Nukkuminen on yliarvostettua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chocolatte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
Jep jep. Päiväkodissahan niillä hoitajilla on vauva kainalossa ja pyykit odottaa ripustamista, ruokakin pitäis tehdä valmiiksi ja imuria ulkoiluttaa...
Tais olla tuokin vertaus hieman ontuva

ja näää homma ton sellaisia joita voi siirtää. pyykkin pesun voi siirtää iltaan kun mies on kotona, imuroida ei ole pakko joka päivä joskus vois iis eineksiä laittaa, vaikka mikroruokaa niin jää enemmän aikaa istua koneella ja itkeä kun vässyttää, senkin ajanvois torkkua

kaikilla kun ei ole sitä miestä. mun on pakko tehdä talvella lumityöt jos meenaan pihasta pois päästä, mun on pakko valmistaa tai ainakin lämmittää ruokaa, on pakko pestä pyykkiä et olis puhdasta päällä, siisteyttä on pakko ylläpitää tietyssä mittakaavassa (paskan keskellä taudit lisääntyy). ja edelleenkään en voi tätä aikaa torkkua.. sillä aikaa tapahtuis kauheita (kerran on käynyt niin) ja sitten hommaa on kaksin verroin.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
jos ihminen on OIKEASTI väsynyt hän nukkuu vaikka istuallaan, vaikka olisi kuinka kova meteli.
Älä puhu paskaa. Nyt puhut ilmeisesti sellaisesta mistä et tiedä. Ainakin omalle kohdalleni kävi niin että kun olin tarpeeksi kärsinyt nukkumattomuudesta, en enää pystynyt nukkumaan silloinkaan kun olisin voinut. Että revi siitä.

näin myös mulla. unilääkket on siihen vaivaan pitänyt hommata eikä nekään oikein pelitä.

Alkuperäinen kirjoittaja uneton:
Meilläkin nukutaan vain 5t yössä heräillen.10kk ikäinen kuopus ja 2-ja 5-vuotiaat siskot pitävät siitä huolen.mies nukkuu,nukkuu vaikka olisi vapaallakin,koska hänellähän on niin rankaa vuorotöissä et minun pitää vain ymmärtää hänen unentarpeensa..Kuka ymmärtäisi minun?!

Ja meillä PÄIVÄUNIA EI VOI OTTAA,koska melskausta on ihan koko ajan.Mies sen sijaan vetelee tirsoja metelin keskellä sohvalla maaten..

miksi äitie i muka voi tehdä samoin, siitä vaan silmät kiinni ja korvatulpat korviin, piirretyt pyörimään ninedes hertken saat raúhaa

ai ja sitten kun heräät ni kämpä on kun pomminjäljiltä onko se sitten kiva ?? tai jotain muuta kivaa keksinneet....ei onnistu kyllä meillä :/ :/ ja olen kyllä kans sitä mieltä et tarvii se kotona olevakin kunnon unet ei sitä muuten jaksa...

Meillä käytetään videoita sillon, jos on ite pakko päästä pitkäkseen ja vauvan saa päiväunille. Raskasta se on jos yöt valvoo ja päivällä yrittää järjestää lapsille järkevää tekemistä/ruokaa/hoitaa sairasta.

kyllä kuitenkin kotona on helpompaa ja 'äiti voi nukkua päikkärit silloin kun lapsoikin. KYLLÄ TYÖSSÄKÄYVÄ TARVITSEEE KUNNON UNET
kuules, se ei ole niin yksinkertaista, äidillä voi olla monta pientä hoidettavana, ja kaikki ei suinkaan nuku välttämättä päikkäreitä, tai sit niitä ei saa millään nukkumaan yhtäaikaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi tunne on tuttu..itse kanssa jatkuvasti unenpuute. Miehestä ei paljoo oo hyötyä kun käy vuorotöissä ja tarvii unta enemmän. Se ei vaan hirveen hyvin aina ymmärrä miks kiukkuan väsyneenä tai itku on herkässä. Välillä ei jaksais kotitöitä tehä ollenkaan..kauhulla ootan mitä ensvuonna on kun on kaks alle 2-vuotiasta. Mutta itse olen valintani tehny..mutta saa sitä silti välillä valittaa ja olla väsy,eikö?

mutta väittäisin etä miehesi oli väsyneempi kuin sää, jos nukkuu yhtä vähän. tekee kuitenkin PALKKATYÖTÄ .

kotona on töitä joista voi joskus luista mutta harvemmassa työpaikassa voit jättää jonkun tekemättä aj siirttätä vaikak huomiseen..

Hah..ai PALKKATYÖTÄ. Niin ja tää kotona olo ei ole mitään??? Minä ainakin teen kotona muutakin kuin hoidan lapsia ja siivoan. Kotona oleminen ei tarkoita sitä etteikö tienais..mun tulot on liki 2000 euroo KÄTEEN kun olen kotona. Mutta se raha ei korvaa unta!!!!Ja mun miehestä..vi..tako sinä tiedät mitä se työkseen tekee???jos se vaikka istuu ja levittää persettä päivät pitkät ja istuu netissä kattomassa autoja ja tissejä!!?!? Ei oo kauheen rankkaa siihen verrattuna että nukut kolme tuntia yössä ja hoidat pään säryssä kiljuvat flunssaset lapset jotka ei syö eikä nuku sen flunssan takia!?!??!!? ja siihen vielä kotityöt ja kaikki!!!!!!!!!!!

Kyllä sitä jokainen tarvitsee edes joskus kunnon unet. Töissä kodin ulkopuolella tai sitten ei.

Siinä vaiheessa, kun alkaa nähdä harhoja tai uniongelmat vaan pahenee, niin ei paljon lohduta se, jos joku sanoo että sen kun menet vaan pötkölles ja annat lasten leikkiä keskenään :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti MInä:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiTietävä:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiTietävä:
kyllä kuitenkin kotona on helpompaa ja 'äiti voi nukkua päikkärit silloin kun lapsoikin. KYLLÄ TYÖSSÄKÄYVÄ TARVITSEEE KUNNON UNET

Eipäs voikkaan. Jos lapsia on useampi niin nukutus samaan aikaan ei aina onnistu JA riippuu lapsen/lasten unenlahjoistakin, jos välillä otetaan vain pieniä torkkuja niin ei siinä itse kerkeä kuin silmät ummistamaan kun toinen jo herää. Tottahan toki työssäkäyvä tarvitsee hyvät unet, siihen meilläkin pyritään.

mulla kans lapet eri-ikäisiä ja neljä on joten uskon että onnistuu. kun pienemmät menee päivkkäreille, isommat myös leviolle ja rauhoittumaan vaikka satua lukemaan. pakkohan ei oo nukkua, mutta kummasti alkaa isompiakin nukuttamaan. riehumista ei sallita kahteen tuntiin. miten päiväkodissa sitten onnistuu isomman launman kanssa rauhoittuminen? siten että ne jotka nukkuvat viedään nukkumahuoneeseen.. jos eii nukuta, RAUHOITIUTAAN aiankin tunniksi , ejhkä puoleksitoista ja luetan satuja ja levätään, pakko ei oo nukkua

Heh, teoriassa mitä mainioin ajatus.

päiväkodissa on aikaa hoitajalla kyl odotella lasten nukahtamista ja jatkaa sitä satujen lukemista vaik sen pari tuntia. muut hoitajat tekevät sillä aikaa mitä tekevät. mites kun on oikein väsynyt äiti ja vilkas 3v niin onnistuuko korvatulpat korvissa torkkuminen yhtäaikaa lukemisen kanssa??

Niin ja siellä päiväkodissa tädit on ihan vaan sitä varten et nukuttaa ja lukee!!! Mut koton äidin täytyy tehdä muutakin. Et silleen. Ja yleensä ne päiväkodintyöntekijät ei ole vauvan äitejä. Joten he ovat nukkuneet ainakin hiukan.

paljon on töitä kotona joita EI OLE PAKKO TEHDÄ.. vain ruuanlaittoa ja siihenkään ei kukaan kuole jos joku päivä syödään eineksiä.

ja kalliiksi tulee....eikä niitä jaksa joka päivä syödä..kukas ne pyykit sitten pesee ??

Toi tunne on tuttu..itse kanssa jatkuvasti unenpuute. Miehestä ei paljoo oo hyötyä kun käy vuorotöissä ja tarvii unta enemmän. Se ei vaan hirveen hyvin aina ymmärrä miks kiukkuan väsyneenä tai itku on herkässä. Välillä ei jaksais kotitöitä tehä ollenkaan..kauhulla ootan mitä ensvuonna on kun on kaks alle 2-vuotiasta. Mutta itse olen valintani tehny..mutta saa sitä silti välillä valittaa ja olla väsy,eikö?

mutta väittäisin etä miehesi oli väsyneempi kuin sää, jos nukkuu yhtä vähän. tekee kuitenkin PALKKATYÖTÄ .

kotona on töitä joista voi joskus luista mutta harvemmassa työpaikassa voit jättää jonkun tekemättä aj siirttätä vaikak huomiseen..

Hah..ai PALKKATYÖTÄ. Niin ja tää kotona olo ei ole mitään??? Minä ainakin teen kotona muutakin kuin hoidan lapsia ja siivoan. Kotona oleminen ei tarkoita sitä etteikö tienais..mun tulot on liki 2000 euroo KÄTEEN kun olen kotona. Mutta se raha ei korvaa unta!!!!Ja mun miehestä..vi..tako sinä tiedät mitä se työkseen tekee???jos se vaikka istuu ja levittää persettä päivät pitkät ja istuu netissä kattomassa autoja ja tissejä!!?!? Ei oo kauheen rankkaa siihen verrattuna että nukut kolme tuntia yössä ja hoidat pään säryssä kiljuvat flunssaset lapset jotka ei syö eikä nuku sen flunssan takia!?!??!!? ja siihen vielä kotityöt ja kaikki!!!!!!!!!!!

Ja kuinka moni saa kotona ollessa syödä rauhassa ja lämmintä ruokaa? Kuinka moni pystyy juomaan aamukahvinsa istuen ja lehteä lukien?Kuka saa käydä vessassa rauhassa? Minä en ainakaan saa kotona ollessani, kun taas töissä käydessä kaikki nämä onnistuu :whistle:

Ei kaikkia lapsia niin vaan "opeteta" nukkumaan! Meillä on kaks isompaa nukkuneet n.6-7kk ikäisestä 10-12h yöunia heräämättä, mutta tämä kuopus ei reilu 1v ole koskaan elämässään nukkunu yli 5h pätkää!

kyllä oppii, vanhemmista se on kiiinni. liian helposti joka pienene ääneen reagoidaan.

Voi jestas :headwall: :headwall: . Ei taas tiedä itkisikö vaiko nauraisi :whistle: , etkä kyllä näytä sinäkään tietävän yhtään mistään mitään :kieh:

Ohhoh. Omaa turhautumistani minä tämän ketjun aloitin; en provonnu. Rauhoittuka hyvät naiset.

Minä en sitten päässyt päikkäreille. Vauva nukahti 12, esikko 13 ja pikku kakkonen 14. En sitte kahdelta viitsiny enää mennä kun arvelin, että vauva kummiskin kohta herää. No vauva heräs vartti sitte, isommat just äsken. Ehdinpä silti niiden nukkumisen aikana vähän tanssata itteäni hikiseksi ja suihkussa virkistellä itseäni. Jalatkin raspasin ja rasvasin just kun vauva heräs. Olo on vähän kuin ihmisellä, mutta väsy on silti vähäsen. Jos sen sais piilotettua toimeliaisuuteen.. illalla kyllä kaadun sänkyyn jo 9 oli vauvalla iltarytmi tai ei...

Kahden ekan kohdalla min teinkin sen virheen, että annoin nukahtaa tissille/pullolle. 1,5 v ne alko nukkumaan koko öitä tosi sikeästi kun laitoin pulloon maidon tilalle vettä. Kolmannen kanssa en halunnut tehdä samaa virhettä, mutta jotenki sitä tuntuu että tämän kanssa on ollut vaikeampia nukutukset ja yöt. Tai on sellaisia kausia että äiti ei saa nukkua. Nyt on vissiin neljäs kausi päällä. Ekat kesti 6vk, saa nähä kuin tämä. En ole jaksanu laskea. Tuleeko poskihampaat heti etuhampaiden perään kun ei väsyneenä muista... :/ Näitten levottoman unen kausien välissä voi olla monta viikkoa, tai peräti pari kk että nukkuu tosi sikeästi. Minä ajattelenkin, että tämä kolmonen on meidän helpoin ja vaikein vauva...loppuis jo tämä kausi...

Niin ja meillä on pikku 2 niin vilkas, että jos sen jättäis yksin valveille niin voisi olla etten enää heräiskään kun talo palais ympäriltä. Siinä pahin skenaario... Se vähintäänkin sotkee ja rikkoo vaikka ja mitä. Ja pistää suuhunsa kaikenlaista. On aloittanut sen vasta nyt isona poikana. en ymmärrä miksi, kun ei vauvana sille tullu edes mieleen...

Siskoni pystyi tekemään vuosia postilla yöjakelussa töitä, kun ei varmasti yöunet olleet edes viittä tuntia. päivällä haän saattoi sieetn nukkua 2-3 tuntia. Miksi siis VAIN yöllä nukkuminen on tärkeämpää. entä ne jotka tekevät Aina yötyötä, eikä heidän päivällä nukkuminen ole yhtä tärkeä asia?

jos ihminen on OIKEASTI väsynyt hän nukkuu vaikka istuallaan, vaikka olisi kuinka kova meteli.

En taaskaan ymmärtänyt pointtia. :ashamed:

Minusta yöllä nukkuminen ei ole mikään autuaaksi tekevä asia, vaan pikemminkin se että josaain vaiheessa vuorokautta saa nukuttua pidemmän pätkän putkeen. Yleensä ihmisillä se vaan ajoittuu yaikaan, harvan lapsetkaan kovin monen tunnin päikkäreitä nukkuu (varsinkaan yhtä aikaa jos on useampia) niin että tuossa saisi vanhempi täyettyä unentarpeensa.

Itse teen yötyötä ja työvuorojen ajan nukun tietysti päivisin, vapaillani sitten öisin. Näin mammalomilta vastikään palanneena ei vielä tuo rytmin kääntö ole ihan hanskassa ja siksi kunnon unien saaminen on hankalaa, vaikka mies huolehtii lapsista niin että saisin rauhassa nukkua niin pitkään kuin haluaisin. Pääsen nukahtamaan vasta aamulla lähempänä yhdeksää kun mies lähtee viemään esikoista päiväkotiin ja olin miten väsynyt hyvänsä, herään siinä kl 12-13 eikä uni enää meinaa tulla millään. Nyt jo olen osin luovuttanut ja nousen ylös tulloin, yrittäen sitten illalla saada torkahdettua ennen töihin lähtöä (usein sitäkin huonolla menestyksellä).

Omasta puolestani voin sanoa että ONNEKSI olen töissä enkä kotona lasten kanssa. Työyöt kyllä jaksaa noilla unilla vaikka välillä väsyttääkin, kotona muksujen kanssa tekisi todella tiukkaa. :/ Ja tämä siis ihan kokemuksesta, on toisinaan tullut hoidettua lapsia kotona noilla 3-4h unilla ja oli huomattavasti raskaampaa kuin nyt töissä oleminen. Päiväunista oli tuolloin turha edes unelmoida kun vauva ei niitä juuri nukkunut ja silloin kun nukkui niin aina eriaikaan mitä isoveli. Vauva roikkui jatkuvasti tissillä ja reilu 1v kaipasi seuraa ja apua joka asiassa, jo kahden "vauvan" kanniskelukin oli jotain sellaista mitä töissä ei tule ikävä.

Itse ainakin saan töissä (yötyö hoitoalalla, vanhuspuoli) levättyä paremmin mitä kotona lasten kanssa. Valtaosa vanhuksista kun kuitenkin nukkuu yönsä eikä tarvitse sellaista huomioa mitä kaksi pientä lasta päiväsaikaan. Ja töissä jää kotityötkin pois kokonaan...

Eli minä pääsen kyllä töissä helpommalla mitä kotona ja pärjään pienemmillä unilla. En kuitenkaan sano että näin olisi kaikilla.

Yritä nyt Hernetäti ymmärtää, että ihmiset on erilaisia!
Itse opiskelin pari vuotta ja olin 3-4 iltaa viikossa töissä eli tein juuri niitä keittiötöitä jopa 16 tuntia päivässä. Siltikin koin tämän helpommaksi kuin kotona olon ja olen yleensäkin sellainen ihminen, että jaksan paremmin töissä väsyneenä kuin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Koiranilma:
Alkuperäinen kirjoittaja uneton:
Meilläkin nukutaan vain 5t yössä heräillen.10kk ikäinen kuopus ja 2-ja 5-vuotiaat siskot pitävät siitä huolen.mies nukkuu,nukkuu vaikka olisi vapaallakin,koska hänellähän on niin rankaa vuorotöissä et minun pitää vain ymmärtää hänen unentarpeensa..Kuka ymmärtäisi minun?!

Ja meillä PÄIVÄUNIA EI VOI OTTAA,koska melskausta on ihan koko ajan.Mies sen sijaan vetelee tirsoja metelin keskellä sohvalla maaten..

miksi äitie i muka voi tehdä samoin, siitä vaan silmät kiinni ja korvatulpat korviin, piirretyt pyörimään ninedes hertken saat raúhaa

Kyllä se on vastuutonta jättää 3 vee katsomaan videoita jos itse nukkuu...Uskaltaako joku tehdä tosiaan näin? Meillä kyllä sattuu ja tapahtuu vaikka ihan hereillä olisin :o Ja se on tosi että oli ihminen töissä tai kotona on uni tarpeen.

:ashamed: mä ainakin oon näin tehnyt nyt jo kohta 5v täyttävän kanssa useamman vuoden. Tosin nukun aina siinä vieressä ja herään kun poika alkaa muuta touhuta.

Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
Loppujen lopuks täysin turhaa vääntöä, koska kaikki ihmiset tarvitsevat yöunia, olkoon sitten töissä kodin ulkopuolella tai kotona :whistle:

Aivan. Ja kun yöunet on tutkitusti ihmiselle ne tärkeimmät unet. Hyvä jos joku pärjää pelkillä päiväunilla, mutta kun kaikki ei pärjää eikä ole tervettä kyllä pärjätäkään. Huvittavaa lukemista, kyllä oli tämä ketju kun aamul viimeks vilkaisin ja nyt tulin lukemaan tätä uudelleen.

Ja esim. HERNETÄTI ei taida sitä ymmärtää, että kun ihminen todella väsyy ei se nukkuminen enää olekaan niin helppoa kuin luulis ja sitten alkaakin vaanimaan hermoromahdukset yms.

No mä kyllä nyt sanon ihan suoraan, että kyllä se töissä ja koulussa olo kotiolot voittaa mennen, tullen ja palatessa. Se on niinkuin lomalle menis, ainakin omalla kohdallani. Ei haittaa yhtään, vaikka kotihommat odottaa töiden päälle, teen ne melkein riemumielin. Huomattavasti raskaampaa oli ainakin mulla olla ihan "vaan kotona". Nyt on välillä energiaa vaikka muille jakaa, vaikka välillä olenkin tosi väsynyt. Eli nostan kaikille kotona jaksaville hattua, ei olis musta kotiäidiksi =)
*Onkohan mun kotioloissa jotain mätää :whistle: *
Ja silloin kun joku kärsii univajeesta tosi rankasti, ei paljon lohduta kun tullaan sanomaan, että se on vanhemmista kiinni miten lapset nukkuu. Tiedän kuinka epätoivoinen voi olla, kun nukuttaa mutta nukkua ei saa.

Niin, onhan se tälleen kotona helppo ottaa torkkua sillon kun siltä tuntuu. Tänäänkin aamulla ei meinannut silmät aueta millään kamalan yörumban jälkeen ja kitoksena niistä kahden sekunnin aamu torkuista poika melkeen kerkesi tippua sängystä.
Että sekö on sitten hyvävaihtoehto väsyneellä kotiäidillä?