** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.6 **

Voihan ärsytys!!! Mulla tuli tänään yhtäkkiä ruskeaa tuhnua vessassa käydessä :ashamed: tiedän että sitä on monilla alkuraskaudesta, mutta silti se pelästytti että tässäkö tää nyt oli. No onneks ei mitään isompaa kipua kuitenkaan ainakaan vielä alkanut ja tuhruttelukin loppui melkein samantien. Voi kun olis jo joulu ja ultra takana niin vois oikeesti hengähtää!!!

Mä kerroin läheisimmälle työkaverille joka olis sen tietysti arvannut muutenkin kun lopetin tupakoimisen. Ja sitten kerroin parhaalle ystävälleni joka tietää ennestään muutenkin meidän vastoinkäymisistä. Vanhemmille ei haluta kertoa ennen kuin on edes vähän varmepaa että kaikki sujuu ok.
 
Sannuli, eiköhän ruskea vuoto oo ihan normaalia alkuraskaudessa! Mulla tuli reilu viikko sitten pari päivää ruskeaa vuotoa. Jos jotain hälyttävää olis, eiköhän vuodon väri muutuis aika pian. Lähetän voimia sun maha-asukille!!!

On tää tosiaan hassua, kun välillä sitä ihmettelee oireettomuutta ja välillä oireita... =) Mulla on iltaisin usein pientä vatsakipuilua ja nytkin nippailee vähän väliä. Ja sekin aina vähän huolestuttaa. Lisäks kun valkovuoto on lisääntyny, niin välillä tunnen senkin ja pelästyn.

Mulla sama juttu kuin teillä Sannuli ja Olivia, et unirytmi on sekava. Heräilen enemmän öisin ja iltaisin ei aina tuu uni ja aamuisin heräilen turhan aikaisin. Eli jo tää univaje väsyttää. Mistä lie tää unihäröily johtuu? Mullekaan ei yhtään tyypillistä!

Aamuyö, mäkin oon miettiny tota petipuuha-asiaa... ja onko se ihan ok? Erehdyin lukemaan netistä pari juttua, jossa mainittiin, että alkuraskaudessa seksistä voisi olla lievää haittaa raskauden kannalta ja päätettiin sit muutama viikko himmailla sen suhteen... En tiedä onko siihen mitään syytä?? Toisaalta ei taideta enää kauaa sinnitellä... =) Mitä muut, myös kokeneemmat, ootte mieltä?
 
Viimeksi muokattu:
Olkaa Amanda, Olivia, Sannuli ja Aamuyö onnellisia, jos teillä ei ole pahoinvointia... mulla on ollut teidänkin edestä. En ole edes pystynyt olemaan töissä, viime keskiviikkona lähdin kesken päivän kotiin ja siitä lähtien olen lähinnä maannut sohvalla. Ihan hirveästi en oksenna, mutta olo on ollut aika kammottava...
Oli myös pakko kertoa mun vanhemmille, koska oltiin sovittu menevämme tänään syömään, ja eilen oli pakko kertoa, että multa saattaa jäädä isänpäivälounas väliin... Nyt tuntuu sen verran paremmalta, että lähden todennäköisesti sinne istumaan, vaikka mun osalta taitaa herkut jäädä aika vähiin.
Muuten tästä tietävät mun paras ystävä, sekä yksi kaveri, joka sai pitkän yrityksen jälkeen lapsen aiemmin tänä vuonna. On kiva, kun on "vertaistukea", hänellä on kuitenkin vielä niin hyvin muistissa kaikki. Lisäksi meidän piti perjantaina mennä kavereille syömään mutta mä en kyennyt lähtemään, joten päätettiin, ettei viitsitä valehdella, kun ovat kuitenkin ihan hyviä ystäviä ja heillä itsellä on kolme lasta, joten ymmärtävät kyllä. Sinällään tylsää, että on pakko kertoa näin aikaisin mutta tätä oksuoloa on aika mahdoton peitellä. Samasta syystä voi olla pakko kertoa duunissakin, vaikka en sitä tosiaan haluaisi. Ainakaan en töissä sano mitään ennen keskiviikon ultraa.

Olivia, pari kiloa turvousta myös poistuu aika helposti, joten älä liikaa stressaa tuosta. Olen kuullut muilta raskaana olleilta, että liikunta pitää aika hyvin turvotusta kurissa, joten jos pystyt vaikka lenkkeilemään koiran kanssa ilman, että nurmikko laatoittuu, niin sekin saattaa jo auttaa turvotuksen poistumiseen.

Mulla firman pikkujoulut jää sujuvasti väliin, kun oltiiin ehditty sopia muuta menoa sille päivälle miehen kanssa. Sitten on kavereiden kanssa kekkereitä, joista ei ole mitään mahdollisuutta selvitä ilman, että muut huomaavat alkottomuuden, mutta ei sille sitten mitään mahda. Ellen sitten kehitä jotain kuukauden mittaista virtsatietulehdusta tmv... :) Onneksi ovat kuitenkin pienemmällä porukalla ja aika läheisten ihmisten kanssa.

Nyt sohvalle lepuuttamaan... voikaa hyvin!
 
Amanda joo se tuntuu nyt olevan kaikki huonosti; jos on oireita niin niitä miettii että onko normaaleja ja jos niitä ei ole niin sitten vasta huolissaan onkin. Välillä mullakin on tosi luottavainen olo, että kyllä tämän nyt täytyy mennä hyvin loppuun saakka kun on niin sinnikäs kaveri että ui perille asti kokeiden tuloksista piittaamatta ja välillä taas on aivan sellainen tunne että se on ihan varmasti kiinnittynyt väärään paikkaan ja on kohdunulkoinen.

Eikös se mahda olla niin että seksiä saa harrastaa ihan huoletta, mutta jos on vuotoja niin pitäisi pidättäytyä niin kauan että ne vuodot loppuvat, niin minä ainakin luin jostakin. Ja on myös mahdollista että seksin jälkeen saattaa ilmetä vuotoa vaikkei sitä muuten olisikaan. On tää aika kummallista aikaa kun yrittää tasapainoilla kaikkien näiden tietojen ja oireiden viidakossa!!!

Mulla olis ollut eilen firman pikkujoulut, mutta mä kieltäydyin niistä jo silloin kun saatiin ne testitulokset kun mieli oli maassa. Silloin ajattelin etten lähde sinne hajoilemaan työkavereiden edessä. Ja lopulta sanoin kuitenkin syyksi sen etten halua viettää isänpäivää krapulassa enkä toisaalta halua myöskään mennä selvinpäin katselemaan kun työkaverit on juovuksissa.

Itsellä oireet on vähän laantuneet, alkuviikolla vielä kuvotti aamuisin mutta nyt ei loppuviikolla enää. Rinnat on edelleen kipeät ja eilen ja tänään on kerran kumpanakin päivänä tullut ruskehtavaa tuhrua. Väsymyskin on vähän helpottanut. Ja sitten menin tyhmyyttäni lukemaan netistä että oireiden yhtäkkinen loppuminen ja niukka tiputtelu voi olla oire kohdunulkoisesta raskaudesta joten tässä nyt taas vaan odotetaan ja rukoillaan ettei menisi kesken.

Mä mietin jo että mahtaako neuvolantäti pystyä laittamaan mut aikaisemmin ultraan jos soitan ja kerron omista peloista ja epäilyksistä.
 
Feufollet, huh kuullostaa hurjalta toi sun pahoinvointi!! Sulla näyttää olevan tosiaan sitä meidän muidenkin puolesta! =)

Sannuli, kiva kuulla, että turhruilu ei ole pahentunut! Eiköhän se sitten ole ihan normaalia! Mut tiedän tunteen ja säikähdyksen... Kantsii ainakin kysellä siitä ultrasta!

Tänään kun kävin vessassa, tuli paperiin punaista! Ja ette usko, että sydän meni kurkkuun ja pelko kattoon. Kunnes tajusin, että veri tuli siitä viereisestä... =) Mulla on ollu vatsa tosi kovana ja pari päivää ihan täyttä ummetusta takana! Mulla on joskus ennenkin ollut ummetusta ja samaa vikaa, mutta lieko se nyt hormoneiden saattelemana pahentunu, koska on ollut useammankin päivän mittaisia "taukoja". Ei oo ihme, että vatsa on kuin ilmapallo!

Toivotaan, että ensi isänpäivää meillä kaikilla juhlittais ihan omassa kodissa! =) Tsemppihalit kaikille!

Amanda ja Matkustaja 6+2
 
Viimeksi muokattu:
Keltakaneli: Toivotaan että siitä vyöhyketerpiasta ois ollu apua kääntyilyn suhteen. Hyvä et sulla on huomenna kontrolliultra niin siel selviää enemmän. Mäkin pääsen viel tällä alkavalla viikolla kontrolliultraan kun masun koko on niin iso, mulla kasvaa tää maha jännästi eteenpäin, takaa ei ees nää et oisin raskaana, mutta sf-mitta huitelee aika ylhäällä joten sen takia sitten seurataan. Viimeks pari vkoa sitten vauva oli kyl ihan normaalikokoinen, toisaalta hyvä että seurataan etenkin jos menee yli ei ois kiva synnyttää mitään ihan jättiläistä :=) Multa nyt jäi vyöhyketerapeutille menot, toivotaan että vauva kuitenkin syntyis itsestään ettei tarvis käynnistellä.

Smi: Mä oon kans oottanu ton kausiinfulenssapiikin joku kk sitten, meillä neuvolatäti melkein suuttui kun kysyin onhan vauvalle turvallista, sanoi että on tottakai, eikai niitä muuten täällä annettaiskaan. Joten varmasti voi olla ihan huoleti, nyt on vielä niin kauhee flunssa-aika joten parempi jos saa vältyttyä noilta.

Amanda ja muuta alkuraskaudessa olevat: Mä muistan ton tunteen niin hyvin kun laski päiviä varhaisultraan, ja sit nt-ultraan jne. Mut kyl se aika kuluu, vaik alussa tuntuukin tolta, yhtäkkiä menee sit nopeastikin. Mä käytin tekosyynä antibioottikuuria tms. virtsatulehduksia just kun oli kans kaikenmaailman kissanristiäisiä sillon kun en viel halunnut kertoa. Mä kerroin kans ihan aluks vaan muutamalle hyvälle ystävälle ja omille vanhemmille..aluks meinasin odottaa nt-ultraan asti mut ei sit pystynyt. Töissä kerroin vasta joskus 15-16 viikoilla, aluks ajattelin että odotan siihen nt-ultraan asti ja sitten kun siellä oli käyty niin pitkitin silti kertomista kun jotenkin tuntui niin vaikeelta :D
Mullakaan ei alussa ollut juuri mitään oireita, paitsi etova olo johon auttoi onneksi syöminen, ja ruokahalu oli aivan älytön, oli kokoajan nälkä. Sit noi kaikki loppui siinä viikolla 10..ja keskiraskaus meni aika oireetta, masukin tuli näkyviin vasta puolivälissä.

Tsemppiä kaikille :)
 
Viu
Moikka kaikille! Nyt vasta uskaltauduin odottelevien puolelle, kun hengailin tuolla lapsettomuuspuolella ekaa ultraa vartovien pinossa tähän asti. Ei oikein uskaltanut muualle, kun olo oli niin epäuskoinen. Ehkäpä tulen mukaan tänne, kun täällä on niin paljon kuumeilututtuja. Ei kai sillä ole niin väliä, millä keinolla se masusalaisuus alkunsa on saanut, luomusti tai muuten.

Terveisiä siis varhaisultrasta, tänään nähtiin monitorilla 7,2 mm:n kokoinen alkio, joka vastasi täysin viikkoja ja näkyihän siellä sykekin. Kyllä pääsi itku, kun moinen ihme todettiin. Viikot meillä siis nyt 6+4. Suosittelen ultraa lämpimästi kaikille alkuajan huolehtijoille, kyllä se ainakin hetkeksi helpottaa, kun näkee että kaikki on lähtenyt hyvin käyntiin. Lasketuksi ajaksi saatiin 7.7.

Olen käynyt täältä teidän kuulumisia lukemassa koko ajan, kommentoin sit myöhemmin lisää. Samanlaisia tuntemuksia taitaa olla meillä kaikilla, varovaista onnea ja epävarmuutta ja tulevia ja meneviä oireita. Mulla on kanssa Amanda tuo kamala ummetus, suosittelivat liotettuja pellavansiemeniä siihen, nami. Järkyttävä väsymys myös, olisin nyt jo valmis unille, joskin viime yö tuli nukuttua huonosti ultraa jännätessä ja päivä oli vähintäänkin väsyttävä.
 
Tervehdys, viikonloppureissusta palauduttu ja ankea paluu arkeen takana...

Amanda mulle kävi samoin joskus rv 10 tai 11, menin aivan paniikkiin kun pyyhkiessä paperi meni täysin kirkkaanpunaiseksi, mutta sitten hetken pakokauhun jälkeen tajusin että tulikin taempaa ;) Mulla on ollut koko raskauden ajan ummetusta, tosin lapsesta saakka ollut ongelmavatsa joten enpä muuta odottanutkaan.

Toivottavasti Sannuli tuhru tuli ja meni, mutta se kuulemma on hyvinkin yleistä.
Moni teistä mietti myös petipuuhia, neuvolassa ekalla käynnillä täti sanoi että siitä ei normaalissa raskaudessa ole mitään vaaraa, vapaasti saa harrastaa =) Toki jos on vuotoja niin olisin hieman varovainen.

En nyt jaksa lukea viestejä uudelleen, tässä nämä mitä muistin nyt, luin eilen illalla kaikki viestit pikaisesti, mutten jaksanut itse kirjoitella, joten kommentit jäi nyt vähän lyhyiksi...

Niin ja tervetuloa Viu :)

Ai niin Siiris mullakin maha kasvaa ihan eteen, takaa ei tosiaan huomaa mitään, oon miettinyt että tulen tosi kivan malliseksi kun tuosta vielä kasvaa ;)

Rae 28+1
 
Tervetuloa Viu ja ihana kuulla, että ultrassa kaikki hyvin!!:flower:

Meillä ultra vast ens viikon keskiviikkona, ei jaksais mitenkään oottaa!! Oireita on pikkusen tullu lisää, tänä aamuna piti yökkiä, kun en tyhmä syönyt mitään, ennen kun käytin koiraa ulkona. Hieman äklö olo on kestänyt koko päivän. Väsyttää tosi paljon ja paleltaa varsinkin iltaisin..

Ei me sitten kerrottukaan vanhemmille vielä isänpäivänä.. Sovittiin, että ootetaan nyt toi ultra, että saadaan vahvistus asialle.

Sannuli onko vielä tuhrurellut? Toivottavasti kaikki on kunnossa!

Siiris mukavaa loppuodotusta!

Huomenna pitäs lähtee töihin... Mitähän siitä tulee? Oon nyt lomalla ollu vaan, ulkoillu ja ottanu päikkäreitä.. Huoh, ei huvittas yhtään..:(

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Olivia + Maha-asukki 6+2
 
Viimeksi muokattu:
Sannuli jatkuiko sulla tuhruilu vai loppuiko jo? Mulla on tänään myös tullut ruskeaa vuotoa ja olen aivan älyttömän huolissani... :| Kyllä kai se voi olla normaalia, mutta huolta ei vähennä se, että vatsaa nippailee oikealta puolelta. Mietin jo et koittaisinko aikaistaa ultraa jo tälle viikolle. Miks ihmeessä sitä pitää olla näin huolissaan?
 
Kyllä tänäänkin vielä tuli ihan ihan pikkuisen paperiin ruskehtavaa. Paljon vähemmän kuitenkin kuin lauantaina. Töissä vihlaisi kumartuessa oikealta puolelta niin vietävästä että meinasin kiljaista (onneksi pysyin kuitenkin hiljaa ettei asiakkaan ihmettele) ja sen jälkeen myös mulla on toi oikea puoli vihlonut aina välillä.

Hienoa että viulla ja asukilla on kaikki hyvin!!!! Pitäisiköhän sitä sitten munkin kuitenkin kysyä tältä paikalliselta yksityisgyneltä että onko niillä ultra laitteet. Saisi tuota omaa mielikuvitusta vähän rauhoitettua kun näkis onko kaikki ok.
 
Tervetuloa kaikille uusille! ihanaa, että saadaan tähän pinoon kunnolla eloa. Tutuilta tuntuu teidän uusien odottajien tuntemukset, ajatukset ja huolet. Itselläni oli myös yhdynnän jälkeen tuhrua, mutta ei muuten. Tuokin pieni tuhru pelästytti, joten isompi varmasti pelästyttää.

En ole jaksanut kirjoitella tänne juurikaan, olen ollut niin väsynyt. Nyt viikonloppuna tuli seinä vastaan ja kävin työterveyslääkärillä eilen. Keskusteltiin pitkään väsymyksestä, kivuista, nukkumisvaikeuksista sekä muista oireista. Todettiin, että nyt pitää levätä kunnolla ja ensi maanantaina neuvolassa ottaa sitten asia puheeksi, jotta saadaan neuvolatädin mielipide siihen tarvitaanko käyntiä lääkärillä sisätutkimuksessa.

Poen huonoa omaa tuntoa sairaslomasta, mutta nyt vain on pyrittävä lepäämään. Olen huomannut itsessäni huolestuttavia piirteitä, kuten esimerkiksi muistamattomuutta. Olen sairaslomalla loppuviikon ja töissäkin asia otettiin ihan hyvin vastaan. Pomokin laittoi vielä tänään sähköpostia, että koita levätä, töissä kyllä pärjätään.

Päädyttiin hakemaan vauvavakuutusta Tapiolasta, jossa on kaikki muutkin vakuutukset. täytyy yrittää jaksaa tässä lähipäivinä täytellä laput. Äitiyspakkauksen tilasin jo, mutta muuten kelan paperit on täyttämättä.

kaapo 24+4
 
Smi
Tervetuloa Viu tällekin puolelle ja onnea hyvistä ultrakuulumisista :)

Pellavansiemenistä Niitä oli suositeltu ummetuksen hoitoon? Minun neuvolasta saamani "ruoka-aineiden käyttösuosituksia raskausaikana" ohjeen mukaan (ohjeet on siis HYKS & Jorvi) pellavansiemeniä ei suositella käytettäväksi raskausaikana niiden korkean kadmium- ja syaanivetypitoisuuden vuoksi. Voi ilmeisesti aiheuttaa sikiön kasvun hidastumista. Missään nimessä en siis halua säikytellä ja pelotella, mutta näin täällä päin ohjeistetaan. Kannattaa siis vielä varmistaa tuo asia.

Siiris Olen samaa mieltä, että rokote kannatti / kannattaa ottaa ja onneksi nuo vauvan liikkeet oli seuraavana päivänä taas ennallaan. Oli varmaan sellaisessa asennossa ettei liikkeet niin tuntuneet tai sitten piti vähän huilipäivää välillä. Mun maha on muuten samanlainen kuin sinun ja Raen maha eli takaa ei näy (eikä kaikissa vaatteissa kuulemma suoraan edestäkään), mutta sivuprofiilissa on sitäkin parempi pallo. Mun sf-mitta on ollut koko ajan yläkäyrällä, mutta viimeksi tipahdettiin keskikäyrälle, kun vauva oli alkanut majailla poikittain.

Tsemppiä vielä kaikille alkuoireiden ja oireettomuuksien kanssa tuskaileville!

Huomenna poksuu ja taas mennään neuvolaan!
Smi 32+6 :)
 
Heippa kaikille! Me oltiin tänään taas kokokontrollissa kun toi masun sf-mitta on ihan yläkäyrien yläpuolella. Mutta masussa oli ihan normaalikokoinen vauva, oli tosin kääntynyt kasvot napaan päin :eek: toivotaan että vielä kääntyy takas. Lääkäri meinasi että voi olla että vasta synnytyksessä kääntyy toistepäin. Oon tietty lukenu kaikkia kauhujuttuja avotarjonnasta ja synnytyksestä, mutta toisaalta turha stressaa liikaa, toivon että vauveli vielä kääntyis. Huomenna laskettu aika ja ei merkkiäkään mistään..saas nähdä kauanko menee yli.

Viu: Tervetuloa tänne, ihan mahtavaa :flower::flower: Me käytiin kans sillon yksityisellä raskausultrassa ja suosittelen sitä kyllä kaikille todella lämpimästi. Oli jotenkin suuri helpotus saada tietää että siellä on ihan oikeesti elämänalku ja oikeessa paikassa. Ei muistaakseni maksanu kelavähennysten jälkeen kun joku 60 eur, ja oli kyllä kaiken väärti. Sitten ei ollutkaan enää niin pitkä odottelu nt-ultraan.

Rae: joo jos sulla menee samalla lailla kun mulla niin mahtava pallo tulossa..välillä rasittaa kuulla kaikkien kommentteja mahasta, tuntuu että kaikilla on joku mielipide joko se on liian iso tai pieni tms. Neuvolastakin oon just ton koon takia joutunut / päässyt koko kontrolleihin jossa kuitenkin sit aina todettu että normikokoinen vauva, masu vaan kasvaa suoraan eteenpäin joka ei sit oikeen sovi niitten mittataulukoihin. Toisaalta on hyvä et on päässy ylimääräisiin ultriin :p

Olivia: Ihanaa ei sulla enää monta päivää oo siihen ultraa, vaik tiedän tunteen..muutamakin päivä voi tuntuu ikuisuudelle. Kandee kyl syödä aamuisin ettei ala etoon. Mä ostin niitä elovenan pikapuuropusseja, ne sai vaan sekottaa kuumaan veteen lautasella. Sen avulla ja sit hedelmävälipaloilla töissä pärjäsi hyvin lounaaseen :) Mä en koskaan aiemmin syöny ku jugurtin aamusin ja huomasin sen nopsaa että eipä riitä. Tietty kaikki on hirmu yksilöllistä.

Sannuli: kandee ihmeessä mennä sinne varhaisultraan jos mahdollista, suosittelen :) Muistelen et noi vihlaisut kuuluu alkuraskauteen, on jotain kohdunkannattimien löystymistä. Mulla ainakin oli niitä just äkillisissä liikkeissä.

Kaapo: me ollaan kans otettu vauvalle vakuutus Tapiolasta. Ja mitä aiemmin sen ottaa sen parempi, tulee halvemmaksi. Älä turhaan pode huonoa omaatuntoa, kaikista tärkeintä on nyt keskittyä itseen ja vauvaan :heart: ja hyvä että ne on myös teillä töissä ymmärtäväisiä! Toi muistamattomuus vaan pahenee loppua kohden...mä unohdan ainakin 5 min. jonkun jutun jos en siis toteuta sitä heti :D

Siiris ja masuvauva 39+6
 
Viimeksi muokattu:
Viu tervetuloa! Ja onnittelut!! Ei tää pino oo mikään luonnollisesti raskautuneiden pino, kaikki noin kolmekymppiset esikoistaan odottavat on enemmän kuin tervetulleita.

( . ) Toissapäivänä käytiin äitiyspoliklinikalla ultrassa toteamassa, että perätilassa siellä ollaan edelleen. Lääkäri koitti kääntää mahan päältä, mutta poika ei hievahtanutkaan. Koko kääntöyrityksen ajan seurasivat ultralla, että lapsella on kaikki hyvin. Ennen kääntöyritystä lääkäri totesi, että tämä saattaa käynnistää synnytyksen tai saattaa tulla lähtö leikkaukseen. Hieman pelästytti. Luotin kyllä siihen, että kaikki olisi mennyt hyvin, mutta ajattelin ettei me nyt vielä haluta pikkuista tänne ulkomaailmaan, saisi kasvaa vielä hetken mahassa. Mahan vääntelyn jälkeen oltiin sydänkäyrässä puoli tuntia. Kätilö kävi ihmettelemässä tasaista sykettä, että nukutaanko täällä... Tosiaan, poika vain nukkui, vaikka sitä oli yritetty väkivalloin kääntymään. Saanut ilmeisesti äitinsä unenlahjat. :D Vartin jälkeen alkoi hikka ja saatiin sydänkäyrään vaihteluakin. Supistuksia seurattiin myös ja sain varmuuden, että ne tuntemukset joita oon supistuksisksi ajatelllut, ovat tosiaan niitä. Tämän jälkeen käytiin magneettikuvauksessa tarkistaan mun lantion koko ja soveltuvuus alatiesynnytykseen perätilasta. Sen suhteen on kuulemma asiat erittäin hyvin. Saan synnyttää alateitse, jos poika ei liian isoksi kasva. Kasvukontrolliin mennään taas ensiviikolla,jollei synnytys käynnisty sitä ennen, niinkuin lääkäri "pelotteli". (Perätilassa olevat kuulemma syntyvät usein pienemmillä viikoilla.) Tällä hetkellä poika kasvaa täysin siellä keskikäyrällä. Elättelen siis edelleen toivoa, että poika kääntyis itsestään ja saatais synnyttää normaalisti. Jos poika olisi ollut liian iso mun lantioon nähden, niin olisi ollut sektio edessä viikolla 39.

Anteeksi omanapaisuuteni, mutta ajatukseni oikeastikin pyörivät lähinnä nyt vain sen ympärillä.

Keltakaneli 37+2

ps. Olisi muuten mukavampi lueskella juttujanne, jos merkkaisitte viestin loppuun aina raskausviikot. En millään muista ulkoa muiden viikkoja, kun en meinaa muistaa omianikaan... ;)
 
Smi
Nopsasti omanapaista poksumista ja neuvolaa tässä kesken työpäivää...

(.) Viikkoja siis kasassa 33+0. Terkkarin mukaan yksi etappi saavutettu eli jos nyt lähtee syntymään ei enää yritetä estellä. Meidän oma etappi tosin on rv 35, sillä sen jälkeen pääsee Jorviin synnyttämään. Sitä aikaisemmat ohjataan joko Naistenklinikalle tai Kättärille, en muista kumpaan. Painoa oli tullut 400g / viikko, yhteensä raskausaikana 6,4kg. Turvotus +-, aamusta sormet on vähän nakit. Pissa puhdas, hemppaa ei otettu ja verenpaine 130/83. Mulla on tuo paine tuollainen vähän korkea ollut koko ajan, eka käynnillä rv 7+5 ollut näköjään 130/81 eli ei ihmeempää muutosta. Sf mitta oli nyt kasvanut vain sentin (29), mutta meidän vauva onkin kuulemma lähtenyt jo laskeutumaan ja siksi ei ollut suurempaa kasvua. Lokoisan kylkiasentonsa on onneksi huomannut muuttaa raivotarjontaan :)

Keltakaneli Onkohan tuosta mitään tilastoa, että kuinka usein kääntöyritykset onnistuvat? Minusta tuntuu, että omilla kavereilla on kaikilla ollut sen verran itsepäiset tyypit mahassa, että jos he ovat päättäneet olla pää pystyssä niin sitten ovat, viis lääkäreiden kääntöyrityksistä. Osa on kyllä myöhemmin kääntynyt itsekseen, mutta ei tuossa varsinaisessa kääntöyrityksessä. Ja hyvähän se on, että on hyväuninen poika mahassa, ettei ihan pienistä hätkähdä :)

Siiris Voi kun sulla on jo H-hetki niin lähellä :) Itse huomaa, että pikkuhiljaa käy malttamattomaksi vaikka viikkoja onkin oletettavasti vielä aika monta edessä. Eipä sillä, en toivo että syntyisi pienillä viikoilla vaan toivon, että olis jo pian tammikuu. Ja uskotaan niin, että vauva pyörähtää vielä naama oikeaan suuntaan. Aika väkkyröitä ne taitavat olla ihan loppuun saakka.

Smi 33+0 :heart:
 
Feufollet, onko sulla tänään ultra? Sitä näköjään jännää jo muidenkin puolesta, jotta sais siirrettyä tätä odotuksen intoa vähän oman napansa ulkopuolelle! =) Laitathan kuulumisia heti, kun on jotain uutisia!

Smi, Siiris ja Keltakaneli, hauska kuulla teidän kommentteja, kun olette jo noin loppusuoralla. Itselle se tuntuu vielä kaukana häämöttävältä ajalta - jonka tietenkin toivoo kovasti tulevan! =) Toivottavasti kaikilla päätyisi pikkukaverit oikein päin! Tsemppiä mahankantoon!

Amanda 6+5
 
Pikapäivitys; joo, ultra oli tänään ja taisi vähän silmäkulmassa kiiltää molemmilla, kun gyne esitteli pikkuista sydämenlyöntiä... koko vastasi täsmälleen oikeaa aikaa (ultran arvaus ajasta 7+1 kun kalenterin mukaan 7+2). Tuntuuhan se vähän konkreettisemmalta, kun pienokaisesta on ensimmäinen kuva :)

Pahoinvointi ei osoita mitään laantumisen merkkejä ja huomenna on tosi rankka duunipäivä. Siitä kun selviän, niin perjantain pidän vapaata ja lepään! Hyvällä omalla tunnolla, sen verran tällä viikolla on tullut puolikuntoisena pakerrettua.

Tää oli täysin ON, mä osallistun vähän järkevämmin keskusteluun huomisen jälkeen...

Tsemiä kaikille, voikaa paksusti :)

Feufollet 7+2 (mennään nyt "virallisen" mukaan)
 
Feufollet ja Viu onnea hyvistä ultrakuulumisista :) On aivan mieletön fiilis ekan kerran nähdä syke näytöllä! Hienoa että teillä pikkuiset vastanneet viikkoja ja ovat vielä ihan oikeassa paikassa!

Siiris musta tuntuu että tää maha on jo nyt ihan mieletön pallo kun tulee niin pitkälle eteen. Istuminen etukenossa on hyvin epämiellyttävää ja myös kaikki kumartelu. Ja laskettuunaikaan vielä 12 viikkoa, mitä ihmettä tästä vielä tuleekaan :O Yksi tuttu just tokaisi että oletpa jo valtava... Loukkaannuin kyllä vähän, enhän ole edes muuten lihonnut, mutta vatsa kyllä sivulta on tosi ison näköinen vaikka edestä ei niinkään kun on niin kapea. Noita kommentteja tosin olen minäkin kuullut koko raskauden ajan, tosiaan välillä on valtava vatsa ja välillä yllättävän pieni. Mut eiköhän me kestetä :) Sulla ei edes kauaa tarvitse kuunnella enää kommentointia, pian ihmiset vaan ihastelevat vauvaa ja jättävät sut ja kroppasi rauhaan =)

Keltakaneli mun ystävillä on myös enimmäkseen kääntöyritykset epäonnistuneet, mutta parilla ainakin on vauva kääntynyt vielä sen jälkeen ihan itse raivotarjontaan. Sitäpaitsi kiva kuulla että paikat on valmiina jopa perätilasynnytykseen :) Toivotaan että vältät sektion! Mulla parin viikon kuluttua istukkakontrolli, kunpa se olisi liikkunut pois kohdunsuulta että pääsisin synnyttämään alateitse. Tietty vielä kaverin pitäis kääntyä oikein päin, edelleen majailee ihan pystyssä - mutta vieläkin on aikaa!

Sannuli tuo vihlonta kuulostaa kyllä täysin normaalilta ja hyvä että tuhrukin vähenemään päin. Mulla tosiaan vihlontaa oli todella paljon ja välillä todella kovaa kipua alkuraskaudessa ja sitä on jatkunut koko raskauden ajan ajoittain. Tänään aamulla viimeksi en meinannut päästä sängystä ylös kun sattui niin kovasti alavatsaan.

Smi onpa sulla tullut tosi vähän painoa :) Mun mielestä noihin sf-mittoihin ei kannata tuijottaa, riippuu kuulemma paljon mittaajasta. Mullakin oli edellisellä kerralla ihan yläkäyrällä mutta viimeksi keskiviivan alla ja molemmilla kerroilla oli eri mittaaja, en usko että on niin paljoa muuttunut. Ja jos sullakin tätä samaa pallomallia niin ei ole ihme että sf siellä paremmalla puolella.

Toivottavasti Olivia sulla töihinpaluu on sujunut kivuttomasti. Muistan miten vaikeaa oli palata kesälomalta töihin kun olin niin väsynyt koko ajan raskauden vuoksi.

Kaapo ja Siiris me otettiin vauvavakuutus IFistä, miehellä kaikki vakuutukset ja joku tuttu siellä. Ei edes vertailtu muita... Olen kyllä kuullut hyvää sekä IFistä että Tapiolasta, mutta meillä ei mitään vakuutuksia Tapiolassa joten ei oikein jaksanut paneutua niin paljoa että oltaisiin kaikkia alettu vaihtelemaan. Mäkin harkitsen IFiin vaihtamista, sain vuodeksi oman henkivakuutuksen maksutta, joten täytyy varmaan pyytää tarjous autovakuutuksestakin. Matkavakuutus on luottokortin kautta.

Kävin tänään muuten ostamassa maitohappotabletteja, neuvolassa suositeltiin käytettäväksi viimeiselle kolmannekselle, saattaa ehkäistä lapsen allergioita jonkun tutkimuksen mukaan. Onko teille muille mainittu sellaisesta?

Rae 28+3
 
Smi
Rae Meillä ei neuvolassa ole puhuttu maitohappobakteereista, mutta olen lukenut tutkimuksista, joiden mukaan allergian lisäksi näillä voitaisiin mahdollisesti ehkäistä myös lapsen liikalihavuutta ja siihen liittyviä sydänongelmia. Anoppini on ollut mukana tutkimassa maitohappobakteereja ja kehotti nauttimaan ne Gefilus-mehuna. Mehussa bakteerit ovat eläviä ja aloittavat toimintansa heti, tableteissa bakteerit on kuivattu ja vaativat hetken aktivoituakseen. Tämä varmaan on loppujen lopuksi kuitenkin makuasia :) Ajattelin myös hankkia vauvalle sellaiset D-vitamiinitipat, joissa on maitohappobakteeria mukana, sillä infektioiden lisäksi se saattaa ehkäistä koliikkia.

Feufolletille onnea ultrakuulumisista :)

Huomasin juuri, että minustahan on tullut laiskan alun jälkeen taas varsin aktiivinen kirjoittelija :D Taitaa pikkuhiljaa ajatukset kääntyä enemmän ja enemmän vauva-asioihin, kun töitäkin on enää ensi viikko jäljellä :)

Mukavaa, lumista torstaita kaikille!

Smi 33+1
 
Hei! Tulisin mukaan uudestaan (kkm elokuussa)!
LA 22.7.2011 TYKS
Aika oireetonta on ollut toistaiseksi, joten epätodellinen olo raskauden suhteen. Eka neuvola 25.11. ja varhaisultra 9.12 (7+6).

Anna&Urmas 4+6
 
Ihanaa Anna =) Tervetuloa takaisin! :flower:
Voi kun nyt menisi kaikki hyvin loppuun saakka :heart:

Osaisko joku pitemmälle ehtinyt auttaa, mulla on nyt pari päivää ollut ihan järkyttävää painontunnetta ja vihlontaa alapäässä (ehkä jossain häpyluun alueella). Tuntuu erittäin epämiellyttävältä jopa kivuliaalta kävellessä ja sängyssä kääntyillessä öisin. Ensin mietin supistuksia, mutta on niin jatkuvaa ettei voi olla sitä... Onneks on perjantai ja voi ottaa pari päivää ihan iisisti!

Rae 28+5
 

Yhteistyössä