Nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Muumi mamma
  • Ensimmäinen viesti
Muumi mamma
Yksinkertaisesti kiinnostaisi tietää, miten te nukutatte lapsenne?

Meillä kohta 1 v. kanssa nukutus on tapahtunut niin, että minä/mieheni olemme sängyn vieressä niin kauan, että poika nukahtaa. Tähän menee yleensä max 1/2 tuntia. Olemme koittaneet jättää pojan myös yksin nukahtamaan, mutta tällöin sängyssä riekkuminen jatkuu niin pitkään (yli 3 h), että jompi kumpi meistä kyllästyy ja menee nukuttamaan tai poika väsyy niin paljon, että kaatuilee vaarallisesti sängyssään (nousee silti aina pystyyn, mutta on niin väsy, että kupsahtaa ja lyö esim. päänsä).

Miten siis teillä asiat hoituvat ja mitä mieltä olette pitäisikö meidän vaan harjoitella yksin nukahtamista nukuttamisen sijaan? Mikä teidän mielestänne on sellainen ikä, että yksin nukahtamisen pitäisi jo onnistua?

Lapseni on aina "nukutettu" siten, että hampaidenpesun jälkeen halit ja suukot. Sitten sänkyyn ja peittelen ja siinä se :)

En todellakaan jää sinne, lapsen pitää nukahtaa itsekseen. Näin on meillä tehty alusta asti ja toimii edelleen.

Vieras
Aika huonon tavan ootte opettanut ja todennäköisesti siitä vielä kärsitte.
Meillä on lapset aina vain laitettu omaan sänkyyn nukkumaan ja sinne myös nukahtavat.Iltasatu luetaan,valot sammutetaan ja peitellään.Aika useasti möykkäävät vielä huoneessaan,mutta emme puutu siihen ja loppujen lopuksi nukahtavat itsekseen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Muumi mamma:

Meillä kohta 1 v. kanssa nukutus on tapahtunut niin, että minä/mieheni olemme sängyn vieressä niin kauan, että poika nukahtaa. Tähän menee yleensä max 1/2 tuntia. Olemme koittaneet jättää pojan myös yksin nukahtamaan, mutta tällöin sängyssä riekkuminen jatkuu niin pitkään (yli 3 h), että jompi kumpi meistä kyllästyy ja menee nukuttamaan tai poika väsyy niin paljon, että kaatuilee vaarallisesti sängyssään (nousee silti aina pystyyn, mutta on niin väsy, että kupsahtaa ja lyö esim. päänsä).

Miten siis teillä asiat hoituvat ja mitä mieltä olette pitäisikö meidän vaan harjoitella yksin nukahtamista nukuttamisen sijaan? Mikä teidän mielestänne on sellainen ikä, että yksin nukahtamisen pitäisi jo onnistua?

Meillä menee samaa rataa kuin teillä. Yleensä nukahtaa kymmenen minuutin sisään,mutta pois ei auta lähteä.

Olisikin pitänyt tajuta silloin aikanaan..vauvana jäi yksin sänkyynsä nukahtamaan,mutta sitten meidän sairaalakierteen jälkeen tilanne repsahti päälaelleen.

:/

Nalletar
Meillä on tuo 2v nukahtanut aina yksin. Sänkyyn on laitettu ja jos itkeskellyt niin käyty rauhoittelemassa (ei ihan joka vinkasusta, mutta ei huudatettukaan olla), mutta ei jääty siihen sen pidemmäksi aikaa. Nykysin tulee kyllä sängystään pois, mutta huoneessa on portti ja ei pääse sieltä pois. Jonkun aikaa saattaa leikkiä, mutta menee kyllä sitten itse sänkyyn. Välillä huutelee portin yli ja käyn sanomassa, että nyt on nukkuma-aika. Samaa linjaa ollaan pidetty tuon 3kk vauvan kanssa. Meidän taloudessa tämä on toiminut hyvin.

TheUnforgiven
Alkuperäinen kirjoittaja sinkkuäiti:
Lapseni on aina "nukutettu" siten, että hampaidenpesun jälkeen halit ja suukot. Sitten sänkyyn ja peittelen ja siinä se :)

En todellakaan jää sinne, lapsen pitää nukahtaa itsekseen. Näin on meillä tehty alusta asti ja toimii edelleen.

näin meilläkin sillä erotuksella että en jätä lasta yksin sillä huutaa perääni..miksi et TODELLAKAAN jäisi huoneeseen. mitä väärää siinä on että esim.minä jään niin lapsellani on turvallinen olo nukahtaa kun huomaa äidin olevan lähellä.

aslö
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:

näin meilläkin sillä erotuksella että en jätä lasta yksin sillä huutaa perääni..miksi et TODELLAKAAN jäisi huoneeseen. mitä väärää siinä on että esim.minä jään niin lapsellani on turvallinen olo nukahtaa kun huomaa äidin olevan lähellä.
Meillä ei ainakaan rupea nukkumaan, jos olen siinä vieressä. Sit yrittää vaan äitin huomiota ja leikkiä jne. Kun lähden pois, lapsi tietää, että ei enää leikkiä, vaan nyt nukutaan.

ei samaa mieltä
Miksi vauvan pitäisi olla niin helkkarin osaava ja itsenäinen että ihan vauvaiästä asti pitää "osata itse"?
Vauvat on erilaisia mutta kaikki tarvitsee jossain asiassa aikuisen apua ja tukea. Toiset rauhoittumisessa ja nukahtamisessa.
"Ei yksinäinen unta saa..."
Jos kova eroahdistus vaivaa jo valveilla ollessa niin tottakai se tulee siitäkin jos vauva vaan jätetään yksin huoneeseen ja mennään pois. Vauva oppii pitämään sänkyä sitten pahana paikkana jonne jätetään yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja Muumi mamma:

Meillä sama homma.. Nyt ajattelin kokeilla sitä neuvoa minkä sain tänään Nelosen ohjelmasta. Ensin vaihe 1. lapsi paijattiin uneen, 2. sitten istuttiin vieressä, 3. sen jälkeen siirryttiin huoneen keskelle ja 4. siitä pikkuhiljaa lähemmäs ovea. Ja kuulemma pitäisi toimia. Voi kuitenkin kestää useita viikkoja.. Me ollaan tuossa vaiheessa kaksi ja yritän sitä jatkaa vielä viikon ja jost toimii niin sit vaiheeseen 3.

Toivottavasti sait edes jotain selvää tästä sekavasta selityksestä
:)

Miksi pitäisi jäädä? Aina nukahtaa hyvin sinne. Mitä siinä turhaan notkumaan vieressä, kun siihen ei ole tarvetta.

TheUnforgiven
Alkuperäinen kirjoittaja aslö:

Meillä ei ainakaan rupea nukkumaan, jos olen siinä vieressä. Sit yrittää vaan äitin huomiota ja leikkiä jne. Kun lähden pois, lapsi tietää, että ei enää leikkiä, vaan nyt nukutaan.

no enhän minäkään vierellä olisi jos nukahtaisi ilman

TheUnforgiven
Miksi pitäisi jäädä? Aina nukahtaa hyvin sinne. Mitä siinä turhaan notkumaan vieressä, kun siihen ei ole tarvetta.
niin mutta meillä ei nukahda...sain vaan sen käsityksen tekstistäs jotenkin että vaikka lapsi ei nukahtaisikan ilman äitiä niin et todellakaan jäisi sinne...käsitin vissiin väärin...teksitssäsi lukee että lapsen PITÄÄ nukahtaa itsekseen..

Muumi mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Cara-:
Meillä sama homma.. Nyt ajattelin kokeilla sitä neuvoa minkä sain tänään Nelosen ohjelmasta. Ensin vaihe 1. lapsi paijattiin uneen, 2. sitten istuttiin vieressä, 3. sen jälkeen siirryttiin huoneen keskelle ja 4. siitä pikkuhiljaa lähemmäs ovea. Ja kuulemma pitäisi toimia. Voi kuitenkin kestää useita viikkoja.. Me ollaan tuossa vaiheessa kaksi ja yritän sitä jatkaa vielä viikon ja jost toimii niin sit vaiheeseen 3.

Toivottavasti sait edes jotain selvää tästä sekavasta selityksestä
:)

Täytyypä testata tota. Me voitaskin sit alottaa suoraa kolmos vaiheesta kun kakkosella ollaan tähän asti nukutettu :)

Kiitos kaikille vastauksista!

Meillä oli tuossa useamman hampaan hautomisen aikaan vaihe, jolloin nukutettiin poika viereen. Pötkötettiin siis minä tai mies pojan viekussa siihen asti, että nukahti ja siirrettiin sit omaan sänkyyn. Joskus meuhkaamista ja könyämistä kesti kauankin ja turhauduin... Tuo kun on jo vuosikas ja ennenkin osannu yksikseen nukahtaa, niin halusin päästä tuosta nukutuksesta eroon.

Kerroin pojalle, että nyt alkaa uus tapa... Iltapesun jälkeen menin pojan kans makkariin, lauloin unilaulun sylissä heijaten, pussasin poskelle, laitoin sänkyyn, peittelin ja sanoin hyvää yötä. Ekana iltana tarttes käydä hyssyttään uudestaan ennen ku suostu jäämään... Rupes siis eka kitiseen vastalausetta ja lopulta itkemään. Sen jälkeen on tarvinnu käydä satunnaisesti. Hyvin siis tottu uuteen tapaan ja nyt haluukin tulla peitellyks ja jäädä sit yksin nukahtamaan.

Aikasemmin olisin tuon muutoksen tehny, mut oireilevaa lasta kun ei saa unikouluttaa. Onneks ei nytkään tuon kummemmin tarvinnu. :)

Aina ei kyse o siitä, että vanhemmat opettais lapselle huonon nukkumaanmenotavan, vaan joskus tilanne vaatii erilaista toimintatapaa. Tärkeintähän on, että lapsella on hyvä olla... Ei väkisin tarvi yksin nukuttaa, jos tarve vaatii olemaan lähellä. Tavan voi kyllä muuttaa takasin myöhemmin, kun tilanne on muuttunu.

Meillä poika (nyt 6kk) nukahti aina ennen syliin. Viikko sitten aloitettiin tassuttelu erittäin levottomien öiden takia, ja ollaan opetettu poika nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä.

Tosi helposti käynyt, tänäänkin nukahti iltamaidon juotuaan melkein heti.
Laitan kyljelleen sänkyynsä, tutin suuhun, unikaverin kainaloon ja toivotan hyvää yötä :heart:

On nukutettu niin että jäädään viereen. Ovat kylläkin 2v asti nukkuneet muutenkin vieressä, mutta ollaan siis itse menty viereen (jompikumpi, ei siis kumpikin) silmät kiinni ja kun lapsi nukkuu, vielä noustu itse. Aina mennyt lyhyt aika siinä touhussa. Nukahtavat kyllä kun väsyttää.
2v iässä ovat sitten menneet omaan sänkyyn ja pian omaan huoneeseen, sanottu hyvät yöt ja luvattu että käydään välillä katsomassa. Yleensä nukkuvat jo kun menee ekan kerran katsomaan.
Tytöllä on nyt ollut vaihe ettei jäisi sänkyyn, kun mielikuvitus on niin vilkas, mutta asiat on puhuttu ja poistettu asiat mitkä pelottaa pimeässä. Jos tyttö nousee, käydään aina uudestaan peittelemässä, sanotaan hyvät yöt ja sanon että näkee unia vaikka jostain seuraavan päivän kivasta jutusta :)

vieras
Meillä nukahtaa nuo 2 nuorinta niin että minä istun tässä ja 4v tulee tuohon viereen meidän sängylle ja nukahtaa siihen. samalla sit 1v juo maitoa pullosta rattaissa (nekin tuossa vieressä) ja yleensä nukahtaa kun saa maidon juotua. ennen piti viel lykkiä noita rattaita.
Nyt tulossa poskihampaita joten ei voi alkaa opettamaan tuohon pinnasänkyyn. 4v saa opetella omaan huoneeseen kunhan saadaan remontti valmiiksi. Ja siis kannan sit tuon 4v:n omaan sänkyyn kun on nukahtanu.

Neiti jätettiin yksin nukahtamaan pienestä asti (tai no, tissivauvana usein kyllä nukahti jo iltatissille). Meni ihan hyvin, kunnes täytti noin 8 kk: sen jälkeen alko sängyssä heiluminen huutaminen, itkuraivarit: ja sitä huutoa ja itkua kesti noin 3 tuntia, eli siihen asti kunnes nukahti omaan huutoonsa.
Vahingosta viisastuneena mä olen siis päättänyt päästä helpoimmalla, ja kuopus on koko ajan nukutettu viereen. Pinnasänky vaihtuu kohta tavalliseen sänkyyn, ja sekin ratkaistaan niin että tavis sänky tulee meidän sängyn ja seinän väliin, vähän kuin jatkoksi perhepedille. En jaksa mitään iltaraivoja.

tiikeriemo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Poika (s.7/07) nukahtaa iltapuuron, -pesujen, vaipanvaihdon, halien, pusujen ja hyvän yön toivotusten jälkeen tissille. :heart: :)
Entäs sitten kun lopetat imetyksen?
Sitten olette vaikeuksissa kuten me=) Lopetettiin tisuttelu 1v7kk iässä ja kiikussa syliin nukutetaan vieläkin. Saapi nähä pitääkö kiikutella eskariin asti ;)

surullista
että täytyy olla äidin ja isänvaistot aika kateissa jos antaa 8kk lapsen huutaa 3h ja antaa lapsen nukahtaa omaan huutoonsa. Sairasta sanon minä! Kyllä ihminen on "viisas" nisäkäs". NeitiNasu ONNEKSI olet viisastunut ja toisen kanssa osaat toimia kypsemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
että täytyy olla äidin ja isänvaistot aika kateissa jos antaa 8kk lapsen huutaa 3h ja antaa lapsen nukahtaa omaan huutoonsa. Sairasta sanon minä! Kyllä ihminen on "viisas" nisäkäs". NeitiNasu ONNEKSI olet viisastunut ja toisen kanssa osaat toimia kypsemmin.
Joo: mä ihan hylkäsin sen sinne toiseen huoneeseen enkä kertaakaan käynyt katsomassa... :headwall:

Käytiin, ihan unikoulun ohjeitten mukaan laittamassa takas makuulleen ja silittämässä ja toivottamassa hyvää ja yötä ja kaikki tehtiin viimesen päälle oikein. Koska ammatti-ihmisten mukaan: kyllä se lapsi siitä rauhoittuu kun sitkeästi vaan yrittää. Se voi viedä hetken, mutta tulos on palkitseva.

No sitä se ei ikinä ollut. Mä vaan en tiennyt sitä etukäteen, valitettavasti.

Yhteistyössä