Minulla on kotona hoidettavana kolme pientä, vanhin täytti juuri kolme.
Vanhin käy kerran viikossa vekkulikerhossa 2h, puen kaikki ja kävelen sinne. Takaisin ja riisun loput, ja tunnin olemme kotona leikkien ja taas puemme ja kävelemme hakemaan esikoisen ja sitten kotiin. Jos jää aikaa, ulkoillaan ennen ruokaa. Sisälle, harjaan lumet ja kurat kaikkien vaatteista, ripustan kuivumaan neljä pipoa, neljät hanskat, neljät kengät, kolme haalaria, vaunut kuivumaan, kuivaan eteisen lattian..
Laitan ruokaa. Katan pöytää, annostelen, syötän, toimin erotuomarina, pyyhin ja kuivaan. Syön itse sen mitä ehdin, loput yleensä vasta kun kaksi pienintä nukkuvat. Kerään tähteet, poimin lattialta ja pöydältä käytetyt astiat, tiskit koneeseen, pöydän pyyhintä, jääkaappitavarat turvaan kaappiin, pyyhin lasten naamat, pesen kädet heiltä, vaihdan suttuisimmat vaatteet pois.
Päiväunia kaksi pienintä nukkuu ulkona. Kaikki vaatteet oltava valmiina, vaunut oltava valmiina oven luona, tutit ja unilelut, itkuhälytin.. minä huolehdin noista. Lisäksi vaihdan vaipat ja potatan, sitten hyssyttelen pienintä jos on tarve.
Pesen pyykkiä, eli kerään likaisia ympäri kämppää, lajittelen niitä, poistan taskuista lukemattoman määrän pikkuleluja, nenäliinoja, pikkukiviä, pistän koneeseen, ripustan, kerään taas, viikkaan, lajittelen kullekin oman nipun, kannan niput kaappeihin ja lajittelen taas: sukat tuonne laatikkoon, housut tuohon..
Ulkoilemme vähintään kerran päivässä, joinain päivinä jopa kolmessa eri erässä. Minä metsästän kaikille samaa paria olevat hanskat jne, puen ja niistän neniä, käytän välillä sisällä pissalla jos hätä yllättää. Itsekin käyn vessassa, erittäin harvoin yksinäni.
Kaupassa ja kerhoissa käydään, plus hoidan lasten kanssa rattailla kulkien kelassa käynnit ja muut tuollaiset. Joka kerta sama pukemis- ja riisumisrumba.
Joka päivä ehdin pitää sylissä jokaista lasta, kuunnella, halata, pussata. Istun mukana leikeissä - en nyt koko ajan mutta välillä - juomassa leikkikahvia, rakentamassa junarataa, lukemassa kirjoja, leikkimässä palikoilla.
Lisäksi normaalit perussiivoukset. Joskus pyyhin keittiön lattian kolmesti viikossa, mutta olen joutunut luopumaan siitä kun se ei auta mitään. Pesen kuitenkin vessat joka viikko, pölymoppaan lattioita, siivoan keittiötä, laitan ruokaa.
Lapset katsovat telkkarista iltaisin pikkukakkosta, sen ajan kulutan keittiössä ja laitan ruokaa. Jos jää vapaahetki, luen jotain vanhaa lehteä (uusia meille ei tule, koska niitä ei ehdi kukaan lukea). Mies tulee kotiin viiden-kuuden aikoihin ja silloin on ruoka pöydässä. Yhdessä sitten hoidetaan loppuilta, paitsi jos tuolla on paljon läksyjä.
Lapset nukkuvat puoli yhdeksän. Itse menen nukkumaan yhdeksän ja kymmenen välillä. Sitä ennen vietän vapaata, joka yleensä tarkoittaa sitä että kerään kuivumassa olevat ulkotamineet paikoilleen jotta aamulla taas löydetään ne, raivaan ruokapöydän esiin, laadin kauppalistan ja koitan keksiä jotain ruokaa seuraavalle päivälle.
Öisin sitten herään jossain vaiheessa ja pidän tietokoneella lähemmäs tunnin vapaahetken jolloin kukaan ei häiritse. Yleensä.