Ny heräsi kiinnostus, te jotka alitatte jo päivällä juoman alkoholia näin viikonloppuna, niin missä teidän lapset ovat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta se raja menee siinä et jos siitä tissuttelusta tulee tapa josta ei pääse eroon se on ongelma. Vaikka se tissuttelu tapahtus kerran viikossa, vaikkapa keskiviikkona, mut se on joka keskiviikkonen ohjelma ja jos sen väliinjäännistä tulee "vieroitusoireita" niin silloin minusta on kyse jo eräänlaisesta ongelmasta.

Siis juuri sitä alkoholismi on kun se "perjantaipullo" on pakko saada tai ne kaksi siideriä joka ilta.Itse en voi ymmärtää miksi lasten nähden pitäisi juoda,eikä tarvitse ymmärtää tätä niin ettei voi nauttia yhtä sauna olutta.Itse en ole lasteni nähden juonut enkä niin aio ikinä tehdä,minusta se on väärin lapsia kohtaan ja ongelma on suuri jos alkoholista ei voi kieltäytyä lasten läsnä ollessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut aviomies:
Niin. Nykyään alkoholin käyttö on niin yleistä ja yleinen asenne siihen niin myönteinen että on menty sellaiseen tilanteeseen että joutuu selittelemään sitä että ei juo alkoholia. Menet mihin vaan niin jos et ota sitä yhtä kaljaa tai viinilasillista tai jotain niin aina joutuu selittämään että miksi et ota. Todennäköisesti juurikin sellaisille henkilöille jotka tässäkin kejussa puolustelevat alkoholin käyttöä ja ovat sitä mieltä että ne jotka eivät ota ovat tylsiä ja tiukkapipoja.

Tämä on kyllä kans totta ja merkillistä. Missä vaiheessa alkoholin käytöstä on tullut niin normaalia ja tosiaan, jos haluaa olla selvinpäin, saa selitellä muulle seurueelle, miksi ei juo.

Mun mummon ikäiset naiset ei käyttäneet alkoholia ollenkaan. Mummoni kertoo vieläkin joskus nähneensä naapurin emännän ottaneen pullon suusta viinaryypyn. Ja paheksui sitä kovin, siihen aikaan naiset eivät juoneet.

Minun lapsuudessa meillä kotona alkoholia käytettiin 1-2 kertaa vuodessa, eikä koskaan kauheita jurreja kellään. Meidän naapurustossa asui perhe, jonka isä joi joka perjantai kännin päälle ja kaikki paheksuivat sitä ja säälivät perhettä. Sillä miehellä oli juopon leima otsassa.

Milloin tämä maailman meno muuttui tällaiseksi, että on ok tissutella keskellä päivää, se on normaalin perheenäidin/isän oikeus? Tai että otetaan känät 1-3 kertaa viikossa?

Älä sepitä satuja. Alkoholia on otettu kautta aikojen, myös sun mummon elämän aikakaudella. Lääkkeenä sitä on käyttäneet sisäisesti niin naiset kuin miehetkin. Lääkärit ovat jopa määränneet sitä potilailleen ja muutenkin lääkityksenä käytetty. Ja osa on ottanut sen jokailtaisen konjakkiryypyn tai ne joilla ei ole ollut siihen varaa, niin kotipolttoisen paukun. Humalassa julkista esiintymistä tietysti paheksuttiin, mutta kyllä kuule alkoholia on käytetty, vaikka sun mummus koittaa sulle satuilla. Ja siitä lähtien kun ihmiskunta keksi oluen panemisen ja viinan/viinin valmistuksen, niin ihmiset on olleet enemmän ja vähemmän alkoholin vaikutuksen alaisena kautta aikojen. Kipaiseppas esim. arkistoon missä säilytetään vanhoja tuomiokirjoja ja tutki sieltä käytettiinkö alkoholia ennen. Voi kuule löytyä ihan sun omia sukulaisia joille on sakkoja jaeltu käräjillä.

Niin siis on aina käytetty alkoholia,mutta ennen ei ollut kovin hyväksyttävää olla usein juovuksissa tai päivittäin vetää kaljaa,mutta tosi asia on se että tunnen monia perheitä joissa on ihan ok ja kuuluu lähes tapoihin että mies juo joka ilta jotai ja viikonloppusin ryypätään aamuun asti.Minusta se ei ole normaalia ja tuollaista käytöstä paheksuttiin vielä kun minä olin pieni.Ja kyllä naisten juonnin määrä on lisääntynyt ja on todella huolestuttavaa jos pienten lasten äidit juovat usein!!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Niin siis on aina käytetty alkoholia,mutta ennen ei ollut kovin hyväksyttävää olla usein juovuksissa tai päivittäin vetää kaljaa,mutta tosi asia on se että tunnen monia perheitä joissa on ihan ok ja kuuluu lähes tapoihin että mies juo joka ilta jotai ja viikonloppusin ryypätään aamuun asti.Minusta se ei ole normaalia ja tuollaista käytöstä paheksuttiin vielä kun minä olin pieni.Ja kyllä naisten juonnin määrä on lisääntynyt ja on todella huolestuttavaa jos pienten lasten äidit juovat usein!!

Juuri näin. Juomisen määrä alkoholina on selkeästi lisääntynyt. Lisäksi juovien henkilöiden määrä on lisääntynyt. Aivan viime aikoina ilmeisesti kehitys on kääntynyt mutta pitkään täysin raittiiden määrä on vähentynyt. Eli alkoholista on tullut sallitumpaa. Mutta on sitä käytetty aina, käyttävien henkilöiden määrä vain on ollut pienempi ja käyttömäärät per henkilö pienempiä. Monella tuli vastaan ihan taloudelliset seikat joka sitten rajoitti juomista. Nykymenoon taas tuntuu kuuluvan että sitä alkoholia on ihan pakko jouda tai on jotenkin poikkeava yksilö. Ja lisäksi asenteet vaikkapa odottavien äitien ja pienten lasten äitien juomisen suhteen ovat muuttuneet. Kyllä ennen selkeästi paheksuttiin jos äiti joi, nykyisin kuuluu asiana tai oikeastaan pitääkin "ottaa parit sidukat".

Yhteistyössä