Noro (tai muu mahatauti)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säpäle harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

säpäle harmaana

Vieras
Kertokaas nyt, teenkö väärin, jos menen huomenna yökylään kaverin luo, kun meidän poika juuri äsken oksensi? Siis pitääkö minun nyt perua oma menoni, etten tartuttaisi ketään? Joo, näistä asioista en kauheasti tajua..

Ethän sä voi töihin olla menemättä jos et itse sairasta mutta vapaaehtoisesti en menis ketään tartuttamaan. Siis jos joku on tulossa teille, kerro että on tautia ja sama jos itse menet kylään, annat vastapuolelle mahdollisuuden siirtää teidän treffejä.

Nyt raivostuttaa kyllä niin, että ihan itkettää. Itselläni oli siis töistä pari viikkoa sitten lomaa ja silloin koko perhe vuorotellen sairastettiin tuo sama tauti. Olisi itselläni ollut silloin yksi tentti, mutta sehän jäi silloin väliin. Nyt jos tuo sama rumba alkaa taas, niin jää kaksi tenttiä väliin. Kyllä menee niin v**uiksi taas kaikki. Ja tuo yökyläilykin oli sovittu sen takia, että saan olla opiskelupaikkakunnalla yötä ja pääsen heti kahdeksaksi kouluun, eikä tarvise lähteä kotoa aamukuudelta ajelemaan.

Eihän kukaan halua mahatatautia itselleen, joten et mene huomenna kaverillesi yökylään vaan soitat ja kerrot että poika alkoi oksentamaan ja valitettavasti ette pääse tulemaan tällä kertaa, joku toinen kerta sitten. Ikäväähän se on, mutta et varmaan itsekään tykkäisi siitä, jos joku tulisi teille yökylään sairaan lapsen kanssa joka vaan oksentaisi teillä.

[QUOTE="vieras";28102539]Ethän sä voi töihin olla menemättä jos et itse sairasta mutta vapaaehtoisesti en menis ketään tartuttamaan. Siis jos joku on tulossa teille, kerro että on tautia ja sama jos itse menet kylään, annat vastapuolelle mahdollisuuden siirtää teidän treffejä.[/QUOTE]

ellet jää kotiin hoitamaan sairasta lasta.

Käsittääkseni (ja kokemukseni perusteella) mahatauti tarttuu nimenomaan oksennuksen tai ripulin kautta. Eli itse olen saanut tartunnan lapseni oksennuksia siivotessa ja sairastunut sitten 1-3 vuorokauden kuluttua. Hyvällä tuurilla et tautia edes saa, jos et ole ollut oksennuksen kanssa lähikontaktissa / samassa huoneessa. Tilanne olis kuitenkin huono silloin, jos itse sairastuisit ollessasi yökylässä, jolloin herkästi tartuttaisit ystäväsi. Muuten tuskin häntä tartuttaisit. Niin ja jos siis oikein ymmärsin, niin sairasta poikaasi et ole ottamassa mukaasi yökylään.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28102575:
Nyt raivostuttaa kyllä niin, että ihan itkettää. Itselläni oli siis töistä pari viikkoa sitten lomaa ja silloin koko perhe vuorotellen sairastettiin tuo sama tauti. Olisi itselläni ollut silloin yksi tentti, mutta sehän jäi silloin väliin. Nyt jos tuo sama rumba alkaa taas, niin jää kaksi tenttiä väliin. Kyllä menee niin v**uiksi taas kaikki. Ja tuo yökyläilykin oli sovittu sen takia, että saan olla opiskelupaikkakunnalla yötä ja pääsen heti kahdeksaksi kouluun, eikä tarvise lähteä kotoa aamukuudelta ajelemaan.

Voi kun kurjaa tuuria, ei kivaa tuollainen tautikierre. Käsienpesu on hyvä keino.
Artikkelipankki - Aikakauslehti opinnoissa - Aikakauslehtien Liitto

Yhteistyössä