Nyt ideoita! Miten saada ruoka riittämään parhaiten..

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vIeras
jos sa täällä oulun seudella asut, mä voin tuoda ruokapaketin sun ovelle, pimpottaa ovikelloa, että tiiät paketin saapuneen ja lähtee sitten pois. Silloin kumpikaan meistä ei tiedä toisiamme kasvoilta. :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vIeras:
jos sa täällä oulun seudella asut, mä voin tuoda ruokapaketin sun ovelle, pimpottaa ovikelloa, että tiiät paketin saapuneen ja lähtee sitten pois. Silloin kumpikaan meistä ei tiedä toisiamme kasvoilta. :)
Harmi, en asu :( Hyvä idea sinänsä :D

Vaan nyt nukkumaan, loppuis supistukset ja jaksais aamulla herätä :)
 
vieras
Nuku yösi rauhassa tietäen, että apua saat varmasti jos vaan annat itsesi sitä saada. Siitäkin saa jo paljon voimaa jos tuntuu, ettei ole aivan yksin ongelmien kanssa. Vaikeista ajoistakin aina selviää.
 
Keittiönoita
Kovin on vähän teidän perheelle, lapsilisiin on sentään vielä yli viikko :( Suosittelen seurakunnan diakonissan luona käyntiä, sieltä saatte varmaankin vähän apua tilanteeseen.

Mutta noin yleisesti ottaen, jos talous tekee pidempään tiukkaa, suosittelen joitakin edullisia tarvikkeita:
- tomaattimurska
- valkoiset pavut tomaattikastikkeessa
- kuivatut herneet, linssit ja pavut
- jauhot. kuivahiiva ja hiutaleet
- makarooni, riisi, ohrasuurimot
- maitojauhe
- lanttu, porkkana ja kaali

Pavuilla, linsseillä ja herneillä voi korvata lihan, jos syö myös viljatuotteita. Noita kuivattuja & säilöttyjä kannattaa ostaa pahan päivän varalle silloin, kun rahaa tulee. Eivät maksa paljoa, mutta säilyvät pitkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsilisiin asti pitäis pärjätä, kaksi lasta ja minä raskaana.

Eli kaapissa on kuiva-ainekset, teen sämpylöitä ja leipää itse niistä. Maitojauheesta saa varmaan jotain. Pakastimessa on yksi paketti kanasuikaleita, jääkaapissa yksi broilerilenkki. Näistä saa varmaan kolmeksi päiväksi ruoan. Sitten olisi pari kananmunaa, vähän tonnikalaa, tomaattimurskaa ja pakastekasviksia ja -marjoja. Mitä kaikkea tekisit? Maitoa on kolmisen litraa vielä.

Perusainekset siis löytyy, mutta varsinaisia raaka-aineita kovin vähän.
Sämpylätaikinaan ei tarvi margariinia, painonvartijoissa ainakin käyttävät maitojauhetta mannapuroon, en tiedä sit onko minkä makuista. Marjoista voi tehdä kiisselin lisäksi marjapuuroa, kanasta risottoa, ja jos lenkki on 400-500g niin siitä riittää sekä kastikkeeseen että keittoon. valkokastiketta (maitojauheesta) ja keitetty kananmuna paloitellaan sekaan, syödään pottujen kanssa. Pakastevihanneksia laittaisin joko ruuan sekaan tai sit tekisin sosekeiton (ei tarvi kermaa tms maustaa vain hyvin) Makaronivelli, makaronia + broiskunsuikaleita tomaattikastikkeessa.. kerroskiisseli herkuksi (marjakiisseli + maitokiisseli)
minä teen aina maitopuurot maitojauheeseen ja maistuu ihan hyvältä. maitojauhetta olen joskus käyttänyt kahvimaitonakin ja lapsia voi huijata että on tavismaitoa kun laittaa tölkkiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu sossun olen käyny jo, mutta pitäs ensin saada elarit.. Ja niitä nyt ei tuu ennenku vasta tammikuussa.

Ajattelin kananmunista tehdä tonnikalamakaronilaatikon, niitä ku on peräti 2 kpl :D
Siis eihän se nuin mene (en lukenu ketjua loppuun). Minä ainakin sain toimeentulotukea vaikka elareita en saanut. Ne laskin sen hetkisten tulojen mukaan ja sain toimeentulotukea. Ja sit kun sain elarit niin laskivat sinä kuukautena taas sen mukaan jne. Kannttaisko käydä uusiks siellä.
 
vieras
Toi ettet muka saa mitään sossusta tai kirkolta, on valetta. Luulenpa että menit jo tuhlaamaan ne muuhun, etkä ajatellut et ruokaakin pitää ostaa? Siksi et saakaan enää niistä mitään....
 
vieras
ja mulla on kokemusta samasta, sossusta todellakin saa ( perustuu ihan lakiin ) toimeentulotukea vaikka joku muu tuki oliskin vireillä. Samoin kirkolta saa vaikka sen maksusitoumuksen kauppaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieraS:
Supisteliko yöllä?
Jonkin verran juu, lapset yskivät koko yön ja nyt näyttää että kuopus on hieman kuumeinen. Supistuksia ei ole vielä tälle aamulle ollut =)

Toimeentulotuesta: näin mulle sanottiin, että sitten uudelleen kun elarit on selvillä. Tai jos lasketaan nyt niin ne elatusmaksut lasketaan joka tapauksessa mulle tuloiksi, mikä taas tarkoittaa sitä ettei maksettavaa jää.

Yritän nyt soittaa diakonissalle, jos sieltä sais siksi aikaa jotain apua :)

Ai niin ja mulla ei ole tunnuksia tänne, eli pitäis vissiin rekisteröityä että voi kuulua mihinkään kerhoihin?

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi ettet muka saa mitään sossusta tai kirkolta, on valetta. Luulenpa että menit jo tuhlaamaan ne muuhun, etkä ajatellut et ruokaakin pitää ostaa? Siksi et saakaan enää niistä mitään....
Surullista, että aina pitää ajatella näin aluksi :( Tämän kuun rahat on menneet vuokranmaksuun ja apteekkiin, siitä jäi 30 euroa jolla täytin jääkaappia. Laskuja en ole vielä maksanut.

Niin ja sossun mukaan pitää olla myös lasten tapaamissopimukset yms. tehtynä ennenkuin saa toimeentulotukea. Yritin soittaa sinne uudelleen, mutta soittoaika on vasta kohta.
 
.
Tee perus aineista runsaita annoksia (esim. peruna, riisi, makarooni) ja lisää sekaan vähemmän sitä kanaa, makkaraa tai mitä teiltä nyt löytyikään. Keitot on riittoisia. Pidä puuropäiviä jos löytyy puuroaineksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi ettet muka saa mitään sossusta tai kirkolta, on valetta. Luulenpa että menit jo tuhlaamaan ne muuhun, etkä ajatellut et ruokaakin pitää ostaa? Siksi et saakaan enää niistä mitään....
Surullista, että aina pitää ajatella näin aluksi :( Tämän kuun rahat on menneet vuokranmaksuun ja apteekkiin, siitä jäi 30 euroa jolla täytin jääkaappia. Laskuja en ole vielä maksanut.

Niin ja sossun mukaan pitää olla myös lasten tapaamissopimukset yms. tehtynä ennenkuin saa toimeentulotukea. Yritin soittaa sinne uudelleen, mutta soittoaika on vasta kohta.
Tapaamissopimukset, ei liity mitenkään ttt-hakemukseen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi ettet muka saa mitään sossusta tai kirkolta, on valetta. Luulenpa että menit jo tuhlaamaan ne muuhun, etkä ajatellut et ruokaakin pitää ostaa? Siksi et saakaan enää niistä mitään....
Surullista, että aina pitää ajatella näin aluksi :( Tämän kuun rahat on menneet vuokranmaksuun ja apteekkiin, siitä jäi 30 euroa jolla täytin jääkaappia. Laskuja en ole vielä maksanut.

Niin ja sossun mukaan pitää olla myös lasten tapaamissopimukset yms. tehtynä ennenkuin saa toimeentulotukea. Yritin soittaa sinne uudelleen, mutta soittoaika on vasta kohta.
Luulis kyllä että harkinnanvaraista voivat antaa ilman kaikkia dokumenttejakin.Voihan ne toimittaa myöhemmin.
Kysy vaikka ett voivatko antaa niin että perivät takaisin tulevasta etuudesta.
Voit pyytää myös ruokalappua.
 
vieras
eikö isällä ole mitään vastuuntuntoa lapsistaan? Antaako hän lastensa kärsiä nälkää, jos hänellä on riitaa sinun kanssasi? Vie lapset isälleen syömään välillä, niin ei tarvii miettiä onko lapsilla jatkuvasti nälkä. Etkö tosiaan saa lainattua edes vanhemmiltasi? Jos pääsette jouluna sinne, niin eikö heiltä liikene yhtään apua ennen joulua? Edes sitten ruokatarvikkeita, jos ei rahaa ole?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi ettet muka saa mitään sossusta tai kirkolta, on valetta. Luulenpa että menit jo tuhlaamaan ne muuhun, etkä ajatellut et ruokaakin pitää ostaa? Siksi et saakaan enää niistä mitään....
Surullista, että aina pitää ajatella näin aluksi :( Tämän kuun rahat on menneet vuokranmaksuun ja apteekkiin, siitä jäi 30 euroa jolla täytin jääkaappia. Laskuja en ole vielä maksanut.

Niin ja sossun mukaan pitää olla myös lasten tapaamissopimukset yms. tehtynä ennenkuin saa toimeentulotukea
. Yritin soittaa sinne uudelleen, mutta soittoaika on vasta kohta.
No hassua miten noi sossun pykälät vaihtelee...jokunen vuosi sitten kun erosin, niin sain sossusta vuokratukea ihan pika-apuna, ja siellä mulle sanottiin et jos haen lisää ttt-a, niin pitää olla asiat elatus- ja tapaamisasiat hoidettuna. No onneksi ei tarvinnut hakea lisää tukea, mut en mä kyllä ymmärrä miten tosiaan noi tukiasiat niin vaihtelee..... :whistle:
Tästä on siis 2 vuotta aikaa ja Helsingissä asutaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö isällä ole mitään vastuuntuntoa lapsistaan? Antaako hän lastensa kärsiä nälkää, jos hänellä on riitaa sinun kanssasi? Vie lapset isälleen syömään välillä, niin ei tarvii miettiä onko lapsilla jatkuvasti nälkä. Etkö tosiaan saa lainattua edes vanhemmiltasi? Jos pääsette jouluna sinne, niin eikö heiltä liikene yhtään apua ennen joulua? Edes sitten ruokatarvikkeita, jos ei rahaa ole?
Hyvä idea.Jos sillä on se uus sussu niin näkeepähän sekin ett miehen mukana tulee muksut kans.

 
äiti myös
Alkuperäinen viestin laittaja; asioilla on tapana järjestyä!!!

Voimia Sinulle!

En vain tajua täällä olevia palstalaisia jotka mollaa toisia "hädän keskellä".
Mutta onneksi suurin osa viesteistä on positiivisia.

Voisin laittaa jotain pientä hyvää sinulle ja lapsillisesi ja sinulle jos saisin
osoitteesi, enpä tosin kirjautunut itse.
 
Jos sulla on mausteita ja/tai lihaliemikuutioita niin voihan kastikkeen tehä ihan ilman mitään lihaaki. Olis jotain muutaki makaronin kanssa ku ketsuppia. Olettaen että sulla on vehnäjauhoja tai kai siihen käy muutki jauhot hätätilassa. Rasvaa ei välttämättä tarvi jos tekee silleen suurustamalla.

Mun sormille on vissiin tullu lukihäiriö ku eivät osaa hyppiä oikeilla näppäimillä.

Aika outo kyllä jos ei seurakunta tai mikään auta tällasessa tilanteessa. Mun mielstä ainaki eri juttu ku mies on jättäny pulaan ku että ihan normaalisti vaan ois tuhlannu kaikki rahat ja hups ei ookkaan enää rahaa ruokaan tms. Ja uskon kyllä että moni täällä vois jotain pientä lähettää jos olis tiedot. Eikä sitä kannata ajatella että olis noloo tms ottaa apuu vastaan jos oikeesti on pulassa itsestään johtumattomista syistä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Jos sulla on mausteita ja/tai lihaliemikuutioita niin voihan kastikkeen tehä ihan ilman mitään lihaaki. Olis jotain muutaki makaronin kanssa ku ketsuppia. Olettean että suella on vehnäjauhoja tai kai siihen käy muutki jauhot hätätilassa. Rasvaa ei välttämättä tarvi jos tekee silleen suurustamalla.
Juu, ja on mulla jotain pakastekasviksia =) Niistäkin vois varmaan tehdä kastiketta. On lisäksi myös maissisuurustetta jonkin verran.

Onneksi on tullut hamstrattua kaikenlaista, tosin nyt alkaa just herneet, pavut yms. olemaan loppu. Niin ja lihat jne.

Lapset syö puuroa aamu- ja iltapalaksi, ajattelin tehdä tänään puolikkaasta lenkistä makkarakastikkeen perunoiden kanssa. Huomenna sitten makkarakeittoa, jos laittaa vähän enemmän kasviksia niin saattaa syödä siitä toisenkin kerran :D
 
Minkä ikäset lapset?

Harmi kun oot vuodelevossa, mä löysin yks aamu kävellessäni 80centin edestä pulloja ja tölkkejä, niillä ois jo maitoo saanu. Tosin ei tohon silleen voi luottaa... siis että edes löytyis mitään. Mut sulla on kyllä kaikesta huolimatta hyvä asenne.
 

Yhteistyössä