** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

Tervetuloa ja onnittelut uusille! :)

Muista vauvoista: Tarkoitus olisi tehdä vielä pari lasta. Ellei enemmänkin. Katotaan miten mieli muuttuu. :D Tosin sitä ei koskaan tiedä, että tuleeko niitä vai ei, kun tän ekan alulle saamisessa meni 4v. Ja oltiin siis luovuttu jo koko yrityksestä, kun tämä ylläri ilmoitti itsestään. <3

Täällä ei tapahdu mitään.... Jäin sairaslomalle sen takia, että supisteli ja ei saisi syntyä aikaisin. Nyt näyttää siltä, että taitaa mennä yli. :D Pari kertaa oon arvuutellut, että tuleeko lapsivettä. Eilen valui säärille pisaroita, mutta sitä tuli vain tosiaan pisaroiden verran + alkkarit vähän kastui. Sitten loppui kuin seinään. Yhtenä iltana supisteli 5min välein, mutta nekin loppui kuin seinään. Eikä olleet edes kipeitä. :p Alan olla vähän kärsimätön, kun en haluis yliajalle vauvan suuren koon takia.

Mites muut ootte jaksaneet helteillä? Täällä edelleen turvottaa ja on ihan tukalan kuuma! Nytkin jomottaa ihan päähän. Haluaisin touhuilla tuolla pihalla, mutta en ees jaksa istua siellä. Ja täällä sisälläkin on kuuma, vaikka ikkunat ja ovet on auki.

Neuvolassa kävin ke ja vauva ei vieläkään ole kiinnittynyt. Muuten kaikki oli kyllä hyvin ja seuraava neuvola ois jo ens tiistaina. Sitten taas viikon päästä lienee seuraava neuvola, jos tää ei ala syntymään.

Nemelia + pikkujätkä rv 39+2
 
Onnea kaikille uusille plussanneille! Ja tsemppiä pahoinvointiin. Itse pääsin suht helpolla. Nyt on loppuraskaudessa alkanut närästää. Kahtena yönä heräsin siihen että mahanesteet nousi suuhun asti, pakko ottaa närästyslääke ennen nukkumaan menoa ja nukkua puoli istuvassa asennossa.

Eilen ostettiin vauvalle taas tarvikkeita vaippoja yms. Kauhee ahdistus iski kaupassa kun ei tiedä mitä vauva oikeesti tarvitsee ja osaanko mä edes hoitaa sitä vauvaa! Täytyy ens kerral ottaa joku lapsellinen ystävä mukaan ostoksille. Ja sekin ahdisti kun ei löytynyt mieleisiä neutraaleja vaatteita. Kaikki oli vaan niin räikeitä ja selkeesti tytölle/pojalle. Neutraaleja vaatteita vois käyttää sit mahdollisilla seuraavilla lapsilla. Mä olin ajatellut että kaks lasta ois kiva ja enintään kolmen vuoden ikäerolla. Mies olikin yhtäkkiä muuttanu mielensä ja sanoi sanoi haluavansa kolme lasta, et niillä on sit seuraa toisistaan. Katotaan miten tän esikoisen kanssa pärjätään ja mietitään sisaruksia sit joskus. Mekin oltiin ovulaation induktiossa, joten ei se lapsen teko niin vaan onnistu.

NEMELIA onko sulla sit sektio edessä jos vauva ei kiinnity? Vai auttaako siihen pelkkä käynnistäminen?
Täälläkin taas turvotukset lisääntyy samaa tahtia kun lämpötilakin nousee! Ens viikko pitäis viel jaksaa töissä seisoskella.

BABYGREEN mullakin tuottaa vaikeuksia istua autossa jos oikein kovin pomppuinen tie. Varsinkin jos mies ajaa, tuntuu et vatsa hölskyy vaan epämukavasti.

Jadelyn 34+1
 
Miri, juu, kyllä se taas tuolla on jotakin toimittanut :) ja ilmeisesti kääntyilee, koska liikkeet tuntuu välillä enemmän oikealla ja välillä vasemmalla :) on se kyllä todella hassun tuntuista :LOL:

babygreen, voi ei, onneksi vauva sitten kuitenkin taas oli oma itsensä :)

LilyAlice, onneks asia on hoidossa sinulla :hug:

nemelia, tsemppiä näille helteille! Voisit vauvalle vihjailla, että nyt olis ihan hyvä tulla jo :) Mä voin täältä tsempata sitä tulemaan :LOL:

jadelyn, oi vitsi, miten ihanaa, kun saa ostella kaikkia vauvatavaroita. Säkin oot jo ihan huikean pitkällä!

Muista lapsista: meillä on ihan selkeätä, että max. 2 lasta, mutta voi olla, että jää tähän yhteenkin. Ei olla vielä sen suuremmin päätetty mitään. Katsotaan nyt, miten tämän kanssa pärjätään :D

AI niin, olen varmaan ihan törppönä unohtanut onnitella uusia plussaajia! Onnea ja tsemppiä alkuajan odotteluihin. Itsekin olin ihan epävarma kaikesta ja olenhan sitä edelleen, mutta ekan ultran jälkeen tuli vähän varmempi olo. En siis käynyt varhaisultrassa, mutta nt:ssä sitten. Oli kyllä ihanaa nähdä pikkuinen ensi kertaa :heart:
 
babygreen tuo ovulaation induktio on hoidoista se "hellin", vaikka kyllähän siinäkin hyvä määrä hormonia kehoon työnnetään. Lääkityksiä on monenlaisia, mulla alkukierrossa ovulaation tukena clomifen viitenä päivänä, sitten ultra oletettua ovulaatiota ennen (seurataan aina ettei tule monikkoraskaus-riskiä), pregnyl-piikki (pistetään itse) munasolun irroitukseen ultrasta päätellyn ovulaation aikaan, ja lugesteron tukemaan loppukiertoa ja kiinnittymistä. Ja seksiäkin pitää tietty harrastaa :LOL: Primaspania söin koko kierron ajan km-taustan takia, se jatkuu vielä rv 16:sta. Se ohentaa verta, eikä sitä määrätä kaikille. Luget sai lopettaa hiljalleen rv 8:lla, tässäkin eroja hoidettavan tilanteen mukaan. Mulla tuo clomifen sai kierron normalisoitumaan, kun normaalisti aika pitkät kierrot.

Kivaa masunkasvatteluviikonloppua kaikille :D

LilyAlice 14+6
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
jadelyn84, iisisti vaan, uskon että jokainen osaa omaa lasta hoitaa kunhan se maailmaan tupsahtaa. Synnärillä näytetään perushoitotoimet ja ei tuommonen pikkutoukka vielä paljoa tarvitse, vaatteet, vaipat ja nukkumapaikan. Varmuudeksi kannattaa hankkia tuttipullo ja korviketta, jos ei maito ole vielä noussut kun pääsette kotiin. Siinäpä ne, noilla pääsee jo pitkälle :)
Meillä tosiaan myös esikoinen, tiistaina poju täyttää 8 viikkoa ja mielestäni ihan hyvin ollaan pärjätty vaikka ihan näin pienestä vauvasta ei kummallakaan ollut ennen kokemusta.
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Mullakin on täällä aika tukalat oltavat helteen vuoksi. Toisaalta kumminkin ihan mukava, että on lämmin. Turvotusta löytyy jaloista ja jonkin verran käsistäkin. Jalat on polvista alaspäin jättipökkelöt ja esim. nilkan luut ei tunnu kunnolla. Ei puutu paljoo, et reidet ja polven alus ois yhtä paksut:O:LOL:. Vaikka ei tämä toisaalta naurata...

Muakin pelottaa kans, et osaanko vauvaa hoitaa jadelyn84. Oon muutaman kerran nähnyt untakin siitä, että ei osaakaan täysin hoitaa, vaikka paniikissa yrittää. Toisaalta mua helpottaa se, kun eräs kamu aikoinaan sanoi, ettei hänkään tiennyt ennen esikoisen syntymää vauvan hoidosta juurikaan mitään, mutta siinä hoitaessa sen oppii, kun on pakkokin oppia.

babygreen ja vave 27+5 poks
 
Tsemppiä babygreenille ja nemelialle turvotukseen! Toivotaan, että viilenevät kelit toisi helpotusta.

jadelyn yksi tuore isä kertoi juuri, että kaikki kertoo jos mitä kauhujuttuja raskaudesta, synnytyksestä ja vanhemmuudesta, mut kukaan ei kerro, miten helppoa loppujen lopuks se normi vauvanhoito on. Ensin olin vähän että no olipas polleesti sanottu, mut jälkeenpäin oon löytäny vähän lohtua tuosta lausahduksesta; ehkä sitä sit tosiaan itsekin joskus osaa ja se tilanne vie omalla painollaan :)

Heilangalle toivottelen pitkää pinnaa tähän alun epätietoisuuteen. On tää yhtä kysymysmerkkeilyä kyllä!

ON: Olo on ollut fyysisesti vaihteleva ja henkisesti tuntuu ihan LOPUTTOMAN yksinäiseltä. Tässä on näinkin nopeasti huomannut, kuinka vähän loppujen lopuksi niitä todellisia ystäviä onkaan ja miten se, ettei ole enää käypää "juhlintaseuraa", on karsinut niitä vähiäkin ystäviä pois. Sitten on ne ystävät, jotka ovat itse tuoreita äitejä ja he ovat sanalla sanoen pelottavia! Joko täysin uppoutuneita vain omaan lapseensa, mikä toki on ihan ymmärrettävää, tai sitten lähes käyvät kimppuun kaikenmaailman ohjeiden ja neuvojen kanssa. Loppujen lopuksi tässä on nyt mennyt puolitoista viikkoa ilman ystäviä, mikä on ollut aika järkytys :( Onko teillä muilla kokemusta tällaisesta? Miten parhaiten voisi itse vaikuttaa asiaan?
 
Kiitos kaikille tsempeistä!=) Ehkäpä se ahdistus tästä helpottaa. Ja ainahan voin soittaa vaikka omalle äidille ja kysyy neuvoo.

Tänään olis taas neuvola. Neuvolakortista luin kohdunkaulan pituuden olleen joskus rv 24 paikkeilla vaan 2cm! Jotenki kauheen lyhyt ja sitä kun ei ole sen jälkeen tarkistettu. Mitä jos oliskin alkanut lyhentyy/pehmenee.. Oon kyl maininnu et supistelee päivittäin useesti, mut sekin on taas normaalia. Ainakin meidän neuvolassa. Tuntuu, et on ihan sama mistä asiasta huolestuneena kyselen, kaikki on vaan normaalia ja kuuluu raskauteen. Jos vaik valitin väsymystä, normaalia on. Ja sit olikin hb laskenut jo niin alas et sain rautakuurin. Ensimmäisessä raskaudessa kun kaikki on niin uutta ja kroppa tuntuu vieraalta ei voi tietää mikä on oikeesti "normaalia".

Viimeks sain väkisin kinuttuu lähetteen pissanäytteeseen, ettei vaan olis mitään oireetonta tulehdusta. Ei tainnu olla kun ei mitään perään soiteltu. Vähän jännittää miten paljon on painoa tullut, joko mennään yli 60kg!

Synnytystarinoitakin on lukenut ja töissä asiakkaat avoimesti kertoo kokemuksensa. En osaa silti vielä ainakaan kauhulla pelätä lähestyvää synnytystä. Jännittähän se toki, mut ei pelota. Jännittääkö/ pelottaako teitä muita synnytys?

Jadelyn 34+4
 
Jännittääkö/ pelottaako teitä muita synnytys- galluppiin vastaukseni: Kyllä jännittää jo hieman. Alussa ei jännittänyt yhtään. Nyt jännittää eniten varmaan se, että en voi käsittää kuinka noin 'iso' vauva voi mahtua naisen alakautta niin pienestä aukosta ulos:O:D Vaikka kyllähän sen tietää että mahtuu, kun muillakin on mahtunut. Silti! Olen mm. googlannut kuvahaulla hakusanalla synnytys ja 'kauhistellut'. Samaan aikaan kumminkin en jaksaisi enää odottaa, että saisi viimein oman pikkukäärön syliin:heart: :).

babygreen ja vave 28+0 poks
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Moikka kaikille ja kiitos ihanista tsemppisanoista! :) jotain tapahtui sen ekan ultran jälkeen, huolet vähentyneet ehkä puoleen ja tosiaan tästä osaa jo välillä suorastaan nauttiakin :D
Tervetuloa uusille! <3

Nemelialle tsemppiä loppumetreille! Toivottavasti nyt vähän viileempi viikko tois sulle vähän helpotusta... Täällä ei helle ole vielä kovin koetellut, vaikka levätä pitääkin ehkä tavallista enemmän..

Synnytys vielä tuntuu niin kaukaiselta, ettei sitä vielä oikein osaa jännittää; kuitenkin asiaan suhtautuminen on enemmän "apuamitenmäselviin" kuin että kyllämäselviin :D

Täällä on massu kasvanut (tahi turvonnut) sen verran että ekat mammapögät käytössä... ja väsymys on ihan mieletöntä! Missä vaiheessa ootte alkaneet tuntea liikkeitä? Tiedän, se on niin yksilökohtaista, mutta olen niin malttamaton ja mielellään kuulisin pidemmällä olevien "konkareiden" kokemuksia...

Täällä tänään 14+3 :)
 
Marjee, mä oon ehkä ekat liikkeet diagnosoinut viikolla 16. Tietysti varma en voi olla, mut ainakin uskon niiden olleen liikkeitä :)

Synnytysgallup: tavallaan jännittää jo! Jännittää myös sinne asti selviäminen. Oon jo ilmoittanut et mähän en sit luomuna synnytä, koska en halua kokea mitään infernaalista kipua :D

Omia juttuja: nyt oon jo lähes varma et tunnen liikkeitä päivittäin :heart: helle väsyttää myös täällä ja masukin vähän kasvanut. Äitiyshousuja en kuitenkaan oo viel ostanut. Katsellaan, missä vaiheessa sitten on pakko :)
 
Marjee Tunsin ekat liikeet n. viikolta 18. lähtien. Aika nopeasti, koska istukka on etuseinämässä mulla. Nykyisin vauva myllää jo isoja tömähdyspotkuja, kun alkupotkut olivat vain semmoista mahan sisäistä kutinaa. Vielä saan ainakin nukuttua potkuilta yön, mutta odotan jännittyneenä, kuinka käy vauvan koon tuplaantuessa/triplaantuessa. Vauva painaa nyt jotain hieman yli 1kg. Vauva siis potkii nytkin aina koko yön, mutta ei vielä niin kovaa, että potkuun heräisin. Nyt siis hereillä pitää joskus vain kova pissahätä ja nyt alkanut selän kipu kääntyessä sängyssä ja selällään pitkään ollessa + kuumuus. Mullakin on maha jätti, mutta oon pitänyt koko raskauden normipikkareita, koska ne on tuntuneet ihan hyviltä, kun jättää mahan alle, eikä nosta ylemmäs. En aijo edes ostaa äitiyspikkareita. (muokkaus: nyt, kun luin viestisi uudestaan en ole varma tarkoititko ihan ulkohousuja vai alushousuja. vastasin kumminkin)Nyt pitäisi löytyy jotkut kotishortsit. Semmoiset, jotka mahtuu yhdistelmään jättimaha ja paksut reidet, eli aika haastavaa. Lisäksi niiden pitää olla vilpoiset helteellä ja kaikesta koostaan huolimatta rennon löysät. Muita 'kesääippähousuja' mulla on mm. ihan normihousut, jotka on mallia löysät mahan ja reisien kohdasta...Semmoiset haaremihousuleveet reidestä. esim. iso resori mahan päällä, joka ei kirraa vauvan kohdalta yhtään. Löysin h&m normipuolelta. Sitten myös caprit, jotka saa vyötäröstä mahan alle.

Hyvää kesäkuun jatkoa kaikki :heart: :) Itse olen muutaman päivän hieman toisaalla, kun ohjelmaa eessä...Palaan sitten loppu viikosta tai viimeistään ensi viikolla tänne palstailemaan...
 
Viimeksi muokattu:
Terveisiä sairaalasta! Pikainen päivitys puhelimitse.

Tultiin su tänne verenvuodon takia. Ottivat osastolle. Synnytys eteni hitaasti.

Poika syntyi 10.6 klo 3.05. Painoa oli 3780g ja päänympärys oli 35cm. <3

Mulle tehtiin eppari ja emätin repesi. Menetin verta melkein litran, joten aika heikkona oon. Alkuun mut piti taluttaa vessaankin. Saatiin perhehuone, joten mies sai onneksi jäädä meidän kanssa tänne. :)

Poika sai täydet pisteet ja voi tosi hyvin. On oikein rauhallinen kaveri.

Kertoilen lisää, kunhan pääsen omalle koneelle.
 
Omaa päivitystä myös: Meidän vauvelille on hankittu nyt pinnasänky, patjat, peitto yms. ja kantokoppa autoadaptorin kerä :) Vielä vaunut hankkimatta. Täällä jännittää nyt jo kovaa... Vauvan tavaroiden lisääntyminen tehnyt nimittäin tulevasta vauvan saapumisesta entistä todemman tuntuista.. :) Vauva myös edelleen tosi vilkas masuasukki <3

babygreen ja vave 28+3 poks
 
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Onnea Nemelialle ihanasta pienestä pojasta <3 Ihanaa, että saatte perhehuoneessa nauttia toisistanne... Voimien kerääntymistä ja ihanaa alkutaivalta teille <3

babygreenin vauvashoppailut kuulostaa ihanille... Täällä ostettu yksi body tähän mennessä :D ei vaan ihan uskalla vielä :)

Täällä oli tänään neuvola ja kaikki hyvin :) sain nähdä kaverin heiluttelemassa mulle tassukoitaankin, ihan paras päivä tällä viikolla. Huomenna siis 15 viikkoa täynnä, huuuh miten aika lentää! :O

Ihanaa viikonlopun odotusta kaikille <3
 
babygreenin ja Marjeen jutut kuulostaa ihanilta! On marmaan mahtavaa hankkia pienokaiselle kaikenlaista ja nähdä pikkuepelin vilkuttelevan masusta :)

ON: täällä käyty tänään varhaisultrassa, jossa sain etuoikeuden kuulla ja nähdä ensi kertaa sen ikioman rakkaan ihmisen alun :heart: olo on onnellisempi kuin osasin kuvitellakaan! Vastasi viikkoja 7+5 kun kuukautisista laskien tänään 7+6, joten ihan onnellisesti on oikean kokoinen ja kaikkea!

Millä raskausviikolla teillä on / on ollut ensimmäinen neuvolakäynti? Itse varasin neuvolan heti 4+ viikolla ja sain sen vasta viikolle 9+5, mikä on mielestäni hirveän myöhään. Mitään neuvoja, rajoituksia tms en puhelimitse saanut, joten kaikki ravintorajoitukset ja -lisät on ihan itse googleteltu. Tuntuu vähän oudolta...
 
  • Tykkää
Reactions: Marjee ja babygreen
Miri81 Mulla oli ensimmäinen neuvola-aika 8+4. Käsittääkseni se on aina abaut näillä viikoilla pienillä heitoilla :). En saanut itsekään sen enempiä neuvoja puhelimessa ennen neuvolaa. Sinänsä juu outoa. Itseopiskelin myös netistä ja kirjaston kirjoista kaikkea vauvajuttua... neuvolasta saa myös omaksi semmoisen vauvavihkosen/kirjasen, missä on raskaudesta tietoa viikko viikolta. Se on hyvä kirjanen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miri81
Taas ehti hieman aikaa vierähtää edellisestä kirjoituksesta.. Ehkäpä seuraavien viikkojen aikana ehtii olla enemmän läsnä, kun kesäloma alkaa. Tosiaan pientä kiirettä puskenut, että on kaikki hommat saanut hoidettua ennen lomaa.

Onnea nemelialle prinssistä! Ja pikaiset paranemiset täältä myös :)

Käytiin viime viikon perjantaina rakenneultrassa ja toukkasella on kaikki hyvin, oli kehittynyt normaalisti. Siellä se pikkuinen aukoi suutaan ja näytti kieltään (!), mutta sen jälkeen laittoikin kädet kasvojen eteen, ettei kunnollista kasvokuvaa saatukaan. Äitiinsä tullut mini-ilveilijä :D Päästiinhän sitä näkemään myös jalkoväliin, ja siellä ei mitään ulokkeita ollut, jotenka pikkuista prinsessaa lupailivat :)

Liikkeet tuntuu nyt todella selkeästi, ja edelleen voi touhu-toukaksi tätä kutsua. Välillä tuntuu että koko massu heiluu, kun toinen pyörii ja potkii ja viuhtoo :heart:

Mutta nyt täytyy taas alkaa keskittymään töihin, että ei varmasti jää mitään roikkumaan loman yli. Tosiaan ensi viikolla saatan alkaa sitten teille kaikilel riesaksi ja kommentoida ihan kaikkea ;)

kinttu ja toukka 22+5
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Täällä ilmoittautuu uusi tuleva äiti :) (toivon mukaan) En ole uskaltanut aiemmin ilmoittautua, kun olen pelännyt keskenmenoa ja viimeisen kuukauden ajan on ollut myös niin pahoinvoiva olo, ettei sohvanpohjalta ole juuri päässyt muualle kuin töihin. Yk10 tuotti kuitenkin meillä viimein kaivatun tuloksen ja viikkoja on kasassa jo 10+4 LA 5.1.2015. Saa lisätä listalle.

Kiva, että täällä näkyy tuttuja nimiä :)

Aluksi oli todella epätodellinen olo ja sen jälkeen sitä alkoikin murehtimaan vauvan hyvinvointia ja keskenmenon pelkoa. Nyt kuitenkin viikkoja kasassa jo hyvin ja ilmeisesti keskenmeno tässä vaiheessa on jo aika harvinaista. Alkuraskauden ultrassa kävin viikolla 7+3 ja siellä pienen sydän jo löi ja kaikki näytti hyvältä. Aluksi en meinannut uskaltaa mennä ultraan ollenkaan, kun murehdin, josko siellä ei olisikaan mitään nähtävää.

Miri81: Minulla oli ensimmäinen neuvola vasta viikolla 9+1, vaikka varasin ajan heti, kun tiesin raskaudesta. Itse olisin kaivannut tukea ja ohjeita kyllä ennen tuota neuvolaa. Neuvolaan mennessä kaikki ruokaohjeet ja muut kun oli tullut jo selviteltyä netistä.

Pahoinvointi on ollut todella voimakasta. En olisi osannut arvata etukäteen, millaista se voi olla. Tässä on tullut voitua pahemmin pahoin nyt neljä viikkoa. Koko ajan oksettaa, mutta onneksi olen oksentanut maksimissaan kaksi kertaa päivässä. Oikein mitään ei tee mieli syödä ja jos ei syö on huono olo ja kun syö, on taas huono olo. Tässä vain odottelen kovasti, milloin tämä loppuu. Toivottavasti jo viikolla 12. Alkaa olemaan henkinen kantti koetuksella, kun illat kuluvat sohvalla maaten tai nukkuen. Nukkuminen onkin ainoa keino, jolloin pahoinvointia ei huomaa.

Tällä hetkellä odotan jännityksellä np-ultraa. Siihen on vielä noin puolitoista viikkoa aikaa. Sitä niin kovasti toivoo, että pienellä olisi kaikki hyvin. Sen jälkeen odotteleekin sitten varmaan samalla jännityksellä rakenneultraa...
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Sellaista vielä... Saatiin jo yhdeltä lähisukulaiselta heidän vauvansa vanhoja vauvatavaroita. Minun piti sulkea ne äkisti kaapin perälle piiloon, koska en jotenkin uskalla vieläkään ajatella ja olla varma, että meille varmasti tulee vauva. Ehkä viikon 12 täyteen tuleminen ja np-ultra auttaa hieman vakuuttelemaan. Luultavasti itse teen vauvahankintoja vasta, kun rakenneultrakin on käyty. Mammahousut tosin taidan tarvita jo sitä ennen. Vatsan turvotus on jo nyt sellaista, että farkut eivät tunnu enää mukavilta ja niitä on pysynyt käyttämään vain jättämällä ylimmän napin auki ja käyttämällä pitkää paitaa päällä. Vielä ei ole kukaan kysynyt, onko vauva tulossa, mutta luulen, että tällä turvotusvauhdilla joku jo kohta huomaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen

Yhteistyössä