Nukahtamislääkkeet ja lapsettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uneton75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Uneton75

Uusi jäsen
16.02.2015
1
0
1
Hei!

Olen 39-vuotias ja yrittänyt marraskuusta 2013 tulla raskaaksi. Aluksi kiertoni ei käynnistynyt e-pillereiden lopettamisen jälkeen, sitten kuukautiset tulivat parin viikon välein. Kun kierto vihdoin asettui kesällä 2014, tulinkin lokakuussa raskaasi. Raskaus kuitenkin päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon viikolla 6, se havaittiin viikolla 8, ja minulle tehtiin lääketieteellinen tyhjennys joulukuussa 2014.

Nyt kiertoni on jälleen sekaisin. Ensimmäiset kuukautiset tulivat keskenmenon jälkeen normaalisti, mutta viime kierrossa oli voimakasta vuotoa kierron 14. päivä, jonka jälkeen bongasin ovulaation kierron n. 18. päivä (yleensä kierto on 27 päivää ja ovulaationi tapahtuu 13. päivä kiertoa). Nyt viimeisimmässä kierrossa en saanut ovulaatiota bongattua ja (ilmeisesti kuukautis)vuoto alkoi jo 17. päivä kiertoa.

Olen käyttänyt elämässäni pitkiä aikoja nukahtamislääkkeitä, viimeisimpänä rivatrilia ja insominia. Olen käyttänyt niitä vain lääkärin määräämiä kerta-annoksia, mutta toisinaan joka yö monta kuukautta putkeen. Lopetin lääkkeet kuitenkin samoihin aikoihin kuin lapsenyritys alkoi, kevättalvella 2014. Sen jälkeen oli vain satunnaiskäyttöä. Keskenmenon jälkeen olen kuitenkin taas joutunut syömään insominia joka yö, sillä muuten en nuku.

Työtilanteeni on hyvin stressaava, ja myös lapsettomuus stressaa minua kovasti.

Nyt haluaisin lääkärin mielipiteen siitä, voiko esimerkiksi insominilla olla vaikutuksia hedelmällisyyteen - amerikkalaiset tutkimukset ovat ristiriitaisia asian suhteen? Jos raskaudun, en tietenkään enää käytä ko. lääkkeitä. Mutta olen alkanut miettiä, että voiko lapsettomuuteni ja heittelehtivä kiertoni olla suoranaisesti nukahtamislääkkeiden syytä?

Olemme käyneet lapsettomuustutkimuksissa ennen raskauttani, ja meissä ei ole muuta vikaa kuin koholla olevan FSH-arvoni (se oli noin 13). En siellä tullut puhuneeksi nukahtamislääkkeiden käytöstä, sillä juuri silloin en niitä käyttänyt säännöllisesti.
Minulla on 15-vuotias tytär, jonka suhteen minulla ei ollut raskautumisongelmia.

Paljon kiitoksia jo etukäteen jos osaatte kommentoida!

Hei!

Hyvä uutinen on tietenkin se, että viime lokakuussa tulit ihan luomusti raskaaksi. Sehän kuitenkin tarkoittaa sitä, että raskaaksi tulo voisi onnistua vielä uudelleenkin. Tuossa sinun kertomuksessasi kaikkein oleellisin asia ajatellen ennustetta on tuo koholla oleva FSH arvo (normaalin yläraja on 10, kaikki arvot sen yli on huonoja uutisia).

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että sinun munasarjoissasi olevat munasarjavarastot ovat hiipumassa, ja tämä voi vaikuttaa niin kierron säännöllisyyteen kuin raskaaksi tulon todennäköisyyteenkin.

Munasarjojen tilanne kannattaisi varmasti kartoittaa vielä kahdella lisätutkimuksella: Ensinnäkin verikoe jolla tutkitaan AMH hormonin pitoisuus. Tätä hormonia tuottaa alkavat munarakkulat, mitä vähemmän niitä on, sen matalampi on AMH hormonin pitoisuus.

Lisäksi ultraäänitutkimuksella voi laskea munasarjoista alkavien munarakkuloiden määrän (AFC = Antral Follicle Count). Näin saisi paremman kuvan siitä, mikä on sinun munasarjojesi todellinen tilanne ja sitä kautta saada arvio raskaaksi tulon mahdollisuudesta. Tähän ongelmaan verrattuna unilääkkeet on pieni ongelma, totta kai mitä vähemmällä määrällä selviät, sen parempi. Toisaalta on parempi että saat kunnon yöunet kuin että valvot. Ja sitten lopuksi kuitenkin vielä uudelleen: Luomuraskaudenkin mahdollisuus on edelleen olemassa!

Niklas Simberg
erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka

Yhteistyössä