"mielummin poltat ku stressaat" Onko muka perää :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitennii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Nohnoh, eipäs olla niin kärkeviä. Toisille lopettaminen on todellakin stressaavampaa kuin toisille. Olen lopettanut todella monta kertaa ja lipsunut aina vaikka olen useamman kuukauden ollut polttamatta. Nyt raskauden aikana poltin alussa ja käytin jonkin aikaa nikotiinipillereitä. nekin lopetin jo marraskuussa. Mutta ei alku ollut todellakaan helppoa, vaikka en edes polttanut enää säännöllisesti. Joten: toiselle se yksinkertaisesti on vaikeamapaa kuin toisille. Mulla esim mies pystyy olemaan viikkoja muuten vaan polttamatta ja sitten kun ottaa olusen niin polttaa muutaman. Mulla ei ikinä onnistuis...

Minusta se on haluamisesta kiinni se lopettaminen.
Kyllin kova tahto ja todela hyvä syy niin lopettaa pystyy vaikka vaikeaa olisikin.

Ei. Jotkut ihmiset addiktoituvat vahvemmin kuin toiset. Tämähän on ihan tutkittu asia. Joillekin addikti voi olla nikotiini tai alkoholi tai sokeri tai seksi tai jne. Ja irtipääseminen voi olla hyvinkin vaikeaa tällöin. Ei se halusta ole kiinni. Toki oman halun tulee olla hyvin vahva, koska muuten lopettaminen ei onnistu ollenkaan. Ja pitää myös muistaa, että jotkut saavat todella pahoja vierotusoireita, jotka osaltaan madaltavat kynnystä repsahduksiin.

Se juuri nimenomaan on halusta kiinni.
Toiset pääsevät helpommalla toiset joutuvat tekemään enemmän töitä,mutta kun tarpeeksi haluat onnistut.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Onhan tuokin jonkinmoinen selitys sille, että on niin piittaamaton ja/tai saamaton ettei pysty olemaan tupakoimatta edes raskausaikana :kieh:

Helppo peesailla.
Sitäpaitsi, eikös stressi ole aika normaali "tila"..? Jotkut stressaa odotusaikana keskenmenoa peläten, jotkut sokeriarvoista, jotkut kotitilanteesta, jotkut työtilanteesta jne.
Niihin verrattuna tupakka on paljon pahempi asia, myrkky. Ei noita asioita voi edes verrata!

Mä voisin kuvitella, et ku lopettaa tupakoinnin, niin sit ei tarttis stressata siitä, mitä se lapselle aiheuttaa. Kun jos polttaa, niin sillon se stressi onkin ihan aiheellista.

No ei kovin moni voi olla vetämättä niitä herkkujakaan, vaikka tietää, että liikakiloistakin on haittaa vauvalle raskausaikana....:(

Juu, mut ku se herkuttelu ei tee kaiksita ylipainosta, edes pulleaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No ei kovin moni voi olla vetämättä niitä herkkujakaan, vaikka tietää, että liikakiloistakin on haittaa vauvalle raskausaikana....:(

Juu, mut ku se herkuttelu ei tee kaiksita ylipainosta, edes pulleaa.

Ai ei vai? Kyllä kun tuolla kaduilla kuljeksii, niin suurin osa raskaanaolevista on varsin pulleita...se vaan todellisuus tahtoo hämärtyä...
Ja enhän minä puolustellut tupakointia, sanoin vaan, että joillakin on hyvinkin vaikeaa siitä eroon pääseminen. Ei kaikista tule alkoholistejakaan ja heille alkoholin käytön lopettaminen on paljon helpompaa kuin sellaselle, joka addiktoituu helposti.

Stressi joka voi vaikuttaa sikiöön täytyy olla sellaista luokkaa, kuin: puolison (perheenjäsenen) kuolema, luonnonkatastrofit, sotatila.. On aika hurjaa, verrata tupakoinnin lopettamisesta aiheutuvaa stressiä tällaiseen..

Ja ensinnäkin, stressi on eri asia kuin vierotusoireet, joten niitä ei saa sekoittaa stressiksi.

Ylipainosta voi olla haittaa kun raskautta yrittää ja sokeritasapainon häiriöt voi olla haitaksi alkiolle/sikiölle, mutta ylipaino ei automaattisesti tarkoita, että sokeritasapainossa olisi häiriötä. Diaebetes tai raskausdiabetes ovat tekijöitä, jotka pitää ottaa vakavasti raskaana, ylipaino on haitaksi lähinnä naiselle itselleen, kuin varsinaisesti sikiölle, jos siihen ei liity diabetes..

pre-eklampsia? Melkoinen riski niin äidille kuin vauvallekin. Lihavuus ja liikapaino altistavat myös sille kuin esim sydän- ja verisuonisairauksille tai tuki- ja liikuntaelinvaivoille. Minä näkisin asian niin, että jos äiti ei huolehdi itsestään, niin eikö se ole myös välinpitämättömyyttä vauvaa kohtaan?

pre-eklampsia? Melkoinen riski niin äidille kuin vauvallekin. Lihavuus ja liikapaino altistavat myös sille kuin esim sydän- ja verisuonisairauksille tai tuki- ja liikuntaelinvaivoille. Minä näkisin asian niin, että jos äiti ei huolehdi itsestään, niin eikö se ole myös välinpitämättömyyttä vauvaa kohtaan?

Onhan se näinkin. Monta asiaa pitää ottaa huomioon kun on raskaana. Mutta kaikkeen löytyy selityksiä, mässäilyyn ja polttamiseenkin.

Jaa, mutta pre-eklampsian syitähän ei täysin tunneta ja ehkäisyäkään ei ole pystytty osoittamaan. Toki kohonnut verenpaine on ylipainoiselle todennäköisempää, mutta ei sekään ole selviö, joten se ei ole suoraan verrannollinen.

Jos suvussa esiintyy alkoholismia, niin onko sekin välinpitämättömyyttä tehdä lapsia, koska mahdollinen altistava geeni siirtyy perimässä vauvalle? Esimerkkejä on kymmeniä siitä, miten voi olla välinpitämätön, mutta jokin raja kuitenkin täytyisi vetää, että milloin mennään jo liioitteluun...

olen kuullut terrveydenhoitajan ystävälleni sanovan että parempi lopettaa polttaminen pikkuhiljaa, jos siis polttanut kauan ja paljon päivässä.(esim. aski) yrittää tiputtaa sitä tupakka määrää koko ja jos ei pysty olemaan polttamatta niin sitten ees se 1-2 savuke päivässä. pahempaa on kai se stressi. itse en asiasta ole selvää ottanut ja kun en edes polta.

Toi nyt on vaan tupakoivien äitien "mielenpuhdistus" lause. Jos jollain tulee oman lapsensa hyvinvoinnista stressiä, niin ihan miten vaan. Pahempaa huolta se luulisi aiheuttavan jos koko raskauden pelkää vauvansa puolesta (mitä nämä tupakoivat äidit varmaan harvoin tekee)

Kannattaa lopettaa ennen raskaaksi tuloa ja jos kyseessä on vahinko, eiköhän se lopettaminen menee samaan stressiin sen kanssa....

Mä voisin kuvitella, et ku lopettaa tupakoinnin, niin sit ei tarttis stressata siitä, mitä se lapselle aiheuttaa. Kun jos polttaa, niin sillon se stressi onkin ihan aiheellista.

toisilla voi olla todella pahat tupakan vieroitus oireet. mikäli polttanut vaikka 15v asti ja askin päivässä niin elimistö on tottunut nikotiiniin ja kaikkiin tupakan sisältämiin myrkkyihin. vieroitusoireet voi olla oksentelua, hikoilua, vapinaa, päänsärkyä.... ja itse en hyväksy raskaana olevan äidin polttamista mutta se ihan heti lopettaminen ei varmaan ole helppoa.¨

Alkuperäinen kirjoittaja JMK:

toisilla voi olla todella pahat tupakan vieroitus oireet. mikäli polttanut vaikka 15v asti ja askin päivässä niin elimistö on tottunut nikotiiniin ja kaikkiin tupakan sisältämiin myrkkyihin. vieroitusoireet voi olla oksentelua, hikoilua, vapinaa, päänsärkyä.... ja itse en hyväksy raskaana olevan äidin polttamista mutta se ihan heti lopettaminen ei varmaan ole helppoa.¨

Sehän menee sit pahoinvoinnin piikkiin, ja korvaustuotteita on keksitty :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:

Jaa, mutta pre-eklampsian syitähän ei täysin tunneta ja ehkäisyäkään ei ole pystytty osoittamaan. Toki kohonnut verenpaine on ylipainoiselle todennäköisempää, mutta ei sekään ole selviö, joten se ei ole suoraan verrannollinen.

Jos suvussa esiintyy alkoholismia, niin onko sekin välinpitämättömyyttä tehdä lapsia, koska mahdollinen altistava geeni siirtyy perimässä vauvalle? Esimerkkejä on kymmeniä siitä, miten voi olla välinpitämätön, mutta jokin raja kuitenkin täytyisi vetää, että milloin mennään jo liioitteluun...

Pre-eklampsialle altistava on asia on liikalihavuus tai ylipaino. Näin on mainittu esim naistentaudit ja synnytykset-kirjassa. Toki syitä on muitakin. Myös se stressi.

Kyllä raja on vedettävä johonkin ja pointti onkin se, että jokainen äiti vetää rajansa itse. Kyllä minä hoitaja voin sanoa, mikä on oikein ja mikä väärin, mutta ei minulla ole oikeutta tuomita ihmistä joka tekee "väärin". Jokainen kantaa vastuunsa lapsestaan kun se on mahassa siihen saakka kun lapsi täyttää 18.

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:

Pre-eklampsialle altistava on asia on liikalihavuus tai ylipaino. Näin on mainittu esim naistentaudit ja synnytykset-kirjassa. Toki syitä on muitakin. Myös se stressi.

Kyllä raja on vedettävä johonkin ja pointti onkin se, että jokainen äiti vetää rajansa itse. Kyllä minä hoitaja voin sanoa, mikä on oikein ja mikä väärin, mutta ei minulla ole oikeutta tuomita ihmistä joka tekee "väärin". Jokainen kantaa vastuunsa lapsestaan kun se on mahassa siihen saakka kun lapsi täyttää 18.

Ok, lukemani perusteella ymmärsin väärin. Nimittäin ajattelin, että korkea verenpaine on riskitekijänä ja ylipaino taas sen aiheuttajana. En siis ajatellut, että jos on ylipainoa, saa herkemmin raskausaikana sitä korkeata verenpainetta, jolloin siis ylipaino on sitten välillisesti se riskitekijä, ei suoranaisesti...

Niin, no tuohon hoitajana toimimiseen ja tuomitsemiseen, niin uskoisin sen olevan ammattitaitoa, että sitä omaa tuomintaansa ei osoita sille asiakkaalle, vaikka tuomitseekin teot siviilihenkilönä.

Ja mitä tähän aloitukseen tulee, niin toivoisin, että joku esittäisi tilastotietonsa, että stressihormoneiden määrä, joka syntyy tupakoinnin lopettamisesta (ei siis yleisesti stressistä, sillä siitä tässä ei ole kyse) aiheuttavat sikiölle haittoja, sen verran jotta lopettaminen ei kannata, koska haitat ovat suuremmat kuin hyödyt?

Itse poltin kun sain tietää odottavani esikoista.
Poltin vielä muutaman kuukauden plussattuani, ennen kuin "tajusin" lopettaa.
Kahdessa seuraavassa raskaudessa kessut on lentäny roskiin samantien plussattuani. Ja toivottavasti ei enää takas tuukaan :)

Minä tupakoin ja odotan kolmatta. Ja oikeasti minulle ovat lääkärit, huom monikko, sanoneet että älä stressaa siitä lopetuksesta. Teet parhaasi. Toki olisi parmpi jos et polttaisi.

Vähentänyt olen rajusti, mutta edelleen poltan 2- 8 päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
tupakoivat äidit yrittää puolustautua tällä, että mieluujmmin tu0pakkaa kuin stressiä, mikä on paska puhetta

Kyllä mä tätä peesaan. Meillä mies oli polttanu jotain 7 vuotta siihen mennessä lähes vaikituisesti koko ajan, ku tavattiin. Oli karvaa vaille 17 ku tavattiin siis. Ja lopetti ihan kerrasta sen, kun näki kuin mun kurkku kärsi siitä tupakasta, ääni poissa, kurkku kipeenä jne. Ja sano, että ei se ihan helppoa ollu, mutta kyllä siitä eroon pääsi kun sen asenteen otti vaan, että se on loppu nyt. Sen jälkeen on saattanu maistaa tupakkaa esim. jos on juonut jotain alkoholia, mutta ei ole jäänyt koukkuun. Ja mies poltti niin paljon ennen lopettamista, että yhessä illassa saatto koko tössiki välillä melkein tyhjentyä.

Entäs sitten se, että polttaa kun ei muka pysty lopettamaan ja stressaa sitten niitä mahdollisia vaikutuksia vauvaan. Että tuplana vetää sit eli stressi+tupakka...

Joo ihan selkeesti tupakoitsijoiden selityksiä.

No mä oon ollut kolmesti raskaana ja aina imetyksen loputtua aloittanut uudelleen tupakoimaan. Ekasta ku plussasin niin lopetin pikkuhiljaa kahden viikon aikana niin että ekaks kolme päivässä sit kaks ja sit yks ja sit loppu. tokasta sama ja kolmannesta loppu jo ennen plussaa ku tuli niin pirun huono olo. mutta totta on että neuvolassa saatetaan sanoa että on hyvä jos pystyy pitämään alle viidessä päivässä... tai just toi stressi juttu,..niin että ei ole ihme jos tupakoiva äiti jatkaa ku ei oikeastaan suoranaisesti käsketä lopettaa.

Ja nyt saa kivittää mutta olen sitä mieltä että jos oikesti saa edes vähennettyä on se parempi kuin polttaa ketjussa.. ja kyllä minä pidän tupakkaa pienempänä pahana kuin alkoholia tai huumeita raskausaikana.

Omalla kohdallani olen ollut tyytyväinen että olen voinut olla polttamatta edes raskaus ja imetys ajat minä kyllä olen sellainen luonne että oisin stressannut itseni hengiltä jos olisin nämä ajat polttanut... mutta silti en kivitä äitejä jotka polttavat raskausaikana vaan toivon ja kannustan ainakin vähentämään ehkä lopulta lopettamaan. Mutta ymmärrän myös sen että ihmisten jotka eivät itse ole polttaneet on vaikea tai oikeastaan mahdoton käsittää kuinka vaikeaa on tupakasta luopuminen.. Tää ei ole puolustus puhe äideille jotka polttaa, mutta on yhtä tyhjän kanssa asiasta saarnata kun tänä päivänä jokainen tietää tupakan haitat.

Yhteistyössä