NYT aion laihtua ja laitan elämäni remonttiin! Vinkkejä, apua, kannustusta kiitos! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

*

Vieras
Hei,

Aion laihtua. Vuosi taaksepäin keväällä eli siis melkeinpä pari vuotta sitten tiputin painoani melkein 10 kg kolmessa-neljässä kuukaudessa zumbaamalla kotona ja pidin ruokapäiväkirjaa. Mutta minä rontti päästin kilot takaisin ja taitaa olla senkin päälle tullut jotain. Mutta nyt loppu. Minä haluan voida paremmin hankisesti sekä fyysisesti. Parisuhteen ajattelin haluta takaisin. On todella, todella rankat 7-8jvuotta takana ja olen aika loppu. Mutta tästä noustaan, itseni sekä mieheni että perheeni vuoksi. Joten siis. Neuvokaa pliis. Ikää on 37v., painoa ehkä 75 kg ( ei ole vaakaa, en tiedä tarkalleen tilannetta) ja pituutta 167cm.

Mitä sitten olen ajatellut tehdä. Kaksi kertaa viikossa käyn uimassa. Kuinka pitkä matka näin aluksi olisi hyvä? Mihin matkaan pitäisi pyrkiä? Kunto ei ole kovin kova nyt, mutta en nyt ihan rapakunnossakaan ole. Olen vain pullukka rupsahtanut kotiäiti.

Ruokaremontti. Alkoi pari päivää sitten. Olen ollut syömättä leipää. Myöskin pitäisi jättää pastat ja riisit ja perunat pois - eli siis kaikki minun mielestäni. Apua! Vinkkejä siihen, mitä jatkossa syön pliis!

Mitäs muuta, kertokaa minulle omasta laihtumisestanne, kuinka onnistui ja paljonko lähti. Onko vaikuttanut elämääsi laihtuminen?

Nyt vaan tarttis neuvoja kuinka sen teen :) Olen niin perso leivälle, että voisin elää pelkästään sillä. Samoin riisille ja pastalle. Eli minulla menee ruokailutottumukseni kokonaan uusiksi kun joudun opettelemaan uudet ruoat. Mutta tehdään sitten, kyllä sitä muutakin syötävää löytyy. Tietäis vaan mitä.

Onnea Tuikulle remonttiin!

Mä tykkään älyttömästi kaupan pakastealtaan wokeista. Laitan niitä usein perunan tai riisin tilalle esimerkiksi kanafileen tai possun kanssa. Toki voi ihan itse kuoria ja pilkkoa wokkivihanneksia, mutta mä olen usein laiska... Herkkusienet on myös kiva lisä. Nyt syksyllä ja talvella kannattaa käyttää paljon juureksia ja tehdä vaikka juuresraastetta.

Leivän tilalla voi syödä vaikka kaurapuuron, rahkaa/jogurttia(maustamatonta) marjoilla, raejuustoa...

samaa täällä :) tsemppiä!
Ruoka-annoksia olen pienentänyt ja yritän syödä säännöllisesti n.3-4h välein. Leivästä tykkään paljon ja sitä olen pikkuhiljaa vähentänyt ja ne leivät mitä syön ovat pääasiassa ruis/täysjyväruis sekä näkkileipä. Väli- ja iltapalaksi hedelmiä (aiemmin usein teetä ja mitäs muuta kuin leipää...) kaverina vaikka rahkaa tms. Lounaaksi syön monesti puuroa ja sitten lämmin ruoka iltapäivästä. Liikunta olen lisännyt, hyppynaruhyppelyä - on muutes tehokasta - ja vatsalihaksia päivittäin, lasten kanssa hippaa ja muuta juoksemista ulkosalla. Mulla on kans tuo zumbalevy kotona, keväällä oli ahkerassa käytössä, nyt pitäs innostua uudelleen.

Tähän asti aamupalani on ollut vuosikausia jo neljä leipää + teetä. Päivällä ruoka jäänyt väliin usein ja sitten tullut hirmunälkä ja oon syönyt mitä käsiini saanut. Suklaalevyn syöminen kokonaan ei tuota ongelmaa. Yksi lämmin ruoka päivässä, usein pastaa ja pastaa lautasella tosi paljon kun tykkää lihasta oikein. Sitten vielä iltapalaksi samat neljä leipää plus teetä. Tämä sama kaava toistunut vuosia. Eipä ihme, että ollaan ihan plösöjä :(

Tein eilen hyvän pirtelön. Rahkaa, mansikoita, sokeria (pitäis kait käyttää makeutusainetta jatkossa), maitoa, kaurahiutaleita. Sauvasekoitteimella sekaisin ja oli hyvää. Eka versio tietty parempaa kun oli enemmän sokeria. Tokaan vähensin ja heti huomasi maussa. Mutta siis oikein hyvä juttu rahkapirtelö. Tosin kyllähän siihenkin kyllästyy.

Mutta huomenna sitten uimaan siksi aikaa kun nuorin on kerhossa. Minkähän matkan ottaisin tavoitteekseni?

Miksi ihmeessä, jos teen elämäntapamuutosta, se pitää tehdä niin, että poistat perusruoat joista pidät? Kuulostaa todella hankalalta! Itse olen juuri matkalla, -5kg, ja pidän myös perunasta, leivästä, pastasta.. Sen sijaan, että jättäisin mieliruokani pois, syön niitä vähemmän, tilalle enemmän kasviksia. Ja yleisesti pienempiä annoksia kaiken suhteen..

Ja oma kompastuskiveni on liian vähä syöminen, mikä kostautuu illalla himona herkkuihin. Siksipä olen ottanut tavaksi "herkutella" ajoissa kunnon ruisleivällä iltaisin.

liikunnalla on vain pieni merkitys laihduttamisessa. ainoa autuaakis tekevä asia on ruokaremontti. muuttaa elämän tavat terveelliseksi. pitää ruokapäikvä kirjaa siitä mitä nyt syöt ja minkä verran ja sitten sen pohjalta laatia uusi ruokavalio. tai sitten alkaa karppaamaan. mitkään kaalikeitto yms. dieetit on yhtä turhan kanssa. koska ne kilot, jotka viheltäen menee tulevat laulaen takaisin. kaikkein paras on jos pystyy muuttamaan koko elämän tapansa.

Juurikin; ei se mitä syöt vaan miten syöt!
Älä ihmeessä jätä kaikkea sinulle maistuvaa ruokaa pois; repsahdus on sitten sitä varmempi ja pahempi.
Vähennä enemmän sokerin käyttöä, ryö riisi ja pasta täysjyvänä ja leipäkin mieluusti kokojyvää ruisleipää, joka sisältää mahdollisimman paljon kuitua.

Omatekemänä monessa makeassa gerkussa voi sokerin korvata makeutusaineella; eroa ei juuri huomaa.
Juo paljon vettä ja pyri liikkumaan ainakin kolmena päivänä viikossa n. puolen tunnin ajan.

Mulla tuohon liikuntaan motivoi kunnollinen sykemittari, joka tekee liikuntasuunnitelman omien tavotteiden mukaan :)

Ja tosiaan syöt vain vähän näitä "pahoja hiilareita" ja lisäät annoskokoa hedelmillä, ruisleivällä, kasviksilla ja vihanneksilla.

Tsemppiä tulevaan! :)

Kiitos ihanat :) Ehkä sitten en jätäkään noita pois vaan syön kohtuudella. Ja kun jätän sen suklaalevyn syömättä ja syön ehkä pari palaa, jos pystyn, sekin auttaa!!

Yhteistyössä