Nyt kun koira keskusteluja on ollut esillä niin. Miksi koirasta ei saa luopua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxx

Vieras
Jos joku edes harkitsee sitä niin haukutaan lyttyyn.
Joo, tottakai jos koiran ottaa niin siitä on pyrittävä huolehtimaan parhaansa mukaan ja varauduttava siihen että koira vaatii sekä aikaa että rahaa.

Mutta jos elämäntilanne muuttuu eikä enää yksinkertaisesti pysty tarjoamaan koiralle sellaista elämää kuin se tarvitsee, koira kärsii tilanteesta.
Tai syntyy vaikka lapsi jolle koira on vaaraksi.

Niin eikö silloin, myös koiran kannalta, ole parempi etsiä sille uusi koti. Koti missä ei ole lapsia. On aikaa koiralle.

Miksi siitä koirasta on pidettävä kiinni kynsinhampain jos kaikki kärsivät tilanteesta?

Jos tietää että koira olisi toisenlaisessa kodissa onnellisempi ja pystyisi olemaan vapaampi.
Miksi ei saisi silloin tarjota tätä mahdollisuutta koiralle?
Miksi koira on pidettävä tilanteessa kuin tilanteessa kerran sen on ottanut?

Samaa olen miettinyt. KUITENKIN tiedän tapauksia joissa annetaan yks pois ja otetaan uus tilalle, tää uus on vuoden-pari kunnes tulee ongelmia -> annetaan pois ja otetaan taas uusi. En hyväksy, en sulata, paskamaista toimintaa. Tää nyt ei oikeastaan kuulunut tähän, kunhan vaan kerroin :xmas:

Kuka noin on sanout?

Jos tosiaan elämäntilanne on huono ja tietää ettei voi koiralle tarjota tarpeeksi hyvää hoitoa ja joku toinen tiedettävästi voi ja vielä enemmänkin niin kyllä se musta on järkevää. Mutta sen uuden omistajan pitää sitten ihan täysin varmasti pitää koira ja olla kykeneväinen tarjoamaan sitä hyvää kotia ettei koirasta tule mitään kiertolaista.

Ei elämää voi ennustaa ja aina kaikki ei mene niinkuin on suunnitellut. Silloin kypsintä on katsoa itseään silmiin ja koittaa keksiä miten sen tilanteen korjaa mahdollisimman hyvin.

Minä kyllä ymmärrän luopumisen joissakin tilanteissa. Mutta kerran voi tehdä sen virheen, että ottaa harkitsemattomasti eläimen, toista kertaa ei pitäisi tehdä. Jokainen joskus voi erehtyä, mutta pitäisi sitten niistä erehdyksistä oppia.

Koiralle on aika iso asia vaihtaa perhettä, joillekin koirille jopa liian iso asia. Mutta jos koira esim. puree lasta niin on selvä, ettei koiraa enää pitäisi lapsiperheessä pitää. Kynnys puremiseen on silloin ylitetty ja seuraava kerta tulee helpommin. Silloin on vain järkevää joko sijoittaa koira muualle tai lopettaa, tilanteesta riippuen.

Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Samaa olen miettinyt. KUITENKIN tiedän tapauksia joissa annetaan yks pois ja otetaan uus tilalle, tää uus on vuoden-pari kunnes tulee ongelmia -> annetaan pois ja otetaan taas uusi. En hyväksy, en sulata, paskamaista toimintaa. Tää nyt ei oikeastaan kuulunut tähän, kunhan vaan kerroin :xmas:

Joo, en mäkään tuollaista hyväksy tai ymmärrä. Ja tottakai lemmikin otto on mietittävä hyvin tarkkaan.

Mutta jos kaikesta huolimatta asiat pissaa alleen, vaikka syntyy lapsi ja koira ei siedä sitä ollenkaan.

Niin miksi kaikkien pitää kärsiä tilanteesta kunnes koira puree lasta ja joudutaan lopettamaan.
Eikö kaikille olisi parempi etsiä koiralle uusi lapseton koti minkä jälkeen kaikki olisivat onnellisempia.
Myös tämä koira.

Siis, koiran ottamista tulee harkita yhtä tarkkaan kuin lapsen hankkimista. Ethän sinä lapsestakaan hankkiudu eroon kun elämäntilanne muuttuu. Ja ei, en sanonut että koira ja lapsi ovat sama asia, tarkoitan vaan että niiden hankkimiseen tulee suhtautua samalla tavalla, tosissaan. "Pystynkö tarjoamaan koiralle tarpeeksi myös 7 vuoden kuluttua kun minulla on työ, muut harrastukset ja perhe?".

Itselläni on kolme koiraa, 2 lasta, työ ja aviomies. Silti minulla riittää aikaa kaikille. Siksi en ymmärrä että koiria annetaan pois "ajanpuutteen vuoksi" Minultakin se onnistuu, miksei muilta?

Niin hyvin harvoin koira on vaaraksi lapselle, jos oikein toimitaan. Mutta niin kovin usein koira sysätään pois tieltä kun on tullut vähän jotain tärkeämpää ja se vituttaa. Ja tätä perustellaan kaikella mahdollisella ja mahdottomalla.

Tai sitten annetaan sen taaperon kiskoa koiralta karvat ja korvat ja sitten ihmetellään, että koira pelkää lasta tai murisee... Eihän lapsi voi ymmärtää, että koiraan sattuu, jos ei vanhemmat osaa sitä sille kertoa ja laittaa portteja taloon, että mistään ymmärtämätön taapero ei pääse höykyttämään koiraa vanhempien näkemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Niin hyvin harvoin koira on vaaraksi lapselle, jos oikein toimitaan. Mutta niin kovin usein koira sysätään pois tieltä kun on tullut vähän jotain tärkeämpää ja se vituttaa. Ja tätä perustellaan kaikella mahdollisella ja mahdottomalla.

Tai sitten annetaan sen taaperon kiskoa koiralta karvat ja korvat ja sitten ihmetellään, että koira pelkää lasta tai murisee... Eihän lapsi voi ymmärtää, että koiraan sattuu, jos ei vanhemmat osaa sitä sille kertoa ja laittaa portteja taloon, että mistään ymmärtämätön taapero ei pääse höykyttämään koiraa vanhempien näkemättä.

Peesan tätä! Ja ap taisi ainoanan esimerkkinä tuoda juurikin ton lapsen syntymän koirasta luopumiseen.....

Alkuperäinen kirjoittaja dod:
Itselläni on kolme koiraa, 2 lasta, työ ja aviomies. Silti minulla riittää aikaa kaikille. Siksi en ymmärrä että koiria annetaan pois "ajanpuutteen vuoksi" Minultakin se onnistuu, miksei muilta?

Kun kaikki ei ole kuin sinä. Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, terveysongelmia, jaksamisongelmia. Hyvä, että sinulla on asiat hyvin, kaikilla ei ole. Enkä nyt tarkoita itseäni.

Tietenkin koirasta saa luopua. Keksin heti 10 hyvää syytä luopua koirasta.

Kunhan kyse ei ole ns. eläinten jatkuvasta kierrättämisestä, niin luopuminen on varmasti ihan ok. Eli kunhan tilalle ei pian oteta uutta josta siitäkin joudutaan luopumaan.

Ja kyllähän ihmiset ihan oikeasti luopuvat myös lapsistaan, jotta ymmärrän hyvin että luovuaan myös koirasta.

No mielestäni ketään ei ole niin väittänyt kuin aloituksessa esität. Kyse on yleensä siitä että koira annetaan pois tai lopetetaan tosi heppoisista syistä. Se on koiralle rankkaa kun joutuu pois laumastaan. Omani on joutunut vaihtamaan kotia kolmeen kertaan ja jäljet se on jättänyt ihan selvästi koiraan. Tämä on kuitenkin viimeinen koti.

Alkuperäinen kirjoittaja mutta kun:
Alkuperäinen kirjoittaja dod:

Kun kaikki ei ole kuin sinä. Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, terveysongelmia, jaksamisongelmia. Hyvä, että sinulla on asiat hyvin, kaikilla ei ole. Enkä nyt tarkoita itseäni.

Nimenomaan. Mun mielestä on aika inhottavaa ottaa se asenne että jos minä pystyn, niin pystyy kaikki muutkin.

Mä henkilökohtaisesti pystyn kolmeen koiraan, kolmeen muksuun, mieheen ja kissaan mutta ymmärrän erittäin hyvin että kaikista ei tähän ole.

Jos ongelmat on sitä luokkaa, että niistä ei selvitä ja koiralle etsitään uusi koti, niin kodinvaihto voi olla koiralle jopa hyvä juttu. MUTTA siis, kun usein ei ole kysymys kovin valtaisista ongelmista, ja koiralle vain ei lasten tultua olekaan enää aikaa, eikä kiinnostusta ja se naarmuttaa uuden omakotitalon parkettia ikävästi.

Usein myös näkee, että näissä perheissä yleensä eläimen kohtelu on hyvin esineellistävää. Lapsille voidaan ostaa hetken mielijohteesta pupu tai undulaatti ja kun se puolen vuoden kuluttua saa sydärin lasten leikeissä tai myydään eteenpäin kun alkuinnostus sammuu, niin kaikki ovat oikeastaan jo helpottuneita. Joittenkin vain ei kannattaisi ottaa sitä eläintä alun perinkään...

Yhteistyössä