Normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Belle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Belle

Vieras
Olen naimisissa oleva urheilullinen ja usein kauniiksi ja "tyttömäisenksi" kehuttu nainen. Sanottakoot että tiedän olevani nätti edelleenkin 40 vuotta täytettyäni mutta en ole ns. flirtti. Eräs seikka vaivaa hieman päätäni. Olen usein liikenteessä 10 vuotiaan poikani kanssa, siis pyöräilemme ja liikumme yhdessä kahviloissa ja taidenäyttelöissä jne. Usein saan kuulla häneltä kuinka hän kertoo, "äiti huomasstko kuinka tuo mies katsoi sinua, siis tuijotti..jne." Miten kymmenvuotias lapsi kiinnittää huomiota tuollaiseen?! Tänään esim, kun olimme kahvilassa ja huomasin kuinka viereisessä pöydässä mies katseli suuntaani (en itse ollut huomaavani) poikani sanoi jälkikäteen että "tuo mies tuijoitti sua sillä silmällä" ja olin ihan ällistynyt. Miten pieni poika huomaa tuollaisen? Suojeleeko hän äitiä vai mitä? Onko tämä normaalia? Poikaani on kyllä kehuttu erittäin fiksuksi mutta en olisi uskonut että kiinnittää huomiota tuollaiseen.

Selityksiä voi olla niin paljon kuin selitysten antajia.

En osaa kommentoida poikalasten ajatusmaailmaa, sillä olen vain kahden aikuisen tyttären äiti.

Joku kehitysvaihe pojallasi on varmaan menossa. Hänellä on kaunis äiti ja varmasti hän on ylpeä sinusta. Mitähän pojan isä mahtaa tuumia, kun kuulee pojalta, että äidillä on ihailijoita.

Alkuperäinen kirjoittaja katsomisesta:
Selityksiä voi olla niin paljon kuin selitysten antajia.

En osaa kommentoida poikalasten ajatusmaailmaa, sillä olen vain kahden aikuisen tyttären äiti.

Joku kehitysvaihe pojallasi on varmaan menossa. Hänellä on kaunis äiti ja varmasti hän on ylpeä sinusta. Mitähän pojan isä mahtaa tuumia, kun kuulee pojalta, että äidillä on ihailijoita.

Miksi isä siitä mitään "ajattelisi"?? Minun mieheni on ylpeä minusta, kun miehet katselevat.

Poikasi ei ole enää niin pieni. Ilmeisesti sinulle itsellesi on tärkeää, että sinua katsotaan, vaikka et flirtti olisikaan. Poikasi on kuullut siitä puhuttavan ja tekee asiasta huomioita. Hän on varmasti fiksu poika, vaikkei kyseisen asian huomaaminen mitenkään erityistä fiksuutta osoita.
Minulla on poikia itselläni, useampi, ovat jo aikuisia, minäkin olen ollut kaunis ja miesten mieleen ja olen vieläkin, ainakin joidenkin miesten mieleen, mutta pojilleni olin äiti ja äitiään he eivät arvioineet ulkonäön perusteella,eikä kukaan heistä koskaan kommentoinut, jos joku katsoi tai huomasi muuten.
Olin kyllä heidän mielestään usein ärsyttävä sääntöjeni ja muiden kotiintuloaikojeni kanssa. Mutta maailma muuttuu, ehkä nykyään lapset tietävät miten katsotaan sillä silmällä. Ehkä se on normaalia, kun ulkonäköön kiinnitetään yleensäkin todella paljon huomiota.
Toivottavasti poikaasi alkavat kiinnostaa ns poikien jutut, jää äidin ulkonäkö sinne minne se kuuluukin, aikuisten maailmaan.

Ei ole normaalia 10-vuotiaan suusta kyllä. Hän on ihan varmasti kuullut kotona puhuttavan aiheesta tai sinun puhuvan puhelimessa ystävättäresi kanssa aiheesta ja hänelle on jäänyt mieleen että miesten tuijotus on sinusta kivaa. Lapsilla on elefantin korvat. Lausumalla sitten pikkuvanhasti kuulemiaan hienoja "aikuisten" asioita, hän kerää irtopisteitä ja huomioitasi. Mitä vastaat pojan toteamukseen?

Minä sanoisin, että "varmaan se katsoi että miten tuolla naisella voikin olla noin komea pikkupoika" tai "sinua se varmaan tuijotti kun oot niin reippaan näköinen" tai "onks mussa jotain hassua, onks tukka pystyssä" tai " se ehkä luuli minua joksikin tutuksi" tms.

no johan oli kahden pojan äidiltä löpölöötä!Kymmenen vuotiaat tietää jo asioista että tulepa ihmisten ilmoille.Onpa kauheeta jos poika tietää ja näkee että äitiään ihaillaan.ihan normaalia nuoren miehen juttuja ja lapsen luottamusta äitiä kohtaan että uskaltaa sanoa noin.Missä pellossa sitä oikein asutaan kun noin on asiat että sanotaan "Ei ole normaalia 10-vuotiaan suusta!Eipä ole ihme jos jotkut tytöt tulee raskaaksi jo 15vuotiaana tällaisten poikien taholta kun ei tajuta mitään!!!Hoidapa ne kukka ja mehiläisjutut kuntoon,ettei tule kämmäys sun "normaalissa "kasvatuksessa....

Kyllä minäkin pienenä tajusin mistä oli kyse, kun miehet tuijotti mun kaunista äitiäni joka paikassa. Taisin sanoakin äidille jotain joskus. Ei siinä mitään epänormaalia tai erityistä fiksuutta lapselta tarvita. Ja olin pienempi vielä kuin kymmenen vanha. Isompana asia jo ärsytti.

Poikasi on vaan avoimempi puhumaan havainnostaan. Ei siinä muuta ole. Parhaiten teet, kun et kiinnitä asiaan huomiota sen kummemmin. Eli älä tee siitä minkäänlaista numeroa, ettei pojallesi tule sellaista käsitystä, että nautit tällaisesta. Se saattaa jossain vaiheessa kääntyä itseäsi vastaan.

Kyllä ne vesselit huomaa, mutta se kannattaa todellakin ohittaa huomaamattomasti, ehkä vain toteamalla, että "niinkö" tai jollain muulla neutraalilla tavalla. Isompana, murrosiän jälkeen hän on ylpeä kauniista äidistään, mutta siihen saakka se voi aiheuttaa mustasukkaisuutta ja murrosikäisellä nolostumista tai häpeäntunteita. Isi tai joku muu on tainnut tokaista pojan kuullen sanonnan "sillä silmällä", ei hän muutoin olisi osannut sitä käyttää. Mainitsepa isille, että välttää pojan kuullen kommentoimasta huomioitaan, jottei niistä tule hänelle liian isoja asioita.

Kymmenvuotias ei kylläkään vielä tuon sanonnan sisältöä ymmärrä, mutta kohta ymmärtää. Lapselle sen sisältöiset kommentit tai vilkuilut tuntuvat pahoilta, äiti on Äiti.

Yhteistyössä