nyt kaikki neuvot kehin, millä eroon masennuksesta?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
en tiiedä, mistä johtuu, mutta mulla on ollut sellasta "taipumusta" masentumiseen.. eli pahimmillaan homma on ollut niin, että mä olen vaan tunti kausia istunut ja tuijottanu seinään, ja miettiny että miten sitä helpoiten pääsis pois.. no, ennen esikoisen syntymää rupsi taas tuleen sellanen olo, että ei päässä ollu muuta ajatusta, kuin että "mie en jaksa, antasitta mun vaan olla".. samaa rataa jatkui esikoisen synnyttyä... pikkuhiljaa siittä sit pääsin ja aloin odottaan toista lasta..aluksi kaikki meni hyvin, mutta loppu raskaudesta se olo tuli taas!! olisin vaan halunnu olla ja tuijottaa seinää ja miettiä helpointa tapaa saada ne ajatukset pois. ja homma jatkui suunnilleen vuoden, tuon toisen lapsen syntymästä.. no, nyt kolmosta odottelen ja kaikki alkaa taas!!! mä en vaan jaksa, en siis mitään, musta tuntuu että mulla "hajoaa pää" !! en vaan kertakaikkisesti jaksa, että kukaan etes puhuis mulle!! ja kun kuitenkin pitäis lapset ja koti hoitaa kunnialla!! mutta kun alkaa pienimmästäkin asiasta tuntuun, että tekis mieli itkeä ja karjua että menkää nyt hittoon siittä, antakaa mun olla!! ja mä pelkään, että mitä jos tää menee vielä pahemmaksi?!! mä vihaan itteäni kun musta tuntuu tältä , enkä mä halua tätä oloa!! missään neuvolassa mä en halua tästä puhua, kun siittä tulisi kuitenkin sosiaali puolen homma, ja siihen mä en halua. nyt siis kysynkin, onko joku saanut apua tällaseen oloon jostain luontaistuotteesta tai jostain???

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Sun pitää puhua neuvolassa asiasta. Saat perhetyöntejän kotiin, saat itse levätä ja huokaista.

mä sanon suoraan, että mä en uskalla puhua tästä neuvolassa. en vaikka multa henki menis!!! jostain syystä mä en vaan halua että musta tehdään millään muotoa "tarkkailun alaista" tai mitään sellasta.

mä olen saanu apua.Terapia perhetyöntekijä,lääkkeet.Siitä nyt n.3vuotta.Lääkkeet on nyt lopetettu ja perhetyöntekijä ei käy.Terapiassa käyn ja se on hyvä.Mun mielialat ailahtelee ja moni asia vaikuttaa minuun.Voi olla että jos pääsee pahaksi taistelet koko elämäsi aina jollain tapaa masennuksen kanssa.Joten ajoissa puuttuminen auttaa.Minulla todettiin keskivaikea masennus ja pahimman vaiheen yli lääkkeitä.
Univaikeuksia ilmenee aina ajottain ja siitä terapiassa puhutaan ja nukahtamislääkkeet on sitten sitä varten.Ei edes joka kuukausi.Kesällä oli helpompaa mutta nyt syksyntullen niitä on taas muutaman tarvinnut.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Sun pitää puhua neuvolassa asiasta. Saat perhetyöntejän kotiin, saat itse levätä ja huokaista.

mä sanon suoraan, että mä en uskalla puhua tästä neuvolassa. en vaikka multa henki menis!!! jostain syystä mä en vaan halua että musta tehdään millään muotoa "tarkkailun alaista" tai mitään sellasta.

Ei sua tarkkailla. Tuommoinen masennus hoidetaan niin, että ihminen saa levätä. Se on niin tavallista ja normaalia, että se ei sua leimaa tai mustamaalaa millään tapaa. Olet väsynyt vain, uupunut. Kun pääset toipumaan, olet kunnossa. :hug:

Jos pelkäät puhua asiasta neuvolassa tai terveyskeskuksessa, niin sitten on mahdollisuus kääntyä yksityislääkärin puoleen. Sitä kautta voit saada ainakin mielialaa kohottavan lääkityksen. SSRI-lääkkeet eivät puuduta, eivätkä tee riippuvaisiksi ja niitä käytetään paljon masennuksen ja mielialavaihteluiden hoidossa. Näitä lääkkeitä voi käyttää myös imettäessä. Lääkityksen ohella olisi kyllä tarpeen löytää sellainen ihminen, jonka kanssa voisit luottamuksellisesti puhua elämästäsi, olostasi, väsymyksestä, kaikesta ja mistä tahansa. Vaihtoehtoina neuvolan järjestämälle perhetyöntekijälle voisi olla vaikka mielenterveystoimiston tai terveyskeskuksen järjestämä keskusteluterapia. Aika monissa kaupungeissa niihinkin pääsemiseen tarvitaan lääkärin lähete.

Masennus on joillakin naisilla läheisesti yhteydessä hormonaalisiin vaihteluihin. Sun kertoma kuulostaa sellaiselta. Silloin neuvolan kautta tai äitiyspolin kautta voisit löytää tilanteeseesi asiantuntevaa apua.

Älä jää tunteinesi yksin seinään tuijottamaan, sillä et todellakaan ole ainoa masentunut äiti tässä maassa.

Yhteistyössä