Nyt kysely kaikille kotiäideille!!!!!

• Viestiketjun aloittaja siili
  • Ensimmäinen viesti
siili
Kertokaa mitä ihmettä te teette päivän aikana ja montako lasta sekä iät? Kun menee niin raskaaksi tuo teidän työ päivittäin..Moniko ottaa nokoset päivällä? Monellako mies auttaa illalla lasten kanssa? Nyt saamme varmasti kuulla kaiken kotiäitiyden suunnattomasta raskaudesta ja vaativuudesta?

laiska kotiäiti
Mä ainakin vaan makaan sohvalla kun on niin raskasta olla raskaanakin tässä kahden pienen kanssa. Isompi onneksi osaa hoitaa jo monia asioita etti mun tarvitse nousta ylös auttamaan niitä.

Ajattelin asennuttaa vielä jotkut tikkaat keittiöön että saavat itse ruokansakin kaapista niin ei tarvi sillonkaan nousta.

Ulkovaatteet meillä säilytetään lattialla niin mun ei tarvi nousta niitä nostamaan ja isompi pukee melkein kaiken itse, pienempi jo opettelee joten mun ei paljon tarvi kuin komentaa sohvalta.

Ei mun mies ainakaan auttanut koskaan illalla, aamulla tai päivälläkään lasten kanssa. Hän oli töissä, ja on edelleen.
Raskasta oli se, ettei saanut sekunninkaan rauhaa. Ei päässyt kusellekaan ilman, että jompikumpi tai molemmat lapset oli tunkemassa syliin. Gynekäynnillekin piti raahata lapset mukaan.
Lasten pukeminen ja riisuminen, vaipanvaihto kahdelle, ruoanlaitto, ruokailussa auttaminen, siivous, pyykinpesu jne ei ollut raskasta, vaikka kainalossa olikin lapsi ja toinen roikkui lahkeessa. Jossain vaiheessa tulikin sellainen olo että ei siitä haittaakaan olisi jos joku joskus edes hieman auttaisi. Kun toinen lapsi oksensi olohuoneessa toisen oksennellessa makkarissa tuli mieleen että jos osaisi kloonata itsensä tai jakautua kahtia niin kiva.
Mutta rankinta oli siis se, ettei saanut olla sekuntiakaan rauhassa, eikä ollut omaa aikaa lainkaan 3 v 8 kk aikana. Nyt on, kiitos päiväkodin =)

Alkuperäinen kirjoittaja siili:
Kertokaa mitä ihmettä te teette päivän aikana ja montako lasta sekä iät? Kun menee niin raskaaksi tuo teidän työ päivittäin..Moniko ottaa nokoset päivällä? Monellako mies auttaa illalla lasten kanssa? Nyt saamme varmasti kuulla kaiken kotiäitiyden suunnattomasta raskaudesta ja vaativuudesta?
Sulla ei sit vissii ole lapsia..

jaa-a sitä samaa mitä muutkin äidit. pyykkää, siivoaa, kokkaa, ruokkii, vaihtaa vaippoja, setvii riitoja, kylvettää, vaatettaa. ja ei ole miestä apuna. mut oon edelleen sitä mieltä ettei se pelkkä lastenhoito tee siitä kotona olemisesta raskasta, siihen liittyy aina muuta.

Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja siili:
Mä henk.koht en koe tätä kotiäitinä oloani raskaaksi. Siihen vaikuttaa varmasti se, että lapsia on vain yksi (reilu 1,5 v) ja pääsen välillä viikonloppuisin töihin. Välillä tuppaa ihan kiirettä olemaan, mutta se ei sinänsä liity lapseen. Tulee vaan sovittua niin paljon menemisiä ja muita, kun aikaa on. Mies on aika paljon poissa viikolla ja joskus harmittaa kuljettaa koiraa lapsen kanssa kolmesti päivässä ja hoitaa kaikki yksin. Ei sekään toki mahdotonta ole. Ja mulla on esim. äitini tarvittaessa apuna. Mies auttaa lapsen kanssa, kun kotona on. Nokosia tulee välillä otettua päivisin. Lapsen vuoksi asiat sujuu tietynlaisella vuorokausirytmillä, mutta jää siihen omaakin aikaa. Ensi kesänä syntyy toinen lapsi ja sitten saatan olla kiireisempi.

*
:D nooh..mulla 1 mukelo. Aamupäivällä ulkoillaan 1-2 tuntia, kaupassakäyntiä, lapsen kanssa leikkimistä, iltapäivällä taas ulkoilua 1/2-1 tuntia, ruuan laittoa, leipomista, siivousta, pyykkäystä, vaipan vaihtoa, lapselle lounasta ja välipalaa ym.. Mies e tee mitään kotitöitä, ei leiki tai ulkoile lapsen kanssa, eikä oma-alotteisesti auta lapsen kanssa. Pyydettäessä vaihtaa vaipan tms. Ei tää nyt mitenkään erityisen raskasta ole, kivaa on kun saa olla muutaman vuoden pois töistä ja viettää aikaa lapsen kanssa. Toivoisin kuitenkin mieheltä hieman osallistumista myös. Ai joo, harvemmin pääsen nokosia ottamaan, kun ei tuo riiviö nuku päikkäreitä enää.

Kaksi lasta joista esikoinen päiväkodissa 5 päivänä viikossa n. klo 11-17.

Lapset siis 5/04 ja 1/07 syntyneet.

Me herätään aamulla 7-8 aikaan. Puen lapset, käyn itse pikasuihkussa ja toivon ettei ne tapa toisiaan sillä aikaa. Sitten puen itseni, syödään aamupalaa ja aletaan tehdä lähtöä päiväkodille. Sen jälkeen käyn kakkosen kanssa kaupassa tai asioilla jos tarvii, yleensä joka päivälle jotain asiointia riittää. Kotiin, ruokaa ja lapsi päikkäreille. Itse alan tehdä töitä eli katselen saapuneet tilaukset, laskutan ne, hoidan tukkutilauksia, tsekkaan verkkopankista maksaneet ja pakkaan postiin lähtevät tilaukset, yritän samalla juoda kahvia tai syödä jotain. Sitten pikkuinen herää, vaihdetaan vaippaa, tehdään kotihommia (imurointia, tiskejä, pyykkejä) ja otetaan välipalaa. 4 jälkeen pakkaan lähtevät postit ja pikkuihmisen autoon ja ajetaan hakemaan esikoinen päiväkodista. Kotona ollaan n. 17.30, teen ruuan ja syödään, leikitään pari tuntia, samalla hoitelen työjuttuja (en yleensä ehdi kaikkea päikkäreiden aikana), saatetaan käydä kylässä jossain, ehkä kaupassa... 8 aikaan alkaa iltapala ja nukutusrumba, eli syödään, pienemmälle vaippaa ja tissimaitoa, isommalle iltasatua. Tuurilla molemmat nukkuu kello 22:00 jolloin alkaa mun oma aika. Yleensä se menee työhommia tehdessä, nettisivujen päivitykset ym. hoidetaan aina yöllä. Nukkumaan joskus n. 23-02 välillä päivästä riippuen, hoidan yöheräämiset yksin ja aamulla sama rumba alusta. Ja juu, miestä ei kuvioissa ole. Reissuhommissa eikä asu samassa asunnossa, eli viikonloppuisin ehkä on maisemissa, viikolla korkeintaan yhden yön viikossa.

Kaksi viikkoa sitten kävin yksin paskalla. Se on sitä äidin omaa aikaa. ;)

Täältä löytyy 5v ja 8kk. Rankkaa on, kun pitää kahlata lelujen joukossa ja varoa, ettei astu koiran tai pahemmassa tapauksessa lapsen päälle. Ja joo, nukahdan joskus vahingossa päiväunillekin, mutta sen jälkeen ei enää löydä lapsiaankaan sen sekamelskan joukosta, kun 5v ei niitä päiväunia enää nuku. Joten pitää kyllä olla tarkkana, ettei ummista silmiään väärään aikaan. Nuo pirulaiset myös ruokailevat useaan otteeseen päivän aikana, joten sitä pöperöä on väännettävä aamusta iltaan ja ruokailuvälineetkin tulee silloin tällöin huuhtaista. Ja se pyykkivuori.. huhhuh.. Ei tältä väsymykseltä jaksa enää enempää kirjoittaakaan.. :D

Kotiäiti
Itselläni on yksi lapsi ja olen nyt kahdeksan kuukautta hänen kanssaan kotona äitiysloman jälkeen ja sitten hän menee tarhaan.

Aamulla vauva herää n.klo 8.00
Syödään aamupala, keitän puuroa.
Sitten istutaan lattialla ja leikitään ja kävelen perässä kun hän kävelee taaperokärryn kanssa ja jutellaan.
Sitten on n.1-2h päikkärit ulkona vaunuissa, joiden aikana siivoan aamiaisjutut keittiön pöydältä. Ja sitten laitan lenkkivaatteet päälle ja käyn yhdistetyllä lenkki kauppa matkalla. Vauva yleensä herää kun tullaan kotiin.

Sitten on tätä syömistä leikkimistä seuraaviin päikkäreihin, joiden aikana teen ruuan ja syödään kun mies tulee kotiin.

Ruuan jälkeen mies höpöttää vauvan kanssa ja teen siivouksen tai pyykinpesun tai mikä kotihomma sitten on sillepäivälle edessä ja sitten loppuilta jutustetaan vauvan kanssa, kunnes hän menee n.20.00 nukkumaan ja on loppuilta omaa aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Kaksi viikkoa sitten kävin yksin paskalla. Se on sitä äidin omaa aikaa. ;)
:hug:
Niin tuttua.
Onneksi mulla on molemmat jo päiväkodissa (esikoinen 12/03 ja kuopus 1/06) , yöheräämiset loppuneet, ja alan vähitellen tuntea itseni taas eläväksi. =)

Lyhyesti ja Yksinkertaisesti (jotenkin tuntuu, että nyt tarvitaan sellainen vastaus):
kotiäitiys on pääasiassa henkisesti raskasta, jo pelkästään VASTUU lapsista on suuri asia.

Itselläni neljä lasta, joista yksi kouluikäinen. Nokosia ei ehdi ottaa ja mies osallistuu jossain määrin illalla, ei välttämättä lastenhoitoon, mutta kotitöihin kyllä.

justina
Mitä?! Luuliksä oikeesti että tää on raskasta? Onko sulla lapsia? Jos on yhtään enempi ku yks, ja vietät joskus iltojas niiden kanssa ilman miestäs, niin tiedät että silkkaa lomaa tää on!

Nalletar
Mä ainakin olen niin mukavuudenhaluinen, että jos tämä kotona olo olisi ihan kamalaa niin menisin töihin. Rahaakin tästä saa vain 235e nettona. Mun työnikin on raskasta, mutta siitä saisin sentään hyvin paljon enemmän rahaa. Totta kai mä ajattelen lapsen parasta ollessani kotona, mutta ei se lapsi kärsisi sielä päivähoidossakaan...Jos itse en viihtysi kotiäitinä niin oman ja lapsen mielenterveyden kannalta olisi mun paras mennä töihin.

Kyllä kai te työäidit tiedätte mitä me kotiäidit tehään päivät pitkät, olettehan tekin kai joskus kotona koko päivän perheenne kanssa. Ihan samoja juttuja aikaslailla luulisin :) Se mikä sopii itelle, ei välttämättä sovi toiselle..

sommarcat
mä ainakin olen tosi iloinen kotiäitiydestäni. Poika 1 vee passaa ja siivoaa mun sotkut. Aina en tahtos ees ulos tai nukkuu, mutta poika pakottaa. Mä vaan sit illalla miehelle marisen, kun on ollut ihan tyhmä päivä.

Yhteistyössä