*Noin kolmekymppiset ekakertalaiset HEINÄKUUSSA*

Huomenta kaikille!

Ymmärrän kyllä teitä, Keltakaneli ja Hlemmur ja uskon että moni muukin ekakertalainen on samaa mieltä :) Oikeastaanhan tuo pinon nimi on peräisin tuolta vauvakuumepuolelta, oli aluksi "Lähes kolmekymppiset" ja sitten tänne odotuspuolelle jossain vaiheessa muutettiin kun melkein kaikki olivat jo tuon rajapyykin saavuttaneet.

Sitten kun oltiin monien kanssa yhdessä jo pitkäänkin kuumeiltu niin kun viimein saatiin nämä vauvahanat auki on tuntunut kivalta jutella täällä "vanhojen tuttujen" kanssa. Toki myös uusien tuttujen, mutta ihan samaa mieltä olen, että on tietenkin vähän eri asia lukea muiden ekakertalaisten kokemuksia kun kaikki on uutta myös. Eikä teitä ehkä kiinnosta kuulla juttuja näistä meidän jo syntyneistä mussukoista :) Ite silloin sen ihan ekan vauvakuumepuolen ketjun perustin juuri sen vuoksi, että halusin kirjoitella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa enkä lukea mitä kenenkin taapero viime yönä teki ;)

Eli mitäs tehdään? Jos joku oikeasti ekakertalainen ottaa pinon päivityksen itselleen niin mä voin kyllä perustaa uuden pinon meille ketkä tunnetaan jo ennestään? Nythän se kuumepuolen pino on näköjään siirretty johonkin toiseen foorumiin, joten sieltä ei varmaankaan enää ole uusia "vanhoja tuttuja" tulossa? Ja nimiehdotuksia kaipaisin myös pinolle?

Nyt kauppaan.

B) Kvartti ja Myyrä 30+6
 
Kvart över Kiitos vastauksestasi koskien sf-mittaa! Niinhän se varmaan on että riippuu toi mitta aika paljon mittaajasta, ja en jotenkin luota tohon kesäsijaislääkäriin. Mun omal terkallakin on aina välil hankala löytää kohdun yläkohtaa (ei varmaan oo oikeesti ton niminen :p ) valittelee aina että mun vatsalihakset on liian hyvät ja ne häiritsee, ai mitkä vatsalihakset, ei mul sellasii oo :whistle: Mut kun tällänen vähän liian tarkka oon, aattelin tänään tai huomenna soittaa terkkarille, ja kysyy viel et onko syytä huoleen ja mitä se kirjainsarja tarkottaa, kun muuten asia näköjään pyörii mielessä.

Tosta pinojutusta, oishan se kiva jos ensikertalaisille ois oma pino, mut toisaalta kokemuksestakin on apua, et vähän kakspiippunen juttu :) mulle käy ainakin miten vaan, jos joku haluu perustaa toisenkin ryhmän, niin sekin käy :)

Ihanaa kun on ollut vähän viileempiä öitä, mut ärsyttää kun on nyt 3 päivää satanu aina välillä, ja kun tällänen aurinkoa rakastava oon, niin ois kiva jos näin lomalla sekin paistas, lämmintähän toki on, mut ei se oo sama asia ;)

Onnittelut muuten uusille plussaajille! :flower:

Ja jos pääsen takas listalle, niin tulisin miellläni, nyt näköjään tuntuu taas löytyneen intoa kirjottamiseenkin pelkän kuulumisten lukemisen jälkeen. Eli mun tiedot ois 1. vaaveli, LA 15.10, synnärinä naistenklinikka ja ikää 31 v. ;)

Täytyy tästä lähtee puuhailee jotain, orapihlaja-aitaa pitäs vissiin miehen kanssa leikkailla... :)

danuli ja toppis 28+3
 
Mä kanssa mietin tätä PINOASIAA. Tuli mieleen, että voi alkaa tuntua kurjalta ekakertalaisista, kun me vanhat tutut tokakertalaiset tänne kaikki aletaan vähitellen änkeytymään. Mun mielestä voisi olla hyvä idea perustaa oma pino meille noin kolmekymppisille pikkukakkosen odottajille. Tuleehan siihen ehkä aika vähän porukkaa toisaalta, mutta saattaishan sinne sitten uusiakin tuttavuuksia ilmaantua, kun pinon nimi olis osuvampi.

Aikanaan itsekin ekaa vauvaa kuumeillessa ja odottaessa kaipasin nimenomaan samassa tilanteessa olevien seuraa täällä. Joten ymmärrän hyvin, jos ekakertalaisista alkaa jo tuntua kurjalta, kun täällä kakkosen odottajat vähitellen valtaa pinoa omilla jutuilla. Ei me kai osata kuitenkaan olla vertaamatta ekaa ja tokaa raskautta ja myös kertomatta juttuja esikoisten tempauksista. Itse kyllä viihdyn tässä sekalaisessakin pinossa!
 
Ja sitten muut asiata.

KVARTTI olikin jo toipunut helteen aiheuttamasta ahdistuksesta. Mutta voin vaan kuvitella miltä se tuntuu noilla viikoilla, jos oikein alkaa turvottaa ja sitten on vielä kuuma. Ei ollut herkkua tässä alkuraskaudessakaan ne edelliset helteet. Mulle tuli tosi huono olo, jota jatkui aamusta iltaan. Nyt on taas helpottanut niin paljon, että pelottaa jo, onko raskaus edes edennyt normaalisti. Katotaan nyt, mitä tämä viikko taas helteineen tuo tullessaan. Jaksamista sulle!

FLUNSSA meinaa kiusata meidän perhettä. Ei ollenkaan kiva tällanen pieni kesäflunssa, joka ei oikein kunnolla tule, mutta kuitenkin vähän vaivaa päivästä toiseen. Hus pois! TÖIHINkin piti tänään palata kesäloman jälkeen. Nyt ei sentään tunnu niin loputtomalta tämä työn teko taas, kun on raskaana, ja voi toivoa ainakin, että noin puolen vuoden päästä saa taas taukoa työelämään.

Mulla on eka neuvola vasta parin viikon päästä rv 9+ jotain. Mahtaakohan ne ULTRATA jo saman tien vai mitenkähän pian siihen pääsee sitten? Eikös nyt ole jo koko maassa saman suositukset ultra-asioissa? Eli kaikki pääsee kunnan tarjoamiin alkuraskauden ultraan ja sitten rakenneultraan, vai miten se menee? Vai onko se niskaturvotus siinä samalla mitattava ekan ultran yhteydessä? Mua nyt vaan tosissaan vähän arveluttaa, onko tämä ihan normaalia, että ensin oli ihan selkeää pahoinvointia jo viikolta 5+ alkaen, mutta nyt vk 6+ se on selvästi paranemaan päin. Eihän se näin pian pitäisi helpottaa. Vetämätön olo on kyllä edelleen, eli ei huvita mitään urheilla tms. Mieluiten vain oleskella ja lepäillä.

Niin ja SASHAlle tervetuloa tännekin!! Me ollaankin maaliskuisissa myös kuten NIISKukin. Aika hauskaa!
 
Vau, Sasha onnea! Onnea myös Hlemmur ja tervetuloa! Pinon jakaminen vois olla ihan hyvä idea, nyt kun pikkukakkosbuumi on vallannut vanhat ekakertalaiset ja kirjoittelijoita ehkä riittäis just ja just molempiin pinoihin. Tai sitten ketjun nimi täytyy muuttaa muotoon "Noin kolmekymppiset eka- tai tokakertalaiset XXkuussa". Mulle käy tosiaan ihan kumpi vaan, mutta jakaminen tosiaan edellyttäis, että joku ekakertalainen perustais sen toisen pinon... Ite oon kyllä nyt yrittänyt pikkaisen himmailla (huonolla menestyksellä tosin...) esikoisen touhuista kirjoittamista, ettei ekakertalaisten tarttis koko ajan lukea, että meidän kulta sitä ja tätä, plääh...

Hyvä juttu Kvartti että sun fiilis on jo parempi. Nyt on taas tällainen inho nihkeänahkeakuuma -ilma, ja veto taas ihan veks. Simahdinkin tuonne lastenhuoneen lattialle patjalle, kun vein tytön päikyille. Eilen oli rippijuhlat ja sitten käytiin vielä kummipojan synttäreillä, ja oli ehkä pikkaisen liikaa ohjelmaa näille viikoille. Illalla meinasi väkisin simahtaa autoon kun ajettiin kotia. Onneksi mies oli sen verran virkeämpi, että jaksoi ajaa.

Novelle Täällä ainakin ultrataan viikolla 11 tai 12 nt-ultra ja sitten rakenne viikon 20 paikkeilla. Neuvolassa ei ultrata ollenkaan, jos kaikki näyttää olevan normaalisti. Meillä on kanssa jotain kesäflunssaa, ja sitkeä yskä kiusaa varsinkin tyttöä nukkuessa. Millähän sen saisi loppumaan...?

Danuli Kannattaa kyllä ehdottomasti soittaa ja kysyä, vaikka kaikki on varmasti ihan hyvin. Mua ainakin ottaisi kovasti päähän, jos terkka tai lääkäri kirjottaisi jotain ekstraa, eikä selittäisi asiaa ollenkaan.

Vetku ja ruttunen 33+5
 
Kvartti joo, meillä oli sitten lääkärikäynti sen sypen puolesta ja kovasti tutkailivat pikkukaverin kokoa ja 2 eri lääkäriä lupaili noin kolme ja puoli kiloista tyyppiä jos syntyy lasketunajan tienoilla.(Täytyy kyllä sanoa että suhtaudun silti vähän skeptisesti näihin arvioihin). Vielä yksi kontrollikäynti sen puolesta, mutta mun pelko ei ole vieläKÄÄN ihan täysin helpottanut.. mutta se kyllä vähän auttoi kun mies oli mukana siellä nkl:n tutustumiskierroksella ja otti kaiken niin rauhallisesti ja on kaikesta niin innoissaan ja jaksaa koko ajan tsempata mua niin olen saanut vähän siitä rohkeutta sekä tukea, että ei tarvitse sentään koko ajan nyt olla nyyhkimässä. Että ehkä vihdoinkin vähän valoa tunnelin päässä.
Voih, mä niin kans toivon että saisin kans sellaisen hyväunisen vauvelin.. I wish.. =)



Muuten vielä vähän ON vuodatusta.. täällä alkaa voimat olemaan aika lopussa tän helteen kanssa.. :'( mä en jaksa enää.. joka päivä yhtä tuskainen olo ja mitään ei jaksa tehdä.. kauheet turvotukset, nivelsäryt joihin mikään ei auta ja väsymys... Pahoittelen purkautumista, mutta fiilikset alkavat olla nyt aika maassa kun joka päivä vaan saa kuulla "ihania" uutisia helteiden jatkumisesta.. ja pessimistinä olen ihan varma että tämä meidän pikku kaveri on ainakin 2 viikkoa myöhässä joten piina vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuuuuuu.... |O



Pinon jakamisesta.. hmm.. musta kyllä on vähän surullista jos esim. Kvartti ja Vetku katoavat jonnekin toiseen pinoon kun tässä on tullut jo kirjoiteltua teidänkin kanssa jo tovin.. ja sitten tokakertalaisilla on ollut ihan hyviä neuvoja ja apuja, joista ainakin itse olen ollut kovin iloinen... mutta ehkä tämän pinon päivittämisen voisi ottaa hoitaakseen joku joka ei ole vielä niin pitkällä viikoilla?

pallomangusti 37+4
 
Hei kaikille!

Nyt on menossa pieni rauhallinen hetki kotona, kun tuo yksi apina nukkuu kopassaan ja olis vanhemmille aamupalan aika. Pääsimme lauantaina illalla kotiin ja on ollut ihanaa olla kolmisteen plus koira kotona osastolla olon jälkeen. Siitä mulla ei ole kyllä mitään valittamista, henkilökunta oli tosi ihanaa, välillä oli vain niin täyttä, että sai odotella apuja kauemmin.

Viikko sitten mentiin siis suunniteltuun sektioon, itse leikkaus onnistui hyvin eikä ollut ollenkaan huono kokemus. Yllätys oli vain, että 3,3 kiloiseksi arvioitu poika olikin jo neljä kiloa. Heräämössä oltiin ihan onnellisena, kunnes huomattiin, ettei mun kohtu lähtenyt supistumaan ja vuosi liikaa verta. Sitten oltiinkin parin tunnin sijasta siellä seitsemän tuntia, sain verta ja kohtua paineltiin kovaa, sain supistavia tipassa ja peräsuoleen ja jopa sitä kuuluisaa hemohessiä... Onneksi vuoto hiljeni normaaliksi ja päästiin viiden aikaan illalla osastolle, sain ruokaakin ja mies ja vauva olivat koko ajan vieressä, vauva pääsi heräämössä jo imemään rinnalle. Illalla isovanhemmat tulivat katsomaan.

Kun oma tila oli jo parempi, niin keskiviikkona kymmenen apgar-pisteen poika hengitteli lastenlääkärin mielestä liian tiheään ja vietiin lasten teholle infektioepäilyn takia ja laitettiin antibiootille. Se oli aika raskasta, kun ei itse kyennyt vielä liikkumaan, mutta onneksi autettiin pyörätuoliin ja pääsin keskiviikkoillalla vielä katsomaan teholle vauvaa. Torstaina kaikki tulehdusarvot ym olivat normaalit ja saatiin poika takaisin vierihoitoon, antibiootteja jatkettiin lauantaiaamuun asti, kunnes saatiin veriviljelyn tulokset ja kaikki oli hyvin. Olin jo siinä vaiheessa ihan kyllästynyt osastolla olemiseen, ja kysyin suoraan pässisikö jo kotiin. Oli ilmeisesti ruuhkaa tulossa niin päästivät saman tien kotiin eikä vasta sunnuntaina, mitä lupailivat aikaisemmin. Perjantaina oli ollut toinen vauvan lääkärintarkastus, ja kaikki oli hyvin ja poika kotiutettavissa.

Nyt meillä ei sitten yllättäen paljon muuta tehdä kuin nukuta, syödä ja vaihdeta vaippoja... Poika on aivan ihmeellinen, täydellinen...

Haava voi ilmeisesti hyvin, eilen käytiin sairaalassa poistamassa tikit. Toisen jalan nivusessa on jokin hermopinne, mikä tekee liikkumisesta extra tuskallista, etenkin yöllä, kun lähtee vessaan ym. Tähän mennessä imetys on lähtenyt hyvin käyntiin, lisämaitoja annetaan välillä.

Onnea uusille listatulokkaille! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin tästä eteenpäin! Luin kyllä mitä tässä välissä tänne on kirjoiteltu, mutta imetysaivot ei jaksa muistaa ja ei ole aikaa kelata taaksepäin nimiä.

Kiitos onnitteluista! Voiko olla totta, että tänään olisi viileämpi päivä! Viime lauantaikin oli aivan mahtava, kun oli pilvistä, kylmää ja satoi! Jaksuja tuskailijoille!

Pallomangusti, ei ole enää pitkä matka, kovasti voimia sinulle! Muistan kyllä, miten aika tuntui vain hidastuvan ihan viimeisillään ja tuska kasvoi. Lohdutuksena, mulla ainakin lähti sairaalassa jaloista turvotus kokonaan vähän päälle päivässä... Sormet on vielä turvonneet, saattaa johtua lämmöstä. Olisi kyllä kiva, jos se vihkisormus taas mahtuisi sormeen... Hellesäät ja ennusteet ahdistaa täälläkin, nyt ei enää niin paljon omalta kannalta vaan enemmän pikkukaveria ajatellen.

Mulla ei taida olla kommentoitavaa tuohon lista-asiaan. Välillä tämäkin on ollut aika hiljainen pino, kävisikö ekakertalaisten pino ihan kuolleeksi ilman lisäverta? Minne muuten vauvan saaneet sitten häipyvät keskustelemaan? Mä ainakin haluaisin jatkaa esim Pikkumangustin kanssa samassa, kun ollaan aika lähekkäin näiden vauvojen ulostautumisen kanssa?

Katsotaan, jos saan jotain kuvaa kameralta koneelle ja tännekin jossain vaiheessa...
 
Mekkala paljon onnea täydellisestä pojasta :heart: Ihanaa että kaikki on lopulta hyvin :)

Tervetuloa uudet :flower:

Mua ei tokakertalaisten läsnäolo haittaa, onpahan myös sitä kokemuksen ääntä niinkuin joku jo sanoikin. Tosin ekakertalaisista saa sitä vertaistukea minkä vuoksi tänne liityinkin. Mutta minun puolestani kirjoitelkaa tokakertalaisetkin tänne ja olisihan se kurjaa jos vanhat tutut kokonaan häviäisivät :|

Ultrasta terveisiä, pikkuinen oli kovin aktiivinen, potki ja huitoi ja kaikki raajat, silmät ja suu ja nenä oli paikallaan. Niskaturvotusta oli 0,7mm ja kätilön mukaan vasta 3mm on sellainen josta kannattaa huolestua, joten kaikki näytti hyvältä. Kuvia sitten eilinen ilta ihailtiin :D Ikää vauva sai vajaan viikon lisää, joten nyt mennään 12+2. Pahoinvointikin hävisi jo reilu viikko sitten, joten nyt se odotuksen onni todella alkoi =)

Meni niin kauan tekstejä lukiessa etten ehdi enempiä kommentoida, varmaan joku unohtui, mutta kaikille tsemppiä helteisiin ja onnea odotukseen! Me taas lähdetään reissuun, palaillaan jälleen ensi viikolla.

Rae 12+2
 
Mekkala Oih, :heart: kuvia siis odotellessa!!! Täällä on kovasti odoteltu kuulumisia pikkuisesta ja miten teidän "reissu" meni. :) Mukavaa kun pääsit kertomaan! Hyvä, että kaikki on nyt kunnossa ja olette päässeet onnellisesti kotiin! :heart:
Utelomangusti myös kyselee, mitä hauveli sanoi uudesta perheenjäsenestä? Oliko kova nuuskutus ja ihmettely? Saiko poika heti tervetuliaispusut ja mitä koiruus tekee kun vauva itkee? :)


Mulla on kans niin ikävä mun vihkisormusta kun en ole ikinä joutunut ottamaan sitä pois.. en jaksa odottaa että pääsisi eroon tästä kuumuudesta&turvotuksesta ja kunnon kävelylle.. Lauantaina kun oli "parempi" päivä (sää!) kävin heittämässä varmuudeksi 2 tosi pitkää lenkkiä kun ei taas tiedä koska "säät" sallii.. jos tämä kaveri nyt vaan suostuisi ulostautumaan..edes ajallaan.. |O


Rae Onnea mukavista ultrakuulumisista! :heart: On se vaan ihana nähdä pikkuinen ekan kerran siellä ultrassa. :) Hyvä jos olet päässyt pahoinvoinnista eroon, en voi edes kuvitella mitä se on näillä helteillä.


turvonnut pallomangusti 37+5

p.s. Niin ja pallomangusti haluaisi myös jatkaa kirjottelua Mekkalan kanssa, älä kokonaan katoa, vaikka varmasti nyt kiirettä pitää pojan kanssa. :) :heart:
 
Mekkala ja Mangusti, tulkaa ihmeessä kirjoittelemaan myös tuonne tokakertalaisten odotuspinoon! Vauvautuneiden puolella oli myös ekakertalaisten pino, joka kuivui kasaan kun kaikki (muut) siirtyivät kirjoittelemaan facebookkiin. Sen pinon voi varmaan kanssa herättää henkiin, jos haluaa.

Mekkala, kiva kuulla että kaikki on sujunut hienosti nyt kotona! Mangustille kovasti hermoja viimeisiin hetkiin. Maksimissaan kuukausi enää ja jo melkein yhdeksän takana! Tiedän, ei paljon lohduta...

Rae, onnea ultrasta!

V ja R 33+6
 
Mekkalalle Paljon Onnea pikkumiehstä! :flower: Hyvä että kaikki meni lopulta hyvin ja ootte päässeet kotiutumaan ja elämään vauva-arkea! Itse kävin viime viikolla katsomassa kaverin 2vko vauvaa ja oli kyllä ihan himmusöpö, sais jo kuluu tää aika nopeemmin, kun tahtoo kans tollasen söpön käärön syliin! :)

Mangusti sulla on enää hirmu vähän jälellä, nopeesti mennyt kyllä tää aika! Koita jaksella, vaikka tää kuumuus ja kaikki on varmasti tosi ihanaa kun on viimesillään raskaana! :| Vaikka itsestä tuo viime lauantai tuntu kylmältä, niin toivon hiukan lisää tollasia päiviä, että saa kaikki kuumuudesta kärsivät helpotusta. Itse rakastan lämpöä, ja kumma kyllä kuumuus ei ole vaivannut, ehkä hiukan öisin, mut ei muuten.

Vetku juu soitin neuvolaan siitä sf-mitasta ja lääkärin huomautuksista. Ei osannu puhelimessa niist huomautuksista sanoo, mut luki koneelt mitä lääkäri oli laittanu, eikä siellä ollut mitään ihmeitä, aika outoo... Sano mitasta et vaatii kokeneen mittaajan, ja mitta voi heitellä jonkin verran, jos vauva liikkuu normaalisti (mitä se onneks tekee), niin syytä huoleen ei kuulema ole. Joillain ensisynnyttäjillä voi noi mitta kuulema jäädäkkin aika pieniks. No ootellaan nyt sit pari viikkoo seuraavan neuvolaan ja seurataan liikkeitä. Ärsyttää et mulle sattu just toi "kesäsijaisharjottelija", kun varsinainen neuvolalääkäri on hirmu kiva ja pätevä.

Taas hiukan omaa napaa, sori! Onks kellään ollut vastaavaa, kun mä huomasin et mulla on nyt pari päivää ollut oikea pohje jotenkin outo, siihen ei satu kun liikkuu, mut jomottaa kun on pidempää paikallaan. Oon yrittänyt venytellä ym. Toi oikee pohje on mulla sellanen mistä yleensä vetää suonta, en tiedä miks ei vasemmasta ollenkaan. En oo mielestäni tehnyt mitään normaalista poikkeavaa viimeaikoina. Itseäni pelottaa et jos siellä on joku laskimotukos, mut sillon kai sattus enemmän ja pohje ois turvonnut ym. ? En tiedä pitäskö taas soitella neuvolaan, aarg, huomenna vaan ois lähtö sukuloiman itäsuomeen ja ei oo kiva autossa istuskella jos ois joku trombi jalassa, ei tekis kovin hyvää.

Mut muakva ja helteistä päivää jälleen kaikille, koittakee jaksella!

Danuli + toppis 28+5
 
Hui mitä tilanteita Mekkalalla ollut, onneksi kaikki nyt kunnossa kummallakin! :flower: :heart:

Onnittelut Rae ultrasta ja pois menneestä pahoinvoinnista!

Danuli, syötkö sä magnesiumia? Mulla on välillä ollut noita jalan juilimisia ja suonenvetoja, tuntuu kuin pohje olisi tosi jäykkä ja tekee mieli venytellä mutta sitten se helposti kramppaa. Onko se sun jalka ton tuntuinen? Mulla on auttanut magnesium, sitä on kai tuossa raskausmonivitassa, mutta oon ottanut runsaan veden kanssa vielä lisäannoksen, neuvolasta suositeltiin. Se on auttanut mulla oikeastaan heti. Mutta jos yhtään epäilet trombia niin käy ihmeessä näyttämässä, ne ei oo mitenkään harvinaisia raskausaikana!

Pallomangustille jaksamista, ei auta kyllä yhtään, mutta maksimissaan nyt enää 4 viikkoa! Mulla syntyi toi esikoinen 41+0 ja se viimeinen viikko oli ehkä tähänastisen elämäni pisin. Ja silloin oli talvi, olisin varmaan rikkonut jotain jos olisi ollut näin kuuma kun nyt..

Tosta vauvan kokoarviosta muuten, mä oon myös kuullut monelta että on heittänyt, mutta mulle esikoisesta sanoi kolme eri ihmistä että nelikiloinen on ja tyttö painoi 3920g, eli aika hyvin arvioitu. Eli voi joskus osua aika lähelle oikeaakin :) Hyvä että se pelko vähän helpottaa, uskoisin että sitten kun pääset oikeasti hommiin kun olet niin kypsä mahan kanssa heilumiseen niin se viimeistään väistyy. Ja onneksi sun mies on tukena! Lisäksi uskon ite, että kun synnytyksessä erittyy ties mitä hormoneja niin jostain niistä sitä sisua vaan sitten tulee :hug:

Kattelin taas toiveikkaana pitemmän ajan sääennusteita ja ylihuomisesta luvattiin sitten vähän viileämpää, toivon niin että pitäisi paikkansa! Mua rassaa eniten noi yökuumat kun kämppää ei meinaa saada millään viileäksi missään vaiheessa. Jos öisin edes olisi viileää niin saisi aina tuuletettua kämpän ja ehkä se pysyisi vähän kylmempänä sen päivän kuumankin ajan. Nyt on koko ajan taas 27 sisällä.. Huoh.

Nyt on neiti unilla, voisin taas ite kellahtaa kirjan kanssa sänkyyn. Tänään on ollut vähän vähemmän turvotusta kun eilen, heti taas parempi mielikin. Myyrä vaan on ollut kovin hiljainen nyt muutaman päivän niin tietenkin sitä taas miettii että onko kaikki kunnossa. On se kumma kun ikinä ei ole hyvä, silloin kun vauva liikkuu paljon niin tuntuu että voisi olla välillä paikoillaankin kun maha repeää ja sit kun on hiljaista niin johan huolestuttaa. Tälläistä tää äitiys kai on, ainaista huolta ties mistä asioista :D

Kestämistä kuumuuteen siitä kärsiville, kyllä tän on joskus loputtava!
Kvartti ja Myyrä 31+1
 
Mekkalalle onnea, Tömpsikselle voimahali ja uusille tervetuloa!

Itse oon tässä nyt lomaillut reilun viikon, oltiin Budapestissä käymässä. Oli kivaa, mutta helteet (siellä n. +35C lähes joka päivä) vei kyllä voimia, eikä siitä kaupungilla kiertelystä niin pystynyt nauttimaan, kun oli tukala olo. Onneksi hotellissa oli hyvä ilmastointi, joten sinne pääsi turvaan.

Mies sai tutultaan "kesto"lainaksi myös kotiin meille tuollaisen viilennyskojeen, joten täälläkin nyt viileämpää, joskin ulkonakin nyt ihan ok, ainakin täällä Turussa.

Käytiin r-ultrassa aamulla, ilo ja helpotus oli valtaisia, kun masuasukilla kaikki hyvin. :heart: Ultraaja oikein kehaisi, kun oli niin kuvauksellinenkin tyyppi, että saatiin tutkimusten lisäksi myös hyviä kuvia hänestä, niitä tulikin joku 10 mukaan. :D Olin iloinen, että meillä oli eri ultraaja kuin np-ultrassa: tällä oli aikaa jutella ja kertoa enemmän, missä on käsi ja missä munuaiset jne. Tosin tietysti vauvasta jo enemmän näkyykin kuin silloin ekalla kerralla.

Sukupuolta kysyttiin ja poikahan sieltä on tulossa. Mies ilahtui, kun oli poikaa toivonut.. vaikka tietysti hänellekin terveys tärkein. On pojalle ainakin leikkikavereita ja vanhoja vaatteita tiedossa, lähipiirissä kun 3 2008-2010 syntynyttä poikaa, löytyy vauvan serkkua ja pikkuserkkua ja kaverin lasta.

Että näin. Tänään kyllä tosi hyvillä fiiliksillä. Painoa ultran mukaan pienellä 419g, itselle sitä tullut joku kolmisen kiloa kun eilen punnitsin itseni.

Ai niin lisää vielä omaa napaa: potkuja on tuntunut joku puolitoista viikkoa joka päivä ja useamman kerran päivässä. Niin lujasti monottelee äitiä, että tuleva isäkin on hyvin tuntenut potkut. :) Yllättävän äkkiä ne sitten alkoi tuntua aika lujaakin, kun pari viikkoa sitten oli vielä epävarma, että onko nämä nyt sitten potkuja vai mitä ihmettä..

Hampiainen 21+0 (tämän ultran mukaan 21+2)
 
toivottavasti tämä pino ei nyt kokonaan kuole, kun kakkosta odottavat lähtivät omaan pinoon. Me tosiaan perustettiin oma keskustelupalsta toisaalle, jotta voi rauhassa jutella asioista ilman paljastumispelkoa. Tänne 2+ tulee suodatettua juttua, jotta ei ole niin helposti tunnistettavissa.
 
Meille tulikin sitten oma pino tosiaan tokakertalaisille. Koska en täällä kauaa ehtinyt olla, taidan pääasiassa siirtyä siihen pinoon keskustelemaan. Mutta sellanen tuli mieleen, että jos joku teistä on kiinnostunut HUG-A-BUB-KANTOLIINASTA, voisin myydä sellaisen hyvin vähän käytetyn edullisesti. Sen hinta uutena on noin 85 euroa, mutta voisi irrota esim. puoleen hintaan tuosta. Se on meillä ollut käytössä tosiaan ihan vaan muutamia kertoja sillon pikkuvauva-aikaan. Mä en vaan oikein kokenutkaan sitä lopulta omakseni. Oli siitä kyllä apua joskus esim. tiskatessa tai kun laittoi ulos pyykkiä kuivumaan tms. Tuonhan saa ihan kätevästi postitettuakin varmaan, kun menee pieneen tilaan. Eli jos jotakuta kiinnostaa, sovitaan kaupoista yksärillä :)
 
Kvartti, Vetku ja Mekkala Kiitos tsemppauksesta! :heart: :heart: :heart: Toivotaan, että tämä aika menisi pian ja poika ei olisi mikään "homeboy" vaan lähtisi poikamiesboksistaan aikataulussa. :D

Ja todellakin toivon, että turvotukset häipyvät sen siliän tien, tänään tehty varmaan uusi turpoamisennätys täällä... :|



Danuli voisiko tuo sinun jalkasärky olla sellaista että jos on esim. yöllä vetänyt suonta jalasta niin sen seurausta? Minulla nimittäin oli jossain vaiheessa tuota suonenvetoa toisessa jalassa yöllä ja seuraavana parina päivänä samaista jalkaa jomotti aika lailla..


Hampiainen onnea hyvistä ultrakuulumisista!



ON: Tänään on taas uitu.. ja ihanaaaaaaa lenkkeilty nyt illalla oikein pitkä kävelylenkki kun tulikin vähän sadetta ja ihanan raikas ilma.. :heart: Massu on nyt vähän pudonnut alaspäin ja pikkukaveri ei enää ylety potkimaan kylkiluita, mikä on tietysti mukavaa. Neuvolantädin mukaan ei ole kuitenkaan vielä kiinnittynyt ja tässä yksi ilta pikkukaveri heitti oikein kunnon kuperkeikan poikittain. Tuo keikaus kyllä sattui aika hurjasti ja vatsa olikin hetken ajan kuin kurpitsa (ylhäältä ja alhaalta ihan tyhjä ) , mutta nyt poika taas oikeassa asennossa masussa. Terv.hoit. sanoi, että hän ehkä teki vähän tilaa siellä itselleen.. (?)

Aika menee vaan edelleen niiiiiiin h i t a a s ti.....

pikkumangusti 38+0 *poks*
 
Nyt ehdin ehkä tänne vähän kirjoittelemaan... Poika kyllä ähkii kopassaan eli katsotaan kuinka paljon armonaikaa mamma saa.

En nyt tietenkään muista mitä ootte kirjoitellut, vaikka olen ehtinyt niitä käydä lukemassa. Kiitos kaikista onnitteluista!

Eilen neuvolantäti oli kotikäynnillä ja syntymäpaino on jo ylitetty eli pikkuinen painoi 4070g, iho ja kaikki oli hyvin. Samaten mulla haava näytti paranevan hyvin, liikkuminen tuntuu hitaasti paranevan. Sain ajan jälkitarkastukseen ja lastenneuvolantäti on tulossa kotikäynnille ensi tiistaina.

Pikkaisen tuntuu olevan ilmaa pojalla vatsassa ja etenkin illat ovat tällä viikolla olleet kränäisiä ja rauhattomia. Aamuisin ja öisin nukkuu rauhassa. No, täällä opetellaan ja tutustutaan poitsuun.

Ristiäiset on jo melkein järjestetty, kuukauden päästä pidetään ne tässä kodin lähettyvillä seurakuntatalolla.

Pikkumangusti kysyi koiran suhtautumisesta muistaakseni, kun koira näki vauvan eka kertaa, niin tuli koiralta heti stressiravistelut... Pari kertaa piti päästä antamaan pusuja, ei enää nykyisin, käy vain välillä tarkistamassa ja nuuhkaisemassa missä vauva on. Alussa, kun vauva itki, niin koira oli heti tärppinä paikalla, mutta nyt jo on aika rauhallinen eikä nouse paikaltaan, vaikka vauva itkeekin.

Turvotukset ainakin jaloista lähti melkein heti leikkauksen jälkeen ja jalat ovat palanneet kokonaan normaaleiksi kooltaan. Sormet on vielä hieman turvoksissa eli vihki ei mahdu vieläkään sormeen, kokeilin pari päivää sitten. Mutta siihen saattaa vaikuttaa tää hellekin ja on mulla kuitenkin sormet turvonneet jo huhtikuussa muistaakseni. Eilen uskalsin käydä vaa'alla ja kymmenen kiloa on kadonnut ainakin. Löllövatsan kanssa ei kyllä näytä siltä...

Kiitos Vetku kutsusta, mun on ehkä parempi siirtyä tästä pinosta jonnekin, kun odotus on jo mun osalta ohi ja vaihtunut tämmöiseen vauvapulinaan. En kyllä tunne ihan omakseni tuota heinäkuistenkaan pinoa, siellä on kovasti porukkaa ja välillä tuntuu, että moni ei reagoi omiin juttuihin, mikä itsestä tietenkin on tylsää. Jatkoin siellä joskus toukokuussa pitkän tauon jälkeen, niin tuntuu, ettei siellä ole sellaista omaa piiriä muodostunut. Eli long story short, jos siis änkeäisin sinne tokakertalaisten pinoon täällä, ihan mukavaa, jos siellä löytyy kokemusta ja sitten hyviä neuvoja esikoisen äidille.

Laitan tämän saman kirjoituksen sinne.

Mekkala
 
Ihan mukava tosiaan oli lueskella tokalla kierroksella olevien juttujakin, mutta sitten kun tuli tälläistä kommenttia

Alkuperäinen kirjoittaja sasha80:
Tämä on aivan mahtavaa, kun olette kaikki täällä =) Ehkä pinon nimi pitäisi vaihtaa...
...niin tais iskee näissä raskaushormooneissa pesänsuojeluvietti päälle. Eli tuli sellainen olo, että ensikertalaiset ei olekaan "tervetulleita" tähän pinoon, vaikka ensikertalaisten pinoksi on alunperin tämä nimetty... Pahoittelen reagointiani. Mutta kun tänne taas uusia tulee etsimään vertaistukea, niin eikö olekin selkeämpää, jos pino vastaa sen nimeä. Mielelläni siis vielä luen jos joku tokakertalainen haluaa käydä täällä jutustelemassa. =)

:attn: Voisin perustaa elokuun pinon ensikertalaisille ja sitä mukaa ottaa päivittäjän vastuun. Ainakin siis elokuuksi. Käyn kyllä melkolailla päivittäin jutut lukemassa, vaikken joka päivä kirjoittelekaan. Laiskimus olen... :D

Keltakaneli 21+4
 

Yhteistyössä