** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.10 **

Onnea Wandalle ihanasta ar-ultrasta :heart:

Tukalalle tosiaan kuulostaa myymelin ja birdcherryn oltavat! Kovasti jaksamista noille vikoille viikoille!

Täällä olisi toinen neuvolakäynti takana. Pissa puhdas ja paineita ei saatu kun verenpainemittarissa joku vika. Paino oli sieltä 2kk takaisesta ekasta neuvolasta laskenut -1kg mikä on tosi hyvä. Myös hemoglobiini oli hurahtanut sieltä 149 --> 128, mutta ei vielä onneksi ainakaan lisärautaa tarvinnut. Pitkän yrityksen jälkeen saatiin sydänäänetkin kuulumaan :heart: Nyt vissiin vähän usemmin tuonne neuvolaankin pääsee kun seuraava käynti varattiin vajaan kuukauden päähän...

Tuna ja sintti 16+2
 
wandalle onnittelut ultrasta :)

meillä tuli sitten ensimmäinen väärä hälytys :D oli epäily että ois tihkutellu lapsivettä yöllä niin piti käydä tarkistamassa asia.. samalla sitten hoidettiin perjantaiksi suunniteltu äitipolin käynti, ja masussa näyttäis olevan kaikki ok :) painoarvio jo hurjat 3150g :D se on jo ohittanut mun syntymäpainon, mikäli toi pitää paikkaansa :D kohdunkaulaakin 2cm vielä jäljellä, kohdunsuu pehmee mutta kiinni.. totes se lääkäri että voi olla että ei mee kun päiviä enää, tai sit pari viikkoa, mut todennäköisimmin syntyy kuitenkin laskettuun aikaan mennessä.. saa nähdä..

myymeli & pikku neiti 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: wanda_81
Onnea Riesa! :heart:

Kiitos Myymeli ja Tuna! :flower:
Hurjasti helpotti oloa tuo ar-ultra. Nyt alkaa vähitellen jo uskomaan että tämä on totta! :)

Tämä on varmaan asia mistä olette aiemminkin täällä puhuneet, mutta missä vaiheessa teillä pidemmällä olevista alkoi maha näkyä? Nimimerkillä omaa mahaa odotellessa... :p

Wanda 7+0 *poks*
 
Wanda mulla alkoi maha näkyä jo viikoilla 11+, eli tosi aikaisin mielestäni. Nyt ei enää mitään epäilystä siitä miksi vötärönympärys kasvaa, on jo niin selkeä. Mutta tosiaan jo tuossa 11+ alkoi joidenkin ihmisten silmät hakeutumaan vyötärölle, eli ei ollut vain omassa päässä tuo mahan näkyminen. :D

Täällä kovasti alkaa liikkeet voimistua päivä päivältä, ja tuntuukin jo lähes päivittäin. Istukka on edessä oikealla, joten liikkeet tuntuu ainoastaan silloin kun pikkuinen päättää monottaa tuohon vasemmalle puolelle vatsaa. En jaksa huolestua vaikka ei joka päivä tunnukaan vielä, oletan vaan että jos mitään ei tunnu, niin toukka hengailee oikeassa reunassa. :D Iltaisin kyllä yleensä muistuttaa olemassaolostaan napakoilla iskuilla.

Kolme viikkoa vielä rakenneultraan, en malta..

Acacia 18+2
 
Riesalle paljon onnea! :flower: Ja Wandalle ultrakuulumisista!

Seksistä on täällä juteltu. Meillä on ehkä n. yksi kerta viikossa jäänyt pois, mutta muutoin on touhuiltu ihan suht samaan tahtiin kuin ennenkin (jokunen vain 1 kerta viikossa -viikko on mahtunut väliin, mutta lähinnä miehen työvuorojen takia). Alussa tosin olin itse tosi varovainen, ja tuppasi homma siinä suhteessa menemään vähän "tylsäksi". Nyt alkaa uskaltaa taas jo vähän enemmän laittaa puhtia peliin, kun riskiviikot on ohi. :D

Itse pidän seksiä niin tärkeänä osana parisuhdetta, että pyrin kyllä niin hyvin kuin mahdollista pitämään kiinni suht aktiivisesta seksielämästä niin odotusaikana kuin sitten synnytyksen jälkeekin. En siis halua uskoa, että lapsi automaattisesti pilaisi parisuhteen ja etenkin sen seksielämän. =)

Mulla mahan koko on edelleen melko mitätön. Näyttää lähinnä siltä kuin olisin lihonut. Mutta iltaa kohden pyöristyy enemmän vauvamahaa muistuttavaksi. Aamulla taas ei ole paljoa mitään nähtävissä. :p Toisaalta en mitään ihan jättivatsaa haluaisi missään vaiheessa, mutta toisaalta olisi kiva, että jo hieman jotain näkyisi. Rasvailun olen jo kuitenkin aloittanut.

Täällä kovasti odotellaan liikkeitä. yhden ainoan kerran olen ollut varma, että "muljahdus" oli liike. Muutakin pientä on tuntunut, mutta se on aina ohi juuri, kun ehdin miettiä, että olikohan tuo... :stick: Onneksi on tuo kotidoppleri tähän epävarmaan aikaan. Vaikka kai se aika mitätön todennäköisyys on, että enää tässä vaiheessa mitään kävisi.

Neitipippuri ja Pikku-Ipana 15+5
 
Riesalle onnittelut poikasesta :flower:

Ja muille hyvistä ultra/neuvolakuulumisista. Ja tsempitystä seuraavaksi "jakaantumisvuorossa" oleville :D

Tänne ei mitään ihmeellistä, iltaisin on alkanut olemaan tukalaa oloa ja hengittäminen hankalampaa varsinkin, jos masu on täynnä. Ja se täyttyykin nopeasti, huomasin eilen, että masu alkaa ylempää mitä aiemmin että kasvaa kasvaa =). Lisäksi öisin joutuu peitosta mylttyämään tukea masulle että on parempi olla ja alavatsalla tuntuu nipistelyjä myös öisin. Vaavi pahoinpitelee rakkoa aika tehokkaasti, varsinkin juuri iltaisin.

Selkäkipuja ei vieläkään ole ilmaantunut, samoin liitoskivut ovat pysyneet poissa joitain satunnaisia päiviä lukuunottamatta. Seuraava neuvola olisi ensi keskiviikkona ja vk 35 synnytystapa-arvio, hui! :D

RauRau ja pörriäinen 32+3
 
Kovasti onnea Riesalle :heart:

Mulla tuota pehmustetta tuossa masun tienoolla on jo ennestään, joten vauvamasua saa varmaan ootella... Masu ei onneksi ole pahemmin kasvukipuillutkaan. Välillä repäisykipua tuntuu nivusissa aivastaessa. Eilen kauppareissulla tunsin ensimmäistä kertaa sellaista epämiellyttävää pistelyn tunnetta oikeastaan häpyluun kohdalla. Ja sama kohta vähän pisteli ja jomotteli yölläkin kun käänsin kylkeä. Onkos nämä niitä liitoskipuja vai missäs niiden kuuluisi tuntua?

Sarjassamme noloimmat raskausvaivat! Mulla on noi vatsavaivat taas palanneet... En siis kärsi ummetuksesta vaan siitä päinvastaisesta toiminnasta. Kiva kun kesken palaverin saa ryntäillä 2-3 kertaa vessaan :mad: Ja oikein ei kuulemma tuota Imodiumiakaan suositella. Neukkulääkäri sanoi että mieluummin jäät kotiin kun otat sitä. Mitäs kun se hätä iskee siellä kodin ulkopuolella? Tänäänkin oli vaan pakko ottaa että pääsin kuivin housuin moottoritietä takaisin kotiin, kun ei siellä saa pysähtyäkään.

Tuna ja sintti 16+3
 
Viimeksi muokattu:
essille onnitteluja tylleröisestä :flower:

Onko teillä muilla tuntunut masussa vaavin täristelyistä esim. liikkeiden aikana? Viime aamuyönä tämä venytti jalkaansa ja sitten tuntui todella nopea pari sekuntia kestävä värinä. Täytyy muistaa kysyä tuota neuvolassa ensi viikolla että onko kyse jostain motoriikan kehittymisestä vaiko jostain muusta.
 
Ihan vinkkinä kaikille, että kannattaa heti pyydellä niitä jääsiteitä alapäähän turvotusta laskemaan. Minä sain vasta seuraavana päivänä eikä siitä ole niin iloa enää siinä vaiheessa. Tuntuvat ihanalta.

Essi
 
Riesalle ja Essille onne pikkuisista :heart:

myymelille kiitos vinkistä! pitänee hankkia tota öljyä.. ei toi tavallinen raskausarpirasva näytä toimivan..
Arvista muuten, mihin ja paljon olette niitä saaneet, jos olette? Saattaa kuulostaa pinnalliselta, mut mua pelottaa kovasti että meneekö kroppa ihan kokonaan piloille.. muutamalla kaverilla on tosi pahat arvet, eikä ne enää ikinä uskalla näyttäytyä esim. bikineissä..

Wandalle onnea ultrasta (jos en ole vielä onnitellut?) Mulla alkaa nyt maha vähän muistuttaa raskausmahaa.. tällä viikolla se on vähän pullahtanut, eikä näytä enää läskimahalta niiiiin paljoa. Kyllä varmaan vielä suurempikin pullahdus on luvassa myöhemmin, jonka jälkeen sitten kukaan ei voi enää erehtyä.. kun saa sen ihanan pallomahan :) Eilen 4 asiakasta duunissa kysy että olenko raskaana. Ne oli niin ilosia mun puolesta, vanhat mummot.. oikein liikutti=)

Nyt alkaa ihan oikeesti olo lähennellä normaalia! Tää on vaan niin upeeta! Pääsin takas urheilunkin pariin 8viikon tauon jälkeen!! Kävin mammajoogassa.. tosin totesin että vielä se on mulle ihan liian löysää, kun olen harrastanut joogaa aikasemminkin. Tuolla lähinnä hengitellään ja veivataan lantiota. Voin kyllä kuvitella että viimesillään se tuntuu ihanalta. Seuraavaksi ajatelin kokeilla hathajoogaa, kun en astangan pariin oikein uskalla nyt palata.. Onko muita joogaajia? ja kokemuksia raskaus+jooga? Tai urheiletteko jotain muuta lajia, mitä?

Ihanaa sunnuntaita kaikille! Mä lähen nyt duuniin ja sit oiski 5pvä vapaata, JEI!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: wanda_81
Heippa pitkästä aikaa!

Vihdoin koitti aika, että ehdin tehdä päivityksiä ajan kanssa. Ajattelin, että en lähde kiireessä tekemään päivityksiä, ettei mene mitään pahasti pieleen. Mutta silti haluan pahoitella ovasti sitä, että päivityksen tekemisessä on mennyt niin kovin pitkä aika! Ihanan kärsivällisesti olette jaksaneet odottaa päivityksiä! Kiitos ymmärryksestä! :)

ONNEA kovasti plussanneille ja tervetuloa mukaan! Aika tuntuu aluksi kuluvan niin kovin hitaasti ja viikkokin voi tuntua ikuisuudelta! Mutta kun epävarmuus ja alun pelot helpottavat, niin aika ainakin omalla kohdalla on alkanut kiitää! Voimia!

SUURONNITTELUT synnyttäneille!! Ja ihanaa vauva-kesää teille jokaiselle! Ja minun puolestani ainakaan ei teidän tarvitse kadota kokonaan tältä palstalta vielä mihinkään! On mukavaa lukea ajatuksianne ja vinkkejänne!

--> Toivoisin, että tarkistaisitte vielä päivitykseni, ettei sinne oo hypähtänyt mitään virheitä!

ON: Toukokuun loppu meni töissä hirveällä kiireellä, kevät on aina yhtä hektistä koulussa. Olen siis onnellinen opettaja, joka nyt aloitti pitkän kesäloman. Keväästä vielä entistä kiireisemmän teki se, että en syksyllä ehdi olla töissä kuin ehkä kuukauden ja palaan kyllä kuukaudeksi töihin vielä syksyllä, mutta omaa luokkatilaa minulla ei enää ole silloin. Ainoa vaihtoehto siis oli pakata koko luokan omaisuus keväällä laatikoihin ja kiikuttaa omat tavarani kotiin. Jonka seurauksena kotona on nyt ollut kaaos ja ensimmäisellä lomaviikolla on ollut kaikenlaista puuhaa niin paljon, että nyt ihan odotan innolla, että tämä elämä tästä hieman rauhoittuu! Ja nyt siis voin aloittaa rauhallisen lomailun. Tehdä mitä mieleen juolahtaa ja voida paksusti!

Täällä joku kyseli vatsan näkymisestä.. Mulla oli aivan todella paljon turvotusta miltei alusta asti. Housut kiristi jne. Sitten tuli 12 viikkoa täyteen ja ajattelin, että nyt ei haittaa, vaikka muut huomaisivatkin jo vatsan, mutta sitten se turvotus yhtäkkiä katosi ja viikon pari oli sellainen "normaali" olo (kuin ennen raskautta). Mutta sen jälkeen hiljaksiin alkoi vatsaa ilmaantua. Noin viikoilla 16-18 vatsaa ei enää voinut piilotella mihkään! :)

Aika kuluu hurjaa vauhtia. Viikkoja odottelin, että oltais siinä kohtaa, että pääsisin rakenneultraan ja voi vitsit, rakenneultra on jo HUOMENNA! Mihkä nää viikot oikein katoaa! Tämän viikon maanantaina poksui jo 20 rikki eli puoliväli on ylitetty! Hui! Hurjaa! Tuntuu, että juuri vasta mietin, että millä viikolla kannattaisi mennä varhaisultraan! :) Pahoinvointi on nyt hieman helpottanut ja alkaa tuntua, että hiljaksiin voin vain keskittyä raskaudesta nauttimiseen ja voimistuvien liikkeiden tunnusteluun! Mutta pieni peikko on kyllä tässä ennen rakenneultraa pompsahtanut esiin. Kovasti sitä toivoo, että kaikki on hyvin, mutta kuitenkin oon alkanut miettiä, että mitä kaikkea voisi olla pielessä. Vauvavakuutustakin (syntymättömän lapsen vakuutusta) käytiin tutkailemassa vakuutusyhtiössä ja sielläkin tuli sellainen olo, että koska he haluavat kopion mun neuvolakortista, niin pitäisikö kopiot ja vakuutukset käydä anomassa vielä maanantaina ennen rakenneultraa, että jos jotain on vialla, niin se ei ainakaan sitten vakuutuksen saantiin vaikuttaisi. Tyhmää ajattelua, mutta minkäs näille ajatuksilles voit...

Tällainen romaani tästä nyt tuli, toivottavasti jaksoitte lukea! :)
Kesäisiä päiviä jokaiselle! Tulen sitten huomenna kirjoittamaan ultrakokemuksesta!
Toivotaan, että pikkuinen on yhteistyökykyisempi kuin viimeksi, jolloin hän köllötteli aina väärään suuntaan ja ei meinattu saada lainkaan niskaturvotusta mitattua.

Ronjaliina ja JJ 20+6
 
intoilija: mä olen käynyt nyt loppuvaiheessa äitiysjoogassa (8. eli viimeinen kerta on huomenna) ja kyllä se tuntuu näilläkin viikoilla tosi kevyeltä, kun on rankempiin jumppiin tottunut :) enemmän olen saanut irti info-osuuksista, joita on ollut joka kerta, eli ei ne rahat ihan hukkaan ole menneet. Olen myös nyt yrittänyt tehdä sitä joogaohjelmaa päivittäin kotona. Tiedä sitten onko mitään hyötyä, mutta tuleepahan tehtyä vielä jotain. Bodypumpissa ja muilla ohjatuilla tunneilla kävin useamman kerran viikossa rv 36 asti, muuten sujui ihan hienosti, mutta alkoi ärsyttää kun ohjaajat huomioivat niin paljon ja koko ajan tarjosivat vaihtoehtoisia liikkeitä ja muistuttivat, että pitää tehdä omien tuntemusten mukaan. Tuli vähän sellainen fiilis, että saako täällä nyt raskausmahan kanssa käydä ollenkaan.

Mulla alkoi maha näkyä vasta puolenvälin tienoilla ja siitäkin eteenpäin sen sai vielä pitkän aikaa piiloon löysillä vaatteilla. Toivoin kyllä kunnon raskausmahaa jo aiemmin, ettei olis tarvinnut ihmisten arvailla, onko tuo nyt raskaana vai lihonut vaan.

Täällä on elo edelleen melkoista hajoilua ja odottelua. Oon yrittänyt sopia ens viikolle mahdollisimman monet kahvi- ym. treffit (sikäli kun tää selkä kestää), jotta aika kuluu ja pysyn järjissäni. Tylsistyneen penkkiurheilijan ilo on myös nuo jalkapallon EM-kisat :) Toivottavasti viimeistään finaalin (1.7.) pääsisin katselemaan vauva sylissä...

Raskausarpia ei näy vieläkään - puun koputus...

birdcherry 38+3
 
birdcherry taisit keretä sit ensin :D mäkin tahdon että jotain alkais tapahtua! supistelee säännöllisen epäsäännöllisesti mutta sit kuitenkaan mitään konkreettista ei tapahdu. turhauttavaa! ja tätähän voi jatkua vielä vaikka kuinka pitkään, huoh..

Riesa ja Essi paljon onnea pikkuisista!

myymeli & pikku neiti 38+4
 
Joogasta ja urheilusta oli kysymys, itse ehdin käydä mammajoogassa pari kertaa, kunnes se loppui, kun ei ollut tarpeeksi kävijöitä :| Samoin kävi bailamama-jumpan kanssa.. Pienen paikkakunnan haittapuolia! Talvella tuli hiihdettyä johonkin 26 + viikoille asti, miten niitä kelejä nyt olikaan. Nyt käyn salilla useamman kerran viikossa ja koirien kanssa lenkkeilyt. Ja agilityä treenaan vielä ja vikat (kai) kisat oli rv35+5 :D Melkein kaikkea sitä voi tehdä, kunhan muistaa kuunnella omaa kroppaa.

Onnea kaikille vauvautuneille, viimemetriläisille, vastaplussanneille ja sillä välillä oleville.. Itsellä sen verran helppoa vielä, ettei taida tytsyllä olla kovinkaan kiire ulos.

Maanu ja Kepu 36+5
 
Edelleen kotona ja yhtenä kappaleena... yöllä supisteli niin etten pystynyt nukkumaan, mutta kuitenkin ihan siedettävästi. Aamulla kävin sairaalassa käyrillä ja kohdunsuu oli sormelle auki, kaikki näytti ihan ok:lta, joten päätettiin tulla vielä kotiin odottelemaan. Nyt supistelee 10-12 minuutin välein (välillä tuli tiheämminkin), muttei vieläkään sietämättömästi... viimeistään kasilta illalta pitäis mennä takaisin, ellei oo pakko jo sitä ennen. Kamalaa tää odottelu, mutta ei tää nyt ainakaan heinäkuulle enää mene :) Oon nukkunut viimeiseen vuorokauteen vain yhden 40 min pätkän, vähän huolestuttaa jaksaminen... ja toivotaan, että tää lähtis nyt kunnolla käyntiin ennen iltaa, muuten varmaan käynnistelevät jo aika pian, kun ne vedet meni tosiaan eilen illalla jo.
 

Yhteistyössä