nukkumaan aikaisin/myöhemmin?

varsinkin siis kotona lasten kanssa olevat, mihin aikaan laitatte lapset nukkumaan ja mihin aikaan heräätte?
me laitetaan lapset unille n. klo 22 ja 2v nukkuu vähintään 11 tuntia, 4v nukkuu 10-11 tuntia, eli eivät herää vielä 7 aikoihin. siitäkös tuli yksi kotiäitikaveri tosi kateelliseksi, ei kuulema mitenkään ihmisten aikaan nukuta meillä. miksi pitäis herätä klo 6 tai 7, oli arki tai ei? mun mielestä näin pieniä on turha kouluttaa siihen aikuisten kiireiseen elämäntyyliin, aikaisin saa herätä sitten kun koulut alkaa.
 
Meillä oli sama homma. Nyt poika eskarissa ja tämä vuosi mennyt et vähän aikaisemmin jouduttu heräämään. Ja ensi syksynä kouluun. Itsellehän se on kiva et saa nukkua vähän pitempään, mutta noi on varmaan niitä kateellisten sanoja...
 
Toki jokainen voi pitää ne aikataulut jotka tuntuu omalle perheelle sopivan. Kun itse olin kotiäitinä, niin lapset laitettiin nukkumaan viim. 21, koska halusimme iltaisin omaakin aikaa isännän kanssa. Ja kun hän lähti kuitenkin aamulla töihin seitsemäksi, niin oli itsekin mentävä sitten aikoinaan nukkumaan, viimeistään 23-24. Ja kun aloitimme kerhoilut, niin oli vaan ihan hyvä, että lapset heräsivät ajoissa itsekseen, eikä tarvinnut herätellä kerhoaamuinakaan =)
 
Meillä kanssa iltatouhut alkavat siinä klo 20 ja klo 21 viimeistään ovat sängyssä. Pakko saada omaa aikaa illalla.. Aamulla esikoinen herää n. 7, keskimmäinen 7.30 ja vauva vähän miten satuu (klo 6-7.30)
 
meillä on aina menty nukkumaan 19-20 välillä. joskus kun on venynyt jonkun reissun takia niin hankalampi vain nukahtaa ja herää kuitenkin samaan aikaan eli 7-9. me kupataan sit miehen kaa tohon puoleen yöhön ;)
 
Päivä on yleensä rytmittyny niin että herätään siinä 7-8, päikkärit noin yheltä jos suostuu niitä nukkumaan ja sitten illalla puol ysin maissa alotetaan nukuttaminen. Kyllä mekin väliin haluttais nukkua edes yhdeksään aamulla, mut käy se näinki. Ollaan kuitenki siihen kallistuttu, että kun on edes joku rytmi saatu ni pidetään nyt tämä.

AP:lle kyllä teillä mun mielestä ihan ok nukkumiset on. Hiukan oon jopa kateellinen just tosta, et aamulla nukutte pitempään ja sanoisin, että tää sun kaveris on myös vaan siitä kateellinen ja siksi keksii tommosta ihme juttua jostain "ihmisten nukkumisajoista". Ei missään lue, että lasten pitää herätä aamulla kukonlaulun aikaan ja mennä illalla nukkumaan kahdeksalta..
 

Yhteistyössä