** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.9 **

Moro pitkästä aikaa. Oon vähä laiskotellu kirjottamisen suhteen. Ja oon seuraillu tuota heinäkuun hellemasut-ketjua, tosin harvakseltaan sinnekin kirjoitellut.

Tuittikselle onnittelut rouvaksi tulon johdosta! Ja tsempitykset kaikille joilla alkaa odotusaika olla lopuillaan ja suuri hetki lähestyä. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Täällä nähdään kaikkea kummallista öisin, siis enemmän vielä kummallista kuin ennen raskautta. Yhtenäki yönä korealaisia miehiä tuli tonkimaan mun käsilaukkua löytääkseen sieltä pienen neliskanttisen valkoisen muoviesineen jolla vois tuhota kaikki maailman apple-tietokoneet :D.

Vointi on ollut mitä mainioin, alkaa puoliväli lähestyä. Laskettu aika on siirtynyt 30.7 ja niskaturvotus ja veriseula oli ok tuolloin 13-viikolla. Ei oo ainakaan vielä närästänyt, mua ei oo tainnu ikinä närästääkkää. Öisin on joskus vähän hankalaa jo kääntyillä mutta pystyn nukkumaan vielä selälläni ilman että kovin on epämukavaa. Jos on ilmavaivoja niin silloin on tosi kamalaa maata selällään.

Potkut ja liikkeet alkoi tuntua viikon 17 alussa, ja tänään huomasin että paljaalla silmällä näen jos vaavi potkii tuohon keskellle vatsaa. Aika hassua nähdä ne. Ja kaikemmoiset pyöriskelyt tuntuu sellasina hassuina kuplina. Mutta miltä tuntuu hikka? Se varmaan tuntuu vasta viimeisellä kolmanneksella?

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!

RauRau ja pörriäinen 18+5
 
Tervehdys kaikille!

Kuten lokakuun lopussa lupasin koitan nyt tehdä paluuta tännen uuden plussan kanssa. Haamulainen vahvistui tänään sen verran selkeäksi viivaksi, että sen voi selkeäksi plussaksi tulkita. =) Nyt siten odotelaan tulevaa pelonsekaisin tuntein. Lokakuinen km on vielä hyvin muistissa ja väkisin tulee mieleen millä viikolla tämä tällä kertaa päätyy. Ar-ultraan pääsen automaattisesti kunnalliselle km:n vuoksi. Pysyttelen nyt varmaan alkuun taustalla ja onneksi työkiireet pitävät kiireisinä niin ei jää liikaa aikaa ajatella.

Sakara 4+1
 
  • Tykkää
Reactions: Amanda77
Eiks tähän laskettuun aikaan vois saada jotain takuuta..et se kans syntyis sillon kun luvataan. Kaikki on kyllä sanonu että kannattaa laskee siihen se 2 viikkoo vielä päälle, mutta en oo uskonu.. Toki tässä on vielä 10h aikaa syntyä, mutta aika heikolta näyttää ku ei oo elettäkään siihen suuntaan. Yks veellä alkava tunnetila kuvaa fiiliksiä ehkä parhaiten..
 
Sakara, vahvoja tarrasukkia maha-asukille! Tiedän, et yks puuta päin mennyt raskaus vie pikkasen hohtoa seuraavan alusta. Mut eiköhän sullakin toinen kerta toden sano! :)

Parin tunnin hiihtolenkki tänään takana ja nivuset kiittää. :) En malttanu olla hyödyntämättä aurinkoista päivää. Kaverin kanssa höpötellessä aika meni vauhdilla ja sit vaan tajusin, et tuli hyytyminen. Maha-asukkikin on vaan kääntäny kylkeä iltapäivän aikana - taitaa sekin vetää pitkiä päikkäreitä. :)

Kuulin just et saadaan miehen kaverilta just sellanen turvaistuin&telakka, joka olitiin hankkimassa. Kyllä sekin säästö kelpaa! Kierrätys on kyllä tosi jees tässä tilanteessa ja meillä vaikuttaa siltä, et vaunut on melkein ainoa uutena hankittava artikkeli. :)
 
Oi onnea Sakara ja toivottavasti tällä kertaa kaikki sujuu paremmin kuin hyvin! Tsemppiä alkuaikojen jännäilyyn.

Kiva kuulla sinustakin RauRau!

Noniin, lääkärillä käyty ja sitten on googlailtu ja pieni huoli onnistuttu nostattamaan. Ärsyttävää. Elikä neuvolalääkärin mielestä kohtu on aika pinkee (mutta tuommoinenhan se on ollut koko ajan) ja kun kerran on kasvanut yläkäyrällä koko ajan, niin lähete ultraan pamahti. Pitää tsekata lapsiveden määrä. Lääkäri sanoi, ettei ole mitään huolestumisen aihetta, mutta pitäähän sitä googlata. Aika usein se ei kai tarkoita mitään eikä syytä ole. Joskus se tarkoittaa RD:tä ja joskus rakennevikaa. Ihan liian huolettomasti tää raskaus onkin sujunut tähän asti.

Elikä eipä muuta kuin odotellaan ultraa. Jospa sitten tulis tuomio. Toivottavasti se aika nyt tulis vaik viikon sisällä, ettei hermo mee. :headwall:

Cilialle ja Lallaalle
onnea tuleviin koitoksiin!

Samirja ja Rantapallo 35+6
 
Samirja, kyllä tollaset säikähdykset sais pysyä poissa! Vaikka suurella todennäköisyydellä menee vain sarjaan kaikilla on omat vaivansa ilman sen kummempaa syytä. Mullakin on vatsa ollu aika pinkeä koko ajan. Tai siis välillä se on ollu rento/pehmeä ja välillä pinkeä. Nyt taas pari päivää tosi kireänä. En oikein tiedä mistä se johtuu? En oo ees varma, onko se kohdun pinkeyttä vai jotain muuta turvotusta (suolisto tai vatsa)? Täytyy mainita siitä varmaan perjantaina neuvolassa. Toivotaan et sä pääset pian ultraan ja kaikki on hyvin!

Huh, nyt alkaa pitkät työpäivät tuntua... Päätin, et nyt loppuu stressi ja alkaa loppukevennys! :)

Amanda ja Sulo 31+6
 
Pikaheippa Kättäriltä!
Nähtiinkin sitten viime tingassa :)... Vaavi Vaavinen syntyi eilen puoli seitsemältä illalla (käynnistys klo 12 kun sunnuntaina nousi vpt pilviin). Nyt köllötellään perhehuoneessa ja kaikki on *hyvin*! Kirjottelen myöhemmin lisää... (cilialle jaksuja ja pikaista ultraa+hyviä uutisia toivottelen samirjalle - kaikille hyvää vointia!)
Lallaa, sopivan kokoinen poikanen ja isi :)
 
Isosti onnea Lallaa! Tarkempia kuulumisia odotellessa. :)

Täällä poksutaan tänään 30 + 0, ja Sissi päätti sen kunniaksi monottaa mua eka kertaa ihan kunnolla. Siis niin, että tunsin (ilmeisesti) jalan kunnolla vatsanahan läpi ja se sattui niin pirusti... Meinasi ihan iskeä paniikki, että mitä tässä vielä 10 viikon aikana ehtiikään tapahtua ja miten vahva ja iso vauva sieltä vatsanahan läpi onkaan tulossa. Tuli kavereiden jutut alien-fiilareista mieleen, enkä enää ihmettele niitä. Huhhuh. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Ja pliis kertokaa pidemmällä olevat - tuleeko tämä helpottamaan vaiko pahenemaan?

Neuvolassa käytiin eilen, ja kaikki oli oikein hyvin. Sf-mitta jo huimat 28,5 cm ja hemoglobiinikin 120! Selkä-, lantio- ja häntäluuvaivoja ja masun kiristelyä kun valittelin, niin pitkää saikkua ehdotettiin ja kyynärsauvoja. Huh.. No, ylihuomenna istukan paikan tarkastukseen, siellä se saikun pituus sitten selviää. Jos olenkin tähän saakka ihmetellyt, että "mikä synnytys?" ja "mitkä vauvaunet?" ja miettinyt, etten ole yhtään valmistautunut tulevaan, niin tällä viikolla kyllä valmistuin kerta heitolla. :D

Nyt etsimään sopivaa kylkiasentoa kädet ristissä, että sissikin päättää nukkua. :)

Tuittis ja Sissi 30
 
Lallaa onnea ihan hirmuisesti koko perheelle! <3

mua hieman huolestuttaa, ja voi olla että soittelen neuvolaan tänään.. parin päivän ajan on nimittäin ollut todella inhottavaa paineen tunnetta koko lantion alueella. varsinkin vasemmalla puolella ja alaselässäkin.. liekkö normaalia? neiti kyllä potkuttelee normaalisti ja sydänäänetkin kuului hyvin ja tasaisesti kun eilen kuunneltiin.. voihan olla että paine johtuu vaan siitä että kohtu alkaa olla kiinni lantioluissa ja koko ajan kasvaa, mutta jospa silti soittelisin neuvolaan kaiken varalta..

masu on muuten kasvanu nyt kauheeta vauhtia sen jälkeen kun se alkoi vähän pömpöttää.. tuttava jo epäili että liekkö kaksoset tulossa.. ja tietty se kasvu tuo hieman muutoksia, huomasin että tiskaaminen käy selän päälle jos on vähänkin enempi kertynyt, kun masu on sen verran edessä että joutuu olemaan kumarassa.. oispa jo kesäkuu..

myymeli&pikku neiti 24+6
 
Myymeli - minulta kysyttiin neuvolassa toissapäivänä, olenko tuntenut painetta lantiossa. Se on kuulemma ihan normaalia, jos vauva on pää alaspäin syvällä lantiossa. Näin voi hyvin olla sinun kohdallasi. :)

Tuittis & Sissi 30+1
 
Onnea lallaa pojasta :heart: Ihanaa! :flower:

Ja tervetuloa uudet odottajat :)

Täällä poksutaan 23+0 tänään, jotenkin tuntuu, että aika on pysähtynyt.. Juuri löin lukkoon äippäloman ajankohdan, se alkaa 16.5 (viikon kesälomalla). Jotenkin sen tiedostan, että siihen on lyhyt aika ja että mulle tulee kauhea kiire, että saan kaikki työt tehtyä ennen sitä. Mut silti tuntuu, ettei nää viikot etene. Kaipa se johtuu siitä, että kontrolliultra häämöttää 16.3, kaipa se on alkanut jännittämään.

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!

Maanu ja Kepukka 23+0
 
Lallaa, ihania uutisia! Oikein paljon onnea koko perheelle! :flower:

Oihvoih, täällä kärvistellään flunssan kourissa taas. Eikä ole kuin vasta viides flunssa tämän raskauden aikana : / Ikuna ei ole ollut näin montaa flunssaa yhden talven aikana, joten alkaapi mietityttämään, että onko alkuraskaudessa ottamallani influenssapiikillä kuitenkin jotain vaikutusta asiaan. En nimittäin koskaan ole sitä aikaisemmin ottanut, enkä kyllä ole ollut kovin paljon sairaskaan. Nyt tuntuu iskevän joka ainoa flunssanpoikanenkin tähän kroppaan *huokaus* Ja tietysti, kun kroppa taistelee flunssan kourissa, sokerit heittelee, olo on surkea ja kaikkialle sattuu... valivali. Voi kunpa seuraavat kymmenen viikkoa menis ihan hujauksessa, sitten aletaan olla turvallisilla vesillä ja Tyyppikin vois jo ilmaantua maailmaan. Otettaisko pikakelauksella tämä kevät tänä vuonna, eikö?

Sara ja Tyyppi 26+3
 
Toi pikakelaus sopii hyvin :). Ja paranemista siihen flunssaan! Itse en piikkiä ottanut tänä vuonna, enkä ole ollut flunssassa ihan alkuraskautta lukuunottamatta. *koputtaa puuta*

Olen tässä jonkin aikaa miettinyt, että mitähän Britalle kuuluu? Häntä ei ole tuolla heinäkuisissakaan näkynyt aikoihin :|
 
Onnea lallaa ja perhe! Melkein olen kateellinen, mutta en sitten kuitenkaan koska kaikki tulee pihalle aikanaan :)

Ultrassa on tullut käytyä alkuviikosta, ja siellä se olla möllöttelee. Sektiota ei sitten lopunkaiken tarvita, ainakaan suunnitellusti. Hiukan jäi huolettamaan tai oikeastaan ekaa kertaa mietityttämään reisiluun mitta.. Se kun tämän lääkärin mukaan vastaa 33 viikkoisen mittaa. MItta on koko ajan vaihdellu joko alakäyrällä tai hiukan keskikäyrän alapuolella. Lääkäri sanoi että kun minäkään en ole pitkä, ja ennemmin pitkäselkäinen, niin hän ei olisi huolissaan..sanoinkin että en mäkään oo miettiny koko asiaa, koska meidän suvussa on melko lyhytjalkaista sakkia ja oli sitten niin tai näin niin sille asialle ei mitään voi. Ekan kerran kun siitä on mainittu niin ajattelin että niillä mennään, ja jos lapsi on lyhytkasvuinen niin sille ei ihan oikeasti voi mitään eikä se tee lasta sen vähemmän odotetuksi/toivotuksi. Enemmän ehkä jäikin tämä tulevan isän kommentti mieleen..ensinnäkin syytti kun en ole aiemmin kertonut asiasta, johon ei voinut todeta muuta kun että oot ollu ite kolme kertaa mukana sitä kuulemassa.(mielessäni lisäsin että jos et kuulemaas ymmärrä niin sille en voi mitään) Sanoin sitten että no se ja sama, näin se on ja ei sille mitään voi jos kyse on jostain muusta kun ns. normaalista. Olis kuulemma pitäny olla enemmän aikaa valmistautua siihen jos lapsi onkin vammanen..sitten vielä perään nauraen hyvä läppä että "multahan se vika ei voi olla peräsin". Muakin ihan melkein nauratti, ja sain vaivoin oltua sanomatta että ei voi ei koska ei ole korvien välissä.. Jälleen kerran mietin että täytyykö mun oikeesti olla tollasen mäntin kanssa tekemisissä.
 
Onnea onnea Lallaa! :)

Myymeli
, multa kans tiedusteltiin lantion seudun kipuja neuvolassa, kuten Tuittikselta; palleron pää on niin syvällä ja alhaalla lantiossa, että voi kuulemma moista aiheuttaa. Tosin en oo itse tuntenut muuta kipua kuin häntäluussa sillointällöin, sekin ilmeisesti liittyy tähän.

Käytiin siis eilen neuvolassa 31+0 poksauttelun kunniaksi: sf-mitta oli 27, hemoglobiini noussut rautatabuilla 137:ään, verenpaineet edelleen alhaalla (108/73) ja sydänäänet normaalit. Eli kaikki hyvin. :) Vauvan kokoa täti ei pystynyt arvioimaan, kun se köllötteli niin syvällä.

Tuittis, kovin kipeitä potkuja en oo tuntenut, mutta alien-fiiliksiä kyllä. :D On se veikeetä, miten maha muljahtelee kun kaveri kääntelee peppuaan tai potkunyrkkeilee.

Tsemppiä Sakaralle alkuun, Cilialle loppuun ja muille sille välille! :)

tiNpPa ja Pikku-Mönkijä 31+1
 
Lallaa Ihania uutisia, paljon onnea:flower: Onneksi ehdittiin tosiaan vielä nähdä viime tipassa:) Hyviä vointeja koko perheelle!

Samirja kurjaa, että joudut huolestumaan, mutta toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Tuo google on kyllä niin paha, että sieltä pitäisi vaan pysyä pois, mutta kun ei malta... Mun neuvolaterkka sanoikin, että hän kieltäisi googlen ja ikävät keskustelupalstat raskaina olevilta...

Cilia ikävää, että joudut olemaan tuollaisen ihmisen kanssa tekemisissä. En nyt tarkkaan muista, mutta olitko sinä se, joka kirjoitti, että et halua miestä synnytykseen, mutta mies haluaisi tunkea mukaan. Raivostuttava tilanne, kun synnytykseen todellakin tarvittaisiin henkilö, joka tukee, eikä henkilö, joka saa raivon partaalle.

Täällä poksutaan 24 viikkoa:) Hankinnat on vieläkin tekemättä, kun se maailma on niin täynnä vaihtoehtoja, että pää on aivan pyörällä. Mutta onneksi aikaa on vielä!
Unettomuus on niin pahana (n. 3-4 h unta/vrk), että ajattelin soittaa, jos työterveydestä saisi edes viikon sairaslomaa tähän hätään. Vielä ei oikein voi jäädä koko loppuajaksi, vaikka mieli kyllä jo tekisi!

Kaneli ja Bebe 24+0
 
Onnea Lallaa!! :flower:

Tuittis, mehän mennään melkeen samoja viikkoja, mulla nyt 30+6 ja eilen oli neuvola. Mulla sf mitta taisi olla myöskin 28cm, jos nyt oikein muistan. Hemoglobiini oli laskenut 116:sta joten rautakuurin sain. Paineet oli 99/60 joten ei ainakaan pelkoa korkeista verenpaineista :p

Turvotusta ei ole eikä mitään kipuja tai kolotuksia :) mutta sen verran terkkari meinasi että Muru on tainnut kääntyä raivotarjontaan, ja se aiheuttaa pientä painetta häpyluussa.

Myymeli; tosiaan se paineen tuntu saattaa olla tuota samaa kuin mullakin, se alkoi nyt kun muistelen noin 2 viikkoa sitten eli siellä 27-28 viikkojen paikkeilla. Mutta kysele ihmeessä neuvolasta jos mietityttää!

Voi Cilia, pahoittelut miehesi käytöksestä :( oli todella ajattelematonta! Itse olen kilahdellut ihan tosissaan nyt niinkin olemattomista, kuin vaikka siitä että mies vitsailee lähtevänsä vaikka jonkun "bb-hutsun" matkaan.. tai jotain muuta ihan vitsillä siis, niin minähän möksähdän ja vedän kaikki yh-kortit esiin. Ei (etenkään raskaana olevalle) SAA SANOA noin!

Harjoitussuppareitakin mulla tulee säännöllisesti, mutta ei kivuliaita.
Oon kyllä niin onnellinen että raskaus on sujunut näin pitkälle ongelmitta! Ja uusita masukuvaa olis tuolla mun blogissa, jos kiinnostaa

Takapihojen tarinoita: Masu rv 30


Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!

t.marjutan ja Muru 30+6
 
Viimeksi muokattu:
tais olla se pahin paineen tunne vain hetkellistä, luulen että pikkunen oli vaan koko päivän mun kannalta huonossa asennossa ja siitä tuli se tunne.. seuraavana päivänä kun potkutteli taas eri puolelle niin mullakin olo helpompi.. en sitten edes soitellut neuvolaan kun se meni ohi. hetkellisesti on tullu sen jälkeenkin, mut sit ku pikkunen kääntyy niin olo helpottaa.. veikkaan että sekin vaikuttaa kun kohtu alkaa olla kiinni jo lantioluissakin niin ihmekään oo jos vähän painetta tuntuu..

meillä taidetaan mennä vähän yläkäyrillä, kun sf-mitta oli 23+6 viikoilla jo 22,5, kaverilla oli ollut sama mitta vasta viikolla 26.. saa nähä millainen jytky sieltä tulee... tuli postissa nyt aika istukkakontrolliinkin toukokuulle.. sokerirasitukseenkin pitäis varata aikaa kun sais aikaseks..

mulla on nyt ollu hermot todella pinnassa viime aikoina.. pienet jutut saa suorastaan raivon partaalle.. liekkö nyt raudan puutetta vai meneekö ihan raskaushormoonien piikkiin.. esim. yks melkein päivittäinen raivon aihe on se, et jos pyydän miestä tekemään jotain, niin se tapahtuu ihan liian pitkän ajan päästä ja kun mä haluisin et tapahtuis heti :D noh, onneks mä osaan myös pyytää anteeks näitä mun pikku kohtauksia... :D

myymeli&pikku neiti 25+0 poks
 
Myymeli mulla on samaa vikaa. En mä mieheltä pyydä, että voisitko JOSKUS jossain vaiheessa tehdä tän ja tän asian, vaan että heti nyt tällä sekunnilla :) Yleensä en kyl siitä raivostu vaan aloitan sitten itse marttyyrina tekemään sitä hommaa...

Noniin, raskausarvista asiaa. Tiiättekö, niitä tulee ihan silleen niinku tunnissa. Tuntuu siltä, että au, maha ratkee, ja sitten kun katsoo paidan alle, niin juu-u, ratki on. EI auta rasvaaminen. Tohon navasta ylöspäin navan molemmille puolille on ilmaantunut pitkät pystyt viivat ja sitten se kohta, missä poitsu pitää polviaan tai jalkojaan, ja joka on ihan kosketusarka sen takia, ni siihen poitsu oikein TUNKI raskausarvet. Äkkiä ne vaaleni, mutta siinäpä nyt ovat.

Maha oli ihan todella kipeä keskiviikkona ja harkitsin jo neuvolaan soittamista, että kuinka paljon kipuja on kohtuullista sietää, mutta sitten eilinen oli jo paljon parempi. Ja sitä myöten myös huolestuminen lieveni. Aloin myös varmuuden vuoksi pitämään tukiliiviä, joka tukee myös mahaa. Nyt kohtu tuntuis taas vähän pehmeämmältä. Pidän aina välillä lämpöpussia mahan päällä rentouttamassa. Ehkä vois kuitenki neuvolaan soittaa ja kysyä toimintaohjeita.

Alien ei täällä enää tunnu alienilta, ehkäpä juuri tuon runsaahkon lapsiveden takia. Ei tunnut jalka selvästi enää eikä silleen. Mutta tosiaan, ei se minusta mitenkään söpöltä tuntunut vaan aika epämiellyttävältä.

Cilialle lähettelen täältä pitkää pinnaa...

Sara mulle neuvolasta sanottiin, että raskaana helpommin sairastuu flunssaan ja se myös kestää kauemmin. Mulla ollut 4kpl ja vika on nyt kestänyt 3 viikkoa. Voit lohduttautua sillä, että oot jo ens vuodenki flunssat nyt sairastanut, kun vasta-aineet suojaa sua sit vuoden kuluttua.

Amanda kerrotko vähän, mitä teidän kuukausipinossa on siitä kureliivistä juteltu? Jäi kiinnostamaan se asia. Pitäis tää jättimaha saada kesäkuntoon...

Samirja ja iäti paisuva Vesipallo 36+2
P.S. Kuten Lallaa kertoi, äitiyslomalla katoaa ajantaju. Joka aamupäivä on kuin lauantai ja ilta kuin perjantai :D
 
mä jos en kohta saa halvausta tai sydänkohtausta tai hermoromahdusta niin jo on ihme.. tää nyt ei raskauteen liity, mut kuitenkin.. käytiin saunassa tuossa aikasemmin ja meidän beagle-herra oli kämpässä yksinään sen aikaa. olipa hän sitten fiksuna purkanu mun koko käsilaukun sisällön lattialle, löytänyt sieltä paketillisen nikotiinipurkkaa ja vetässyt naamariinsa niitä noin parisenkymmentä.. :O nyt ollaan sit ihan sydän syrjällään oltu koko ilta ja soiteltu eläinlääkärille ja seurailtu ja oksetettu koiraa yms.. vielähän tuo hengissä potkii.. kyllä mä tiesin että beaglelle kelpaa melkein mikä vaan syötävä, mutta että nikotiinipurkkaa?! tais vielä maistua hyvälle, kun oksennuksen seasta meinas poimia ne takas.. huhhuh... nyt ei ees kiukuta, sydän meinaa vaan välillä jättää lyönnin välistä...
 

Yhteistyössä