"Nuorista 40% vastustaa maahanmuuttoa."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nuorissa on tulevaisuus:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28862395]Kun me tässä lähivuosien aikana joudumme laskemaan elintasoamme roimasti, niin säästämmekö me meidän vanhustenhoidosta, lapsiemme koulutuksesta ja terveydenhoidosta, tulonsiirroistamme, vai kehitysavusta, mamujen hyysäämisestä ja Välimeren maiden veronkiertäjien elättämisestä?[/QUOTE]

Periaatteessa näin - joskaan en allekirjoita näin mustavalkoisena. Kyllä meidän tulee auttaa myös rajojen ulkopuolella asuvia. Mutta avun muoto tulisi miettiä täysin uudelleen. On meillä omassa maassakin oikeitakin säästön kohteita. Ja ihan yksilötasollakin joiden suomalaisten pitäisi miettiä että ei ne tuet puussa kasva vaan on aina jostain isommasta poissa vaikka ei se yksittäisesti ajateltuna suurelta miinukselta valtion valtavassa kassassa tunnu. Huijaavathan yritysjohtajatkin. Niinpä. Mutta jos joku muu tekee typerästi - kannattaako sitä nyt sitten "matkia"?

Tuetkin on tarkoitettu joskus väliaikaiseksi avuksi niille joita elämä ruimaisee hetkellisesti. Sitten taas työkyvyttömät erikseen...

Periaatteessa näin - joskaan en allekirjoita näin mustavalkoisena. Kyllä meidän tulee auttaa myös rajojen ulkopuolella asuvia. Mutta avun muoto tulisi miettiä täysin uudelleen. On meillä omassa maassakin oikeitakin säästön kohteita. Ja ihan yksilötasollakin joiden suomalaisten pitäisi miettiä että ei ne tuet puussa kasva vaan on aina jostain isommasta poissa vaikka ei se yksittäisesti ajateltuna suurelta miinukselta valtion valtavassa kassassa tunnu. Huijaavathan yritysjohtajatkin. Niinpä. Mutta jos joku muu tekee typerästi - kannattaako sitä nyt sitten "matkia"?

Tuetkin on tarkoitettu joskus väliaikaiseksi avuksi niille joita elämä ruimaisee hetkellisesti. Sitten taas työkyvyttömät erikseen...
Miksi meidän on autettava rajojen ulkopuolella asuvia?
Me autamme itse itseämme, eikö samaa voi vaatia muilta?

[QUOTE="Miksi";28862421]Miksi meidän on autettava rajojen ulkopuolella asuvia?
Me autamme itse itseämme, eikö samaa voi vaatia muilta?[/QUOTE]

Lisäksi auttaminen ja elättäminen ovat eri asioita. Nythän me pääasiassa elätetään muita kansoja, kun pitäisi korkeintaan auttaa.

[QUOTE="Miksi";28862421]Miksi meidän on autettava rajojen ulkopuolella asuvia?
Me autamme itse itseämme, eikö samaa voi vaatia muilta?[/QUOTE]

Voi vaatia toki. En vaan pidä siitäkään ajatuksesta että täysin pyöritään oman navan ympärillä. Painoarvotuksella on merkitys tässä. Olemmehan mekin muilta mailta apua historiassa saanneet joten tietyn hyvän voi aina kierrättää. Fokus kuitenkin omien asioiden kuntoon hoitamiseen.

Voi vaatia toki. En vaan pidä siitäkään ajatuksesta että täysin pyöritään oman navan ympärillä. Painoarvotuksella on merkitys tässä. Olemmehan mekin muilta mailta apua historiassa saanneet joten tietyn hyvän voi aina kierrättää. Fokus kuitenkin omien asioiden kuntoon hoitamiseen.
Minä taasen pidän ajatuksesta että jokainen pitää huolen itsestään, tai sitten antaa luonnonvalinnan tehdä tehtävänsä.

Juu niin ollaan, ja ollaan myös jo moneen kertaan maksettu nekin avut takaisin, me ei siis olla todellakaan missään kiitollisuuden velassa enää yhtään kenellekään.

[QUOTE="vieras";28862463]Lisäksi auttaminen ja elättäminen ovat eri asioita. Nythän me pääasiassa elätetään muita kansoja, kun pitäisi korkeintaan auttaa.[/QUOTE]

Tässä on ihan hyvin vedetty tuo linja. Elättämisen ja auttamisen välillä on vissi ero. Auttamisessa tuetaan eteenpäin menoa. Elättämisessä lamaannutetaan. Joskus mietin sitäkin että millaista suomeen on tulla. Onhan varmasti kiitollinen jos henki on ollut se mikä pelastui. Mutta toisaalta jos tulet vieraaseen kultuuriin johon et osaa sopeutua, et lödä itsellesi paikka uudesta maasta ja ainoa mikä pitää "järjissä" on haave siitä että omasta kotimaasta joskus vielä tulisi jotain parempaa ja sinne voisi muuttaa takaisin - millaista sekin elämä on. Ulkopuolisena.

Nämä vaan aina saavat minut ajattelemaan enemmän ja enemmän sitä että nykyiset auttamismuodot (kehitysapu, pakolaiset ym) ovat auttamattoman tehottomia ja kuten jo aiemmin sanoin hölmöläisten hommaa.

Skeptisinä hetkinä toki mietin: Muutoksen pitää lähteä kyseisestä maasta itsestään. Useat maat ovat sisällissodassa. Kaksi rintamaa taistelee siitä kumpi on oikeassa. Pystymmekö mekään määrittämään sitä? Voimme asettua toisen kannan taakse. Yleensä sen joka vastaa lähemmin meidän oikeellisuuden käsitystä. Mutta kuka minä olen sitäkään päättämään? Länsimaisesta näkökulmastakin "oikeammin ajattelevat" ovat näyttäneet kykynsä tappaa ja jahdata toisin ajattelevia. Ajatusmaailman tulisi muuttua jotta sorto jatkuisi. Mutta vaikka meitä tituuleerataan rasistisiksi, emme me ole lähelläkään sitä rasismia mitä joidenkin maiden sisällä jo pelkästään on. Siinä muodossa toisenlaiset tapetaan. Ja se tappaa kumpi sillä hetkellä on johtavassa osassa. Ahneus - se löytyy kaikista ihmisroduista/kasteista/heimoista...

[QUOTE="Niin";28862506]Minä taasen pidän ajatuksesta että jokainen pitää huolen itsestään, tai sitten antaa luonnonvalinnan tehdä tehtävänsä.

Juu niin ollaan, ja ollaan myös jo moneen kertaan maksettu nekin avut takaisin, me ei siis olla todellakaan missään kiitollisuuden velassa enää yhtään kenellekään.[/QUOTE]

Sillekin linjalle on aina helppo lähteä: Kun ei nuokaan niin ei mekään. Tai sitten tämä että olemme kiitollisuuden velassa. Ei me missään velassa ollakaan. Ei se silti estä auttamasta. Sellainen asennehan tuhoaa meidän maata sisältä päin: Ei minua kukaan ole auttanut, selvitköö tuo naapurikin itsekseen. Ratkaiseva ajatellu ongelma joka pitäisi kitkeä pois suomestakin.

Mutta edelleen painoarvotuksella on se ratkaisevan suuri merkitys.

Sillekin linjalle on aina helppo lähteä: Kun ei nuokaan niin ei mekään. Tai sitten tämä että olemme kiitollisuuden velassa. Ei me missään velassa ollakaan. Ei se silti estä auttamasta. Sellainen asennehan tuhoaa meidän maata sisältä päin: Ei minua kukaan ole auttanut, selvitköö tuo naapurikin itsekseen. Ratkaiseva ajatellu ongelma joka pitäisi kitkeä pois suomestakin.

Mutta edelleen painoarvotuksella on se ratkaisevan suuri merkitys.
Onko helppo ja yksinkertainen ratkaisu aina huono ratkaisu?

Ei estä ei, mutta ei se myöskään velvoita meitä auttamaan, sinähän tuota argumenttia käytit, en minä.

On ihan luonnollista tuntea vastuuta omasta kansastaan.

Milläs keinoin kitkisit?

[QUOTE="vieras";28862752]Missä lukee, mistä nuoret ovat kotoisin?[/QUOTE]
Milloin olet kuullut että suomalaiset nuoret olisi porukalla hakanneet teinitytön?
Tai ylipäänsä ketään?

Milloin olet kuullut, että esim. ählämit olisi tapelleet yksin yhtä vastaan?

Niinpä, ei kukaan muukaan ole.

[QUOTE="vieras";28862114]Klassinen esimerkkikirjoitus suvaitsevaisuus-uskovaiselta kukkahatulta, joka juttelee ihan omiaan tietämättä mistään mitään. Etteikö siellä "olisi voinut suomalaisia käydä"... Ensinnäkin täyttä jossittelua. Kerro mikä koulu vie oppilaita vaihtoon Ghanaan?

No en kiusaa tämän enempää, mutta turistialueiden ulkopuolella Ghana on vaarallinen maa valkoihoiselle. Se on niin äärimmäisen köyhä, että tappamalla sinut ja viemällä puhelimesi, se tappaja saa vuoden palkan verran rahaa. Valkoisille naisille se nyt on vielä sitäkin vaarallisempi paikka. Jos et oikeasti tiedä mitä heille tehdään ennen tappamista, niin pliiiiis lue siitä maasta jostain. Mua et usko kuitenkaan, niin hanki taustafaktat ennen kun "kerrot mielipiteitäsi", jookos?[/QUOTE]

Suomalaisia lähtee joka vuosi vaihtoon paljon "eksoottisimpiin" paikkoihinkin kuin Ghanaan. Esimerkiksi Grönlantiin, Färsaarille ja Alaskaan.

[QUOTE="vieras";28862802]Suomalaisia lähtee joka vuosi vaihtoon paljon "eksoottisimpiin" paikkoihinkin kuin Ghanaan. Esimerkiksi Grönlantiin, Färsaarille ja Alaskaan.[/QUOTE]
Mitä eksotiikkaa on siirtyä suomesta opiskelemaan toiseen, länkkärien täyttämään kylmään maahan?

Tai lähinnä, miten tuollainen on muka suomalaiselle eksoottisempaa kuin joku ghana tai muu paskavaltio jossain tropiikissa?

[QUOTE="vieras";28862836]Ei missään kohtaa lue. Jos lukisi, se olisi rasismia.[/QUOTE]
Ja jos ne olisi suomalaisia olleet, niin se olisi kyllä tehty hyvin selväksi kaikille, koska se ei ole rasismia.

Yhteistyössä