** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.12 **

Ikävän kuuloisia kipuja miss_piggyllä, miten meni lääkärissä? :hug:

Pebblelle tervetuloa mukaan! Ihana yllätys teillä tullut :) Tsemppiä diabeteksen kanssa, ei varmasti ole aina helppoa, mutta toivottavasti voitte molemmat hyvin loppuun asti, ihana hoitohenkilökunta teillä ainakin tuntuu olevan :) Toivottavasti myös tilanlaajennus suttaantuu hyvin, vaikka vauva osuu samoihin aikoihin.

Syksy, mielenkiintoista oli lukea doulasta, vähitellen alkaa itselläkin mieli suuntautua synnytykseen, tähän asti en ole miettinyt sitä lainkaan. Kiva myös kuulla viimeisten viikkojen fiiliksiä, kuulostaa siltä että ehkä sitä alkaakin jo tuossa vaiheessa toivomaan synnytystä :D Tuokin on ollut aika järkytys minulle huomata, että se valvominen ei suinkaan ala sen vauvan synnyttyä, vaan yleensä siinä vaiheessa on jo roimat univelat plakkarissa, huhhuh. Tsemppiä!!

Äh Twinflower, kurjaa että sinäkin sait rd-diagnoosin! Ei kuulosta kovin kohtuulliselta, että oksennat edelleen (!) ja silti vielä sokeritkin paukkuu. Oot kyllä melkoinen sissi tuon pahoinvoinnin kanssa, jaksamista.. Maikkikselle myös tsemppiä mittausten ja ruokavalion kanssa! :| Voiko tuo rd "parantua" raskauden aikana vai onko se tuota mittausta ja dieettiä sitten loppuun asti?

(.) Neuvolassa oli kaikki hyvin, hemoglobiini oli vähän noussut raudan ansiosta, verenpaine ok, pikkuisen sydänäänet kuuluivat jne.. Eniten nyt jännitän tuota sokerirasitusta, joka on ensi maanantaina. Jännittää että tuleeko hirveän huono olo enkä tietysti millään haluaisi kärähtää, mutta tosi yleinen tuo rd on. Huoh. Saatiin myös jo lokakuulle aika synnytysvalmennukseen, HUI! :D Häät saatiin myös hyvin hoidettua, kaikki sujui mukavasti mahankin kanssa ja oli hauskat juhlat :) Milk@lle toivottelen myös tosi ihanaa ja nautinnollista hääpäivää, on se vaan aika hieno päivä! :)

Rouva hiisi & poika 25+2
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja lady1979
Syksy, mukava juttu varmaan tuo doula olisi, kun ei ole kokemusta synnytyksistä itsellä. =) Vaikee kuvitella miten itse suhtautuu ihmisiin ja asioihin silloin. Yleensä oon sellanen että en halua liikaa ihmisiä ympärilleni, mielummin tekisin kaiken ite. Mutta tiedä sitten mikä on mielipide kun tilanne on päällä. =) En oo vielä kamalasti miettiny synnytystä, jotenki tuntuu että jos miettii liikaa niin saa vaan jonku pelon aikaiseksi. Ootko jo testaillu tukivyötä, kiinnostaisi kuulla kokemuksia? =)

Bling, onnea ultrakuulumisista =) Mulla on kanssa istukka etuseinässä, mutta en oo ees kokeillu kuunnella sydänääniä vielä. Sanoivat myös että liikkeet voi tuntuu myöhemmin istukan paikan takia =/ On muuten normaalia kovempi jano täälläkin. Oon hieman huono juomaan vettä ja nyt jos jätän liian vähälle juomisen, niin päänsärkyä tietää seuraavaksi päiväksi.

Hienoa Maikkis että pikkuinen polskutteli iloisena =) Hih, on kyllä parempi olla ajattelematta vauvan pän kokoa suhteessa kohdun suuhun!

Tervetuloa Pebble! Mukavaa että mies on innostunut hankintoihin =) Meillä on vielä vähän hiljasta sen suhteen, mutta aikaahan on vielä.

miss_piggy, ei kai se umpisuoli kun se on oikealla puolella. Mulla on ollu jonkin verran ihan vastakipua suolistossa, just tuntuu tollein kun painaa mahaa. Tai sit se on jotain muuta, jospa ei vaarallista kuitenkaan.

Tännehän ei kuulu mitään erikoista. Mahakaan ei vielä oo huomattavasti kasvanu, housut kiristää kyllä. Välillä tuntuu että voiko tuo kohtu vaeltaa eri kohtaan. Aamulla kun kokeilee niin tuntuu selvemmin ja ylempänä kun illalla. Ensi viikolla on sitten neuvola. Ja sit on vielä sydänseurantakin, läppävian takia. Jospa kurkkais ultralla vähän mahastakin, toivon salaa =)

mutantti ja koppis 14+4
 
miss_piggy
Lääkärissä katottiin tulehdusarvot, kuume ja pissa, kaikki ok. Sitten tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin sisäkautta ja ulkokautta. Vauvalla kaikki hyvin. Kohdunsuu oli kiinni ja kaveri köllötteli tyytyväisenä, pituutta huimat 10.36cm :) Olihan se kiva nähdä taas tyyppi pikaisesti, vaikka tk:n ultralaite onkin aika huono. Lääkäri ei sitten osannut antaa syytä kivuille, mutta saikkua on keskiviikkoon asti.
Ite epäilen että tää on joku lihaskramppi tms, mulla on vasemmalla puolen kylkeä/selkää lihakset tosi kipeät ja arat, ja tuntuu että se kipu leviää sieltä tuohon mahan puolelle ja munasarjaan asti. No, makoillaan tässä vaan, yölläkin nukuin sellanen pyyherulla kyljen alla mikä auttoi, ja venytellyt olen vähän koittanut.

Eipä tänne sen dramaattisempaa :D Mutta aika tuskasta tää on maata vaan ku ei muutakaan pysty tekemään. Ei mua tuo selkäkipu haittais mutta ku pitää säteillä etupuolelle :mad:

piggy ja 16+4
 
  • Tykkää
Reactions: lady1979
Piggy - no, onneksi ei ollut mitään vakavampaa. Toivotaan että paranee levolla!

Hiisi - onnittelut uudelle rouvalle :) ja @Milk - ihanaa suurta päivää.

(.) Rd:n kanssa menossa kova säätö. Tänään kyllästyin odottelemaan sitä synnärin soittoa kun olen sitä jo pari viikkoa venaillut ja soitin sinne itse. Noh, lähete sieltä löytyi mutta se oli näppärästi välitetty toiseen sairaalaan. Sieltä on kuulemma sitten lähetetty kirje, jossa on aika koko arvioon rv 36. En nyt halua olla tylsä mutta jos juniori on jättiläinen viikolla 36 niin siinä ei liene sitten enää mitää tehtävissä. Kätilö ekassa sairaalassa oli kyllä tosi ystävällinen ja kysyi että olenko mittaillut sokereita nyt ja kerroin että en, tein sen seurannan mikä käskettiin ja sitten käskettiin odottaa soittoa jota ei ole kuulunut. Kätilö ohjasi takaisin neuvolaan, jonne soitinkin sitten samantien. Siellä olivat tosi kummissaan ja totesivat että kun pääkaupunkiseudulla nyt rempataa näitä sairaaloja niin kaikki on vähän sekaisin...ai, ihanko tosi! Kysyin nyt kuitenkin että saisinko vaikka jotain ohjetta siihen mittailuun niin voisin sitä suorittaa ja hän lupasi selvitellä ja palata. Ei ole muuten vielä kuulunut....Ukko on ihan kiukusta punainen kun ei kestä tälläistä ollenkaan. Itse yritän pitkällä pinnalla selvitellä asioita. En usko että kiukustuminen nyt auttaa joten hammasta purren....

Iloisempia asiota - tilasin tänään ukolle tavaraa sellaiseen isyyspakkaukseen. Ajattelin mennä ihan kevyesti Vauvan käyttöopas-kirjalla ja isin kulta-tutilla. Ajatus on tärkein. Tuli taas tippa linssiin :) Nyt täytyy vaan jotenkin vaivihkaa aina käydä postilaatikolla että saisin napattua tavarat ennen kuin ukko huomaa. Mulla kun ei normaalisti ole tapana laatikolla rampata joten varmaan arvaa heti että jotain on tekeillä....

Maikkis :)
 
  • Tykkää
Reactions: hiisi -78
Tervetuloa uusille minunkin puolestani :flower:
Ja tsemppiä RD diagnoosin saaneille! Itse jouduin sokerirasitukseen kahdesti, mutta onneksi vältyin tuolta diagnoosilta.

Hiisille suuronnittelut rouvaantumisesta!

(.) Täällä tulee huomenna rv 30 täyteen. Eilen oli neuvola ja siellä kaikki kunnossa. Olen muutenkin päässyt kovin helpolla tämän raskauden kanssa. Nyt vasta viime viikkojen aikana on ilmestynyt jotain mistä voi vähän valitella neuvolassa. Närästys oli viime viikolla jotain ihan megalomaanista, menasi itku tulla. Mutta onneksi sain neuvolasta hyvät vinkit sen hoitoon. Ja toinen mikä hieman hankaloittaa menoa nykyään on, että öisin tulee nukuttua tosi huonosti. Ehkä kroppa alkaa jo totuttelemaan mua vähiin uniin :)

Minäkin meinasin isyyspakkausta kasailla isukille, laskettuaika kun on isänpäivän tienoilla niin siinä olisi sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Sisällöksi olen suunnitellut seuraavaa:
*body, jossa teksti: daddy made my hair
*tutti, jossa teksti äänenvaimennin
*battery-tölkki
*ruokalappu, jossa teksti: Daddy help! Mommy put my cape on backwards
*joku huomoristinen vauva-kirja
*korvatulpat
ja jotain mitä keksii vielä :)
Onkos jollain jotain hyviä vinkkejä tuohon sisältöön lisättäväksi?
 
  • Tykkää
Reactions: hiisi -78 ja Milk@
Kiva kuulla, miss piggy, että kaikki oli hyvin. Toivotaan, että kivut häviää lepäilemällä.

Mutantille tsemppiä neuvolaan ja sydänseurantaan.

Syksy, ootpas tosiaankin jo todella pitkällä! :) Uskon kyllä, että synnytys alkaa pyöriä mielessä. Itsekin sitä jo huomaan miettiväni aika usein. Yöheräilyt ovat tuttuja myös täällä ja pari kertaa vähintään herään yöllä. Mulla on myös tullut vähäisiä määriä jotain nestettä nänneistä…hurjaa!

Kiva kuulla Kiiltis sunkin kuulumisia! Kuulostaa tosi hauskalta tuo sun kokoamasi isyyspakkaus! :)

Suuret onnittelut sulle rouva Hiisi! :flower: Ei kannata sitä sokerirasitusta liiaksi pelätä. Pahaltahan se litku maistui, mutta olo ei tullut ainakaan mulla niin huonoksi kuin olin luullut. Kirja vaan mukaan, niin aikakin menee nopeasti.

Kysyit, että voiko rd ”parantua”, niin luultavasti ei. Rd:n voi saada hallintaan pelkällä ruokavaliolla, mutta ilman sitä se ei varmaan mihinkään katoa. Raskauden jälkeen sokerit sitten useimmilla tasoittuvat, mutta ilmeisesti ihan ikuiseen sokeriseurantaan tässä joutuu eli vuoden-kolmen vuoden välein lähete sokerirasituskokeeseen, vaikkei nyt tältä viikon seurantajaksolta arvojen ylityksiä tulisikaan. Aika hassua kyllä, että jos kerran arvo on ylittynyt, niin diagnoosi on ja pysyy.

(.) Täällä tosiaan mittaillaan päivittäin sokereita ja se on oikeastaan ihan mielenkiintoista, vaikka sormenpäät onkin ihan kipeinä piikeistä. Olen jättänyt pois kaikki täysmehut, rusinat ja banaanit ja oikeastaan vaihdoin kaikki hedelmät vihanneksiin ja kasviksiin. Porkkanaa menee siis nykyään aika paljon… :) Arvot ovat pysyneet hyvinä, mutta eilen illalla söin iltapalan lisäksi myös vesimeloonia ja heti oli aamulla arvot yhden yksikön päässä raja-arvosta…hedelmät ei siis todellakaan sovi. Suklaata tai muita herkkuja en ole edes uskaltanut ajatella (ei niitä kyllä tee mielikään). Tähän pahoinvointiin olen jotenkin jo turtunut, enkä enää odota sen edes loppuvan. Ajattelen nyt niin, että viimeistään sitten joulukuussa saan taas syödä kaikkea ilman, että tulee paha olo. Miehelle olenkin jo kertonut ensimmäiset ateriat, joita haluan sitten syödä, kun sairaalasta pääsen :D Ja tuleepahan tässä kokkailtua kaikenlaisia uusia ruokia, kun olen yrittänyt hiilareita vähentää, kun nekin sitä verensokeria nostaa…pastat on vaihtunut kalaan ja kasviksiin jne. Aikamoista säätöä kyllä, kun en ole ikinä elämässäni millään dieetillä ollut…

Maikkikselle vielä tsemppiä rd:n kanssa…ärsyttävää varmasti, jos tieto ei kulje…ja todella myöhään on kyllä tuo kokoarvio! :O Itse pelkään eniten juuri sitä, että vauvasta tulee joku 4,5 kg ja alatiesynnytyksessä sitten repeän pahasti tai joudun jonnekin hätäsektioon…no, täytyy vain ajatella, että jos hengissä selvitään minä ja vauva, niin kaikki on hyvin.

Twinflower 26+6
 
  • Tykkää
Reactions: hiisi -78 ja Milk@
Moikka! Oikein hävettää miten pitkä siitä on kun viimeksi tänne kirjoitin :ashamed: Nyt kun on siirrytty tähän seesteiseen keskiraskauteen, tuntuu ettei kirjoittelemista kovin hirveästi ole kun olokin on niin normaali :) Luin teidän kaikkien jutut ja tännehän on tullut tosi paljon ihania ultra- ja nauvolakuulumisia ja miss_piggyn kivutkin olivat onneksi vaarattomia :) On tosi hienoa lukea miten muilla raskaus etenee :heart:

(.) Meillä oli tänään toinen neuvola, lääkärineuvola tällä kertaa. Kaikki oli niin hyvin kuin vain voi olla. Pikapissa oli puhdas, hemoglobiini oli noussut vähän (128), labran veri- ja pissakokeet olivat puhtaat, eilinen sokerirasitus oli ok ja kaikki arvot todella hyvät. Kohdunsuu oli napakka, kiinni ja pituus 3 cm, ultrassa vauva nukkui aluksi mutta heräsi kevyeen tönimiseen, pyyhki kasvojaan käsillään, nieleskeli vähän lapsivettä ja alkoi sitten vilkutella meille :heart: Laskettu aika tarkentui viimein ja on nyt 24.2.2014. Pomppasin siis omista laskuista 6 päivää eteenpäin :)

Hirveästi tsemppiä raskausdiabetesdiagnoosin saaneille! Mulla on kaikki rasitteet mitä voi olla, ja siksi kävinkin jo eilen (rv 14+1) ensimmäisessä rasituksessa. Koska en kärähtänyt vielä, joudun menemään uudelleen rv 24-28. Pelko rd:stä on pyörinyt paljon mielessä ja olisikin syytä ihan oikeasti tehdä ryhtiliikettä ruokavalion jo nyt vaikkei diagnoosia tullutkaan. Vauvan etuhan se on. Hatunnosto ja tsemppiä mittauksiin ja ruokavaliomuutoksiin!

Isyyspakkauksestakin on puhuttu, ja olisihan se ihanaa tehdä sellainen miehelle. On jaksanut niin reippaasti mua ja mun mielitekoja ja väsyneisyyttä. Ihanasti on kulkenut mukana myös neuvoloissa ja ultrissa ja ollut tukena hyvässä ja pahassa. Kiiltiksen lista kuulosti tosi hienolta, jotain tuon tyylistä voisi suunnitella itsekin! :)

Yritän nyt vähän ryhdistäytyä ja kirjoitella useammin. Harmittaa kun en jaksa kommentoida yksittäin, kuitenkin olette usein mielessä :) Hirmu paljon onnenhetkiä, helppoja oloja ja vaivatonta masunkasvattelua kaikille! Huiiii, eikä mene kauaa kun saadaan alkaa jännäillä jo syntymääkin! :heart:

Ai niin mutantti, jos sydän kerran ultrataan niin kysy vain rohkeasti voisiko ultrata samalla pienokaista. Mun lonkka ultrattiin pari päivää ennen nt-ultraa ja vaikka kyseessä oli työnantajan maksama käynti yksityisellä, kysyin silti ja lääkäri suostui heti. Ultraili lopuksi pikkuista aika kauankin ja otti viisi kuvaakin :)

Mayinka & Nyytti 14+2

Muoks. Tässä Nyytti rv 12+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Pikainen kysymys:

Twinflower - onko sulla jotkut ohjeet miten niitä sokereita pitää mitata? Jostain syystä meillä on nyt ohjeet kiven alla ja pompottelu neuvolan ja sairaalan välillä jatkuu. Tänään neuvolasta soittivat kuten lupasivat ja ohje oli että soita sairaalaan, tässä olisi numero. Eilen sairaalasta sanoivat että soita neuvolaan....Ei hyvää päivää!
 
Maikkis, uskomatonta säätöä niillä siellä! Vähemmästäkin hermot menee...

Mulle annettiin ohjeeksi mitata sokerit neljä kertaa päivässä kuuden päivän ajan. Sen jälkeen soitto neuvolaan ja siellä sitten päättävät jatkanko seurantaa toisen viikon. Jos arvot ylittyvät pari kertaa, niin tulee lähete sairaalaan jatkotutkimuksiin.

Arvot mitataan: ennen aamupalaa, 1 tunti aamupalan jälkeen, 1 tunti lounaan jälkeen ja 1 tunti päivällisen jälkeen. Ennen aamupalaa arvon pitäisi olla alle 5,5 ja 1 tunti aterioiden jälkeen alle 7,8.

Lisäys vielä: en siis tiedä, pitääkö sokereiden mittailuja jatkaa itse, jos arvot on ylittyneet ja lähete sairaalaan on saatu...
 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikki!


On vähän vierähtäny aikaa viime kirjoituksesta, mutta jotenkin on ollut tosi kiireistä hääjärjestelyjn ja töiden kanssa, ja tää viikko ollaan nyt sitten täällä reissussa..

Ihanaa on kuitenkin ollut lukea teidän kuulumisia. Mäki olen ajatellut tuota isyyspakkausta, mutta ajattelin antaa sen marraskuussa isänpäivän kunniaksi. Kiiltiksen lista oli hyvin samantyylinen mitä mä olin ajatellu, mutta en batterya (mies ei sellasta juo) vaan joko pienen konjakki- tai viskipullon, että saa sitte rentoutuakin välillä.. ;)

Hääpuku on ompelijalla, se tulee kuntoon. Ja kengät löysin alesta parilla kympillä, huikean hyvä tuuri kävi!! :) eikä edes jännitä - päinvastoin!! Odotan innolla, että meistä tulee ihan laillisestikin samaa perhettä :heart:

Ja mitä tulee siihen, etten muka ostelis kauheasti mitään vauvalle vielä.. Tältä reissulta mukaan on tarttunu nalle, Hard Rock Cafe T-paita ja neliosainen vaatesetti, jossa on potkupukua, bodya ja pipoa jne... Täältä kun on niin halvalla löytyny... ;) siskoni, vauvan tuleva kummitäti, osti jo pääkallon kuvalla varustetun ruokalapun... Hehe :) vauva-parka..

Mukavaa odotusta kaikille. Tsemppiä RD-diagnoosin saaneille... Itse odotan kasvavalla jännityksellä omaa testiäni..

Hiisi, ONNITTELUT ROUVIINTUMISESTA!!! :hug: :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Twinflower - Kiitos ohjeista. Aloitan mittailut noilla. Luin jostain että vain pieni prosentuaalinen osuus rd-diagnoosin saaneista joutuu turvautumaan insuliiniin, joten uskon/toivon että saan itsekin arvot pysymään kunnossa ruokavaliolla.

Milk@- hienoa että puvun muokkaus onnistuu. Koskas teillä oli nyt suuri päivä jos saa udella?

Kiiltis - hauska tuon listaus isyyspakkauksen sisällöstä. Taidanpa pihistää muutaman ideoistasi.

Mayinka - onnittelut hyvistä neuvolakuulumisista. Jotenkin itse ainakin helpottaa kun joku ammattilainen sanoo että kaikki on kunnossa.

Meillä on juuri nyt masussa menossa jumppatuokio. Päivä päivältä potkut vaan vahvistuvat. Hieman alkaa pelottaa että jossain kohtaa ne eivät ehkä enää tunnu niin kovin mukavilta...Nyt ukko vielä niille naureskelee kun koko masu hötkyy :)

Maikkis 26-0, Hui, Vauva.fi:n raskauslaskurin mukaan tänään poksui käyntiin raskauden viimeinen kolmas!
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja miss_piggy
Heippa pitkästä aikaa! Olen käynyt lukemassa paljon teidän kuulumisia, mutta koska meidän tietokone hajosi tässä tovi sitten, on iPadilla kirjoittelu tuntunut todella työläältä.

Tervetuloa kaikille uusille plussanneille! Mukavaa että joukko kasvaa tasaisesti. :)

Tsemppiä kaikille rd:n kanssa eläville, kuulostaa haastavalta.

Pahoittelut etten kommentoi kaikille, päässä ei riitä tarpeeksi kapasiteettia niin vaativaan hommaan. :)

(.) Pallo on melkoinen ja olo sen mukainen. Olin viikon ennen mammaloman alkua saikulla kun liitos- ja selkäkivut olivat niin kovat. Edelleen vaivaavat paljon, nukkumisesta ei tule mitään ja kävely on kuin vaivaiseukolla konsanaan. Onneksi tukivyöstä on ollut joninmoista hyötyä, kivut ovat hirveät ilman sitä.

Nyt vain odottelen että vauva päättäisi tulla maailmaan, pää on onneksi jo kiinnittynyt. Pinna on kireällä ja kaikki läheiset saavat osansa. Itken, raivoan ja sitten pyydän anteeksi. Mitta alkaa olla täysi.

Pahoittelut omanapaisesta valituksesta.

Tsemppiä kaikille ihanille odottajille!

zapata 37+5
 
Mutantti, tukivyötä käytän aina kun lähden pidemmälle kävelylle. Kyllä se minusta auttaa, ei paina rakkoa aivan yhtä paljon ja tukee selkää.

Onnittelut Hiisille rouviintumisesta ja tsemppiä Milk@lle suureen päivään!

Kiiltis-75, sullakin mukavasti viikkoja kasassa :) Jee! Mulla on ollut pari unetonta yötä mutta nyt olen taas nukkunut hyvin. Herään vain pissalle pari kertaa.

Hyvää miss_piggy ettei ollut mitään sen vakavampaa.

Twinflower, säkin lähenet 30 vikkoa!
Siirsin taustalle muuten listan kärjessä olevat, joista ei enää kuulunut mitään.
Onko uuden listan perustamista varten halukkaita? Mä synnytän toivon mukaan kuukauden sisällä ja voisin kuvitella, että sen jälkeen on muita kiireitä.

Onnea Mayinka hyvistä ultrakuulumisista!

Superkivaa kuulla zapatasta! Tsempit synnytykseen! <3

(.) Täälläkin välillä pinna kireällä ja aletaan olla odottavalla kannalla. Usein tuntuu myös, että voisin helposti itkeä. Hormoonit ilmeisesti jyllää.
Tänään oli toinen ja viimeinen lääkärineuvola. Päätä ei saatu oikein mitattu koska oli jo sen verran alhaalla lantiossa ja jonkin verran kiinnittynyt. Ei siis ole lapsukainen poikittain kuten pelkäsin. Peppu ja jalat vaan vielä heiluu laidasta toiseen.
Kohdunsuu pehmennyt muttei anna periksi sormelle. Kuulemma se ei kuitenkaan kerro mitään synnytyksen ajankohdasta ja voi olla kohdunsuu huomenna yhtäkkiä auki.

Syksy 36+4
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
zapata ja Syksy2010, tsemppiä viimeisiin viikkoihin!

miss_piggy, en ole kuullutkaan tuollaisesta laitteesta! Miten se toimii ja mikä sen tarkoitus on? :)

Kävin sovittamassa hääpukua toissapäivänä, ja nyt, kun hyperstimulaatioturvotus on laskenut, puku olikin hieman väljä edelliseen kertaan verrattuna.. :LOL: Mutta siinä on onneksi nyöritys, jolla sen saa kireämmälle, ja voi vielä vaikka hääpäivän aikanakin säädellä, jos esim. olen enemmän turvoksissa iltapäivällä tai jotain. Alusvaatteiden oston olen jättänyt viimeiseen hetkeen, joten se on edessä ensi viikolla...

Kävimme eilen ultrassa, tämä oli siis niskaturvotuksen mittaus. Kaikki oli hyvin, sikiö heilutteli meille, ja saimme useita kuvia pienokaisestamme. Koko vastasi 13+6, eli hyvin mennään viikkojen mukaan. Niskaturvotus oli normaali. Rakenneultra on sitten lokakuulla - teemme sen, että saamme tietää, onko kaikki hyvin. Kätilö kyseli, olemmeko miettineet, mitä teemme, jos rakenneultrassa näkyy jotain ongelmaa, ja kerroimme, että raskauden keskeytys ei meillä ole vaihtoehto. Kätilö myös ojensi mua vähän siitä, että en ole pitänyt neuvolakorttiani koko ajan mukana.. Upsista! ;)

Mutta kaiken kaikkiaan eilinen vahvisti hiukan tunnetta siitä, että meille on todella tulossa vauva. On nimittäin ollut hiukan hankalaa edelleen uskoa sitä todeksi...

Mukavaa torstaita kaikille!
 
miss_piggy
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Jälleen yksi omanapapäivitys. Appivanhemmat tulee pian hakemaan omenoita joten tuli persiin alla päivitetään :)

Revin eilen töissä alavatsani (kohdun seudun) tosi kipeäksi ja häpyluun takana tuntui painetta. Olo ei helpottanut, lähdin kesken päivän kotiin saikulle. Kotona täyslevossakaan kipu ei helpottanut, eikä liioin yön aikana. Tänään on käyty terveyskeskuksessa ja synnärillä ja lopputuloksena 2 viikkoa sairauslomaa ja kontrollikäynti äippäpolille. Vauvalla on onneksi kaikki hyvin, syke nähtiin ja kuultiin, ultran monitori oli niin etten ehtinyt kaikessa hötäkässä nähdä vauvan liikkuvan. Lääkärillä oli hirveä kiire, oli kuulemma todella ruuhkainen lauantai.

Maanantaina labroihin ja soitto neuvolaan, sitten lepoa ja kontrollin jälkeen vasta töihin. Lääkäri sanoi että tästä eteenpäin olisi syytä tehdä töitä kevennettynä. Voiko kohdunkaula olla näillä viikoilla jo niinkin lyhyt kuin 1,7 cm? Mittasi alakautta ultralla jotain, ei vauvaa vaan alempaa, ja mitta oli noin lyhyt. Sen jälkeen käskikin levätä ja kirjoitti saikun ja laittoi pyynnön kontrolliin.

Tällaista. Jippii.

Mayinka & Nyytti 15+5
 
miss_piggy
Mayinka: En osaa tuosta mitasta sanoa, itellä kun oli päivystyksessä silloin vähän yli viikko takaperin 3cm ja kiinteä. Mullahan siis oli kanssa ne älyttömät kylkikivut joille ei syytä löytynyt mutta sattui niin paljon että pakko oli mennä päivystykseen.

18+2
 
miss_piggy, mullakin mitta lääkärineuvolan käsimitalla puolitoista viikkoa sitten oli 3 cm, myös kiinteä ja kiinni. Ilmeisesti rehkiminen oli alkanut lyhentää kohdunkaulaa joten on todella syytä vähän höllätä. Mulla on kyllä tosi raskas työ ja tiesin ettei se ole oikein raskaana olevan hommaa. En silti ajatellut että se voisi vaikuttaa noin paljon näin pienillä viikoilla, mutta nyt kun tiedän niin aion pyytää neuvolan lääkäriltä kirjallisen suosituksen kevennetylle työlle. Synnärin lääkärihän käski jättää raskaimmat työt pois mutta työnantajalle ei itsediagnosointi kelpaa enkä ihmettele - kukaan ei tekisi niitä ns. paskahommia jos niistä pääsisi sillä eroon että kieltäytyy.

Muoks. 16+0 POKS!
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Mayinka: Kannattaa kyllä ehdottomasti hommata jonkunlainen lääkärintodistus sinne töihin että et tee tiettyjä hommia, kuitenki se oma ja vauvan terveys on etusijalla :) Täällä ainakin onneks päivystyksessä jne otetaan kaikki raskauteen liittyvät kivut tosi vakavasti ja ollaan heti kirjottamassa saikkua jos on jotain normaalista poikkeavaa. Kumma ku eivät työpaikoilla sitä tajua, että se raskaus rajoittaa, eikä pysty taipua joka hommaan samalla lailla ku ennen.
 
Mayinka Toivottavasti voit jättää raskaammat työt muille mahdollisimman pian, etkä joutuisi enää rasittamaan itseäsi samalla tavalla! Hyvä, että saat nyt levätä hetken. Yllättävänkin paljon jo näillä viikoilla erilaiset jutut vaikuttaa oloon. Olin just askartelemassa pari tuntia ja kyykin hankalassa kumarassa asennossa ja nyt on maha aivan painavan ja raskaan olonen. Samanlainen olo tuli, kun viime viikolla laitoin vanhat housut jalkaan, jotka sitten kiristi mahaa ikävästi. Katoin neuvolakortista tuota kohdunkaulanmittaa, lääkäritarkastuksessa viikolla 12+ se oli 3 cm ja kiinteä+kiinni.

Mahassa alkanut tuntua kutittelua sisältäpäin. Olisikohan liikkeitä? On jännäntuntuista, joka päivä nyt viikon ajan on tuntunut joitakin kertoja päivässä. Viime torstaina oli toinen neuvola. Kaikki ok. Hb noussut 118->123 (rautalisä ei vielä käytössä). Sokerirasitus on viikon päästä ja rakenneultraan vielä pitkä aika, 2.10. vasta. Vatsa on jo pyöristynyt ja Mamaliciousin ihanat mammafarkut on kovassa käytössä. Ihailen vatsaani joka kerta kun kävelen peilin ohi, heh.
Ei mitään ihmeellistä muuta! Kaveri löysi mulle doulan, nyt pitää järjestää tapaaminen ja katsoa josko kemiat kohtaa jne.

Hyviä vointeja kaikille!
V-M 17+3
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja lady1979
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa,

Täällä raskaus etenee tasaista tahtia. Omasta mielestäni vatsa on jo valtava, mutta eriäviäkin kommentteja on kuultu. Huomenna poksuu jo 28+0! Painoa tullut 13 kiloa. Vaikka viimeisen kuukauden olen syönyt tosi tarkkaan noiden sokereiden takia niin painoa tulee silti vaan...ahdistaa. Sokerit huitelee ihan missä sattuu ja niiden vahtaamisessa se aika onkin sitten menny. Töissä on jotenkin hankalaa ja sitten vielä kun kaikki herkkujen syöminen on kielletty niin olotila on aika apea. Eilen yritin lohduttaa itseäni että asiat voisi olla tosi paljon huonommin ja se helpotti hieman...

Ehkä huomenna on taas parempi päivä.

Maikkis
 
Kiitos kaikille onnitteluista! :)

Tsemppiä Maikkikselle sokerien kanssa :hug: Minä selvisin kunnialla sokerirasituksesta ainakin tällä erää, mutta ehdin kyllä jo eläytyä siihen miten kurja tuo radi on. Tuntuu että nälkä on koko ajan ja etenkin kaikkea makeaa tekee tosi paljon mieli, voin hyvin kuvitella apean olon. Minulla on painoa tullut kuusi kiloa, mutta eiköhän se nyt ala nousemaan enemmänkin. Sen minäkin olen huomannut, että mikään syömisen tai liikkumisen määrä ei tunnu korreloivan painonmuutoksen kanssa mitenkään. Minä viihdyn töissä vielä ihan hyvin muuten, mutta olo alkaa olla taas vähän väsyneempi. Pitäisi hoitaa hankintoja ja valmisteluja nyt kun vielä jaksaa, voipi olla ettei olo enää helpotu tästä.

Kiva oli kuulla zapatan ja Syksyn kuulumisia, että tietää vähän mihin varautua loppuaikoina! Kertoilkaa ihmeessä lisääkin kuulumisia. Ja kovasti tsemppiä ja jaksamista, ei ole enää pitkä aika! :)

hiisi 27+2
 

Yhteistyössä