Nykyäitien itsekkyys on pöyristyttävää!

  • Viestiketjun aloittaja "jep"
  • Ensimmäinen viesti
"jep"
Olen seuraillut omaa vaimoani ja hänen laajaa ystäväpiiriään jo kymmenen vuotta ja tullut seuraavaan lopputulokseen: äitiys on täysin hukassa monilta tämän päivän 30-35 -vuotiailta naisilta. Mitään ei olla enää valmiita uhraamaan, omista harrastuksista/ostoksista/matkoista luopumaan ja lapsetkin hoidetaan tuosta vain vasurilla facebookissa olon ym. muun sähläämisen ohessa siten, että puolet lasten sanomisista kaikuu kuuroille korville. "Tyttöjen" laivareissua, pikkujoulua ym. on harva se kuukausi. Miehen jokainen meno merkataan johonkin näkymättömään muistikirjaan ja vaaditaan, että itse saa minuutilleen saman määrän sitä kuulua omaa aikaa. Pahinta kuitenkin on se, että eletään siinä illuusiossa, että itse ollaan yhtä hyviä äitejä kuin omat äidit ja tehdään lapsia 3-4, vaikka yhdenkin kanssa ollaan hermoromahduksen partaalla. Lopputuloksena kaikki perheessä kärsivät.

Sanokaapa naiset, mikä teitä oikein vaivaa????
 
"hmmh"
Itse en oo törmännyt moiseen ilmiöön. Ite oon 4 ja 1 vuotiaiden lapsien kotiäiti ja käyn ehkä kerran vuodessa jossain ilman lapsia. Ja elämä pyörii muutenkin täysin lapsien ympärillä jos näin voi sanoa. :D Eikä kyllä ystävätkään oo mitään bailaajia! :)
 
ei ole niin mustavalkoista
Missä ne miehet on? Miksei ne sitten hoida lapsia kun äiti kerran tekee sen vasurilla?

Ja miksi se on huono asia että naiset haluaa yhtä paljon omaa aikaa kuin miehet? Ja miksi ne miehet tekee lisää lapsia jos kerran ekankin kanssa ollaan hermoromahduksen partaalla?

Mä olen myös sitä mieltä, että ikinä maailman historiassa äideillä ei ole ollut yhtä paljon aikaa lapsille.

Huostaanottojen määrä kertoo toki pahoinvoinnista mutta myös toimivasta lastensuojelusta. Ei esim 50-luvulla otettu lapsia huostaan samalla tavalla, vaikka monessa perheessä olisi ollut syytä.
 
endis
Materialismi. Ihmisistäkin on tullut kulutustavaroita. Onnea saadaan vain kuluttamalla. Esimerkkejä:

- et ole kaunis ellet meikkaa,
- ilman uusia kenkiä et voi olla onnellinen,
- on ihanaa bailata ravintoloissa ja tavata uusia ihmisiä,
- pettäminen lisää tyytyväisyyttäsi (tutkitusti tietenkin),
- uusi laite X vapauttaa sinut arjen kurjuudesta
jne jne

Taustalla on markkinakoneisto, joka käyttää ihmisen psyyken heikkouksia hyväkseen. Kaikki mainonta perustuu joko siihen, että ihmisestä tehdään onneton, jota tuotteen ostaminen korjaa (oli se sitten terveystuote, tavara tai palvelu) tai sitten silkkaan pelotteluun (jos syöt voita, KUOLET!). Esimerkkinä laihdutustuotteet ja muoti yleensä.

Filosofit ovat olleet aikoinaan liiankin oikeassa siitä mikä tuo TODELLISEN onnen. Poimintoja:
- Se on onnellinen, joka ei sure sitä mitä hänestä puuttuu, vaan iloitsee siitä mitä hänellä on. (Demokritos)
- Ei onni rakennu saamisesta eikä omistamisesta, vaan siitä, ettei sinulla ole mitään mielihaluja, sillä onni on vapautta. (Epiktetos)
 
"niinpä"
Tämä on sitä mitä kahden viime vuosikymmenen aikana rumaa päätään nostanut ja viimeisen vuosikymmenen aikana todella voimistunut uusfeminismi on saanut aikaan. Kauan ajetusta ja sinänsä hyvästä asiasta eli tasa-arvosta on tullut liioittelun, valehtelun ja vääristelyn aikaansaannoksena epätasa-arvo jossa naiset on nostettu käsittämättömälle jalustalle ja miehet ovat vain antaneet sen tapahtua.

Miehet ovat tänä päivänä usein altavastaajina parisuhteissa, sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikalla lapsien hankkimisesta on tehty monelle bisnes, elinkeino tai harrastus jota tuetaan yhteiskunnan toimesta rahallisesti aivan järjettömillä summilla ja eroprosentti on päätähuimaava. Lukemattomat miehet eivät enää ole perheenpäitä vaan lasten siittäjiä ja kulujen maksajia. Naiset pitävät tätä itsestäänselvyytenä ja "you go, girl" ja "girl power" - iskulauseideologian huumaannuttavina menevät ja tekevät hormoniensa ohjaamina mitä tahtovat miesten ollessa heille vain välineitä.

Viimeistään nyt olisi jo aika laittaa stoppi tälle pelleilylle mutta ollaan jo pahasti myöhässä. Ehkä ainoa ulospääsytie on käynnissä oleva etninen muutos Suomessa, muslimikulttuurissa esimerkiksi tällaista aivan käsittämätöntä pelleilyä ei ikinä hyväksyttäisi.
 
"hmmh"
Ja mies on vuorotöissä että mä oon yksin lapsien kans joka toinen viikko. Ja missään hoidossa eivät ole. Ainoastaan kerran viikossa on vanhemman lapsen maalauskerho. Nyt pääsi tänne vähän kommentoimaan kun on päiväuni aika :)
 
ei muuta
[QUOTE="jep";30366926]Olen seuraillut omaa vaimoani ja.....tehdään lapsia 3-4, vaikka yhdenkin kanssa ollaan hermoromahduksen partaalla. Lopputuloksena kaikki perheessä kärsivät.

Sanokaapa naiset, mikä teitä oikein vaivaa????[/QUOTE]

Ihmettelen miten tyhmiä on miehet jotka tekee niitä lapsia kokoajan lisää kuvailemiesi naisten (äitien) kanssa.
 
"..."
Mitäs aloittaja sinä sitten teet kotona? Vai oeltko niitä, joiden mielestä vain naisen kuuluu hoitaa koti ja lapset, mie saa tehdä mitä huvittaa ja mennä milloin tykkää?

"Missä ne miehet on? Miksei ne sitten hoida lapsia kun äiti kerran tekee sen vasurilla?

Ja miksi se on huono asia että naiset haluaa yhtä paljon omaa aikaa kuin miehet? Ja miksi ne miehet tekee lisää lapsia jos kerran ekankin kanssa ollaan hermoromahduksen partaalla?

Mä olen myös sitä mieltä, että ikinä maailman historiassa äideillä ei ole ollut yhtä paljon aikaa lapsille." Komppaan.
 
"..."
No kivan vaimon olet löytänyt, onnittelut!

Onneksi itse olen sen verran fiksu ja mukava, että olen myös puolisokseni löytämään samanlaisen. Ei ole täytynyt tyytyä tyyppiin, josta ei pidä ja jota ei arvosta. Harmi ettet sinä ole saanut parempaa.
 
"hmmh"
Mietin kans että jos isukki saa lähteä ulos ilman lapsia niin eikö äitikin saa lähteä joskus ulos ilman lapsia? Vai lukeeko jossain perhesääntökirjassa että äiti YKSIN on vastuussa lapsista ja että äidit ei saa tehä mitään muuta kuin hoitaa lapsia, siivota, tehä ruokaa ja siinä samalla myös lakata huolehtimasta itsestään. Uskon että jokainen äiti tarvii joskus pienen hengähdystauon arjesta ollakseen taas parempi äiti ja puoliso. Se on vaan terveellistä.
 
vieras..
Meidän perheessä lähtökohta on, että lapsi on sekä äidin, että isän lapsi ja näin ollen vastuu jakautuu puoliksi. Ap:n käsityksen mukaan minä taidan olla itsekäs äiti, kun haluan myös omaa aikaa.:D
 
[QUOTE="jep";30366926]Olen seuraillut omaa vaimoani ja hänen laajaa ystäväpiiriään jo kymmenen vuotta ja tullut seuraavaan lopputulokseen: äitiys on täysin hukassa monilta tämän päivän 30-35 -vuotiailta naisilta. Mitään ei olla enää valmiita uhraamaan, omista harrastuksista/ostoksista/matkoista luopumaan ja lapsetkin hoidetaan tuosta vain vasurilla facebookissa olon ym. muun sähläämisen ohessa siten, että puolet lasten sanomisista kaikuu kuuroille korville. "Tyttöjen" laivareissua, pikkujoulua ym. on harva se kuukausi. Miehen jokainen meno merkataan johonkin näkymättömään muistikirjaan ja vaaditaan, että itse saa minuutilleen saman määrän sitä kuulua omaa aikaa. Pahinta kuitenkin on se, että eletään siinä illuusiossa, että itse ollaan yhtä hyviä äitejä kuin omat äidit ja tehdään lapsia 3-4, vaikka yhdenkin kanssa ollaan hermoromahduksen partaalla. Lopputuloksena kaikki perheessä kärsivät.

Sanokaapa naiset, mikä teitä oikein vaivaa????[/QUOTE]

Minkä ikäisten lasten äideistä oikein puhut? Imetysikäisen vauvan kanssa on aika tiiviisti kiinni, mutta kun lapsi siitä kasvaa, niin kyllähän se on ihan normaalia, että niin äidillä kuin isällä on omia menoja ja harrastuksia. Hyvä puoli on kuitenkin se, että "facebookista ja muusta sähläämisestä" huolimatta nykyvanhemmat viettävät enemmän aikaa lastensa kanssa kuin omat vanhempansa aikoinaan. Tätä ei vaan muisteta, kun oma lapsuus näyttää niin ihanalta retroidylliltä (ja on toki voinut sitä ollakin), mutta tutkimusten mukaan nykyvanhemmat panostavat enemmän vanhemmuuteensa kuin aiemmat sukupolvet.
 
"friday"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30367075:
Hyvä puoli on kuitenkin se, että "facebookista ja muusta sähläämisestä" huolimatta nykyvanhemmat viettävät enemmän aikaa lastensa kanssa kuin omat vanhempansa aikoinaan.
Mistä tämä tieto on peräisin?
 
Itsekkyyttä on monenlaista
[QUOTE="jep";30366926]i. Miehen jokainen meno merkataan johonkin näkymättömään muistikirjaan ja vaaditaan, että itse saa minuutilleen saman määrän sitä kuulua omaa aikaa. Pahinta kuitenkin on se, että eletään siinä illuusiossa, että itse ollaan yhtä hyviä äitejä kuin omat äidit ja tehdään lapsia 3-4, vaikka yhdenkin kanssa ollaan hermoromahduksen partaalla. Lopputuloksena kaikki perheessä kärsivät.

Sanokaapa naiset, mikä teitä oikein vaivaa????[/QUOTE]

Mikä naisia vaivaa jos vaativat saman verran omaa aikaa mitä miehillään on, itsekästä! Mitä ne miehet sitten ovat jotka eivät sallisi vaimoilleen sitä samaa lapsivapaata harrasteaikaa minkä itse viettävät?

Toisekseen miksi sen miehen pitää lähteä tekemään se 3-4 lasta jos kokee että yhdenkin kanssa ollaan jo hermoromahduksen partaalla ja kaikki perheessä kärsii?

Liekö tässä vaan kyse jonkun miehen järkytyksestä kun huomaa ettei vaimo enää suostukaan hoitamaan yksin lapsia ja kotihommia niin kuin äitinsä. Joutuu miespolokin käyttämään vapaa-aikaansa perheelle ja lapsille sen sijaan että saisi mennä vapaasti kuin isänsä aikanaan.
 
vvvvieras
Nykyajan vanhemmuuden ongelmana on se, että lapsia ei oteta mukaan arkeen. Liian helposti mennään siihen että lasten kanssa kun vietetään aikaa, niin aina se on vaan suoraan lapsille suunnattua aktiviteettia, valmiiksi pedattua leikkiä. ''Perheen laatuaika'' on tuotteistettu ja siirretty paikkoihin, joissa räkäiset ja pissaiset lapset eivät häiritse ilman lapsia liikkuvia. Ja yhteiskunta komppaa vaan (kuten taannoisessa Citymarket-episodissa, kun uhmislapsi perheineen heitettiin ulos).

Lasten kuuluu tylsistyä. Se ruokkii mielikuvitusta. Lapsen kuuluisi saada osallistua arkeen: ihan pienikin lapsi osaa ripustaa sukat narulle ja viedä vaikka lusikkansa tiskikoneeseen. Mutta koska kiire, kärsimättömyys ja sotku, ei moni saa. Sitten ihmetellään kun nuorilta puuttuu esim. kodinhoidon perustaidot.
 
vieras*
Koskaan historiassa ei lasten kanssa ole vietetty yhtä paljon aikaa kuin nyt. Vielä muutaa uosikymmen sitten keskivertotaloudesa ei olut mikroa, pesukonetta, tiskikonetta, ei eineksiä, ei perunasipulisekoituksia tai pakastevihanneksia. Pelkkä pesutuvassa käyminen, perusruuan laitto, tiskaaminen veivät aika monta tuntia enemmän aikaa kuin nykyisin. Eikä pääosin ne todellakaan olleet asioita joissa lapset olivat mukana. 70- ja 80-luvun avainkaulalapset :attn:
muutamaa vuosikymmen aiemmin sitä aikaa oli vielä vähemmän ja kolmevuotiaatkin hoidatettiin isommilla sisauksilla tai jätettiin kotiin lukkojen taakse toivoen että mitään ei satu kun äiti on töissä. Eikä lapsen mielipiteillä yhtään missään asiassa ollut mitään väliä koska lapsilta ei kysytty yhtään mitään.
 

Yhteistyössä