Nyt ideoita! Miten saada ruoka riittämään parhaiten..

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Tosiaan ne munat (ja maito!) kannattaa säästää johonki muuhun, enpä hoksannu! Onko tyhmää paistaa lättyjä (jos siihen käyttäis maitojauhetta)....ei nyt kovin ravitsevaa tietenkään mutta täyttävää ainakin? Pitäs tietysti tietää mitä kaikkea teiltä löytyy, et voisko munat käyttää johonki parempaan...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Eli sillä tonnikalaruoalla meette ehkä sen pari päivää vielä eteenpäin? Siinä ois yheensä 5päivälle ruoat....Mitä muuta sulta kaapista löytyy? Pakastimesta?
Melkein kaikkia kuivajuttuja löytyy, olen hamstrannut niitä :D

Niin ja maitoa en tosiaan viitsisi pannukakkuun laittaa, kun siitä sais säästellen varmaan jotain.. mutta mitä? Pakastepinaattia on, mutta pinaattikeittoon menis melkein kokonainen litra maitoa. Mitä muuta tuosta pinaatista keksis?

Hyviä vinkkejä täältä tuleekin! =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu sossun olen käyny jo, mutta pitäs ensin saada elarit.. Ja niitä nyt ei tuu ennenku vasta tammikuussa.

Ajattelin kananmunista tehdä tonnikalamakaronilaatikon, niitä ku on peräti 2 kpl :D
Kumma juttu jos sossusta ei mitään saa??

 
lenkistä keitto, jolla pääsette pari päivää, suikaleista kastike, jossa pieniksi pilkottuja suikaleita, ja paaaaaaaljon kastiketta, sillon riittää useammalle päivälle. tonnikalamakaroonilaatikko, joka riittää kans pari-kolme-päivää. Tomaattimurskasta pastakastiketta ja makaroonia. riisistä ja vihanneksista risottoa. Keitä marjoista kiisseliä tai keittoa, ja syökää sitä puuron kanssa. Onko teillä nuudeleita, hernekeittoa tms?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsilisiin asti pitäis pärjätä, kaksi lasta ja minä raskaana.

Eli kaapissa on kuiva-ainekset, teen sämpylöitä ja leipää itse niistä. Maitojauheesta saa varmaan jotain. Pakastimessa on yksi paketti kanasuikaleita, jääkaapissa yksi broilerilenkki. Näistä saa varmaan kolmeksi päiväksi ruoan. Sitten olisi pari kananmunaa, vähän tonnikalaa, tomaattimurskaa ja pakastekasviksia ja -marjoja. Mitä kaikkea tekisit? Maitoa on kolmisen litraa vielä.

Perusainekset siis löytyy, mutta varsinaisia raaka-aineita kovin vähän.
Sämpylätaikinaan ei tarvi margariinia, painonvartijoissa ainakin käyttävät maitojauhetta mannapuroon, en tiedä sit onko minkä makuista. Marjoista voi tehdä kiisselin lisäksi marjapuuroa, kanasta risottoa, ja jos lenkki on 400-500g niin siitä riittää sekä kastikkeeseen että keittoon. valkokastiketta (maitojauheesta) ja keitetty kananmuna paloitellaan sekaan, syödään pottujen kanssa. Pakastevihanneksia laittaisin joko ruuan sekaan tai sit tekisin sosekeiton (ei tarvi kermaa tms maustaa vain hyvin) Makaronivelli, makaronia + broiskunsuikaleita tomaattikastikkeessa.. kerroskiisseli herkuksi (marjakiisseli + maitokiisseli)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu sossun olen käyny jo, mutta pitäs ensin saada elarit.. Ja niitä nyt ei tuu ennenku vasta tammikuussa.

Ajattelin kananmunista tehdä tonnikalamakaronilaatikon, niitä ku on peräti 2 kpl :D
Kumma juttu jos sossusta ei mitään saa??
Saisiko seurakunnalta mitään ruoka-avustusta?Joku on täällä myös maininnut että MML antaisi jotain joulurahaa,tietääkö joku paremmin?

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu sossun olen käyny jo, mutta pitäs ensin saada elarit.. Ja niitä nyt ei tuu ennenku vasta tammikuussa.

Ajattelin kananmunista tehdä tonnikalamakaronilaatikon, niitä ku on peräti 2 kpl :D
Kumma juttu jos sossusta ei mitään saa??
Joo minustakin on. Käski kuitenkin tulla uudestaan sitten kun elarit on tulossa/tulleet. Toivottavasti sitten saa takautuvastikin tälle kuulle =)

Ei pidä masentua, kyllähän tämä tästä vielä =)

Joulupöytään päästään minun vanhemmilleni, onneksi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja H-E-P-P-U-L-I:
lenkistä keitto, jolla pääsette pari päivää, suikaleista kastike, jossa pieniksi pilkottuja suikaleita, ja paaaaaaaljon kastiketta, sillon riittää useammalle päivälle. tonnikalamakaroonilaatikko, joka riittää kans pari-kolme-päivää. Tomaattimurskasta pastakastiketta ja makaroonia. riisistä ja vihanneksista risottoa. Keitä marjoista kiisseliä tai keittoa, ja syökää sitä puuron kanssa. Onko teillä nuudeleita, hernekeittoa tms?
Ei ole nuudeleita, eikä hernekeittoa. Makaronia taitaa olla 2-3 pss, eli riittää vähäksi aikaa.

Marjoista ajattelin kiisseliä ja viimesyksynä tehtyä omenahilloa vielä löytyy eli sitäkin puuron kanssa..
 
no no...
Käy hakeen diakoniatoimistosta heti huomenna sellanen lappu jolla saat ruokaa. Ei ne ole antamatta kun sanot että lapset on muuten ilman ruokaa.

Nuudelit on hyvä vaihtoehto makaroonille jos sitä ei laske joka päivä ja jos löytyy hiluja.
onko tyjiä pulloja? Niistäkin kertyy jo maitopurkin hinta helposti.

Onko mitään paikkaa mihin voisitte mennä ruoka-aikana "kylään"?

Meille olis kyllä ystäväperhe tervetullut tuollasessa tilanteessa vaikkei itselläkään raha puussa kasva.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu sossun olen käyny jo, mutta pitäs ensin saada elarit.. Ja niitä nyt ei tuu ennenku vasta tammikuussa.

Ajattelin kananmunista tehdä tonnikalamakaronilaatikon, niitä ku on peräti 2 kpl :D
Kumma juttu jos sossusta ei mitään saa??
Joo minustakin on. Käski kuitenkin tulla uudestaan sitten kun elarit on tulossa/tulleet. Toivottavasti sitten saa takautuvastikin tälle kuulle =)

Ei pidä masentua, kyllähän tämä tästä vielä =)

Joulupöytään päästään minun vanhemmilleni, onneksi.
Sossusta ei kyllä käsittääkseni saa takautuvasti mitään. Etkö nyt sekoita kelaa ja sossua? Sossuhan on se vihoviimeinen paikka jos ei muuta toimeentuloa ole, joten eivät ne laittaa odottamaan elareita.


 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsilisiin asti pitäis pärjätä, kaksi lasta ja minä raskaana.

Eli kaapissa on kuiva-ainekset, teen sämpylöitä ja leipää itse niistä. Maitojauheesta saa varmaan jotain. Pakastimessa on yksi paketti kanasuikaleita, jääkaapissa yksi broilerilenkki. Näistä saa varmaan kolmeksi päiväksi ruoan. Sitten olisi pari kananmunaa, vähän tonnikalaa, tomaattimurskaa ja pakastekasviksia ja -marjoja. Mitä kaikkea tekisit? Maitoa on kolmisen litraa vielä.

Perusainekset siis löytyy, mutta varsinaisia raaka-aineita kovin vähän.
Sämpylätaikinaan ei tarvi margariinia, painonvartijoissa ainakin käyttävät maitojauhetta mannapuroon, en tiedä sit onko minkä makuista. Marjoista voi tehdä kiisselin lisäksi marjapuuroa, kanasta risottoa, ja jos lenkki on 400-500g niin siitä riittää sekä kastikkeeseen että keittoon. valkokastiketta (maitojauheesta) ja keitetty kananmuna paloitellaan sekaan, syödään pottujen kanssa. Pakastevihanneksia laittaisin joko ruuan sekaan tai sit tekisin sosekeiton (ei tarvi kermaa tms maustaa vain hyvin) Makaronivelli, makaronia + broiskunsuikaleita tomaattikastikkeessa.. kerroskiisseli herkuksi (marjakiisseli + maitokiisseli)
Tuota munakastiketta tekisin muuten, mutta toinen lapsista ei voi sitä syödä..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu sossun olen käyny jo, mutta pitäs ensin saada elarit.. Ja niitä nyt ei tuu ennenku vasta tammikuussa.

Ajattelin kananmunista tehdä tonnikalamakaronilaatikon, niitä ku on peräti 2 kpl :D
Kumma juttu jos sossusta ei mitään saa??
Joo minustakin on. Käski kuitenkin tulla uudestaan sitten kun elarit on tulossa/tulleet. Toivottavasti sitten saa takautuvastikin tälle kuulle =)

Ei pidä masentua, kyllähän tämä tästä vielä =)

Joulupöytään päästään minun vanhemmilleni, onneksi.
Sossusta ei kyllä käsittääkseni saa takautuvasti mitään. Etkö nyt sekoita kelaa ja sossua? Sossuhan on se vihoviimeinen paikka jos ei muuta toimeentuloa ole, joten eivät ne laittaa odottamaan elareita.
Älä huoli, en sekoita.. molemmissa oon käyny jo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pakastepinaattia on, mutta pinaattikeittoon menis melkein kokonainen litra maitoa. Mitä muuta tuosta pinaatista keksis?
Jos ne munat on käyttämättä, niin teksin pinaattimunakkaan. Sekaan vatkaisin hieman maitoa ja jos on niin (pakaste)kasviksia. Tonnikala, juusto tai kinkku tekee munakkaasta tietysti ruokaisamman, mutta jos niitä ei ole niin ilmankin pärjää. Jos kaapissa on jotain "rasvaista", niin sitäkin lisäisin munakkaaseen. Proteini ja rasva yhdessä pitävät nälän parhaiten loitolla.
 
ap
En asu Kemi-Tornio-alueella, kiitos kuitenkin =)

Pelkkiä munaruokia en voi tehdä, kun toinen lapsista on allerginen. Kestää kyllä jos on "seassa" :)

Kohtahan tässä onkin jo kasassa ruoat sinne lapsilisiin asti :D Kiitos ideoista!
 

Yhteistyössä