Ny heräsi kiinnostus, te jotka alitatte jo päivällä juoman alkoholia näin viikonloppuna, niin missä teidän lapset ovat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja tutkittujuttu:
Ei lapset tykkää jos vanhemmat ottaa alkomahoolia. olihan siitä se tutkimuskin tehty.

Tällaisiin kannattaisi liittää linkki väitteensä tueksi =) Eli siis missä noin sanotaan, tarkkaan ottaen?

Jos sä tissuttelet alkoholia, et itse huomaa, miten käytöksesi muuttuu. lapset kyllä huomaavat sen ja pitävät sitä pelottavana ja ahdistavana. Eihän sitä kännikalat ikinä huomaa, miten tyhmiksi menee jutut, nousee volyymi, alkavat toistaa itseään. Ja pienikin määrä alkoholia saa monet kikattelemaan, nostamaan volyymiä, riidanhaluisemmiksi, ylitunteellisiksi. Mutta sitä ei vaan itse huomaa.

Tämä on ihan totta, joka sana.

En näe pahana sitä, että lapset joskus näkevät vanhempansa ottavan alkoholia kohtuudella, siis jos lasten hoitamiset kuitenkin sujuu, ettei ole liian kännissä. Sehän on hyvä, että he näkevät järkevää alkoholin käyttöä.

Mutta täällä on turha kenenkään puolustella, että jokapäiväinen tissuttelu ei vaikuttaisi jollain tavalla lapsen psyykkeeseen. Se on just sitä, että ei myönnetä ongelmaa ja puolustellaan omia pahoja tapoja ja silotellaan huonoa omaa tuntoa. Minusta kamalan läpinäkyvää joidenkin kirjoittelut täällä... ja tyypillistä. Kyllä lapset AINA valitsevat mieluummin vanhempansa selväpäisenä kuin kännisenä. Ja kyllä ne muutamatkin oluet/sidukat tosiaan näkyvät, kuuluvat ja haisevat jokaiselle muulle paitsi sille juojalle itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Tekopyhät mammat taas liikenteessä,ilmankos täällä on vähän kuiva meininki :$

Kaikki ei katsos juo;miks pitäs?

Niin ja tää kans on huvittavaa: jos kerrot avoimesti, ettet käytä alkoholia, ainakaan lasten nähden, olet tekopyhä.

Tai jos sanot, ettet huuda lapsille tai lyö heitä, olet tekopyhä.

Täällä pyörii tosi paljon sellaista yhteiskunnan pohjasakkaa, jolle on ihan normaalia kännätä lasten nähden ja käyttää ruumiillista kuritusta ("ei meillä käytetä ruumiillista kuritusta, vain tukkapöllyjä ja luunappeja ja läpsyjä...").

Voin vain kuvitella, millaisista perheoloista nämä äidit ovat itse lähtöisin. Jos ei ole nähnyt normaalin perhe-elämän mallia, ei osaa sitä tarjota omillekkaan lapsilleen ja pitää tervehenkistä perhe-elämää epänormaalina. Surullista. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja tutkittujuttu:
Ei lapset tykkää jos vanhemmat ottaa alkomahoolia. olihan siitä se tutkimuskin tehty.

Tällaisiin kannattaisi liittää linkki väitteensä tueksi =) Eli siis missä noin sanotaan, tarkkaan ottaen?

Jos sä tissuttelet alkoholia, et itse huomaa, miten käytöksesi muuttuu. lapset kyllä huomaavat sen ja pitävät sitä pelottavana ja ahdistavana. Eihän sitä kännikalat ikinä huomaa, miten tyhmiksi menee jutut, nousee volyymi, alkavat toistaa itseään. Ja pienikin määrä alkoholia saa monet kikattelemaan, nostamaan volyymiä, riidanhaluisemmiksi, ylitunteellisiksi. Mutta sitä ei vaan itse huomaa.

Tämä on ihan totta, joka sana.

En näe pahana sitä, että lapset joskus näkevät vanhempansa ottavan alkoholia kohtuudella, siis jos lasten hoitamiset kuitenkin sujuu, ettei ole liian kännissä. Sehän on hyvä, että he näkevät järkevää alkoholin käyttöä.

Mutta täällä on turha kenenkään puolustella, että jokapäiväinen tissuttelu ei vaikuttaisi jollain tavalla lapsen psyykkeeseen. Se on just sitä, että ei myönnetä ongelmaa ja puolustellaan omia pahoja tapoja ja silotellaan huonoa omaa tuntoa. Minusta kamalan läpinäkyvää joidenkin kirjoittelut täällä... ja tyypillistä. Kyllä lapset AINA valitsevat mieluummin vanhempansa selväpäisenä kuin kännisenä. Ja kyllä ne muutamatkin oluet/sidukat tosiaan näkyvät, kuuluvat ja haisevat jokaiselle muulle paitsi sille juojalle itselleen.

Niin. Nykyään alkoholin käyttö on niin yleistä ja yleinen asenne siihen niin myönteinen että on menty sellaiseen tilanteeseen että joutuu selittelemään sitä että ei juo alkoholia. Menet mihin vaan niin jos et ota sitä yhtä kaljaa tai viinilasillista tai jotain niin aina joutuu selittämään että miksi et ota. Todennäköisesti juurikin sellaisille henkilöille jotka tässäkin kejussa puolustelevat alkoholin käyttöä ja ovat sitä mieltä että ne jotka eivät ota ovat tylsiä ja tiukkapipoja.

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Mitähän pahaa siinä on jos lapset näkee että vanhemmat juovat esim sauna oluen?

No mitäs hyvää siinä on?

se että kielletty ei ole sallittua kun sen salaa tekee ja se että yksi olut ei ole järjetöntä ryyppäämistä vaan joku tuntee rajansa. Eli jos salaa juot ja lapset näkee kuitenkin sen, niin oppivat että sitten murkkuna saa polttaa tupakkaa ja ryypätä kun nurkan takana sen tekee ilman että vanhemmat näkee ja haistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut aviomies?:
Niin. Tiedä sitten. Vaimokin aloitti sillä että lasi viiniä telkan ääressä "rentoutumiseen" iltaisin. Nyt menee pullo viiniä illassa. En jaksa koko juttua kirjoittaa, tarkemmat tiedot tuosta toisesta ketjusta. En sitten tiedä herättääkö mitä ajatuksia?

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1104202

akkas ei jaksa sua vissiin selvinpäin katella :whistle:

Päätön, tähän saakka oot ollu ok, mut toi kommentti oli idioottimainen. Todella idioottimainen.

Itse en alkoon ole koskenut 10vuoteen, ei vaan tee mieli. Mutta en kyllä näe mitään väärää, jos lasten nähden juo. Toivon vaan, että yks ois sen verta selvinpäinä, että jos jotain sattuu lapselle , niin yksi on 'skarppina'. Toki jos lapset poissa, niin sitten vaan 'täysillä'.
Itse en koe olevani tekopyhä, olenko?

Alkuperäinen kirjoittaja Ulkopuolinen:
Niin. Tiedä sitten. Vaimokin aloitti sillä että lasi viiniä telkan ääressä "rentoutumiseen" iltaisin. Nyt menee pullo viiniä illassa. En jaksa koko juttua kirjoittaa, tarkemmat tiedot tuosta toisesta ketjusta. En sitten tiedä herättääkö mitä ajatuksia?

Päätön, tähän saakka oot ollu ok, mut toi kommentti oli idioottimainen. Todella idioottimainen.

kaada itelles vaan, tosikko :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut aviomies:
Niin. Nykyään alkoholin käyttö on niin yleistä ja yleinen asenne siihen niin myönteinen että on menty sellaiseen tilanteeseen että joutuu selittelemään sitä että ei juo alkoholia. Menet mihin vaan niin jos et ota sitä yhtä kaljaa tai viinilasillista tai jotain niin aina joutuu selittämään että miksi et ota. Todennäköisesti juurikin sellaisille henkilöille jotka tässäkin kejussa puolustelevat alkoholin käyttöä ja ovat sitä mieltä että ne jotka eivät ota ovat tylsiä ja tiukkapipoja.

Tämä on kyllä kans totta ja merkillistä. Missä vaiheessa alkoholin käytöstä on tullut niin normaalia ja tosiaan, jos haluaa olla selvinpäin, saa selitellä muulle seurueelle, miksi ei juo.

Mun mummon ikäiset naiset ei käyttäneet alkoholia ollenkaan. Mummoni kertoo vieläkin joskus nähneensä naapurin emännän ottaneen pullon suusta viinaryypyn. Ja paheksui sitä kovin, siihen aikaan naiset eivät juoneet.

Minun lapsuudessa meillä kotona alkoholia käytettiin 1-2 kertaa vuodessa, eikä koskaan kauheita jurreja kellään. Meidän naapurustossa asui perhe, jonka isä joi joka perjantai kännin päälle ja kaikki paheksuivat sitä ja säälivät perhettä. Sillä miehellä oli juopon leima otsassa.

Milloin tämä maailman meno muuttui tällaiseksi, että on ok tissutella keskellä päivää, se on normaalin perheenäidin/isän oikeus? Tai että otetaan känät 1-3 kertaa viikossa?

Mutta saattaahan se olla tottakin? Syy ja seuraus? Ei kestä minua niin sitten ottaa ja hukuttaa sen alkoholiin?

Milloin tämä maailman meno muuttui tällaiseksi, että on ok tissutella keskellä päivää, se on normaalin perheenäidin/isän oikeus? Tai että otetaan känät 1-3 kertaa viikossa?

Tätä minäkin ihmettelen. Mutta niin se vain tuntuu oleva, Raittius tuntuu nykyisin olevan poikkeavuus tai vamma. Ainakin täysraittius.

Mutta saattaahan se olla tottakin? Syy ja seuraus? Ei kestä minua niin sitten ottaa ja hukuttaa sen alkoholiin?

Höpöhöpö. Alkoholisti juo, oli siinä lähellä ketään tai ei. Kenestäkään ei toinen ihminen voi tehdä alkoholistia, mutta alkoholisti voi kyllä sairastuttaa läheisensä. Kuten sinun kohdallasi on tainnut käydä. Luuletko oikeasti, että jos eroaisit vaimostasi, tämä lopettaisi saman tien juomisen??

Alkuperäinen kirjoittaja Gaselli:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Tekopyhät mammat taas liikenteessä,ilmankos täällä on vähän kuiva meininki :$

Kaikki ei katsos juo;miks pitäs?

Niin ja tää kans on huvittavaa: jos kerrot avoimesti, ettet käytä alkoholia, ainakaan lasten nähden, olet tekopyhä.

Tai jos sanot, ettet huuda lapsille tai lyö heitä, olet tekopyhä.

Täällä pyörii tosi paljon sellaista yhteiskunnan pohjasakkaa, jolle on ihan normaalia kännätä lasten nähden ja käyttää ruumiillista kuritusta ("ei meillä käytetä ruumiillista kuritusta, vain tukkapöllyjä ja luunappeja ja läpsyjä...").

Voin vain kuvitella, millaisista perheoloista nämä äidit ovat itse lähtöisin. Jos ei ole nähnyt normaalin perhe-elämän mallia, ei osaa sitä tarjota omillekkaan lapsilleen ja pitää tervehenkistä perhe-elämää epänormaalina. Surullista. :(

Eipä nuo omat perheolot ole suoraan verrannollisia siihen miten itse elää. Mä olen tosi huonoista oloista lähtöisin ja totta on että multa puuttui täysin normaalin perhe-elämän malli. Kovasti piti oikeesti ottaa ihan selvää että miten perheet elää ja miten "kuuluu" olla.

Mutta siitäkin huolimatta meillä ei käytetä fyysistä kurittamista, eikä olla humalassa lasten nähden. Saatan JOSKUS ottaa saunan jälkeen (tai aikana) siiderin ja joskus kesällä voin vetäistä siiderin samalla kun grillataan takapihalla tai mökillä. Välillä saatetaan viikonloppuna paremman ruoan kanssa juoda lasilliset viiniä.

Mutta jos on tarkoitus juoda enemmän, niin se tehdään jossain muualla kuin perheen parissa. Näin ollaan sovittu miehen kanssa ja tästä pitää molemmat kiinni.

Höpöhöpö. Alkoholisti juo, oli siinä lähellä ketään tai ei. Kenestäkään ei toinen ihminen voi tehdä alkoholistia, mutta alkoholisti voi kyllä sairastuttaa läheisensä. Kuten sinun kohdallasi on tainnut käydä. Luuletko oikeasti, että jos eroaisit vaimostasi, tämä lopettaisi saman tien juomisen??

En usko että lopettaisi. Mutta ihan oikeasti syy saattaa olla siinä että en ole onnistunut tekemään häntä onnelliseksi. Tavalla tai toisella jotakin puuttuu ja sitä on sitten alettu korvata alkoholilla. Joka on sitten paisunut ongelmaksi asti. Mutta alkuperäinen syy tai kehityksen alkuunpanija olen tietysti voinut olla minä?

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Eipä nuo omat perheolot ole suoraan verrannollisia siihen miten itse elää. Mä olen tosi huonoista oloista lähtöisin ja totta on että multa puuttui täysin normaalin perhe-elämän malli. Kovasti piti oikeesti ottaa ihan selvää että miten perheet elää ja miten "kuuluu" olla.

Nyt sinä kyllä käänsit tämän edellisen kirjoittajan sanoman mielestäni. Hänhän totesi, että ruumiillisen kurituksen käyttäjät, lasten aikana juovat yms. ovat yleensä tottuneet näkemään samaa omassa lapsuudessaan. Se ei silti tarkoita, etteikö joku vastaavanlaisissa oloissa kasvanut voisi toimia täysin päinvastoin.

Siitä olen täysin samaa mieltä, sekä henk.koht. kokemusteni, että työni puolesta nähneenä, että rakastavan ja hyväksyvän kasvatuksen saanut ihminen, ei omiin lapsiinsa käytä väkivaltaa tai pidä normaalina alkoholinkäyttöä lasten läsnäollessa. Ja nyt en puhu yhdestä saunakaljasta tms, niin kuin joku tässä keskustelua siihen on kääntänyt, vaan alunperin puhutusta päivästä iltaan jatkuvasta tissuttelusta.

En usko että lopettaisi. Mutta ihan oikeasti syy saattaa olla siinä että en ole onnistunut tekemään häntä onnelliseksi. Tavalla tai toisella jotakin puuttuu ja sitä on sitten alettu korvata alkoholilla. Joka on sitten paisunut ongelmaksi asti. Mutta alkuperäinen syy tai kehityksen alkuunpanija olen tietysti voinut olla minä?

Kyllä ne käytösmallit löytyvät ihan sieltä oman pään sisästä. Ja ihmisen onnellisuus on hänestä itsestään riippuvainen asia, ei kenestäkään muusta.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:

Nyt sinä kyllä käänsit tämän edellisen kirjoittajan sanoman mielestäni. Hänhän totesi, että ruumiillisen kurituksen käyttäjät, lasten aikana juovat yms. ovat yleensä tottuneet näkemään samaa omassa lapsuudessaan. Se ei silti tarkoita, etteikö joku vastaavanlaisissa oloissa kasvanut voisi toimia täysin päinvastoin.

Siitä olen täysin samaa mieltä, sekä henk.koht. kokemusteni, että työni puolesta nähneenä, että rakastavan ja hyväksyvän kasvatuksen saanut ihminen, ei omiin lapsiinsa käytä väkivaltaa tai pidä normaalina alkoholinkäyttöä lasten läsnäollessa. Ja nyt en puhu yhdestä saunakaljasta tms, niin kuin joku tässä keskustelua siihen on kääntänyt, vaan alunperin puhutusta päivästä iltaan jatkuvasta tissuttelusta.

En mä omasta mielestäni mitään kääntänyt. Tai siis ehkä käänsinkin, sillä mun mielestä ei voi automaattisesti sanoa millaisista lähtökohdista ihminen on sen käytöksen, tapojen tai yhteiskunnallisen aseman perusteella.Tuo on asenne jota vastaan itse olen taistellut koko ikäni juoppoperheestä lähteneenä.

Mä olen nähnyt paljonkin erilaisia perheitä ja malleja. Ja oman kokemukseni perusteella alkoholistien lapset joko seuraavat vanhempiensa jalanjälkiä tai sitten tekevät just päinvastoin. Eli joko kotona ryypätään tai sitten vanhempi ei halua että lapsi joutuu kestämään saman kuin itse ja varoo visusti aiheuttamasta traumoja.

Mutta mä tiedän myös perheitä, joissa juopotteleva vanhempi on hyvästä perheestä. Oiva esimerkki eräs perhe läheltä, jossa absolutisti-äiti on alkoholistiperheestä ja alkoholisti-isä on absolutistiperheestä.

Että ei ne vaan mene aina yksiin, alkoholismi kun on ihan jotain muuta kuin opittu malli.

Mä olen nähnyt paljonkin erilaisia perheitä ja malleja. Ja oman kokemukseni perusteella alkoholistien lapset joko seuraavat vanhempiensa jalanjälkiä tai sitten tekevät just päinvastoin. Eli joko kotona ryypätään tai sitten vanhempi ei halua että lapsi joutuu kestämään saman kuin itse ja varoo visusti aiheuttamasta traumoja.

Mutta mä tiedän myös perheitä, joissa juopotteleva vanhempi on hyvästä perheestä. Oiva esimerkki eräs perhe läheltä, jossa absolutisti-äiti on alkoholistiperheestä ja alkoholisti-isä on absolutistiperheestä.

Että ei ne vaan mene aina yksiin, alkoholismi kun on ihan jotain muuta kuin opittu malli.

ei alkoholismin tarvitsekaan olla suoraan opittu malli. kuitenkin näennäisesti "hyvä perhe" niin kuin mainitsemasi absolutistiperhe, voi sisäisesti olla jotain aivan muuta.

toistan vielä itseäni: paljon olen tavannut lapsistaan välittäviä, rakastavia ihmisiä, jotkut ovat itse lähtöisin alkoholistiperheestä, toiset eivät. paljon olen tavannut myös väkivaltaisia, päihde- tai muita ongelmaisia, näistä yksikään ei lole ähtöisin oikeasti välittävästä, rakastavasta perheestä, olivatpa perheen kulissit ulospäin mitä tahansa.

Esim. että ei ole viikoittaista alkoholinkäyttö. Ettei ole sellaista tissuttelua, että nyt mun pitää a) rentoutua b) juhlistaa c) levätä d) virkistyä e) oon hyvällä tuulella f) oon kypsynyt kaikkeen g) olen yksinäinen h) ollaan kavereiden kanssa i) on juhlat j) ei ole mitään tekemistä k) on liian kiire jne jne. aina on jokin tekosyy juoda.

Miksi sitä pitää sanoa tekosyyksi? Voihan se olla ihan oikeakin syy. Jos juon päivällä oluen, niin sanon lapsille kyllä, että nyt janottaa ja tekee mieli juoda yksi olut. En mä ala sitä millään kuvaamillasi tavoilla selittelemään.

Koitahan nyt säkin vain ymmärtää, että pari olutta/sidua tms. päivällä välillä nautittuna ei ole millään tavalla pahasta.

janoon juodaan vettä, ainakin meilä. Eikä joka saunan jälkeen juoda olutta, vaikka saunotaankin vain kerran viikossa.
Meillä ei edes kerran viikossa juoda, edes sitä yhtä.
Monet juhlat vietetty selvinpäin , hauskaa voi olla ilman viinaakin.
Eilen tosin tehtiin poikkeus ja käytiin juomassa, mutta lapset ei nähneet meitä humalassa , ku tuiltiin kotiin.
Meidän lapset tietävät kylä eron kohtuukäytölle ja alkohlistille. Suvusta kun löytyy alkoholisteja nin mallia kyllä löytyy.

jos on sitä mieltä, että lasten ei tarvii nähdä juopottelevia vanhempia, saatika humalaisia vanhempia, on se palstalaisten mielestä tekopyhyyttä :headwall: . mun mielestä on niin, että saunakaljan voi juoda, siitä ei kukaan humallu, tai sen lasin viiniä ruuan kanssa, mutta ei ehdottomasti enempää. ja tämän asian voi selittää lapsellekin näin.

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
jos on sitä mieltä, että lasten ei tarvii nähdä juopottelevia vanhempia, saatika humalaisia vanhempia, on se palstalaisten mielestä tekopyhyyttä :headwall: . mun mielestä on niin, että saunakaljan voi juoda, siitä ei kukaan humallu, tai sen lasin viiniä ruuan kanssa, mutta ei ehdottomasti enempää. ja tämän asian voi selittää lapsellekin näin.

Olenko minä väittänyt ottavani kännejä lapseni edessä,idiootti olet jos noin väität :headwall:

Hetki aikaa ennen juhlallisuuksien alkamista, niin palasinpa tähän ketjuun. Jännä, miten asiat aina joko tahtomattaan tai sen kanssa käännetään erilaiseksi kuin ne oikeasti ovat. Mä olen koko ajan viesteissäni yrittänyt sanoa, että välillä päivisin tissuttelu ei ole mitenkään paha asia. Jos joka päivä tissutellaan, niin se toki on. Tai edes pari päivää viikossa menee pöhnässä, niin eihän se nyt täysin normaalia ole. Joillekin voi ollakin, mutta mun näkökantani mukaan.

Toki janoon voi juoda myös sitä vettä, jota hellalettas tuossa tarjoili vaihtoehdoksi. Mutta ei se ole niin hyvää kuin olut :p

Yhteistyössä