Noista suosituksista sun muista tuli mieleeni...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mun mies aina ja kaikessa vetoaa siihen miten paljon minä syön karkkia. Siis suunnilleen mikä tahansa on sallittua tai ok, koska minun järjetön karkinsyöntini on kuulemma kuitenkin epäterveellisempää.

Ja mainittakoon tässä välissä, että mulla on joo makeanhimo ja syön lähes päivittäin karkkia ainakin vähän, mutta paino-ongelmaa ei ole.

Mutta nyt se varsinainen asia. ELi mies on syönyt viime aikoina tosi paljon tonnikalaa. Syö tosi usein iltaisin lämpimiä voikkareita ja laittaa niihin tonnikalaa. Kalaa ei muuten sitten oikein syökään ikinä.

Nyt sitten kerran mainitsin, että kannattaako niitä syödä niin usein. Mies ihmetteli että miksi. Sanoin, että kun kalojen syönnistä on niitä suosituksia ja että kun pitäisi vaihdella eri kalalajeja. En minä noista jutuista tiedä, mutta meinasin vaan että kannattaako sitä tonnikalaa sitten niin paljon syödä.

Mies vastasi siihen, että ei taatusti ole mitään haittaa ja enemmän ois huolissaan mun karkin syönnistä. Tuumasin siihen, että karkinsyönnistä ei kuitenkaan ole sellaisia suosituksia ja ohjeita olemassa, mitä kalansyönnistä on. Terveellisyydestä viis, mutta asia oli mielestäni kuitenkin eri.

Noh... ihan sama.

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Että karkin syönnistä ei ole mitään suosituksia, mutta kalan on... Joo. Ihan sama tosiaan.

Et ilmeisesti ihan käsittänyt. En väittänyt, että olisi terveellistä syödä karkkia lähes joka päivä. Mutta tarkoitinpa vaan, että kalalajeja kuitenkin kuuluisi vaihdella ja samaa kalaa ei pitäisi syödä paljon yhteenpötköön jne.

Jos syöt kuutena päivänä viikossa suklaapatukan niin et kuitenkaan tule hotkineeksi liiaksi esim. elohopeaa. Ja mihin kaikkeen nämä kalansyöntisuositukset nyt liittyykään.

Jaaha. No... olen sitten käsittänyt väärin ja ilmeisesti siitä vaan puhutaan aina että miten kalaa pitäisi syödä mutta on vissiin paskapuhetta. Kuten totesin niin en tiedä kun en itse syö pahemmin kalaa.

Siis toi oli vaan tuommoinen ihmettely, että joistain asioista laaditaan suosituksia ja toisessa paikassa sama asia ei ole vaarallista :/ Merkillinen on tämä maailma ja vaikeaa on ratkaista mikä on hyväksi ja mikä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Että karkin syönnistä ei ole mitään suosituksia, mutta kalan on... Joo. Ihan sama tosiaan.

Et ilmeisesti ihan käsittänyt. En väittänyt, että olisi terveellistä syödä karkkia lähes joka päivä. Mutta tarkoitinpa vaan, että kalalajeja kuitenkin kuuluisi vaihdella ja samaa kalaa ei pitäisi syödä paljon yhteenpötköön jne.

Jos syöt kuutena päivänä viikossa suklaapatukan niin et kuitenkaan tule hotkineeksi liiaksi esim. elohopeaa. Ja mihin kaikkeen nämä kalansyöntisuositukset nyt liittyykään.

En niin käsittänyt. Siltä varalta, että ihan tosissasi olet: Isoja järvikaloja ja Itämeren silakoita ei pidä syödä päivittäin. Raskaana oleva ei saa syödä haukea. Mutta, kuten joku lääkäri joskus totesi, kalaa pitäisi syödä kuutena päivänä viikossa, ja seitsemäntenä viikon varrelta tähteitä. En ole koskaan kuullut, että tonnikalassa olisi mitään vaarallista. (Ok, purkitettu on melko suolaista.) Karkissa sen sijaan on semmoinen määrä E-koodeja, vaikka kuinka vaihtelisit väriä, että en puhuisi samalla viikolla kalan syömisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En niin käsittänyt. Siltä varalta, että ihan tosissasi olet: Isoja järvikaloja ja Itämeren silakoita ei pidä syödä päivittäin. Raskaana oleva ei saa syödä haukea. Mutta, kuten joku lääkäri joskus totesi, kalaa pitäisi syödä kuutena päivänä viikossa, ja seitsemäntenä viikon varrelta tähteitä. En ole koskaan kuullut, että tonnikalassa olisi mitään vaarallista. (Ok, purkitettu on melko suolaista.) Karkissa sen sijaan on semmoinen määrä E-koodeja, vaikka kuinka vaihtelisit väriä, että en puhuisi samalla viikolla kalan syömisestä.

Joo siis minä nyt vain en vertailisi tuota kalaa ja karkkia. Ja pointti oli lähinnä just se, että kaikessa mies vetoaa siihen että minä syön karkkia. Itse sallin tuon karkinsyönnin, koska se on ns. ainut paheeni. Minä en juo enkä polta tupakkaa ja muutenkin on noi ns. ilot aika vähissä kun en ole pienten lasten äitinä moneen vuoteen päässyt täältä kotoa pahemmin minnekään. Että jos multa vielä viedään sekin ilo, että saan herkutella niin jo on perhana.

Yhteistyössä