Nukuttaminen, kun lapsi ei osaa rauhoittua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Nyt kaivataan apuja nukahtamisongelmaan! Vaihdoimme lapsen pois pinnasängystä muutama yö sitten ja nukahtamiset iso ongelma. Nukahtaminen oli usein vaikeaa yöunille jo ennen sängyn vaihtoa, nyt vielä vaikeampaa. Tuntuu, ettei lapsi millään osaa rauhoittua nukkumaan.

Ollaan nyt oltu vieressä, joko sängyssä pitkällään, tai jakkaralla sängyn vieressä. Lapsi hyppii, riehuu, heittelee unilelua, koittaa kiivetä sängystä pois jne. Jos koittaa "pakolla" pitää makuuasennossa alkaa kauhea raivoaminen ja rimpuilu. Eli nyt pelkäänkin, että nukahtamisesta on tulossa isompi ongelma, mikäli emme nyt keksi ratkaisua, miten nukahtaminen olisi "positiivisempi".

Laittaisin lapsen sängyn kiinni isän&äidin sänkyyn ja menisin vierelle pötköttelee. Sais riehua jonkun verran jos huvittais, minä lukisin rauhassa.

Itseasiassa nukutin siskonpoikaa paljon asuessamme yhdessä, poika oli ihan sekaisin nukkumaanmenoaikana ja siihen saattoi mennä pari tuntiakin... Nykyään nukahtaa paljon helpommin, mutta oma aikansa siihen meni. Olin vierellä. Jos poika kovasti riehui, laitoin takaisin sänkyyn, sanoin, että nyt nukutaan. Käänsin selkäni hälle mutta olin lähellä.

Kirjaa olen koittanut lukea, ei rauhotu. Lapsi nukkunut jo pitkään omassa huoneessaan, eikä tällähetkellä oikein mahdollista siirtää takaisin vanhempien huoneeseen. Lapsen sängyn vieressä patja missä olemme itse makoilleet, mutta kiipeää yli, eli ei pysy sängyssä. Kiitokset kuitenkin näistä vinkeistä!

Rauhottakaa lukemalla ennen sänkyyn menoa ja sit vaikka pari unilaulua vielä vieressä istuen. Meillä autto tuo, että ensin rauhotutaan ja sitte mennään makkariin... Varsinki siinä vaiheessa, kun tuli rutiiniks uudet iltapuuhat ja niitten järjestys. Nyt siis iltapala, lelujen siivous, hampaiden pesu, iltasatu, poika sänkyyn ja parit unilaulut. Ei yleensä kestä 15min kauempaa nukahtaminen. Ihanaa viikkokausien nukutustaisteluiden jölkeen. :kieh:

Meillä tyttö oli ihan samanlainen. Ei auttanut odotella, että rauhottuu, kun meno vain yltyi. Nukahtaminen vei todella kauan, tunteja joka ilta. Ei vaan pystynyt rauhoittua. Hän tarvitsi tuikan sylin. Makasin sängyssä tyttö sylissä. Alkuun tämä sai hurjiakin protesteja aikaan, mutta jo muutaman päivän jälkeen tilanne alkoi parantua. Kun tyttö raivosi sylissäni hyrisin vain hauhoittavasti. Edelleen useimmiten nukahtaa syliin, vaikka ikää yli 3v.

Onko lapsi nukutushetkellä miten väsynyt? Mietin että jos ehtii jo yliväsyneeksi ja käy ylikierroksilla niin nukahtaminen on vaikeampaa, ja tähän vois auttaa että kokeilee laittaa tavallista aiemmin nukkumaan. Yks konsti jota on helppo kokeilla on ulkoilun lisääminen illalle. Esim. jos tavallisesti ulkoilette vain aamupäivällä ja ennen päivällistä, niin menisitte vielä kolmannen kerran illalla ulos, raittiissa ilmassa liikkuminen tuo usein lapsillekin mukavan väsymyksen. Tai löytyskö apu vaikka iltahieronnasta tai ihon rasvauksesta ja samalla sadun tai muiden juttujen kertomisesta.. Kun ois jotain mieluisaa juttua sängyssä niin ehkä malttais rauhoittua siihen.

siis, ihan oikeasti???!!??? Lasta ei tod pidetä väkisin sängyssä makuullaan, aika selvää et rimpuilee ja tulee ongelmia!!!! Illalla kerrot lapselle että nyt äiti/isä vie nukkumaan omaan sänkyyn sanotte hyvät yöt ja pusut, peittelette ja lähdette pois. Toistoa niin pitkään kun on tarpeen, mahdollisesti jopa parikymmentä kertaa illassa. Kun lapsi tulee huoneesta ulos, otatte rauhallisesti kädestä kiinni, talutatte sanaakaan sanomatta takaisin sänkyyn ja pois huoneesta. Pari viikkoakin voi mennä mutta lapsellekin helpompaa ettei joka ilta tarvitse vetää samaa rumbaa ja showta.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Onko lapsi nukutushetkellä miten väsynyt?

Nukahtamis ongelmien alkamisen jälkeen on koitettu (siis jo ennen sängyn vaihtoa) aikasempaa ja myöhäsempää nukahtamista, samoin ulkoiluja ennen iltapalaa, mutta en ole huomannut näillä olevan vaikutusta nukahtamiseen. Varsinkin kun vielä oli iltaisin valoisampaa, ulkoilimme aika usein vielä päivällisen jälkeen.

Tuosta takaisin taluttamisesta olen lukenut, mutten ole varma onko siitä mitään hyötyä. Kun lapsi on tarpeeksi kierroksilla, ei ehdi itse edes parin metrin päähän sängystä, kun jo juostaan ympyrää. Eli onko todella hyötyä hipan leikkimisestä siinä että lapsi oppisi rauhoittumaan?

Meillä mennään kuudelta illalla ulos. Seitsemältä tullaan iltapalalle ja iltapalan jälkeen piirretään, luetaan kirjaan tai tehdään vain jotain muuta rauhallista. Kahdeksan aikaa iltapesut ja sänkyyn. Sängyn vieressä luetaan kirja ja radio laitetaan päälle (hiljaiselle) ja rauhallista musiikkia sieltä. Yleensä laps nukahtaa, kun kuuntelee sitä musiikkia. Jotkut on kauhistellut meidän iltalenkkiä, mutta meillä todettu se hyväksi. Mutta enään puoli seitsemän ei mennä enään lenkille, koska tyttö ei nukahda enään sitten niin helposta. Ehdotan, että kokeilet eri tapoja. Meillä kokeiltiin viikko aina yhtä tapaa ja seuraavalla viikolla taas toista ja kolmannella viikolla taas kolmatta, kunnes löydettiin tämä meille sopiva iltarytmi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Onko lapsi nukutushetkellä miten väsynyt?

Nukahtamis ongelmien alkamisen jälkeen on koitettu (siis jo ennen sängyn vaihtoa) aikasempaa ja myöhäsempää nukahtamista, samoin ulkoiluja ennen iltapalaa, mutta en ole huomannut näillä olevan vaikutusta nukahtamiseen. Varsinkin kun vielä oli iltaisin valoisampaa, ulkoilimme aika usein vielä päivällisen jälkeen.

Tuosta takaisin taluttamisesta olen lukenut, mutten ole varma onko siitä mitään hyötyä. Kun lapsi on tarpeeksi kierroksilla, ei ehdi itse edes parin metrin päähän sängystä, kun jo juostaan ympyrää. Eli onko todella hyötyä hipan leikkimisestä siinä että lapsi oppisi rauhoittumaan?

On todellakin järkeä viedä lapsi sänkyyn niin monta kertaa kun on tarvis. Lapsi ennenpitkää ymmärtää että ei voita sillä mitään että nousee sängystä ja huutaa. Itse vein omaa lastani sänkyyn ekan viikon ajan varmaan sen 30 kertaa illassa ennenkuin nukahti väsymykseen. mut sen jälkeen ei ole ollut mitää ongelmia. Iloisesti menee joka ilta nukkumaan ja nukahtaa myös.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
On todellakin järkeä viedä lapsi sänkyyn niin monta kertaa kun on tarvis. Lapsi ennenpitkää ymmärtää että ei voita sillä mitään että nousee sängystä ja huutaa. Itse vein omaa lastani sänkyyn ekan viikon ajan varmaan sen 30 kertaa illassa ennenkuin nukahti väsymykseen. mut sen jälkeen ei ole ollut mitää ongelmia. Iloisesti menee joka ilta nukkumaan ja nukahtaa myös.

Mutta jos lapsi ei huuda vaan lähtee riemusta hihkuen juoksemaan pakoon? Muutaman kerran nyt viety takaisin, ja kun näkee että tullaan huoneeseen lähtee juosten ympyrää huoneessa. Tuo 30 kertaa ilta kuulostaa kyllä hyvältä, itse pelkään vaan enempi että on 300 kertaa ilta... Ja kun tuo tosiaan nousee HETI pois kun sänkyyn laittanut, eli ei puhettakaan, että huoneesta edes ehtisi pois.

Mutta jos lapsi ei huuda vaan lähtee riemusta hihkuen juoksemaan pakoon? Muutaman kerran nyt viety takaisin, ja kun näkee että tullaan huoneeseen lähtee juosten ympyrää huoneessa. Tuo 30 kertaa ilta kuulostaa kyllä hyvältä, itse pelkään vaan enempi että on 300 kertaa ilta... Ja kun tuo tosiaan nousee HETI pois kun sänkyyn laittanut, eli ei puhettakaan, että huoneesta edes ehtisi pois.

Meillä on ollut IHAN samaa...onneks on jo vähän rauhallisempaa.
Jaksamisia

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Meillä on ollut IHAN samaa...onneks on jo vähän rauhallisempaa.
Jaksamisia

Kiitos, ihana kuulla, että muillakin ollut samanlaista. Lähinnä masentavaa, kun jotain koitin tuolla haullakin etsiä apuja, niin enempi löytyi niitä "meillä nukutus onnistuu helposti" juttuja.

Voimahalit sinne, toi on niin rankkaa! :hug: Meidän poika oli ihan samanlainen. Kärsivällisyyttä, sitä tarvitaan ja pitkää pinnaa. Koita olla hermostumatta, vaikka vaikeaa onkin. Pikkuhiljaa helpottaa. Joku ilta huomaat, että lapsi on pysynyt JO 3 minuuttia sängyssään :D . Toki vieressäkin voi olla ja antaa läheisyyttä, mutta ainakin meillä se meni vaan entistä pahemmaksi pelleilyksi ja lasta joutui tosiaan pitämään kiinni, ettei lähde karkuun :/ . Itse olisin mielelläni pötkötellyt lapsen vieressä kunnes hän nukahtaa, mutta se meni ihan mahdottomaksi. Sitten siirryttiin tähän "yksin" nukahtamiseen. Toi itsekseen nukahtaminen ei sinänsä oo musta mitenkään tavoteltava juttu vaan pikemminkin se, että lapsi nukahtaisi rauhallisesti ilman jokailtaista rallia.

Meillä 3 v ja 1,5 v. Iltasadun jälkeen jonka luetaan sohvalla lapset menevät omiin sänkyihin. sinne saa ottaa muutaman kirjan, max 3. sitten äiti tai isä lukee omaa kirjaa lattialla ja lapset lukee omia. kun kirjat ovat luettu niin peitellään. sitten alkaa rumba. aina kun lapsi pomppaa ylös se laitetaan makaamaan ja sanotaan että nyt nukutaan. joskus laitan mahalleen ja keinutan selästä, se rauhoittaa pienempää. isompaa rauhoittaa jalkojen hieronta. välillä laulan joka ilta kun lamput sammuu. jos alkaa rauhoittua menen lukemaan omaa kirjaa lattialle. joskus pitää oikeen vihaisella äänellä sanoa että nyt nukutaan. sekin auttaa joskus. 3 v tytölle voi ihan hyvin kertoa että äitiä harmittaa jos et nyt rauhoitu ja laita silmiä kiinni ja ala nukkumaan. ja että äiti meinaa olla tässä kunnes nukut eikä todellakaan enään leikitä. kyllä se sen ymmärtää.

meillä on nyt tällainen vaihe. aika levotonta mutta monta temppua on joitten avulla lapset nukahtavat.

Miksi te mammat ette anna lastenne oppia nukahtamaan rauhassa ja itsekseen? Miksi lapsen vierellä pitää istua tai maata?

Meillä 3 lasta eikä kertaakaan olla ketään nukutettu. Rauhalliset iltatoimet, iltasatu, hyvänyönsuukot ja nukkumaan. Suurin osa uniongelmista kun johtuu siitä, että lapsi ei osaa nukahtaa itsekseen.

Nyt ap:lla on sitten kova homma edessä opettaa lapsi nukahtamaan rauhallisesti ITSE. Se vie aikaa, mutta vielä se onnistuu, muuten istut sängyn vierellä tuntikausia vielä parin vuoden päästä :/

Meillä muuten auttaa vilkkaan kuopuksen rauhoittumista, kun hieron hänen jalkojaan. Poika potkii ja sätkii kovasti mutta rauhoittuu kuin seinään, kun hieron hetken aikaa jalkoja. Ilmeisesti jalat tuntuvat levottomilta ja siksi koko olemuskin on vaikea mutta lyhyt hieronta tepsii. Hieron muutaman minuutin ihan pimeässä huoneessa enkä puhu mitään. Kun poika on rauhoittunut, kuiskaan hyvät yöt ja annan pusun otsalle, sitten lähden pois huoneesta.

Meillä alussa jäi lastensänkyyn kiltisti vaikka oli levoton nukahtaja. Sitten alko karkailu joka lisääntyi ja lisääntyi ja lisääntyi ja lisääntyi, kyllä siinä ehti 2.5h aikana viedä takasin enemmänkin kun 30krt eikä se sittenkään jäänyt sänkyynsä. tuokaa aika ei riittäny vaan venyi siitäkin. Lopuksi lapsi lähti samantien perään itkun kanssa eikä millään jää itse nukahtamaan, siirrosta 2kk. Siinä tuli raja vastaan kun ei mitään edistystä ja kaikki illat menivät meillä pojan pyydystämiseen. Nykyään nukutetaan ja se vie tunnin verran. Pois ei saa sängystä tulla ja aikansa se jaksaa sitäkin yrittää+reuhaa punkassaan ennenkun nukahtaa. Oli väsy tai ei tai liian väsy niin rauhoittuminen on tuskan takana. Vaikka tutut rutiinit olleet jo kauan. Eli kyse ei ole meillä siitä etteikö lapsi tietäisi rajoja, se jaksaa loputtomiin koetella.

Miten ap toimisko teillä ens alkuun se, että lapsen pitää pysyä huoneessa. Anna juosta ja riehua siellä mielin määrin, mutta jos tulee ulos huoneesta niin talutatte sitten takaisin sänkyyn?

Meillä teki tuota samaa kikattaen karkailua ja hoki vielä, että tää on kivaa! Vietiin päättäväisesti takaisin sanomatta mitään ja ottamatta katsekontaktia. Ekana iltana meni aikaa 45 minuuttia, toisena melkein tunti, kolmantena 15minuuttia ja sen jälkeen neiti pysyi nätisti sängyssään... Aina välillä koittaa tuota karkailua uudelleen, mutta muutaman takaisinkantokerran jälkeen jää sänkyyn.

Yhteistyössä