Nuoren tupakanpoltosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamuska7
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamuska7

Jäsen
23.08.2012
768
0
16
Tiedän että tämä aiheuttaa taas puukotusta, mutta ei se mitään.
14-v poikani oli jäänyt kiinni tupakoinnista viime keväänä isälleen. Ex soitti minulle asiasta ja oli pitänyt pojalle saarnan. No minä en sen kummemmin saarnannut, sanoin vaan, että en salli tupakointia (kerroin syyt, se on kiellettyä alaikäisiltä, tupakointi vie rahat ja terveyden...) ja toivon että se jää tuohon yhteen kertaan, nyt tiedät miltä se maistuu. Jos vielä jää kiinni, niin sen jälkeen en anna enää rahaa, vaan jos jotain tarvitsee, niin lähden itse ostamaan. Tällä pidän huolta, että raha ei mene tupakkaan. No poika ei luvannut olla polttamatta, sanoi vaan ymmärtävänsä. No siitä meni noin kuukausi, kun pienemmät sisarukset olivat nähneet pojan polttavan. No isänsä antoi kotiarestia ja taas puhuttelu. Kun tuli taas minun luokse, sanoin etten salli tupakointia, mutta en voi vahtiakkaan häntä. Sanoin että jos poltat, niin en voi mitään, mutta pitää huolen ettei minun silmien edessä tule polttamaan ennen kuin on 18-v ja rahaa en enää anna.

No eilen poika sanoi että äiti olen päättänyt lopettaa tupakoinnin. Se on ihan tyhmää, maksaa paljon ja vaatteet haisee kamalalle. Kysyin minkä verran sinä poltat, niin vastasi ettei joka päivä ja jos polttaa niin 1-2 tupakkaa päivässä.
Isänsä antaa kuulemma mopo bensarahaa ja niillä rahoilla ostaa askin ja nyt sit harmittaa, kun raha ei sit riitä bensaan. :D
Aikas hyvin kun itse oivaltaa jo tuossa vaiheessa. Kyllä vähän huvitti, kun niin tosissaan sanoi että aion lopettaa tupakoinnin. Aika hyvin kun lopettaa 14-vuotiaana.

Voi kun noi nuoret tajuais, että ei kannattais aloittaakaan.

Viimeksi muokattu:
Hienoa että poika on itse miettinyt asiaa ja päättänyt lopettaa tupakoinnin. Monien nuorten mielestä se nyt vaan on niin aikuista ja hienoa polttaa, itsekin muistan miten tuon ikäisenä piti kokeilla mutta onneksi sitten tajusin lopettaa. Aika monella nuorella se näyttää olevan sellainen kokeilu eivätkä he edes ajattele että aikoisivat polttaa aikuisenakin, siinä on vaan se vaara että siihen voi jäädä kiinni ja myös kaveripiiri vaikuttaa asenteisiin paljon.

Meilläkään ei ole aiheesta nostettu meteliä, sanottu vaan että me ei sitä hyväksytä, eikä meiltä tule rahaa sellaiseen tarkoitukseen. Tietysti puhuttiin myös haitoista. Muutaman kerran tää käytiin läpi ja nyt meillä on ainakin lähes savuton teini, joka on innostanut pari kaveriakin lopettamaan.

Meillä on vähän sama juttu. 15 v on jäänyt monesti kiinni tupakasta. Ei polta mun nähden ja väittää että ole lopettanut nuo touhut kokonaan, tiedän silti ettei ole. Kotona sillä ei ole tupakkaa, ei ainakaan sellaisissa paikoissa mistä minä olisin löytänyt. Ehkä sitten kaverit säilyttelevät hänen puolestaan.

Olen pitänyt kymmeniä tupakanvastaisia saarnoja ja isänsäkin on. ON näytetty netistä kehkosyöpäkuvia, On puhuttu, puhuttu, puhuttu. Ollaan oltu antamatta sille rahaakin. Muttei se paljoa auta kun saa tienattua itsekin leikkaamalla naapurien nurmikoita, tekemällä lumitöitä, on myös hyvä tietokoneitten kanssa. Silläkin on tienannut, kun fiksailee ja korjailee toisten tietokoneita.

Niin, mistäkö tiedän että polttaa yhä?
Siitä, että mun pari kaveriani ovat kuulleet omilta lapsiltaan, että ovat nähneet poikani polttavan. Nämä pyörivät samoissa paikoissa, mutta ovat pyytäneet ettei saa sanoa että ovat kertoneet.
Myös siitä ettei suostu vannomaan tuota asiaa kun pyydän, sanoo vaan että älä viitsi jäkättää, olisit joskus hiljaa.

Meillä jäädytettiin pojan kuukausirahat ja tupakointi loppui. mutta jäi sitten myöhemmin taas kiinni. Nyt ovat taas rahat "jäässä" ja meiltä pyytämällä saa rahaa, mutta vain perustellusti. Olen sanonut, että en ala kenenkään tupakointia kustantamaan. Poika 15v.

alotin ku olin 14v, sai nviikk orahaa vanhemmilta ja palkkaa ku vahin 2 iltana viikossa tuttaven lapsia. kaupast ostin tupakit ku täytin 16v silloin raja oli siellä 18v. porukat ratsas taskut, repun kaikki, no eihän se sielä ollu piilossa vaan ratsastus vaatteitten seassa.. poltin 14v nyt 11kk ilman.. raskaus ajat olin ilman

porukoiten saarnaus tuntu naurettavlle sillon, nyt myöhemmin mietin että ihan aiheesta paasasivat..

Yhteistyössä