*Noin kolmekymppiset ekakertalaiset ELOKUUSSA*

Vadelmaunelma:heart::heart: Paljon onnea plussasta! Muistan sinut kyseisestä pinosta ja lapsettomien puolelta, jota kävin myös lukemassa, kun näytti että itsekkin hoitoihin joudutaan. Toivon todella että tällä kertaa olisi THE kerta, ja saisit vihdoin, monen pettymyksen jälkeen, oman nyytin syliin! Peukut ja varpaat on pystyssä, et pieni tarrais hyvin kiinni ja pysyis kans!

Rae aika erikoiselta tuo huimaus kuulostaa, varsinkin jos sitä on makuullakin. Eihän sulla oo hartiat/niskat jumissa? Itselle tulis ton verenpaineen lisäks mieleen verensokeri. En oo mitenkään supervarma, mut entäs jos verensokerisi nousee liian nopeasti ruokailun jälkeen, ja laskee yhtä nopeesti alas? Mun siskolla oli vähän vastaavaa, ja hän sai kotiin lainaks neuvolasta pikamittarin, jolla sit piti mittaa aamulla paastoarvo, sitten syödä ja mittaa pari kertaa sen jälkeen. Hänellä ei todettu siinä mitään, ja muistelen että oireet helpottivat itsestään jonkin ajan kuluttua. Multa terkka kysy kerran että onko huimausta, voi kuulema kuuluu ihan raskauteen, ja kehotti pitämään aina jotain pientä evästä, ruisleipää ym mukana, jos huimausta esiintyy. Mulla sitä ei tosin ole ollut. Toivottavasti asia selviää ja helpottuu! Ei kyllä sais olla niin ylitunnollinen, mutta täällä on kans yks sellanen:D loppuun asti sata lasissa suorittaja, vaikka takana hermosäryn takia huonosti nukuttuja öitä, issiaskipua ym. mut enää 3 päivää jäljellä, joten sisu ei anna periks...

nyt nukkumaan, jospa sitä sais tänä yönä nukuttua hiukan paremmin...

danuli + toppis 34+3
 
Vadelmaunelmalle onnea ja kaikkea hyvää raskauteen ::heart:

Keltakaneli, mulla myös vähän sama juttu, eli alkoholi + tupakka itsestäänselvästi tippuivat pois, mutta herkkuja on tullut mussutettua jopa enemmän kuin normaalisti. Hölmöä, mutta jotenkin sitä haluaa hemmotella itseään viikonloppuisin ja ne mässyt on sitten niin helppo ratkaisu.. Mulla kyllä oli sokeriarvot oikein hyvät (en tiedä miksi rasitus edes otettiin, siihen ei ollut mitään syytä, jos ei sitten ikä).

Se välillä pelottaa kun salmiakkia on tullut syötyä koko raskauden ajan. Ei kylläkään kovin suuria määriä viikossa, mutta kuitenkin. :ashamed:

Hampiainen 26+6
 
Voi Vadelmaunelma!!! Minäkin muistan sinut ja sinun suuret pettymykset tässä yritysajan varrella! Paljon paljon onnea plussasta ja tosiaan täälläkin on kaikki peukut ja varpaat pystyssä teidän onnistumisen puolesta!!!

Rae onko sinulta mitattu hemoglobiinia? voisiko huimaus johtua raudan puutteesta. Minun yhdellä kaverilla taisi olla näin sekä ennen raskautta että raskauden aikana.

Mulle ei ole raskauden ja siis kuuman kesän aikana jäätelö maistunut, mitä mies ei ymmärtänyt ollenkaan. Nyt on karkit maistunut normaalia enemmän. Samoin maito ja piimä on jotain aivan taivaallista!! Raakoja kaloja ja lihoja olen vältellyt, samoin joitain juustoja. Maksaa en ole lainkaan syönyt, vaikka maksapasteijaahan saisi syödä vähän, mutta en osaa pitää itseäni kurissa, jos sitä jääkaapissa on, joten parempi olla kokonaan ilman. Välillä punaviiniä on tehnyt mieli, mutta ei tässä ole kuin reilu puoli vuotta enää aikaa odottaa. Pari kertaa olen maistanut punkkua ruuan kanssa. En jaksa olla turhan tarkka ruokien suhteen paitsi listeriariskin otan tosissaan. Samoin A-vitamiinin.
 
Kiitos kaikille vastauksista. Kävin tänään neuvolassa ja mitattiin verenpaine ja hb, verenpaine 120/70 ja hb 140! Eli niillä ei ainakaan selity. Kuunteli myös sydänäänet kun olin jotenkin niin peloissani ja siellähän se pikkuinen sydän pamppaili, joten kaikki hyvin :heart:
Epäili sitten juuri sokeriarvoja tai selän hermopinnettä, varsinkin kun makuullakin tulee. Kehotti sohvallakin olemaan puoli-istuvassa asennossa, mielummin hieman kyljellään. Kohtu kuulemma painaa selässä hermoja jotka sitten aiheuttaa huimausta. Käski myös seurata milloin huimausta esiintyy, eli onko juuri ruokailuun liittyvää. Jos siinä jotain niin käski soittaa ja sitten menen sokerirasitukseen aikaisemmin. Nyt se on ikäni ja riskien (suvussa diabetesta) vuoksi määrätty rv 24.
Ja muuten Danuli mulla on kyllä hieman jumitusta hartioissa, voihan sekin olla osasyynä, sitä en neuvolassa edes keksinyt sanoa eikä kyllä kysynytkään.

Mutta toistaiseksi ei siis syytä huoleen, käski liikkua kevyesti ja syödä usein, katsotaan sitten mitä tapahtuu. Mutta neuvolan mukaan on melko yleistäkin!

Noista syömisistä vielä: Mulla on vähän sama kuin Hampiaisella, eli viikonloppuisin jotenkin haluan palkita itseni rankan työviikon jälkeen syömisillä, onneks kuitenkin viikolla pysyy enimmäkseen kurissa. Olen aika tunnollisesti tosin riskiruokia vältellyt ja minäkin otan listeriariskin tosissani. Ainiin sanoihan se neuvolatäti että seuraavaan neuvolaan (lokakuussa) ei saisi paino nousta diabetesriskin vuoksi, täytyy vähän skarpata, nyt kiloja on tullut 4 lisää raskauden aikana.

Rae 18+2
 
Vadelmaunelma: Onnittelut plussasta! Tervetuloa pinoon! Ja onnea odotukseen!

Keltakaneli: Herkut maistuu hyvin täälläkin...:popcorn: Ja ylipäätään syöminen! Illallakin saattaa joutua vielä jääkaapille ennen nukahtamista... Ja viimeyönä valvoin aamuyöstä (jännitin nt-ultraa) niin karmea näläntunne iski ja eikun huikopalaa ottamaan. Banaani tms. on aina käsilaukussa hätävarana mukana;) Meiläpäin tuo sokerirasituskoe tehdään käsittääkseni kaikille yli 3-kymppisille(?).

Tänään oli siis se nt-ultra. Hyviä uutisia sain: turvotus alle 1mm ja virkeänä Taimi siellä pyristeli=) Lääkäri oli joku erikoistuva pojankloppi ja tosi epävarman oloinen... Ensin tutki vatsan päältä vartin, sitten vaihdettiin toiseen huoneeseen uudemmalle laitteelle ja lopulta se tutki sisäkautta... Outoa. Mutta turvotus siis selvisi ja kivoja kuvia saatiin!=) Ja mullahan on sit taas vkolla 16 neuvola ja uusi ultra. Sitten viikolla 20 rakenneultra. Hyvä kun seuraavat tiiviisti. Kiva nähdä Taimi useammin=) Iloisella mielellä siis eteenpäin!

Linda & Taimi 11+3
 
Minä en ole pitkään aikaan mitään kirjoitellut tänne... Oli mukavaa - kun satuin nyt lueskelemaan tätä keskustelua - huomata että Vadelmaunelma on plussannut! Mahtava juttu! Minä muistan kyllä sinut sieltä vauvakuumeilupuolelta, jossa jutusteltiin samassa pinossa.

Minulla on menossa nyt 11+4 ja huomenna on kauan odotettu np-ultra. Jännittää kovasti nähdä oma vauva. Pelottaa että jos sillä ei olekaan kaikki hyvin. Varhaisultrasta on jo niin kovin kauan aikaa...
 
Viimeksi muokattu:
Vadelmaunelma onnittelut!! :flower:

Sokerirasituksessa oli todella hyvät arvot. Ei siis hätää sen puolesta. Painoa on vaan tullut hirveesti (15kg), mutta olkoot nyt sitten. Oon kuullut että 30kg:kin on mahdollista. Oon sitten varmaan niitä jotka sais kiloja paljon muutenkin plus nyt hieman vielä omista herkutteluista ekstraa. Alotuspaino mulla on kuitenkin normaalipainosta.
Tupakointi ja juominen niistä en huomannutkaan sanoa, että oon tosiaan ollut ilman muutenkin jo kolmisen vuotta, joten eipä niitä tarvi senkään takia stressata. :)

Linda32 nt-ultra tehdäänkin yleisesti sisäkautta. Joten outoa oli lähinnä se että lääkäri ensin yritti sitä mahan päältä... Niin minä ainakin oon käsittänyt. Hienoa että kaikki oli kunnossa!

Hlemmur onnea ultraan! :)

Rae34 Onks sulla tosiaan tullut VAIN 4kg koko raskauden aikana ja neuvolassa sanottu, ettei sais tulla lokakuuhun yhtään lisää..? Tuon diabetesriskin vuoksi sit varmaan. Vai onko sulla aloituspaino ollut ylipainon puolella raskauden alkaessa? Silloinhan vahditaan hieman tarkemmin kiloja. Mietin tässä vain, kun omia kiloja on kertynyt tosiaan se huima 15kg.

Keltakaneli 27+3
 
Keltakaneli kiva kuulla että sulla sokerirasituksessa ei häikkää!
Juu, raskauden aikana tullut vain 4 kg ja lähtöpaino ollut normaali, tosin muutama kilo tullut talven aikana ilmeisesti kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi mutta BMI oli 22 ennen raskautta, hoikka olen aina ollut. Mutta joo, diabetesriskin vuoksi ei saisi siihen lokakuuhun painoa tulla, katotaan miten käy. Mulle ei onneks siis karkki ja jätski edes jostain kumman syystä nyt maistu, ruoka kyllä liiankin kanssa, mutta en usko että mulla mitään hirveitä vaikeuksia on saada paino pysymään kurissa - mut eihän sitä koskaan tiedä...

Linda mulle tehtiin nt-ultra vatsan päältä, sanoi että kokeillaan ensin ja jos ei näy niin sitten alakautta. Löytyi pikkuinen heti, eli oli aika edessä, vatsakin mulla pullahti melko aikaisin. Taitaa vaihdella käytäntö paikan ja tekijän mukaan. Mutta loistavaa siis että ultrassa lopulta kaikki oli hyvin :)

Toivottavasti Hlemmur ultrassa oli kaikki hyvin!

Rae 18+4
 
Huomenta kaikille!

Täällä vietetään ekaa äippälomapäivää, ja vähän on jotenkin hassut fiilikset, jotenkin vast nyt alkaa oikeesti tajuta et meille on tulossa vauva:whistle:

Linda onnittelut mukavista nt-ultra kuulumisista! Ikävää että sulle sattu joku harjottelija! Mulla oli ekassa neuvolalääkäritarkistuksessa joku alottelva lääkäri, ja jotenkin jäi itelle epävarma olo, vaikka kaikki olikin ihan hyvin. Kokemus tuo varmuutta, ja se heijastuu, mut jostainhan sitä on aloitettava. Mulla ultrattiin vatsan päältä nt-ultrassakin, mutta luulen että käytäntö vaihtelee. NKL:llä kätilöt tosin ultraa, ei lääkärit, mut kätilöt ovat saaneet jonkun erikoiskoulutuksen ja jos jotain poikkeavaa ilmenee, niin sitten ilmeisesti lääkäri tulee ultraamaan.

Rae hyvä että sait huimaukseen vinkkejä neuvolasta! Luulen kans että on aika yleinen vaiva raskauden aikana, mut kun näin ensikertalaisia ollaan, niin ei kaikkee voida tietää ja kaikki on jokatapauksessa uutta. Toivottavasti huimaus helpottaa!

Täällä tehdään sokerirasitus kaikille yli 25v ensisynnyttäjille. Sinäänsä ihan hyvä juttu, mutta ällöö oli juoda se litku, ja siit tuli inhottava olo. Mut hyvä tietty et tarkastetaan, niin saadaan kaikki häiriöt "kiiinni". Keltakaneli Hyvä ettei sokerirasituksessa ilmennyt mitään! Tuliks sulle siit paha olo? Mua jotenkin kuivi suuta ja sit tuli heikko olo, ois tehny niin mieli ruisleipää ja tuoremehua! Meidän labrassa litku oli viel ite tehtyä, siis pelkkää vettä johon oli liuotettu glukoosia, ei siis mitään makuaineita, oli ihan sairaan pahaa!

Noist syömisistä; oon aika tarkka koittanut ton kalan kanssa olla, samoin juustojen, mut täytyy myöntää et pari kertaa oon syöny juustokakkua, mut niis on onneks pastoroitua tuorejuustoa, vaik tiedän ettei sitäkään sais syödä. Maksapasteejaa on tehny mieli, mut en oo viittiny ostaa, ku mies ei siit tykkää, niin se vaan kummittelit jääkaapissa, ja sitä tulis varmaan syötyy siten vähän liikaa. Alkoholia + tupakkaa en oo nauttinut, en normaalistikaan tosin polta. Pari kertaa oon kans ruualla maistanut viiniä, samoin kaverini häissä. Kesällä teki siideriä ja bissee mieli. Ostin muutaman kerran noita alkoholittomana, mutta ei ne ollu kauheen hyviä.

Herkut täälläkin maistuu, vähän liikaakin:D aluks eivät muistuneet, mut kummasti tosta puolivälistä lähtien maistuvat taas. Ja voin kertoo ettei sit oo vaan viikonloppumässäilyä, vaan lähes joka päivästä ;) Ihmettelen silti et miten vähän mun paino on noussut, edellisellä kerralla 2 viikos oli tullu 200g lisää, vaik oikeesti syön lähes 200-300g karkkii päivässä:confused: Mut nyt sitten olikin kostautunut, ja painoo oli tullu 700g/vko, eli nyt kyl täytyy vähentää totas makeeta, ihan oikeesti :D Mut kai toi painon nousu on aika yksilöllistä, toisille sitä tuntuu tulevan vaikkei mitään herkutteliskaan. Itelle on nyt tullu sellanen 8kg yhteensä, tohon olen ihan tyytyväinen, on sit viel ehkä vara tulla näin lopussa enemmän. Normaalipainonen olin lähtötilanteessa. Luulen et painoon vähän autto, kun raskauden puolessa välissä innostuin taas liikunnasta. Nyt oon auunnitellu et joka päivä kävisin kävelee tai pyöräilee.

Hlemmur mites sulla meni nt-ultrassa? Toivottavasti kaikki meni hyvin! Se on aina niin liikuttavaa nähdä oma pikkunen! Mun täytyy vaan ootella että näkisin livenä, kun ei noita ultria enää ole:)

Pitäs kai tästä lähtee vaikka lenkille, mitenhän sitä sais ajan kulumaan...:whistle: Mukavaa viikonloppua kaikille!

danuli + toppis 35+0 POKS
 
Viimeksi muokattu:
Danuli Tuli kyllä huono olo siitä litkusta. Olis tehny mieli jotain "kunnon ruokaa" tai sit nukkua sen äklön olon yli. Itse litkun sain kyllä alas suht helposti, mutta ne seuraamukset...

(.) Poika on muutaman päivän liikkunut aktiivisemmin. :heart: Tai sitten vaan tunnen liikkeet entistä paremmin. Onkohan niihin tullut lisää voimaa vai mikähän jutun juju on..?

Keltakaneli 28+1
 
^ Mulla on sitten taas välillä tuntunut liikkeet jotenkin heikentyneen. Aattelin että mahtaako johtua asennon vaihtumisesta tai vauvan kasvusta, ettei ole enää tilaa monottaa kunnon potkuja. Nyt on kyllä muutamana päivänä tullut taas aika koviakin monotuksia. Ottaa näistä sitten selvää. :D Mutta hyvä kun pitää älämölöä, tulee muuten niin huolestunut olo. Ulkopuolelle liikkeet on näkyneet jo useamman viikon.

Nukkua olen onneksi saanut suht hyvin, ehkä mä vaan olen sikeäuninen. Kerran-pari yössä herään, mutten ole varma, että potkuihinko vai muuten.

Näin viime yönä unta että vauva oli jo syntynyt. Imetys sujui oikein hyvin eikä tehnyt ees kipeetä. Taidan vähän stressailla siitä.

Hampiainen 28+0 *poks*
 
Keltakaneli mulla kans vauva potkinut viime aikoina enemmän ja voimakkaammin. Välillä musta tuntuu että se työntää jalkoja selkääni vasten, kun näyttäs että koko peppu yrittää tunkea mahasta läpi:) Luulen että niillä alkaa olla enemmän voimia ja vähemmän tilaa liikkua, niin liikkeet tuntuu enemmän. Eilenkin kun istuin telkkarin ääres, niin reilu tunnin kävi sellanen mylläys et koko maha heilu ;) Täytyy kyl myöntää et välillä noi liikkeet alkaa tuntuu vähän epämukavillekkin, kun möyrii paljon, mut hyvä että liikkuu!

Hampiainen mulla oli tossa kesälomalla päiviä jolloin vauva liikku jotenkin tosi vähän, itse jo säikähdin asiaa, mutta sitten se alkokin liikkuu taas enemmän. En sit tiedä mistä johtui, itse aattelin et oisko loma vaikuttanut, kun tuli erilainen elämänrytmi, kun mulla on työaikaan aika säännöllinen päivärytmi. Sitä on niin sympioosissa vauvan kanssa, ja heti jotenkin huomaa kaikki muutokset sen rytmissä.


Pitäs alkaa pestä vauvanvaatteita, neulomaan, laittaa vauvalle sänkyä, pakata sairaalalaukku ym. mut mä oon jotenkin kauheen laiska, ja samalla valitan ettei äippälomalla oo mitään tekemistä:D Mulla ois tarkotus viel reilun viikon päästä lähtee sukuloimaan 500km päähän, kun mies lähtee työmatkalle, voin olla vähän hullu kun lähden, mut en tykkää olla kotona yksin, varsinkin öisin, mieluummin äitin tykönä, jos vaikka lähtö tuleekin;)

Nyt tää ottaa itseään niskasta ja lähtee leipomaan vieraita varten.

danuli + toppis 35+5
 
Hei taas! Mukava huomata että täällä mammailut näyttävät edistyvän hyvin itse kullakin.

Minulla meni ultrassa oikein mukavasti, vauvalla oli kaikki hyvin. Kävin tänään neuvolalääkärillä ensimmäistä kertaa. Näyttää siltä, että kaikki asiat ovat aivan täydellisellä mallilla sekä mammalla että vauvalla. Raskaus etenee mukavasti ja helposti. Sikiönseulantojen + np-ultran tulokseksi saimme downin syndrooman riskilukeman 1:20 000 eli hurjan pieni riski on kyllä :)

12+5
 
Onnittelut Hlemmurille ihanista ultrakuulumisista! :heart::flower: Ihana kuulla että kaikki on paremmin kuin hyvin! Sulla on vielä niin ihana aika raskaudesta, siis jos ei oo pahoinvointia ym. Maha ei oo vielä tiellä ja tieto siitä että kaikki on hyvin tekee onnelliseksi ja väsymyskin helpottaa ja jaksaa taas!

Tää koittaa täällä miettiä että mitähän sitä keksis puuhaa tälle päivälle, jotenkin en vielä jaksa alkaa pestä vauvanvaatteita, jos sitä lähtis vähän shoppailemaan kun palkkakin tuli:whistle:

danuli + toppis 35+6 (huomenna poksuu taas, JEE;) )
 
Onnea Hlemmur hyvistä ultrakuulumisista :)

Danuli, nauti toimettomuudesta :)
Mä jo innolla odotan että äitiysloma alkaisi, jospa sitten vihdoin tää megaväsymys helpottaisi edes vauvan syntymään saakka! Töihin kun pitää herätä aikaisin ja uni on vessassa ramppaamisen vuoksi katkonaista, vaikka periaatteessa nukun 9h yössä, käytännössä nukun n. 2h jaksoissa, niin jatkuva väsymys siitä on seurauksena.

Olen muuten nyt tämän viikon ajan tuntenut jo kunnolla vauvan liikkeitä :heart: Pari viikkoa on tuntunut kutitusta ja kuplintaa, mutta nyt on jo kunnon muljahduksia ja tönäisyjä, oon ihan innoissani, vauva tulee koko ajan konkreettisemmaksi :)
Huimauskin on helpottanut, mistä lie sitten johtunut... Toki edelleen ylösnoustessa huippaa ja näen tähtiä, mutta sellaista lepopyörrytystä ei onneksi enää ole ollut!

Rae 19+4
 
Viimeksi muokattu:
Vadelmaunelma Onnittelut plussasta :heart:

Rae: Miä meinasin kanssa pyörtyä suihkuun vaahtokylvyn jälkeen. Istuin sitte kaakelilla ja sydän hakkasi kovaa. Muuten ei ongelmia, itse kans sitä verenpainetta mittalin kotimittarilla. Hyvät luvut ainakin päiväsellä, iltasin laskee. Onneksi sinulla jo vähän helpottanu!

Hlemmur: Onnittelut hyvistä ultra kuulumisista :)

ON: NP-ultra takana myös täällä. Sydämen syke normaali, turvotus 0,6 tai 0,7 mm riippuen kuvasta. Saatiin myös mukaan 4D kuva, kyseistä tilannetta monitorista seuratessa muutama kyynelkin vierähti, oli niin koskettavaa. Lapsivesimäärä ok, raajoja löytyi neljä, toinen munuainen, selkäkanavan ja vatsa. Pituus 4,5 cm ja vastasi viikkoja 11+2 eli päivälleen sama kuin LA ja varhaisultran vastaava mitta. Ultra oli heti aamulla aikaseen ja kaveri ei paljoa liikkunu, töniessä sitte heiluttu käsiä ja jalkoja. Sitte niitä huompia uutisia, oon töissä lasten parissa ja parvorokko näyttäs tänä syksynä voimistuvan, joten soittelin sitte neuvolaan ja sainkin lähetteen vasta-aineiden tarkistamista varten. Toivotaan, et oon sairastanu sen joskus tietämättäni! Samalla kysyin veriseulojen tulokset eli HIV, kuppa ja hepatiitti neg. veriryhmä AB +. NP-ultran yhteydessä otetun seulan tulokset tulee parin viikon sisällä ja soittelevat jos niissä jotain ilmenee. Tässä tärkeimmät ja ne vähäiset oireet mitä on ollu on kyllä loppuneet lähes kokonaan, mut niinhän usein käy toisella kolmanneksella. Mukavia syyspäiviä kaikille!!!
 
Talitintti Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!:heart: ois se aika veikeetä saada 4D-kuvaa. Itse ei olla moista päästy kokemaan, kun ei haluttu mennä yksityiselle siitä maksamaan.

Itse olin miehen kaa toissapäivänä tutustuu synnäriin. Tuli vähän kyl synnytyskammo, ja sanoinkin miehelle et onks pakko synnyttää, jos ei taho:whistle: Totesin että tuun kyl herkistyy aika hyvin, kun jossain vaiheessa jostain synnytyssalista kuulu pienen eka parkaisu, niin olin saman tien vedet silmissä, piti ihan itteesä hillitä ettei käyny vollottaa:whistle: ois se ollu noloo siin kaikkien eessä itkeskellä...

Eipä tänne mitään ihmeempää, eka koneellinen vauvanvaatteita vihdoin pesukoneessa, oon ollut vähän laiska pyykkääjä;) Tänään ois taas neuvola. Vähän jännittää kun selvii et saanko luvan lähtee sukuloimaan ens viikolla 500km päähän:)

Harmi että täällä on vähän hiljasta. Mut ymmärrän kyl täysin ettei aina kerkee kirjotella, itelläkin oli raskauden keskivaihe sellasta aikaa ettei vaan jotenkin muka kerinny kirjotella. Nyt ku oon kotosalla niin aikaa on enemmän, vaik aika hyvin tuota tekemistäkin näköjään keksii;)

Mukavaa syyspäivää kaikille! Ihana kun aurinko paistaa!

danuli + toppis 36+5
 
^ Mä luin eilen TYKSin sivuilta ohjeita synnyttäjälle, ja kyynel meinas nousta silmään jo siinä, eli ymmärrän hyvin jos synnärillä on tullut itku silmään. :) Jotenkin konkretisoitui koko synnytys taas enemmän, kun luin ihan käytännön ohjeita alkaen siitä, mihin auto parkkeerataan (miesten yleisin kysymys synnytysvalmennuksessa kuulemma) :D

En vaan yhtään osaa ajatella, että haluanko esim. jonkun puudutuksen (ja mitä käytännön eroa niillä sitten on), jotain allasta tms apuvälinettä, missä asennossa olis ehkä paras synnyttää.. en tiedä! Mutta eiköhän näistä sitten saa siellä valmennuksessa lisätietoa..

Hampiainen 29+0 *poks*
 
Tää tuli vaan ilmottaa et sai luvan terkalta lähtee sukuloimaan:) et ens viikon olen poissa maisemista. Saa nähdä päättääkö pikkunen syntyy mun lapsuudenmaisemiin;) Toivon että ei, koska sillon mies ei pääsis synnytykseen mukaan ollenkaan, kun on työmatkalla.

Hampiainen mua vähän jännittää, kun en oo käyny ollenkaan synnytysvalmennuksissa, en töiltäni päässyt, kun olivat järjestäneet noi valmennukset niin hassuun aikaan. No kai sitä osaa tiukan paikan tullen synnyttää ilman valmennustakin;) Ja onneks tuolla synnäritutustumiskäynnillä käytiin synnytyksen kulku ja kaikki kivunlievityskeinot läpi. Ja voihan niistä lukee itsekseenkin.

Eipä tänne ihmeempiä, aika tuntuu kulkevan hitaasti ja kaikki loppuraskauteen kai kuuluvat vaivat lisääntyy, mm issiaskipu joka säteilee reiteen ja polveen, ei kiva:(

danuli + toppis 37+2
 
Huomenna kontrolliultraan. Sen sydämessä olevan kalkkikertymän takia. Vähän jännittää, vaikka eihän tuo kalkki edes merkinnyt mitään, jos kaikki muu on kunnossa, niinkuin onkin. Jännittää ja innolla odotetaan että saadaan taas nähdä pikkuinen. :heart:

Keltakaneli 29+6
 
Huomenta!

Täällä on siirrytty jo viime viikolla uudelle raskausviikolle. Nyt on 18. rv menossa. Hurjaa vauhtia lähestytään puoliväliä. Massu on alkanut kasvaa muutama viiko sitten ja tarkka silmäiset ovat sen töissä huomanneet. Osalle työkavereista olen asiasta kertonut, mutta en kaikille. Osalle ei huvita edes kertoa, kun niillä on välillä niin loukkaava tapa puhua muista ihmisistä. Ja toisaalta mitäs se niille kuulukaan. Olen usein melko avoin omien asioideni suhteen, mutta raskauden suhteen olenkin ollut aika päin vastainen. Tuntuu, että tämä on niin henkilökohtainen asia, etten halua työkavereilleni tästä kertoa. No onneksi ei ole pakko. Massu on vielä niin pieni, että menee vielä löysien paitojen alla piilossa, vaikka en tarkoituksella sitä piilottele, niin en myöskään tuo sitä esille.

Olen jo reilun viikon ajan tuntenut liikkeitä. En joka päivä ja niitäkin tuntee vain kun oikein keskittyy siihen kunnolla ja makailee mahalleen. Eilen tunsin kunnolla liikkeet ja tunsin jopa päälle päin ne. Vauva vaihtoi ihan kunnolla paikkaa massussa, kun se möngersi tuohon massu vasemmalle puolelle. Siihen tuli kunnon kohouma. Tilanne oli kyllä jännittävä ja liikuttava. Toivottavasti mieskin saisi kohta tuntea vauvan liikkeet. Eilen vauvan paikan hän kyllä huomasi ja tunsi, niin selkeästi vauva oleili vasemmalla puolella.

Pitäisi alkaa miettimään vauvavakuutusta, että otetaanko sellainen. Todennäköisesti se otetaan, mutta mistä. Täytyy alkaa vertailemaan. Huoh. Ei kyllä kauheasti kiinnosta. Inhoan yli vakuutusasioita, mutta kaipa ne on vaan pakko hoitaa pois alta.

Rakenneultran jälkeen voi varmaan alkaa tosissaan alkaa miettimään hankintoja, sitä ennen en aio (ehkä). Todennäköisesti tiedustelemme vauvan sukupuolta rakenneultrassa, mutta mies oli sitä mieltä, ettei sitä kerrota muille. Katsotaan pystytäänkö pitämään salaisuutena, jos se edes näkyy.

kaapo 17+3
 
Hei pitkästä aikaa!

Täällä on tosiaan ollut hiljaista, mutta mullakin on ollut töissä ihan hirveä kiire enkä ole juurikaan ehtinyt tänne kurkkia. Tuonne helmikuisiin kirjoitin pikaisesti rakenneultrakuulumiset. Eli melkein viikko sitten siellä oltiin ja oli kaikin puolin hyvä kokemus. Meille sattui oikein mukava kätilö joka selitti koko ajan mitä näkyy ja suostuipa paljastamaan meille sukupuolenkin - poika meille on tulossa :)
Miestä jännitti kamalasti, hyvä ettei pyörtynyt sinne huoneeseen :) Mitäköhän sen synnyttämään tulosta tulee... Tosin kätilö sanoi että todennäköisesti joudun sektioon, istukka on kohdunsuulla. Voi kuulemma vielä liikkua, kontrolli n. rv 30 kohdalla jolloin päätetään synnytystapa.

Mutta pääasia oli että poika näytti kaikinpuolin terveeltä, kaikki oli kuten pitääkin. Poika on kova potkimaan ja ultrassakin liikkui niin paljon ja taukoamatta että kätilön oli vaikea saada mittoja, mutta sai kuin saikin kaiken tarvittavan :)

Onnea Talitintti hyvistä ultrakuulumisista. Onpa hauska että tuossa vaiheessa jo otetaan 4D, meillä ei edes ollut rakenneultra 4D, täytyy miettiä jospa käytäisiin yksityisellä vielä.

Vauvavakuutusta pitäisi alkaa meidänkin miettiä, mies saa kyllä hoitaa sen, mä myös inhoan kaikkia vakuutusasioita |O
Ja Kaapo ymmärrän hyvin tuon töissä piilottelun, mäkään en olis halunnut siellä kaikille ilmoittaa, mutta mulla alkoi olla jo rv 16 kun palasin kesälomalta sen verran mahaa että en jaksanut edes yrittää, katseet on jo yli vuoden ajan kohdistuneet vatsanseudulle tiettyjen ihmisten toimesta, joten kumpu olisi kyllä huomattu. Mutta päätin että sukupuolta en siellä kerro vaikka muuten on jo joillekin kerrottu eikä muutenkaan ajateltu pitää salaisuutena.

Onnea ultraan Keltakaneli!

Hauskaa reissua Danuli, toivottavasti vauvalla ei matkan aikana tule kiire ulkoiluun että mieskin pääsee mukaan!

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille,

Rae 21+1
 
Onnea hyvistä ultrauutisista Rae! Ja pojasta!

Toivottavasti istukka siirtyisi pois kohdun suulta.

Danulille myös, peukut on pystyssä, että vauva tajuaisi pysyä vielä massussa.

Mä oon vaan niin onnesta soikeena vauvan eilisistä möyrimisistä! :D
 

Yhteistyössä