F
Fleur de la Cour
Vieras
Minulla on tuo lapsonen ollut sellainen pienempänä, että harmaita hiuiksia olen meinannut saada sen syömäjuttujen suhteen. Vauvana halusi vaan rintamaitoa, kaikista sattumista soseiden joukossa kyökki ja yökki. Oli tosi valikoiva ruokien suhteen, söi vain muutamia ruokia, ruuat piti olla ihan erikseen laitasella muuten ei syönyt sitäkään vähää. Päiväkodissa ei suostunut syömään mitään. No lapset kasvaa, mutta mitäs sitten kun ruokavalio on ollut niukka ja kasvaa aikuiseksi? Niinkö niitä nirsoja aikuisia tulee joilla ei ole mitään haluja kokeilla muuta kuin grillimakkaraa korkeintaan jonakin eksoottisena ruokalajina? No koulussa onneksi opettaja sanoi että ruuan kanssa tehdään niin että kukaan ei aio kiinnittää huomiota siihen mitä lapsi siellä syö kunhan jotakin kokoaa lautaselleen ja jotakin syö että saa vatsan täytettä. Ja kumma kyllä, tyttö on suhtautunut hyvin positiivisesti sen jälkeen ruokaan. Nykyään ollaan aloitettu jo kaikenlaisen uuden maistelukin, viime aikojen saldo on ollut: herneenversoja (niistä piti), kukkakaalia (sitäkin voi syödä kuulemma) ja vuohenjuustoa (liian suolaista). Lieneekö nirsoille aikuisille ruoka ollut pakote pienenä? Entä kodin ruokalutottumukset, paljonko se vaikuttaa? Mietittiin sitä eilen siskon ja miehensä kanssa, tosin mulla ja siskolla on ollut kokeileva ruokaympäristö lapsuudessa, mutta siskon miehellä ei ole ja silti minä ja siskon mies mieluummin harrastellaan kokeilevampaa ruokakulttuuria kuin siskoni.