Noista verisyhmistä???

Kun täällä ja muualla on ollut puhetta noijen veriryhmien vaikutuksesta...niin joku muu viisas vois mulle valottaa mitä vaikutusta niillä on??? Jne jne...
Miten meillä kun mulla on O- ja isännällä Rh+...

Ku muistelisin et jossain oli kirjotettu et jos on Rh- ja toisella Rh+ ni ois jotai vaikutusta raskauteen ja lapseen...mut miten esim. meijän kohalla...

Tajusitteko mitä ajoin takaa??Siis mikä vaikutus noille veriryhmillä yleesä on???
 
itsekin o rh- ja netistä ja kaiken maailman kirjoista olen tietoa hankkinut aiheesta. aika hyvin netistäkin löytyy sitä tietoo ku laittaa vaan googleen hakusanaksi rhesus.

Jos äiti on rh- ja isä rh+, on mahdollista että sikiö perii isältään rh-positiivisuuden. Tarkoittaa sitä, että äiti saattaa alkaa kehittämään vasta-aineita sikiön punasoluja vastaan. On tosi harvinaista, että näitä vasta-aineita syntyisi ekassa raskaudessa, mutta sitten seuraavissa raskauksissa ainakin ne vasta-aineet voi aiheuttaa sikiön kuoleman kohtuun, hemolyyttisen taudin, anemian, aivovaurion ym. Tämä estetään antamalla äidille vasta-aine"rokote" jokaisen synnytyksen tai keskenmenon jälkeen joka ehkäisee vasta-aineiden syntymistä seuraavassa raskaudessa. Vasta-aineita seurataan neuvolakäynneillä että onko niitä.

Siitä en osaa sanoa, mitä sitten tapahtuu jos niitä vasta-aineita löytyy. Tietääkö joku?

Täytyy vaan muistaa olla tarkkana, että saa sen piikin kankkuun jokaisen keskenmenon ja synnytyksen jälkeen mikäli vauva rh+.
 
Mun muistaakseni vauvalle tehtäis verensiirto kohtuun jos äidiltä löytyy vasta aineita. En oo kyllä varma mutta näin muistan kuulleeni joskus. Itse oon Orh- ja ekan keskenmenon jälkeen sain rokotteen, toisen keskenmenon jälkeen en kun en muistanu pyytää ja nt kolmas raskaus meni hyvin loppuun asti,vasta aineita ei muodostunu ja synty terve tyttö, jonka veriryhmä on Arh+, nyt sain taas rokotteen.
 
Niin, eihän sitä pitäisi joutua itse pyytämään, mutta onhan se hyvä olla tarkkana, koska ei ois eka kerta kun käy hoitovirheitä.

Minutkin laitettiin lääkkeellisen raskauden keskeytyksen (sikiö oli kuollut masuun) jälkeen kotiin ilman mitään piikkejä. Ja vasta sitten seuraavana päivänä soitettiin sairaalasta että "nyt viivana tänne, unohtui anti-d!"

Onneksi huomasivat sentään sitten seuraavana päivänä. Itse kun en silloin edes tiennyt vielä mikä mun veriryhmä on, joten en olis sitä osannut edes vaatia.
 
Kyllä se kannattaa itse varmistaa, että tarviiko antaa sitä pistosta, jos eivät meinaa muistaa sitä sairaalassa ja on rh-.

itsellä meinas himppu paniiikki tulla n. 2 päivää synnytyksen jälkeen, kun muistin vasta sitten että mites sen pistoksen suhteen. kysyin sit kätilöltä sitä, niin se kävi mun ja vauvan tiedot tarkistamassa ja tuli sanomaan, ettei sitä pistosta tarvitse, kun vauvakin on rh-.
Mut kyl sen kätilön ilme oli vähän "o'ou" kun kysyin sitä. mut onneks sitä ei sitten tarvinnutkaan.
 

Yhteistyössä