Nyt iski paniikki.

"vieras"
Mutta nythän teidän asianne kuitenkin otetaan vakavasti. Lähde siitä. Se on positiivista.

Tuosta vanhempien syyllistämisestä: moni vanhempi on todella herkillä, kun omaa lasta tutkitaan ja analysoidaan. Pelkät kotioloista ja lapsen kotikäyttäytymisestä kyselyt voidaan tulkita syytöksinä. Ja tottahan on, että monesti (ei aina) lapsen oireilut jotenkin laukeavat toimimattomien tai huonostitoimivien kotikuvioiden vuoksi. Siis ne voivat olla täysin normaalit ja hyväksyttävät, mutta juuri sille lapselle niissä voi olla jotain sellaista, johon lapsi reagoi.

Mä sulle joskus kommentoin siitä lapsen suun kosketusherkkyydestä. Luepas tästä:
http://piilomaja.wordpress.com/2010/08/05/1680-kertaa-mina-autan-sinua/
Kommenteissakin fiksua keskustelua.
 
Fyysiset vaivat poissuljettu, pojan ajatusmaailmaan koetetaan saada kosketusta, että mikä tämän lukon syömisen kanssa aiheuttaa.

Eli jatkuu ja pahenee.

Hoidossa ei vieläkään syö paitsi xylitolipastillin :(
Kotonakin tilanne on huonontunut.

Ravintolisää pitäisi antaa, mutta milläs annat kun lapsi ei suostu? Letkuruokintako tässä on seuraavaksi edessä?

Tänäänkin jätkä on syönyt kaksi danoninorahkaa ja pienen kulhollisen mustikkakeittoa (suureksi yllätyksekseni)

Toisaalta poika tykkää leikkiä leikkiä 'silmät kiinni ja suu auki', jossa lapset istua nököttävät vieretysten sohvalla ja minä annan suuhun makusteltavaksi pieniä palasia eri ruoka-aineita ja lapset koettavat arvuutella mitä ne ovat.

Mutta siihen se sitten jääkin.

Eilen itkeä tihuutettiin molemmin, kun otin pojan syliin ja kerroin miten surullinen olo minulle tulee kun hän ei syö, voisitko kertoa äidille miksi et syö?

Tänään vain oli palstalla jotain keskustelua erilaisista syndroomista, tietäisikö joku onko jotain nimikettä/syndroomaa/luokitusta tälläiselle syömättämyydelle?
Jotain 'hienompaa' tutkimusta vaativaa kuin 'vain' vatsan painelu ja verikokeet?

Mulla on olotila että mä en enää jaksa ja silti samalla olo että mun on jaksettava etsiä syytä tähän ongelmaan. Jokin ratkaisi ja syy on oltava.
 
"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23381763:
Toisaalta poika tykkää leikkiä leikkiä 'silmät kiinni ja suu auki', jossa lapset istua nököttävät vieretysten sohvalla ja minä annan suuhun makusteltavaksi pieniä palasia eri ruoka-aineita ja lapset koettavat arvuutella mitä ne ovat.
Mä meinasin tulla ehdottamaan, että voisko kyseessä olla aistiyliherkkyys, mutta sitten tää ei oikein sopinut kuvioihin. Kai. Tosi kurja tilanne :(
 
Non compos mentis
Mun pikkuveli oli pienenä huono syömään. Oli sairaalassakin pariin otteeseen tipassa. Sitten joskus hieman koulun alkamisen jälkeen tilanne muuttui ja ruoka alkoi hieman paremmin maittamaan. Lapsena hänelle meni muutama rajattu raaka-aine ja siinä kaikki. Nekin määrät pieniä. Ei myöskään oppinut puhumaan kuin vasta tosi myöhään. Sellaisia autistisia piirteitä kuten isosiskollaankin.

Minä myös ronkeli ruokapöydässä ja olen edelleen. Väärä rakenne ruoassa esim. ylikypsä/raa'ahko peruna, tomaatti, jne. ja en syö. Vahva tuoksu esim. maksa, piimä jne. ja en syö. Epäilyttävää jostain syystä, en syö. Valmistettu eri tavalla kuin aiemmin, en syö. :D

Kumpikaan lapsistani ei ole perinyt tätä piirrettä. Töissä onneksi on aina puuro yksi ruokavaihtoehto. Jos ruoka muuten vaikuttaa liian kummalliselta, siirryn puurolinjastolle.
 
selvä syyllinen
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23381763:
Fyysiset vaivat poissuljettu, pojan ajatusmaailmaan koetetaan saada kosketusta, että mikä tämän lukon syömisen kanssa aiheuttaa.

Eli jatkuu ja pahenee.

Tänäänkin jätkä on syönyt kaksi danoninorahkaa ja pienen kulhollisen mustikkakeittoa (suureksi yllätyksekseni)

Mulla on olotila että mä en enää jaksa ja silti samalla olo että mun on jaksettava etsiä syytä tähän ongelmaan. Jokin ratkaisi ja syy on oltava.
Syy löytyy tuosta karrageenista, mitä siinä jogurtissa on. Sehän on hydrokolloidi ja mun maha tulee kipeeksi jo pienestä määrästä sitä. En antaisi ikinä lapsille missään muodossa, jos se danoninorahka oli just tätä:
"maitorahka (rasvaton maito, kerma, juoksete, hapatteet), sokeri,
persikka-päärynäsose/
aprikoosi-persikkasose/
mansikka-banaanisose 6%,
muunnettu tärkkelys,
happamuudensäätöaineet (kalsiumsitraatti, sitruunahappo, natriumsitraatti), väri (punajuurimehutiiviste),
aromit,
sakeuttamisaineet (guarkumi, karrageeni),
D-vitamiini."

Tarjoa loimulohta D-vitamiiniksi. Juustoportin luomukermaviiliä kun annat, maistuu hyvälle eikä sisällä mitään ylimääräistä.

Googlaa Tobacmann ja carrageenan, selviää syy. E407 samaa ainetta, aiheuttaa tulehduksia koe-eläimille.
 
"Mari"
Voi kuinka ikävä tilanne teillä :( Jos saan udella niin minkä kokoinen poikasi on tällä hetkellä? Onko hän muuten ihan "normaali" tuota syöntiä lukuunottamatta? Onko teillä aina syönti takkuillut pojan kanssa? Kuinka monia ruoka-aineita hän syö? Onko mikään ruoka oikein kunnolla herkkua jota mielekkään syö? Maistuuko hänelle esim. karkit tai muut herkutkaan lainkaan?

Varmasti todella raskasta niin teille vanhemmille kuin lapsellekin. Paljon voimia ja voi kunpa syy selviäisi ja poika alkaisi syödä kunnolla!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22221033:
Eli kuten jotkut muistaa olen poikani syömättömyyttä pohtinut täällä moneenkin otteesee.

Poissuljettu moni fyysinen vaiva ja syömättömyys on entisestäänkin valikoitunut.

KAikki ruoka-ajat yms ovat kunnossa, ruuan laatu, tarjottavat tms.

Eli tilanne on nyt se, että lastenlääkäri kirjoitti meille lähetteen pikkulapsipsykiatrille ja koska poika täyttää alkuvuodesta 4, lähete kääntyy luultavasti lapsipsykiatrille.

Ja se mikä nyt aiheuttaa huolta, on se että mitä jos ne ottaa multa pojan pois? Huostaan? Hoitoon?
Tutkimuksiin lastenpsyk. osastolle jossa kaverini lapsi vietti liki vuoden? Kokemukset mitä kertoi oli ihan uskomattomia ja kaikki tähtäs siihen että vanhemmissa syy, kaikkeen löydettiin syy vanhemmista, uskottiin lapsen valheet ja liioittelut, ei otettu vanhempien huolia paljon huomioon ja jätettiin paljon oleellista pois.
Ja kun vanhemmat kyllästyivät jatkuvaan syyttelyyn ja mollaamiseen samalla kun pojan asiat eivät ottaneet edistyäkseen heille sanottiin että he eivät 'saa' ottaa poikaa sieltä pois, vaikka vapaaehtoisesti oli kaikki toiminut sitä ennen ja vanhempien halukkuudesta saada apua pojan käytösongelmiin oli tälle tielle lähdetty.
Että jos ottavat pojan pois hoidosta, niin huostaanotto seuraa- näin uhattiin. (Mikä ei kuitenkaan toteutunut, yllätys yllätys..... ei ole perusteita nimittäin.)

Voihan kieltäytyä jos siltä tuntuu?:|
Pakkohan niitten on ottaa vanhempien ajatukset myös huomioon? Eikös?
Jos lapsella on tarve valehdella niin kyllä siinä silloin on jotain vikaa vanhemmissa. Eli huostaanotto on perustelua.
 
"niin"
Karrageenista voi mennä kilpirauhaset pilalle, kun siinä on jodia. Levätuotteita ei sen vuoksi saa syödä odotusaikana - mutta kaikkihan sen toki TÄÄLLÄ tietäänkin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja selvä syyllinen;23382261:
Tarjoa loimulohta D-vitamiiniksi. Juustoportin luomukermaviiliä kun annat, maistuu hyvälle eikä sisällä mitään ylimääräistä.

Googlaa Tobacmann ja carrageenan, selviää syy. E407 samaa ainetta, aiheuttaa tulehduksia koe-eläimille.

Tarjoan ja tarjoan, todellakin hei tarjoan muutakin kuin danoninoa tai jogurtteja, mutta kun hän EI SYÖ! Kermaviiliä- EI SYÖ. Luomulihaa- EI SYÖ.

:|


Tällä viikolla meillä oli tuota, ei sitä joka päivä saa.
Mä itse liputan luomun puolesta kyllä ja koetan mahdollisimman terveellistä evästä loihtia perheelleni.
Aina kun on mahdollista ujutan esim itsepaistettuihin vohveleihin kaikkea 'hyvää', Valion tuotteita en käytä ja muutenkin välttelen lisäaineita ja suosin puhdasta ruokaa.

Voi kun asiat olisivatkin niin helppoja ja ratkaisut yksinkertaisia!
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Mari";23382322]Voi kuinka ikävä tilanne teillä :( Jos saan udella niin minkä kokoinen poikasi on tällä hetkellä? Onko hän muuten ihan "normaali" tuota syöntiä lukuunottamatta? Onko teillä aina syönti takkuillut pojan kanssa? Kuinka monia ruoka-aineita hän syö? Onko mikään ruoka oikein kunnolla herkkua jota mielekkään syö? Maistuuko hänelle esim. karkit tai muut herkutkaan lainkaan?

Varmasti todella raskasta niin teille vanhemmille kuin lapsellekin. Paljon voimia ja voi kunpa syy selviäisi ja poika alkaisi syödä kunnolla![/QUOTE]

Painoa 13 kg, pituutta 96.
Poika kehittyy muuten normaalisti, on vilkas, eloisa, näppärä käsistään, pystyy keskittymään ja leikkii normaalisti. Puhuu, piirtelee, on vilkas mielikuvitus jne.
Toisaalta on ujo ja sisäänpäinkääntyvä vieraammassa seurassa ja hitaasti syttyvä.

Poika söi tosiaan ihan normaalisti kaikkea mitä muutkin 1,5 vuotiaaksi asti, sitten alkoi pikkuhiljaa jättää yksittäin joitain ruokia ja tuoka-aineita pois- koskaan ne eivät ole palanneet.

Vaikka kaikki karpit ja luomun puolestapuhujat ynnä kaikki muut ruokatietäjät mulle huutais ja neuvois mitä, mä olen siinä tilanteessa että mä tosiaan syötän sitä mitä tuo poika syö.
Ellei sellaista ole, poika EI SYÖ. (Kokeiltu on, tähän lapseen on kokeiltu kaikki neuvolan neuvot, ravitsemusterapeutin neuvot, lastenlääkärin neuvot, psykologin neuvot, palstan neuvot ja mummojen konstit ynnä nippu uusia)

Maito
Kidius jogurtit ja Danonino (tiedän tiedän........ paha Valio ja karrageenit sun muut)
Limppumalliin leivotut leivät (Oikeaa Voita käytössä vallan)
Viinirypäleet
Vesimeloni
Tuorekurkku
Satunnaisesti juustot
Satunnaisesti höyrytetyt porkkanat
Satunnaisesti mannapuuro
Omena ja omena-kaurapaistos
Porkkana raakana
Spaghetti (pelkästään, ilman lisukkeita ja kastikkeita)
Itse paistetut vohvelit

Herkkuja toki menee.......... tai menis jos antais.
 
ll
[QUOTE="vieras";23383479]Jos lapsella on tarve valehdella niin kyllä siinä silloin on jotain vikaa vanhemmissa. Eli huostaanotto on perustelua.[/QUOTE]

Kyllähän pieni lapsi keksii mielikuvituksissaan ihan omia juttuja. En tiedä kyseisiä valheita, kuinka pelottavia/sairaita ovat niin silloin on syytä huoleen.
 
"äiti"
Ymmärrän huolesi meillä erittäin huonosti syövä 2v4kk poika ja menee -20 käyrällä. Todellakin ollaan varmaan kaikkia ruokia kokeiltu mutta kun ei mikään meinaa maistua. Ei ole mitää herkkuruokaa ja edes mitään karkkeja tai lettuja makeaa ei tykkää syödä. Niin ja söi 1v asti ihan hyvin mutta oli sihtikurkku ja nykyään tosi huono syömään.
 
se utelija toisesta ketjusta
Voi että, ymmärrän kyllä huolesi. Sitäkin on varmaan tuhanteen kertaan mietitty, että tapahtuiko siinä 1,5 iässä jotain, mikä olisi voinut tuon laukaista?
Mun poitsu oli muuten 4-vuotiaana melkeinpä tismalleen samankokoinen: 96,4cm ja 14kg.
Onko ne teille tuosta kasvusta minkä verran "naputtanut"?
Voimia ja lämpimiä ajatuksia..
 
no just
[QUOTE="vieras";23383479]Jos lapsella on tarve valehdella niin kyllä siinä silloin on jotain vikaa vanhemmissa. Eli huostaanotto on perustelua.[/QUOTE]

No olipas mustavalkoinen ajatus.
Toisilla lapsilla on vilkkaampi mielikuvitus kuin toisilla ja lisäksi lapset kokevat asioita eritavalla.

Minä esim kerran vahingossa täytäisin lasta tuolilla, kun siivosin. Hän oli pitkään sitä mieltä, että minä olen tahallani häntä satuttanut. Näin ei todellakaan ollut, mutta lapsi itse luuli niin.
Lapsilla on muutenkin usein vaikea erottaa vahinko ja tahallisuus asioissa, joissa sattuu.
Että otetaanpa nyt vähän malttia siihen huostaanottoperusteeseen.
Vaikka tuo sinun ajatushan vaan vahvistaa sitä, että perusteettomia huostaanottoja sattuu, jos joku yksittäinen sosiaaliviranomainen omaa saman ajatusmaailman sinun kanssasi.
 
voita!
Kermaviili täytyy olla luomua, mutta kerma ei saa olla luomua, kunsiinä on sitä leväpitoista karrageenia. Tässä ei ole. Oletko kokeillut just sitä? Saa syödä vaikka purkillisen ja lisäät vain luomuhedelmiä tai marjasoseita (ei luomusokeria kuitenkaaan, koska siinä on glysiiniä jaglutamiinihappoa!) tai lapsi voi laittaa niitä siihen jo itse. Luomutaateli on hyvä makeutusaine:)

En tajua, että emenet edes ostamaan kaappiin mitään, missä on karrageenia:-(

MUTTA jos kaappi on täynnä kunnollisia aineksia, sieltä se vähäkin sitten otetaan, mitä suuhun laitetaan:
http://www.juustoportti.fi/index.php?page=tuotteet&kategoria=Luomutuotteet
 
drgf
Osaako lapsi itse sanoa, että miksi ei halua syödä? Tai siis tarkoitan että tuntuuko ruoka epämiellyttävältä, eikö pidä sen mausta tai koostumuksesta, tuntuuko syöminen pahalta, missä tuntuu pahalta jne?
 
Osaako lapsi itse sanoa, että miksi ei halua syödä? Tai siis tarkoitan että tuntuuko ruoka epämiellyttävältä, eikö pidä sen mausta tai koostumuksesta, tuntuuko syöminen pahalta, missä tuntuu pahalta jne?
Ei osaa sanoa.






Näistä luomukermaviileistä sun muista niille jotka niitä joka ketjussani muistavat mainita:

Mä en tiedä miten selvästi mä muotoilisin, että lapsi EI SYÖ.
Mä ostan maustamatonta jogurttia ja lapsi kyllä sekoittaa siihen jotain hedelmäsosetta tms, mutta EI SYÖ.

Nimimerkki 'pöö' kirjoitti tämänhetkisen tuntemukseni kyllä hyvin- ihan sama mitä syö kunhan syö jotain.


Mä olen nimittäin oikeasti kokeillut, että pidän oman pääni- tuloksena oli että lapsi ei kolmeen päivään syönyt mitään.

Lapsi ei valita vatsaansa, ei ole huono olo kuulemma, suoli toimii, ei ihottumia tms.

Mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että kohtuus kaikessa. Jos mulla rahat riittäisivät, meillä syötäisiin pelkkää luomua. Mutta kun ei riitä, oikeasti. Kyse ei ole siitä että mun pitäisi ostaa tupakkaa, alkoholia, uusia vaatteita, kosmetiikkaa, pelejä, lehtiä tms, me ollaan oikeasti tällä hetkellä ainakin melko persaukista porukkaa.

Kohtuudella meillä syödään satunnaisesti 'myrkyksi' luokiteltujakin tuotteita (siis eräiden palstalaisten luokittelemia) kuten nyt danoninoa ja kidiuksen jogurttia, sipsejäkin herravarjele (joskus auttaa kun lapsi syö muutaman sipsin suolaisen nälkään ja sen jälkeen syökin sitten jotain muuta).
Esim tuo kermaviili menee kyllä jos mä teen siitä vohveleita. Mä laitan taikinaan paljon kananmunaa, kylmäpuristettua öljyä tai voita ja luomujauhoja ja kaurahiutaleita.

Sokeria mä olen alkanut käyttää todella vähän ja se on yleensä ruokosokeria tai luomusokeria, jauhot on luomua ja samaten liha, joka meillä tulee metsästäen.

Uskokaa nyt paulamummut ja muut, että tämä tilanne on kamala eikä se näytä ratkeavan juustoportin kermaviilillä.
Tämä lapsi on lakannut käytännössä syömästä, tässä on taustalla jotain muutakin kuin karrageeni. Lapsi syö oikeastaan vain kotona, hoidossa ei laita suuhunsa mitään, ei kyläillessä, mummoloissa syö jotain. Muualla ei.

Tähän tilanteeseen ei auta mun syyllistämiseni enää yhtään.

Kohtuus. Eri asia jos mä syöttäisin väelleni kaikenlaista yhtään ajattelematta.
Aikuisillakin toimii parhaiten se, että muuttaa pikkuhiljaa ja vähän kerrallaan, ei kaikkea heti kerralla. Etenkään lasten kohdalla tämä ei toimi.

Mä aloin kiinnittää erityisen paljon huomiota syömisiimme jo esikoisen syntyessä ja koko ajan pyrin vieläkin parempaan.

Lastensuojeluilmoitus minusta tehtäisiin, ellen ruokaa antaisi ja siihen se tilanne menee jos mä kieltäydyn antamasta tälle nälkäkurjelle yhtään mitään mitä hän satunnaisesti pyytää.







Neuvola alkaa olla nyt huolissaan, koska nyt käyrät alkavat mennä päin peetä. Tähän saakka paino ja pituus ovat suhteessa toisiinsa kehittyneet samassa tahdissa, nyt painokäyrä putoaa kohtisuoraan alas. Miinuskäyrien lapsia ovat molemmat eikä meidän neuvola ole mikään nipotusneuvola, he osaavat tarkastella kokonaisuutta. Onneksi.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Tosi ikävä tilanne, voimia! Oon kans sitä mieltä, et syö mitä syö kunhan jotain. Siis niin kauan, kunnes jotain selvenee.

En voi edes kuvitella, miten raskasta sinulle on tää tilanne.:(

Jok tuolla aiemmin kyseli, onko silloin 1.5 v iässä hälle tapahtunut jotain? Muutoksia perhesuhteissa tai missä tahansa joka olisi laukaissut asian?
 
[QUOTE="vieras";23386172]Tosi ikävä tilanne, voimia! Oon kans sitä mieltä, et syö mitä syö kunhan jotain. Siis niin kauan, kunnes jotain selvenee.

En voi edes kuvitella, miten raskasta sinulle on tää tilanne.:(

Jok tuolla aiemmin kyseli, onko silloin 1.5 v iässä hälle tapahtunut jotain? Muutoksia perhesuhteissa tai missä tahansa joka olisi laukaissut asian?[/QUOTE]

Tuohon unohdinkin vastata.... ei ole tapahtunut mitään maata mullistavaa, ihan samanlaista elämää me ollaan eletty kuin tähänkin asti.
Ei avioeroja, ei uusia sisaruksia tms. Ei sairauksia eikä mitään muutakaan. Isoisovanhempia kuoli taannoin kolme kappaletta, mutta lapsen ongelmat olivat jo silloin tosiasia, ei vasta sen jälkeen. Hän itse ei oikeastaan vielä silloin edes ymmärtänyt kuoleman käsitettä eikä tämä lapsi ollut koskaan edes läheinen näitten isoisovanhempien kanssa, toisin kuin esikoisemme.

Ja senkin mä meinasin kirjoittaa, että tosiaan syö mitä syö, kunnes alkaa syömään kunnolla- sitten mä tosiaan syötän kaikki kermaviilit ja muut- kunhan ne ensin tosiaan alkavat maistua!
 

Yhteistyössä