nukutuspulma 3-v kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja kaivataan

Vieras
Osaiskohan joku antaa vinkkejä nukutus pulmiin?

Meillä on 3-vuotias tyttö ja ongelmaksi on tullut se ettei hän nukahda ilman silitystä. Saa silittää joskus tunninkin häntä uneen.. ja aina siihen "kelpaa" vain äiti eli minä. Pian meille on syntymässä vauva ja me niin kovasti haluttais että tämä 3-v nukahtais helpommin, vauvan kanssa kun iltaisin tahtoo mennä aikaa muutenkin. Aina vain ei ole mahdollista olla esikoista silittämässä uneen, jos imetys tai vauvan nukutus on kesken. Olemme kokeilleet että mies tai minä makaamme esikoisen huoneessa sohvalla, mutta hän ei vaan nukahda. Loppujen lopuksi hän alkaa itkeä ja itselläkin siinä jo alkaa hermot pamahdella. Silitykseen siis aina päädytään :/ Jos poistumme huoneesta niin sitten se vasta alkaakin kamala huutokonsertti. Tiedän ettei lapsi itkusta säry, mutta yritämme ajatella naapureitammekin kuitenkin sen verran, ettei kehtaa huudattaa lasta pitkin iltaa. Iltasatuakin on kokeiltu,mutta se vain virkustuttaa lasta enempi..

Koita jos lapsi suostuisi nukahtamaan yksin sillä että lupaat esim.5 onnistumisesta jonkin lelun tai tarra ym kivaa yhdestä onnistumisesta.
Voi olla ettei itkutta onnistu.Tietysti itse voisit poistua myöskin ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin isä.

No itepähän ootte soppanne keittäneet!! Ihan järjetöntä aloittaa noita nukutussessioita ja että vielä kolme vee pitää silitellä uneen!! Meillä on kolme ja puolivuotias tyttö ja vuoden ikäinen poika ja valehtelematta kumpaakaan ei ole ikinä nukutettu! Opetettu että sänkyyn mennään nukkumaan ja sillä siisti.Iltapesut,iltapalat.iltasadut - aina samat rutiinit. Klo 20 laitetaan nykyisin molemmat samaan aikaan sänkyyn ja sinne jäävät. Kolme vee on siihen aikaan ihan valmis unten maille kun on jättänyt päikkärit pois ja nukahtaa viidessä minuutissa.Yks vee saattaa höpötellä hetken itsekseen mutta nukahtaa myös itsekseen melko pian. Totta kai lapset vaativat vaikka mitä temppuja vanhemmiltaan jos vanhemmat menevät niihin mukaan. Lapsenne on jo niin iso että ymmärtää ihan puhetta - älkää antako hänen manipuloida koko perhettä!

Oletteko kokeilleet laittaa esim jotain "tuutu"lauluja soimaan hiljaisena taustalle? Meillä oli pojalla jossain vaiheessa kausi ettei meinannut rauhottua sänkyyn niin pistettiin levy soimaan iltasadun jälkeen ja valot pois tai himmeälle... sit sanottiin et jollei ole hiljaa niin ei kuule lauluja... otti sitten hyvän asennon ja jäi kuuntelemaan mitä lauletaan ja nukahti sitten siihen. Meillä on ollut pari kautta sillee et on pitäny keksiä jotain konsteja et malttaa käydä nukkumaan vaik muuten yleensä nukahtaa itekseen iltasadun tai iltalaulun jälkeen. on annettu esim kirja minkä on saanut itse selailla jos olen esim ollut lasten kanssa yksin kotona ja vauva vaatinut enemmän huomiota sillä hetkellä, joskus on laitettu cd-satu ja joskus olen mennyt viereen ja kerrattu päivän tapahtumat ja sit olen poistunut huoneesta jne. Meillä on lähdetty siitä et voin olla hetken vieressä mut en jää viereen siihen asti et nukahtais kun meillä menee ainakin niin et jos jompi kumpi vanhempi on vieressä niin rupee höpisemään kaikkea eikä malta rauhoittua mut sit jos hetken paijaan tai laulan ja positun sitten niin nukahtaa paljon nopeammin kuin et jäisin viereen... toki käynyt useammin kuin kerran niinkin et olen itsekin nukahtanut pojan viereen ja mies on sit tullut herättelemään minua.

mun mielestä kun olet sairaalassa niin se kuka häntä silloin hoitaa, esim isä niin mahdollisimman samalla tavalla, silittelemällä..tai asteittain voit vähentää, olla läsnä jne. mutta itse en menisi säännöstelemään läheisyyttä ison elämänmuutoksen kynnyksellä kun vauva tulee taloon .. Ihmiset ovat erilaisia, toiset tarvitsevat nukuttamista ja silittäminen on hyvä keino nukahtaa, 3v. on vielä tosi pieni. Parin vuoden päästä ei varmasti enää kaipaa kokoaikaista silittelyä, mutta voisitte edetä lapsen mukaan, jos silittämisestä luopuminen on vaikeaa, niin silloin siitä ei kannata vielä luopua koska se on selvästi tärkeää lapselle.

Mä olen kaksi joutunut vierottamaan milloin mistäkin tavoista, ja tiedän, että meidän muksut ovat niin sitkeitä ja kovapäisiä, että ilman huutoa ei tavoista eroon päästä. Jos teillä on lapsella samaa "vikaa", niin ei siinä muu auta kuin antaa lapsen itkeä. Tärkeintä on se, että te vanhempina pysytte siinä päätöksessä, että lasta ei silitetä. Joka kerta kun olette kovasta yrityksestä huolimatta sortuneet siihen silitykseen uudelleen, niin lapsi on voittanut. Mitä enemmän hän niitä voittoja saa, sitä pidempään hän jaksaa huutoa jatkaa, kun muistaa, että lopultahan hän saa tahtonsa läpi. Seuraavan kerran kun päätätte, että nyt silitys loppuu, niin asennoitukaa siihen, että lapsi huutaa aamuun asti (tuskin ihan niin kauaa jaksaa) . Älkääkä missään nimessä antako periksi.

Voitte jo muutamana päivänä etukäteen kertoa lapselle, että esim. lauantaina lopetetaan sitten se iltasilittely. Näytätte vaikka kalenterista, että nyt on tuo päivä, ja tuossa lauantai. Joka päivä/ilta sanotte, että ylihuomenna/huomenna ei sitten silitetä. Kertokaa lapselle uudesta tavasta, jonka sitten otatte silittelyn tilalle (esim. iltasatu ja iltalaulu + rukous/hyvänyönloru). Kaikki on sitten vain teidän vanhempien sitkeydestä kiinni. Älkää ottako tilalle mitään sellaista tapaa, jota ette voi/halua jatkaa taas vuosia. Älkää myöskään jatkako lapsen kanssa jutustelua enää noiden rituaalien jälkeen. Toistelkaa vain, että "Nyt nukkumaan. Aamulla sitten jutellaan." Jos lapsi ei pysy sängyssään, niin viette hänet uudelleen ja uudelleen takaisin sänkyyn. Mitään ei tarvitse sanoa. Mä olen parhaimmillaan palauttanut lapsia illan aikana sänkyyn ainakin 30 kertaa, joten tiedän, että sitkeyttä tarvitaan.

Lapsi kyllä oppii pian uuteen juttuun. Voin melkein luvata, että kolmas ilta jo sujuu hienosti! Voimia taistoon!

Millä lailla 3vuotiaanne reagoi jos joku muu yrittää nukuttaa?

Unikouluthan on yleensä muutaman illan showta kunnes lapsi oppii uuden nukutusrituaalin. Joten turha naapureita ajatella sen enempää.

Toimiiko alueellanne unikouluohjaajaa? häneltä voisi kysyä lempeitä keinoja

Minä kehitin meille näin:
1. Illalla ei katsota televisiota/pelata. Päivässä maksimissaan 1,5tuntia, muuten meillä menee 3v kanssa illat showksi. Yleensä lapsemme ei edes katso televisiota.
2. syödään tukeva iltapala ihan rauhassa
3. Iltapisut, hammaspesut
4. yövaatteiden vaihto.. ja kun mennään makuuhuoneeseen niin puhutaan hiljaisella ja rauhallisella äänellä ja mahdollisimman vähän.
5. Luette jonkun lyhyen sadun (meillä ei toimi luukkukirjat, pitkät sadut tai hauskat sadut)
6. Lapsi sänkyyn, peittelet ja annat hyvänyön suukon. Tämän jälkeen ei puhuta enää!
7.Silität hetken kunnes lapsi rauhoittuu. Pysäytä käsi ja laske vaikka 20.
8. Nouset rauhallisesti ja lähdet huoneesta
MUTTA
9. Jos lapsi ei rauhoitukkaan vaan aloittaa jälleen mekkalan. niin silität jälleen kunnes on lähes rauhoittunut. ja lähdet uudestaan huoneesta pois.
10. jos (ja yleensä kun) lapsi aloittaa uudestaan mekkalaa niin menet hänen viereensä ja vain pidät kättä hänen päällänsä, enää et silitä. Etkä puhu! Kun lapsi taas on rauhoittumassa niin pois.

Voit joutua tekemään 10 kohtaa useamman kerran. Yleensä ensimmäisenä iltana parinkin tunnin ajan. Mutta kyllä lapselle uni koittaa aika pian. Ja jos pysyt tiukkana (et kuitenkaan ole missään vaiheessa hermostunut). Seuraavina iltoina yleensä helpottaa. Mutta voi olla että alkuaikona lapsi kokeilee rajojanne nukutuksen suhteen, joten pysykää tiukkoina. Tärkeää olisi myös että isäkin pääsisi nukuttamaan lasta! tai joku muu!

Yhteistyössä