänyt tehdä tässä tilanteessa? Monesti suositellaan että liikunnassa on eri varusteet, joten kengät voi silloin vaihtaa jos ei halua saappailla olla.Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:meillä tuli vähän saman suuntaista viestiä kotiin, koskien liikunta tunteja.
Ulkoliikuntaa on 2x viikossa kunnes toisin ilmoitetaan, oli sää mikä tahansa. Lapsille tulee varata säähän sopivat varustukset joilla on mukava liikkua.
Olivat juuri 2 tuntia kaatosateessa minkä jälkeen viesti tuli kotiin. Mun pojalla sattui olemaan lenkkarit ja verkkarit ja arvatkaa oliko märkä??!!
Miten saappailla voi liikkua mukavasti ja onko sadeasu oikeanlainen liikunta varutus?
-> mieleen tulee juuri että pitäisolla jotkut erikoispatikointi tms vehkeet... :|
Peesi. Ekaluokkalaisen pitää selvitä itse välkälle ilman opettajaa. Eskarihan valmentaa siihen ja vanhempien tehtävä on painottaa muksulleen, että ulkoillessa päällä on ulkovaatteet. Jotenkin ihmetyttää täälä vanhempien kotkotus ja valitus aiheesta. Heijastimestakaan ei turhaan puhuta. Se puuttuu niin monelta.Alkuperäinen kirjoittaja ope:Joku kirjoitti, ettei hänellä ainakaan ole aikaa valvoa lastaan, mitä se pitää päällä koulumatkalle lähtiessä...mutta seuraavalla rivillä toteaa, että opettajalla pitää olla aikaa valvoa pukeutumista (15 min. välitunti, jolloin opettajalla saattaa olla paljon muitakin tehtäviä, oppilaita ehkä 25)...itse ekaa luokkaa upettaneena en kertaakan ehtinyt päivän aikana kahville opettajanhuoneeseen, mutta en myös koskaan pystynyt vahtimaan, että kaikilla 26:lla oppilaalla oli säänmukaiset vaatteet asiallisesti päällä vältunnille tai kotiin lähtiessä, vaan pukeutumisen valvominen meni lähinnä siihen, että etsittiin jonkun kadoksissa olevaa lippalakkia, autettiin kankaan väliin jäänyttä vetoketjua. Vaatteisiin panostaminen voi olla vaikkapa heijastinnauhojen ompelemista hihaan, eikä maksa paljon.