Nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Muumi mamma
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Poika (s.7/07) nukahtaa iltapuuron, -pesujen, vaipanvaihdon, halien, pusujen ja hyvän yön toivotusten jälkeen tissille. :heart: :)
Entäs sitten kun lopetat imetyksen?
En lopeta imetystä, vaan poika lopettaa sit ku ite haluu. Sen näkee sit miten nukahtaa..

Totta kai imetyksen voi syystä tai toisesta joutuu lopettaa, ennen ku poika haluu, mut toivottavasti ei tarvi lopettaa.. :)

huh huh
Poika (s.7/07) nukahtaa iltapuuron, -pesujen, vaipanvaihdon, halien, pusujen ja hyvän yön toivotusten jälkeen tissille. :heart: :)
En lopeta imetystä, vaan poika lopettaa sit ku ite haluu. Sen näkee sit miten nukahtaa..

Totta kai imetyksen voi syystä tai toisesta joutuu lopettaa, ennen ku poika haluu, mut toivottavasti ei tarvi lopettaa.. :)
No voi jeesus sun kanssa..

Alkuperäinen kirjoittaja tiikeriemo:
Sitten olette vaikeuksissa kuten me=) Lopetettiin tisuttelu 1v7kk iässä ja kiikussa syliin nukutetaan vieläkin. Saapi nähä pitääkö kiikutella eskariin asti ;)
Saas nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mut eiköhän me nukkumis asian kans hengissä selvitä. Kaikki lapset ei oo samanlaisii. :)

Alkuperäinen kirjoittaja sinkkuäiti:
Lapseni on aina "nukutettu" siten, että hampaidenpesun jälkeen halit ja suukot. Sitten sänkyyn ja peittelen ja siinä se :)

En todellakaan jää sinne, lapsen pitää nukahtaa itsekseen. Näin on meillä tehty alusta asti ja toimii edelleen.
Näin meilläkin.

Viblsp
Meillä kaksoset 1v 5kk nukahtavat vaihtelevasti. Tyttö simahtaa usein sohvalle itsekseen ja poika taas joko rinnalle tai miehen sylissä. Heräilevät vielä rinnalle öisin, mutten jaksa ottaa stressiä asiasta enää.

tiikeriemo
Sitten olette vaikeuksissa kuten me=) Lopetettiin tisuttelu 1v7kk iässä ja kiikussa syliin nukutetaan vieläkin. Saapi nähä pitääkö kiikutella eskariin asti ;)
Saas nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mut eiköhän me nukkumis asian kans hengissä selvitä. Kaikki lapset ei oo samanlaisii. :)
Ei tää meillekään mikään probleemi oo...ulkopuolisille ehkä mutta ei kerrota kellekkään =) Ollaan jo niin vanhoja että voidaan ihan hyvin "lelliä pilalle" tää iltatähti.liinassa kannettu ja muutenkin lähellä pidetty...

Kippuravarvas
Meillä hytkytettiin 4kk ikään, tissitettiin 1v1kk ikään, silitettin/maattiiin vieressä 1v6kk ikään, istuttin vieressä 1v8kk ikään ja nyt on jonkun aikaa nukahtanut itekseen :D eli sanotaan et menes nukkuun, mennään antaan suukko ja peitto päälle..joskus joutuu palauttaan päätä tyynyyn pariin otteeseen :whistle:

rapu
Mä olen aina ollut näissä nukutusasioissa sitä mieltä että lapsi pitää jo VAUVANA opettaa yksin nukahtamaan omaan sänkyyn ( ilman maitoa, tutti korkeintaan) jotta ei sitten myöhemmin tule näitä järjettömiä nukutussessioita joista kärsii koko perhe.

Meidän poika 1v2kk nukutetaan niin, että istun sängylle ja imetän, kunnes poika on uninen ja asetan sängylle ja painan kämmenellä selkää. Jos poika ei osaa siihen nukahtaa ja alkaa itkemään, otan taas rinnalle ja toistan. Helposti ja kitinöittä onnistuu nukkumaanmeno.

Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Mä olen aina ollut näissä nukutusasioissa sitä mieltä että lapsi pitää jo VAUVANA opettaa yksin nukahtamaan omaan sänkyyn ( ilman maitoa, tutti korkeintaan) jotta ei sitten myöhemmin tule näitä järjettömiä nukutussessioita joista kärsii koko perhe.
Mä taas oon ihan päinvastaista mieltä =)

Niin olikos sulla niitä lapsia itsellä itseasiassa ollenkaan??? :D

Ei tää meillekään mikään probleemi oo...ulkopuolisille ehkä mutta ei kerrota kellekkään =) Ollaan jo niin vanhoja että voidaan ihan hyvin "lelliä pilalle" tää iltatähti.liinassa kannettu ja muutenkin lähellä pidetty...
:hug: :)

Auttaisiko
Eikö viestissä pyydetty neuvoja? Tuota minun mielestä lapsilla on näitä helppoja kausia, että nukahtaa itsekseen ja sitten voi olla kausia jolloin ei nukahda itsekseen vaan tarvii äidin ja isän läsnäolo nukahtamis tilanteessa enemmän.
Auttaisiko jos lapsi menisi nukkumaan vähän enenmmän väsyneenä, äiti jäisi viereen ja ei ottaisi mitään kontaktia lapseen. En tiedä miten teillä aiemmin. Hyvä yöt jne. Jo frostin tyyliin. Ja toisaalta onko puoli tuntia nyt niin pitkä aika. Kyllä lapsi jossain välissä elämää osaa itsekken nukahtaa.
Meillä nukuttiin 3 vuotta perhepedissä, kaksi lasta ja kaksi aikuista. Nyt kaikki nukkuu omissa huoneissaan ja hyvä niin. AIkansa kutakin. Ehkä vielä kaiholla muistelet sitä kun lapse oli pieniä ja he nukkuivat vieressänne.

Kippuravarvas
No ei se aina niinkään ole...

tiikeriemo
Niinpä...osaa sitten aikuisenkin olla kaipaamatta läheisyyttä ja tykkää nukahtaa itsestään.

Vieras
Illalla imetän makuultaan meidän sängyssä ja sen jälkeen nostan pojan omaan sänkyyn. Pari kertaa saa käydä laittaan tuttia ja mobilea soimaan, mutta sitten nukahtaa. Ja ikää vajaa 6 kk. Olen seuranut sitä että ite maataan tunti tolkulla vieressä nukuttamassa lasta. Ei mitään järkeä!

Pienempänä pikkumies vaan vietiin sänkyyn ja nukahti sinne.

Sit tuli joku vaihe, että piti vieressä olla siihen asti että nukahti.

Nykyään hammaspesun jälkeen menee sänkyyn, laittaa lastenlaulu-cd:n soimaan ja yksinään musiikkia kuunnellen nukahtaa. Sit käyn musiikin sammuttamassa kun nukkuu.

Pienempänä pikkumies vaan vietiin sänkyyn ja nukahti sinne.

Sit tuli joku vaihe, että piti vieressä olla siihen asti että nukahti.

Nykyään hammaspesun jälkeen menee sänkyyn, laittaa lastenlaulu-cd:n soimaan ja yksinään musiikkia kuunnellen nukahtaa. Sit käyn musiikin sammuttamassa kun nukkuu.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei samaa mieltä:
Miksi vauvan pitäisi olla niin helkkarin osaava ja itsenäinen että ihan vauvaiästä asti pitää "osata itse"?
Vauvat on erilaisia mutta kaikki tarvitsee jossain asiassa aikuisen apua ja tukea. Toiset rauhoittumisessa ja nukahtamisessa.
"Ei yksinäinen unta saa..."
Jos kova eroahdistus vaivaa jo valveilla ollessa niin tottakai se tulee siitäkin jos vauva vaan jätetään yksin huoneeseen ja mennään pois. Vauva oppii pitämään sänkyä sitten pahana paikkana jonne jätetään yksin.
höpöhöpö. vauva on paras totuttaa nukahtamaan yksin. jos lapsi on terveenä ,niin muuhun ku alle 6kk ikäsen nälkäitkuun ei tartte reagoida.

Meillä mennään niin nukkumaan et tirppa menee sänkyyn, saa iltapusut ja sit mä meen omaan sänkyyn pötköttämään silmät kiinni siks aikaa et tirpaa nukahtaa. Eli varsinaista nukuttamista ei o mut ei tarvi yksinään nukahtaa, se ei meillä toimis.
Mä oon ajatellu et pari vuotta hyvinki voi mennä näin viel ja sit kattoo lahjontaa ittekseen nukahtamiseen jos ei ittekseen ala ennen nukkumaan, katotaan miten käy ku oli ajatuksena siirtää tirppa joulun jälkeen omaan huoneeseen.
Meillä nukahdettiin kans pienenä tissille ja ei siitä sen suurempia ongelmia koitunu.

Miksi vauvan pitäisi olla niin helkkarin osaava ja itsenäinen että ihan vauvaiästä asti pitää "osata itse"?
Vauvat on erilaisia mutta kaikki tarvitsee jossain asiassa aikuisen apua ja tukea. Toiset rauhoittumisessa ja nukahtamisessa.
Jos kova eroahdistus vaivaa jo valveilla ollessa niin tottakai se tulee siitäkin jos vauva vaan jätetään yksin huoneeseen ja mennään pois. Vauva oppii pitämään sänkyä sitten pahana paikkana jonne jätetään yksin.
höpöhöpö. vauva on paras totuttaa nukahtamaan yksin. jos lapsi on terveenä ,niin muuhun ku alle 6kk ikäsen nälkäitkuun ei tartte reagoida.
Höpö höpö itelles . Ei tarvi osata jo vauvana. Kumpa teitä omien lasten kautta kaikki vauvoista tietäviä paiskattaisiin lapsella joka ei suostu ja toimi niinkun te haluatte ja vaaditte. Montakohan tuntia huudattasitte hysteeristä vauvaa joka ei nukahda itse? Niitäkin kun on joille ei toimi tuo jättäminen.

Ja meillä nukutetaan tällä hetkellä siten että poika sänkyyn ja nukuttaja lojuu omalla sängyllään. On vaan siinä lähellä muttei mitään seurustelua. Nukahtaa kun huomaa ettei saa seuraa ja turha pomppia ylös. Jättämällä tää ei oo koskaan nukahtanut eikä huutoa lopettanut koulusta huolimatta ja ikää 10kk. Vähitellen siirryn kauemmas ja joskus varmaan sitten jo voin lähteäkkin. En ymmärrä näitä jotka pakottaa ja vaatii osaamista jo vauvalta, millä perustelette sen että pitää? Oma mukavuus kun piltti ei häirii lta-aikaa ja kehtaa haluta äitiä/isää lähelle nukahtaessa?

Mää
Tätä mieltä määki oon.

Yhteistyössä