Normaalipainon ylärajoilla ihminen on tuhti, ihan fakta vain.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anian"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihmeellistä miten joidenkin mielestä kauneuden määrittelee pelkkä bmi. Ja vielä yksinkertaisempaa sanoa että lihas ei voi painaa niin paljon että bmi nousisi yli 25 ja ei silti olisi läski. Kyllä lihaksikas ihminen voi olla hyvinkin vähärasvainen ja silti bmi yli 25. Tämän aloituksen tekijällä mitä ilmeisemmin jonkinlainen itsetunto-ongelma painonsa kanssa. Normaali bmi on 20-25 ja sillä sipuli. Mutta se on vain suuntaa antava eikä kerro kaikkea. Itselläni on normaalisti painoindeksi n. 22 ollut. Nyt pari viikkoa synnytyksen jälkeen 26 ja saan kommentteja että "sinulla ei sitten paino tainnut paljoa nousta raskauden vuoksi". Eli varmasti riippuu paljon myös esim. pukeutumisesta miltä näyttää. Lisäksi todellakin myös siitä mihin rasva kertyy. Ei välttämättä ole pullukan näköinen painoindeksillä 24 tai yli. Mietinkin välillä viitsinkö hirveästi laihduttaa niin että bmi olisi alle 24 kun mielestäni näytän jopa nyt paremmalta kuin hyvin hoikkana. Henk koht olen sitä mieltä että todella ylipainoiset eivät hyvältä näytä mutta myös hyvin laihat ovat pahannäköisiä.

Äitien varsinkin kannattaisi miettiä asennettaan omaan ulkomuotonsa, varsinkin jos on tyttäriä. Jatkuva itsensä ja "läskiensä" tai muiden "läskien" kauhistelu tekee kyllä hallaa lapsenkin ajattelumaailmalle ja varsinkin itsetunnolle. Itse lääkärinä olen työskennellyt sisätaudeilla sekä psykiatrialla ja nähnyt paljon nuoria naisia jotka kärsivät anoreksiasta. Vähän kannattasi miettiä mitä lapsilleen puhuu tai mitä heidän kuullen puhuu. Kauneus on katsojan silmässä.

No voi hyvänen aika sentään, kun kyse ei nyt ollut siitä, vaan puhtaasti estetiikasta. Jokainen saa olla mitä tykkää. Tämä on nyt ihan eri asia. Se, että tahtoo olla tuhti, on ok eikä liity siihen, että normipainon ylärajoilla ihminen näyttää tuhdilta.

Joku pitää kauniimpana sitä, että naisen paino on siellä painoindeksin ylärajoolla...

Mun mies on tosi ruipelo jos sen bmi on alle 25, 26-27 on normaali silloin ku ei oo treenannu mutta treenikunnossa (eikä yhtään läskiä ) voi bmi olla lähelle 30. Miehellä siis luonnostaan aika paljo lihaksia.

Mun siskon bmi oli 24 kun harrasti nyrkkeilyä, rasvaprosentti alle 15, oliko hän sitten tukeva? Hoikalta näytti, kiinteät muttei pullottavat lihakset.

Itselle taas bmi 24 ois aivan liikaa koska olen hoikkarakenteinen, mulle sopii parhaiten joku 20. Mun on vaikea saada lihaksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tähän jos vastaatte.;22578838:
Miksi kaikkien pitäisi olla hoikkia?

Miksi ei saa olla BMI vaikka 26?

Onko ne parempia ihmisiä, joilla ei ole yhtään ylimääräistä?

Näihin kysymyksiin kun joku painopoliisi vastaisi niin saa papukaijamerkin.

Niitä vastauksia, oi viisaat?

[QUOTE="mii";22579071]Nii-in? Sehän se pointti olikin. Hyvin harvalla rasvattomalla naisella on kauniit, täyteläiset rinnat.[/QUOTE]

Mä olin varmaan alipainoisenakin kauhean rasvainen. Jouduin käymään silloin mammografiassa ja lääkärin lausunnossa lukee, että rinnoissa runsaasti rasvaa. Mulla on ollut E - F-kupin rinnat koko täysi-ikäisyyden ajan. Nuorena täysi-ikäisena ja imetysten loputtua olin reilusti alipainoinen, nyt taas paino on lähempänä normaalipainon ylärajaa. Rintoihin painon vaihtelu ei ole vaikuttanut.

Ainoa fakta tässä ketjussa on se, että ap:n mielestä hänen mielipiteensä on yleisesti tunnustettava tosiasia. :D

Estetiikka on puhtaasti mielipidekysymys, ei siihen ole yhtä ainoaa vastausta mikä ihmisen mielestä on kaunista. Jonkun mielestä laihuus, jonkun mielestä runsaammat muodot.

[QUOTE="Lissu";22579380]Ainoa fakta tässä ketjussa on se, että ap:n mielestä hänen mielipiteensä on yleisesti tunnustettava tosiasia. :D

Estetiikka on puhtaasti mielipidekysymys, ei siihen ole yhtä ainoaa vastausta mikä ihmisen mielestä on kaunista. Jonkun mielestä laihuus, jonkun mielestä runsaammat muodot.[/QUOTE]

No näinpä, nyt alkaa näyttämään, ettei mikään ap:n väittämä pidä paikkaansa ;) Vähän huterilla tiedoilla lähti yrittämään vuosisadan provoa :D

[QUOTE="Lissu";22579380]Ainoa fakta tässä ketjussa on se, että ap:n mielestä hänen mielipiteensä on yleisesti tunnustettava tosiasia. :D

Estetiikka on puhtaasti mielipidekysymys, ei siihen ole yhtä ainoaa vastausta mikä ihmisen mielestä on kaunista. Jonkun mielestä laihuus, jonkun mielestä runsaammat muodot.[/QUOTE]

No näinhän asia on. Ei se ap:n vankka mielipide tee asiasta mitenkään faktaa vaikka kuinka ap sitä yrittääs. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tähän jos vastaatte.;22578838:
Miksi kaikkien pitäisi olla hoikkia?

Ei minkään takia. Eikä täällä kukaan ole niin väittänytkään.

Miksi ei saa olla BMI vaikka 26?

Saa olla, jos itse niin haluaa. Kukaan ei ole vaatinut kaikkia samaan muottiin

Onko ne parempia ihmisiä, joilla ei ole yhtään ylimääräistä?

Ihmisinä eivät. Mutta tilastojen mukaan he ovat terveempiä, koulutetumpia ja paremmin palkattuja.

Näihin kysymyksiin kun joku painopoliisi vastaisi niin saa papukaijamerkin.

Mistä sen voi noutaa?

[QUOTE="mii";22579071]Nii-in? Sehän se pointti olikin. Hyvin harvalla rasvattomalla naisella on kauniit, täyteläiset rinnat.[/QUOTE]

Pointti oli se, että joku toinen sanoi aiemmin, että muodot eivät ole läskiä.

Mutta, jos arvostelet aloittajaa siitä, että hänen kommenttinsa oli loukkaava, entä omasi? Vai onko se niin, että läskistä ei saa haukkua, mutta kaikesta muusta saa? Minä olen kai sitten "rasvaton" nainen, mutta minulla on oikein kauniit ja kiinteät rinnat, vaikka olenkin pienirintainen, kiitos vain.

Olen samaa mieltä, noin niin kuin yleistäen. Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta yleensä ihmisellä, jonka bmi on normaalipainon ylärajoilla, on selvästi ylimääräistä. Itse olin 168cm/70kg -mitoissa todellakin turhan tuhti, bmi oli silloin jotain 24 ja risat. Nykyään bmi on 20 ja kroppa paljon kauniimpi, kun harrastan nykyään liikuntaakin runsaasti. :)

Sitä mä en sano, etteikö ihminen voisi olla kaunis vähän tuhdimpanakin. Tai sitä, tarviiko kenenkään nyt ylipäänsä olla erityisen kaunis, ei se ulkonäkö ihmisen arvoa määritä. :)

En vielä koko ketjua lukenut, joten en tiedä tuliko keskustelussa jo esille, että hyvin lihaksikkaisiin henkilöihin BMI ei päde. Tämä on ihan fakta, joka usein mainitaan jopa netin BMI-laskureiden yhteydessä. Hyvin lihaksikkaiden henkilöiden "ylipainoa mitattaessa" huomioidaan vyötärön ympärys, rinta-vyötärö-lantiosuhde sekä rasvaprosentti.

Tässä vielä suora lainaus sivulta http://www.tohtori.fi/?page=2381134:

"Painoindeksi voi olla kohonnut myös lihaksikkuuden takia; varsinkin kehonrakentajien lihasmassa on niin suuri, että painoindeksin käytölle ei ole perusteita. Jos kuitenkin lihaksikkaan henkilön vatsan ympärysmitta on suuri muuhun vartaloon verrattuna, silloin jo painoindeksiluokassa "lievä lihavuus" voi olla kyse lihavuudesta."

Joo , tosta rintojen läskistä jaksetaan aina jauhaa.
Tuhti minäkin oon palstalaisten mielestävaikka bmi on 19, sattuu vaan olemaan noita rintoja F:n edestä eikä nuo näytä siitä kokoaan muuttavan olen sitten bmi23 vai bmi18.

Mutta kuka on sanonut että tavoitepaino tai ihannekoko on hoikka? Minusta hoikkasana on jo tavoitteesta askel huonompaan päin. Se on jännä miten täälläkin aina ihannoidaan kokoa painon kautta. Minusta lihaksiton ihminen on ruma ja säälittävä ioli sitten painoa mitä vaan.

Taas läskit puolustelee. Ja eniten mua naurattaa tuo rintoihin vetoaminen, että hoikilla ei sitten ole rintoja ollenkaan. Joo, voi ollakin niin tai sitten ei. Itse henk.koht. olen mieluummin hoikka ja rinnaton (tietty ois kiva tietää että mikä on teidän pullukoiden mittapuu rintojen olemassaololle) kuin pullukka rinnoilla. Mun naisellisuus kun ei ole kiinni tisseistä, teillä tuntuu olevan.

Hoikkana on kivaa: useimpien vaateketjujen vaatteet ovat parhaimmillaan hoikassa varressa, läski ei hierrä vatsan kohdalta, ei ahdista, tissit ei lölly tiellä ja olo on ihanan kevyt kaikin puolin. Samoin ei taida olla läskeillä:D

Ja tisseistä vielä: Kun on pienet rinnat, niin ne eivät lölly tiellä, enkä näytä etupainoiselta mammalta, vaan sopusuhtaiselta ja nuorelta:)

Kaikille ei laihuus sovi. Itselläni bmi 24 on kauniimpi kuin bmi 20 tai se bmi 22. Iho alkaa muuttua harmahtavaksi, luut paistavat kasvoilta, jalat näyttävät kieron luisevilta. Näytän kasvoista kauniimmalta lihavampana. Painoindeksi on siis aika yksilöllinen juttu. Jos näyttäisin Hollywood-staroilta ja naama pysyisi pyöreänä laihanakin, voisin olla laiha. Mutta kun ei, niin ei.

Yhteistyössä