nyt ei sitten aleta riitelemään. vaan jokainen saa sano mikä on omamielipiteensä ja miksi.

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
ja kukaan ei lynkkaa toista.

elikkäs kuvitteellinen tilanne. Lapset on lähdössä leirikouluun joka kestää muutaman päivän. osa lapsista on säästänyt rahaa itselleen käyttörahaksi koko talven ja osan reissulle käytörahan antaa vanhemmat. no sitten kun aletaan puhua tästä rahasta. niin joku vanhemmista ehdottaa, että käyttörahaa lapselle annetaan sitten vaikka 40 euroa mukaan. mutta kun joku on säästänyt vaikka sen 100 euroa. niin eikö ole väärin, ettei hän sitten saisikaan ottaa niitä mukaan. eli olisiko parempi mennä niin, että jokainen saa ottaa sitten rahaa mukaan sen kun haluaa tai on mahdollisuus.
täällä meneteltiin nyt niin, että jokainen sai itse vanhempien kanssa päättää raha summan. ja mitään sanomista ei näytä siitä tulleen, että yhdellä oli 20 ja toisella oli vaikka 60. eli mikä sinusta on se oikea menettelytapa

Mun mielestä kotona perheen kesken päätettävä asia. Riippuu perhee taloudellisesta tilanteesta, kulutustottumuksista yms.
Ei koulu voi joka asiaa määrätä.

omien lasten kohdalla sekä koulussa että urheiluseurassa annettiin aina suositus paljonko max. käyttörahaa mukaan. Tämä senkin puolesta että isot rahat eivät huku, sehän on aina sitten niiden ohjaajien vika tms. joidenkin vanhempien mielestä. Osaksi myös siksi ettei mene ihan karkilla mässäilyksi. Ja ehkä osaksi myös siksi että olisi yhteinäiset varannot. Mielestäni on hyvä ehdottaa max. käyttöraha koska kyseessä on yhteinen retki .

mun mielestä se eniten säästänyt ei tosiaan tarvi kustantaa omasta pussista käyttörahaa. Vaan jos

A on säästäny 100 e ja saa vanhemmilta 40 e
B on säästäny 50 e ja saa vanhemmilta 40 e

niin tässä tilanteessa molemmat ottaa vaikka summan 80 e käyttörahaa leirille.

Leiriltä tultuaan vähemmän säästäneelle on vielä säästössä se 10 e kun enemmän säästäneellä on säästössä se 60 e.

Siksi näin, että leirillä ne olis tasavertasessa asemassa.

Henk.koht mulle on aivan se ja sama miten menetellään.
Vaikka lapseni olisi säästänyt rahaa reissua varten eikä saisikaan ottaa kaikkea mukaan, ei reissu pilalle menisi. Ymmärtäisi kyllä että on sovittu tietty summa jonka jokainen saa ottaa mukaan.
Eikä häntä hetkauttaisi myöskään se, vaikka jollain toisella olisi enemmän mukana kuin hänellä.

[QUOTE="vieras";23815349]mun mielestä se eniten säästänyt ei tosiaan tarvi kustantaa omasta pussista käyttörahaa. Vaan jos

A on säästäny 100 e ja saa vanhemmilta 40 e
B on säästäny 50 e ja saa vanhemmilta 40 e

niin tässä tilanteessa molemmat ottaa vaikka summan 80 e käyttörahaa leirille.

Leiriltä tultuaan vähemmän säästäneelle on vielä säästössä se 10 e kun enemmän säästäneellä on säästössä se 60 e.

Siksi näin, että leirillä ne olis tasavertasessa asemassa.[/QUOTE]

Korjaus: mä luulin, että kyse on PERHEENSISÄISESTÄ RAHANJAOSTA!!!!! ESIMERKKINI KOSKEE VAIN PERHEENSISÄISTÄ TILANNETTA

Mun sisko tuli just luokkaretkeltä Saksasta ja hänen kertomustensa jälkeen olen sitä mieltä että jokainen ottaa sen verran kuin hyväksi katsoo :) Minimisumma oli ohjeistuksessa 200e,jotkut kuulemma pärjäs sillä erittäin hyvin,mutta siskolle toi summa meni jo ekalla viikolla ruokaan ja shoppailuun. Kaksi viikkoa siis olivat.

Mun mielestä vanhemmat päättää paljonko lapsi saa rahaa ottaa mukaan. Koulun puolelta voi tosin laittaa jonkun ylärajan, ihan vaan siksi, että näin varmistettaisiin, ettei hurjan suuria summia mene vanhingossa hukkaan.

vähän riippuu minne ovat lähdössä..jos paikassa on esim pelkkä tavallinen ruokakauppa, on ihan ok et määritellään summa minkä voi ottaa mukaan, jos taas paikassa on mahdollisuus shoppailla, ei rahamäärän kanssa ole niin väliä.
kuitenkin jos jollain on iso summa mukana, vois huolehtia sitten ettei turhaan leveile sillä, koska toisille ei välttämättä ole ollut mahdollista säästää/saada mukaansa niin paljoa rahaa.
(tarkoitan siis ettei lapsi joka välissä ilmoita muille et mulla onkin vielä näin ja näin paljon rahaa )

itse muistan kun olin isosena riparilla, ja yhdellä tytöllä oli paljon rahaa mukana, yhden kerran pääsivät kauppa-autosta ostamaan jotain, ja tää osti varmaan muovikassillisen herkkuja..joten silloin pienempikin määrä rahaa olis ollu ihan ok

Yhteistyössä